Jump to content

Mini 1000 vm. 1978


jvaho

Recommended Posts

Kirjoitettu

Tallilla olin molempina päivinä ja liuta osia on nyt tilattu. Sain vanhan pakoputken irti nostamatta autoa, saapa nähdä meneekö uusi paikalleen nostamatta. Vaha putki on rumahko mutta ihan kyllä ehjä/kunnossa, sen saa jos joku haluaa/tarvitsee. Laitan sen metalliromuun pian. Otin irti öljynsuodattimen jalan sekä siitä lohkoon lähtevän putken, putsastin startin bendexin (oikein purin sen) ja kurkkasin öljynpainesäätimen (?) jousenkin. Ihan oli oiken pituinen. Kun osat viikolla tulevat, pääse vaihtamaan ketjun ja sitten kasailemaan konetta.   

 

Kirjoitettu

Uusi ketju on nyt paikallaan. Oli vaikeampaa kun kuvittelin saada ne rattaat irti, etenkin nokka-akselin ratas oli tiukassa. Rattaat ja uusi ketju ovat siis nyt taas paikallaan, mutta eipä uusi ketju aiempaa tiukemmalla ole.. no, ei ole ainakaan liian tiukka. Omien kuin myös tehtaan merkkien mukaan kaikki on nyt kohdallaan. Pieni klappi pikkuratasta (kampiakselia) käännellessä on, mutta tehtaan merkit ovat aivan kohdakkain kun rattaasta kääntää ensin klapin pois (myötäpäivään). 

Huomenna on tarkoitus sitten laittaa koppa päälle ja alkaa koota moottori käyntikuntoon. Uusi siivapyörä on muuten ihan pirun hieno, sorvattu teräksinen. Tuota kasaamishommaa onkin sitten joksikin aikaa, kiva niin!

Kirjoitettu

Sain jakoketjun kopan päälle ja tajusin pitää siivapyörää paikallaan kopan pultteja kiinnittäessä ja siis uskoisin että tiiviste on nyt kivasti. Siivapyörän lukitsevan pultin kiristin mutten vielä lopulliseen momenttiin, täytyy katsoa se jostain. Kait 150nm? Sen alle tullut prikka on hassu enkä ymmärrä miksei se olisi kuten nokka-akselin rattaan lukkoprikka. Siis sellainen että sisäkehällä on akseliin lukittuva lipare. Ylös sen saa teitettua ja kai se sit vaan hakataan jostain kohtaa lommolle alas.. Toi uusi komeaksi kehumani siivapyörä on kyllä varsin tasainen eikä selvää lukituskohtaa ole. 

Laitoin myös vesipumpun sekä imu-pakosarjan kiinni. Uutta putkea asentelin myös ja ärsyttää sen kaksiosaisuus - tuntuu että se vaatisi lisätuen keskelle!

Kirjoitettu

Sain tänään moottorin kasaan ja käyntiin. En tosin pystynyt käyttämään sitä kun reippaan minuutin talliin kertyvän pakokaasun takia. Käytetyn ajan moottori kävi kyllä oikein kauniisti, mutta eipä se ääni ennenkään heti kuulunut. Odottelen nyt parempaa hetkeä käyttää moottoria pidempään, täytyy saada auto ulos tai edes tallin oven auki. Toivon myös että öljyvuodot olisivat asettuneet. Pakoputkijumppaa täytyy jatkaa, nyt alla oleva uusi kaksiosainen tarvikeputki on kiinni huonosti ja sen asento on väärä. Jos en saa sitä hyvin, siistin originaalin ja laitan sen takaisin. 

 

 

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Muutaman kerran olen moottoria nyt käyttänyt ja hiljaa se käy - toistaiseksi.. Joku öljyvuotokin edelleen on, mutta aika pientä jo. Nyt tallin edusta sulaa ja saatan päästä pihalle kurvailemaan ja siis lämmittämään moottorin kunnolla, sitten näkee auttoiko remppa ääneen vai ei. Hoppas!

