Jump to content

Mini 1000 vm. 1978


jvaho

Recommended Posts

Kirjoitettu

Ite olen käyttäny pikaläppäystä porakoneella, aiheesta löytyy videoita jeetuubista paljon. Mie suosin tätä jo ennen nettiä, hyvin on toiminu, kun käyttää reilusti öljyä venttiilin ohjureissa ja pieniä kierroksia. Sen jälkeen erittäin huolellinen pesu.

Kuparitiiviste saattaa alkuun vähän silti vuotaa nestettä, mutta asettuu sitten.

Itellä just menossa kannen ja venttiilien tarkistus, venat siistin karstasta pylväsporakoneen avulla. Siihen pyörimään ja hiomapaperia kehiin ja karhunkieltä, hyvää ja kiiltävää tulee.😉.

Kirjoitettu

Ja samalla kannattas vähän hioa imu/pakokavia puhtaammaksi, karstat ja valupurseet hemmettiin, jos ei oo jo tehty. Pikkasen virihommia nääs.😉. Nyt ois samalla tilaisuus tuohonkin.

Kirjoitettu

Tosin itse, olisin avannut tuon koneen kokonaan. Uusinut melkein kaikki liikkuvat osat, männän renkaita myöten ja pessyt vaihdelaatikon pohjan kunnolla. Vähän epäilyttää, tuleeko pitemmän päälle toimimaan ongelmitta. On kuitenkin seisonu niin pitkään. Laita ainakin vaikka löpöä mittatikun reiästä sisään joku litra ja laske pois. Nythän siellä on jo uudet öljytkin vähän kiertäny seassa.

Kirjoitettu

Laitoin just uuden jutun tekniikka osioon kannen/ venttiilien putsauksesta ja läppäämisestä.

Kirjoitettu

Koneen avaaminen on kieltämättä käynyt mielessä mutta tätä kansijumppaakaan ei pitänyt tehdä. Huuhtelua voisi vielä tehdä, mutta nyt aion kasata tuon, saada sen keväämällä ajoon ja kerätä edes hiukan ajokokemusta. Sitten tulevana/tulevina talvina voi ajatella vaiks mitä.

Tänään ehdin vähän putsailla noita pintoja. Venttiileiden kimppuun en vielä ehtinyt, mutta ehkä huomenna ja porakoneen kanssa. Käyn lukemassa jutun tekniikkaosiosta!
 

Kansi2.jpeg

Lohko 2.jpeg

Kirjoitettu

Hyvältä noi pinnat näyttää, ei mitään syytä viedä työstöön.

Kevyt venojen läppäys ja kasaan.

Jotain tolle on tehty ihan lähiaikoina kun toi kannen ja pumpun väliputki on noin hyvä, vai ootko itse vaihtanut sen.

/kimi

Kirjoitettu

Kiitos, aika hyvältä ne minustakin näyttävät. Mutta ei, en ole vaihtanut eikä tuolle ole mitään tehty ainakaan sitten 1980-luvun lopun. On seissyt samoilla sijoillaan sen 30 vuotta. Osa vesikanavista oli ummessa, mutta vain n. millin paksuuden verran. Toi iso keskellä on mulle arvoitus; kuuluisiko olla auki vain ei?

Kirjoitettu

Helevetti! Koitan tässä välijumppana vaihtaa tuon vaihteistoakselin stefan. Sokkatappi joka pitäisi saada lyömällä pois on toivottomassa asennossa/kulmassa enkä saa tuurnan voimaa siihen kohtisuoraan ja siis tappi ei liiku. Pakoputken jo irroitin mutta ei auta. Vinkkejä? Ja kummastako suunnasta sitä ylipäätään kuuluu lyödä? 

Kirjoitettu

Kyllähän se yleensä on lähteny ihan ok. Käännä se semmoseen asentoon, että pystyt lyömään suoraan, suunta oikeestaan ihan sama.

Kirjoitettu

Voitin! Hirveellä ähräämisellä sain sen lopulta pois käyttämällä lyhyttä koneruuvia. Sen sain kyllin kohtisuoraan ja sokka upposi 2-3mm. Siitä oli sitten helppo jatkaa tuurnalla. 

 

Tässä autossa ei millään vaihteella saa sitä järkevään asentoon, oli melkonen punnerrus.

Kirjoitettu
4.2.2023 klo 19.06, jvaho kirjoitti:

Voitin! Hirveellä ähräämisellä sain sen lopulta pois käyttämällä lyhyttä koneruuvia. Sen sain kyllin kohtisuoraan ja sokka upposi 2-3mm. Siitä oli sitten helppo jatkaa tuurnalla. 

 

Tässä autossa ei millään vaihteella saa sitä järkevään asentoon, oli melkonen punnerrus.