 

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

Hep!
Muissa hommissa on talvi mennyt mutta nyt tallin edusta ehti sen verran sulaa, että pääsin viikonloppuna ajamanaan siinä Minin lämpimäksi. Ja jes, ääntä ei kuulunut eli näyttää että alimman siivapyörän vaihto kannatti. Öljyvuotoakaan ei suuremmin näy, pieni tippa oli toistaiseksi lattialle tullut. Kytkin on yhä ärsyttävän epätarkka ja jarrut ottavat vasta ihan pohjassa, mutta niihin on alkanut jo tottua. Nyt kunnosteln sisustaa ja siirryn varovaisiin/hienovaraisiin korinehotushommiin.

 

  • 8 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Minillä on ajeltu nyt reipas 3 000km siitä kun sen vuosikymmenten seisomisen jälkeen tallille keväällä 2022 hain. Eli kaksi ajokesää on nyt takana. Moottorin ärsyttänyt sivuääni lämpimänä ei hävinnyt siivapyörän ja jakoketkun vaihdolla, eikä edes vesipumpun vaihto uuteen (tarvike)pumppuun tuonut muutosta. Yhä se on kylmänä täysin hiljainen,mutta lämmettyään raklattaa ärsyttävästi. Venttiilivälykset ovat kunnossa. Nopeusmittari jumittui kun tuli 100 000 km täyteen ja se jäi lukemaan 00 000,1 km. Vaijerista laatikon päästä porakoneella ees-taas -pyörittämällä se tokeni ja nyt taas toimii. Uusi vaijeri tuli laitettua samalla. Nopeusmittarin hauska hyppiminen alueella 10-30 km/h tunnissa jäi uuden vaijerin myötä pois, oikeastaan ihan harmi 🙂. Edelleen tämä on kyllä erittäin sympaattinen auto ja pirun kiva ajaa. Käyn sillä välillä työmatkaa (50km suuntaansa) ja koko matkan hymyilyttää. Tosin nyt yksi pakkasaamu hymyi hiukan hyytyi kun hyttiin lämpöä tuli varsin niukasti. Palelin töissä lounaaseen saakka. Öljyä se tiputtaa ja yritän nyt etsiä mistä. Tuhkaluukut sain toisella kerralla pitämään eikä jakoketjun suojakotelokaan vuoda. Mutta aina on öljytippoja koneen alla, polttoainepumpun juuri saattaa olla se vuotopaikka. Vähän vaikea vaan nähdä. Jarrut säädin uudelleen ja nyt ne ottavat hienosti, olin jättänyt vaan palat liian kauas ja siksi ne ottivat vasta pedaalin olleessa liki lattiassa. Kytkin on yhä epätarkka ja kaasuvaijeri tuppaa tökkimään.

Kesällä (2024) auto rekisteröitiin museoajoneuvoksi hyvin säilyneenä. Maalimpinta voisi olla kauniimpi, mutta tuo alkuperäinen on jo itseisarvo.

Kirjoitettu

Moi ja kiitos vinkistä. En tosin tunne moottoria niin hyvin että ymmärtäisin mitä välipyörällä tarkoitat? Ääni tulee jakopäästä tai sen välittömästä läheisyydestä. Itse mietin että voisiko esim. nokka-akselin laakeri olla ryytynyt n 30 vuoden seisomisen tuloksena? 

 

Kirjoitettu

Kerroit aiemmassa että kampiakselin päässä olevassa rattaassa "klappia"? Sellaista ei pidä olla

Onko kiilaura/kiila jostain syystä päässyt "hakkautumaan" ja ratas pääsee elämään..?

Se kyllä hyvinkin voi äänen aiheuttaa

Nokka akselin laakeria pidän epätodennäköisenä, mutta kaikkihan on mahdollista 😉

Kirjoitettu

Muistan nyt kun tuota omaa tekstiä luin että juu, siellä oli pieni klappi. Mutta tosiaan pieni: sen tunsi kyllä muttei se löysä/väljä ollut. Voisi hyvinkin selittyä juurikin tuolla kiilan tai sen uran väljyydellä. Itse mietin tuota kampiakselin päässä olevaa maljamaista levyä jonka ajatus on ilmeisesti ohjata öljynroiskeita. Jos se liikkuu..? En muista miten se oli kiinni, siis puristuiko kampiakselin ratasta kiinnittäessä tiukasti vai oliko sillä joku oma ura missä se mahtuisi hiukan elämään?

Mutta ärsyttävä se ääni on. Ja kun se muuten käy niin kauniisti ilman sivuääniä. Lohduttaudun sillä että jos se olisi vakavaa, jotain olisi jo hajonnut!

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...