Mulla on reiät porattu sopivan kokoiseksi osakierrepultille jossa lukitusmutteri. 

Kirjoitettu
1 tunti sitten, Mini1380 kirjoitti:

Kaikissa tankolaatikoissa sen on saanut pakkiasennossa lyötyä pois niinkuin Kimi:kin sanoi.

Kyllä näin on.

Kirjoitettu

20230207_033157.thumb.jpg.882dcbe39387807f0b3bb23e9b95d236.jpgOmissa on pystyny lyömään sen irti vapaa asennossakin, tosin vähän jo väljät paikat, joutuu käyttämään klemmaria varmistamaan sokan paikallaan pysymisen. Tosin välillä sen alkulyönnin tehny lyhellä katkenneella poranterällä. Pakki asento kuitenkin toimivin.

Onneksi olkoon kuitenkin, siulla on hyvät ja tiukat osat. Eli harvemmin avatut ja vähän käytetetyt.👌 Kuvassa asento vapaalla, enemmän ei käänny, mutta riittää.

Kirjoitettu

FD100L, mites tuon pultin sitten irrotat, kun se on tarpeeksi kulunu? Tuota systeemiä aikoinaan kans mietin.🤔

Kirjoitettu

Ei se pultti siitä mihinkään kulu, 10.9 tai 12.9 kannattaa tohon laittaa.

Ja tossa kuvassa pakki linja on se tärkeä, ei se onko pakki päällä vai ei.

Kisapeleissä meillä on tossa sokka tai poranterän  varsi ja putkiklemmari varmistuksena.

/kimi

Kirjoitettu

No niin. Nyt on sokka taas paikallaan ja tiivistehomma siis kunnossa. Sitä sisempää alumiiniholkkia siellä ei entuudestaan ollut, mutta nyt on ja uusi tiiviste sen "päällä" - sen haitarikuminkin laitoin. Ja sokka meni takaisin helpolla ja kyllä, kun vaihde oli pakilla... En ymmärrä miten olen missanut noin hyvän asennon vaikka mielestäni kaiken kokeilin. Ihan nolottaa. Mutta lohduttaudun ettei mitään mennyt rikki ja se asia on nyt valmis.

Tänään aikaa tallilla oli enemmän ja nyt tuhkaluukut sekä polttoainepummppu ovat paikoillaan. Tuhkaluukut ovat kyllä erikoiset; miksi ihmeessä kiristys on vain keskeltä, nehän vuotaa liki varmasti reunoilta jossain kohtaa..? Sain myös loput venttiilipinnat hiottua, venttiilit kiinni kanteen ja kannenkin paikoilleen. Tiukkuudesta on vähän eri dataa eri paikoissa, nyt jätin ne 55 nm:n tiukkuuteen. Venttiilivälyksiäkin jo vähän säädin, tehokas kerta siis. Seuraavalla kerralla öljyt ja vedet sisään, kaasari kiinni ja ehkäpä viikonloppuna taas käyntiin!
 

Kirjoitettu
12 tuntia sitten, jvaho kirjoitti:

änään aikaa tallilla oli enemmän ja nyt tuhkaluukut sekä polttoainepummppu ovat paikoillaan. Tuhkaluukut ovat kyllä erikoiset; miksi ihmeessä kiristys on vain keskeltä, nehän vuotaa liki varmasti reunoilta jossain kohtaa..? Sain myös loput venttiilipinnat hiottua, venttiilit kiinni kanteen ja kannen

Tuhkaluukut pitää ihan hyvin kunnon tiivisteellä ja laittaa vähän tiivistelakkaa. Jos niitä kiristää liikaa, niin silloin vuotaa varmasti. Oikeanlainen kiristys niin ei mitään ongelmaa

Kirjoitettu

Hyvä tietää että ne on mahdollista saada tiiviiksi, niiden rakenne on vaan minusta hassu: vaikka luukuissa on jäykisteet, on tuossa selvä riski että jäävät reunoilta löysälle (etenkin jos kiristää liikaa). Saa nähdä onnistunko 🙂.  Tässä moottorissa ne olivat vuotaneet pitkään ja hartaasti, tasaisessa paksussa öljymöhnässä oli koko moottorin takaosa alas saakka. Mulla on luukkuihin paksut silikoniset tiivisteet, enkä ollut ajatellut laittaa niihin liimaa, mutta siis kandeisko?

Tänään kävin nopsaan. Laskin auton pukeilta ja laitoin jotain pientä kiinni. Näyttää lupaavasti siltä että v-loppuna pääsee taas starttaamaan. Laitan nyt nämä muutaman käytön ajan olleet öljyt vielä takaisin ja vaihdan ne sitten pian uusiin.

Mutta mitä olette mieltä; onko 55nm kansipulteille ok? Ja venttilivälys 0.30mm?

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...