Jump to content

Mini 1000 vm. 1978


jvaho

Recommended Posts

Kiitos Kimi!
Katselin itsekin että kyllä tuohon mahtuu operoimaan kun jäähdytysvehkeet ottaa ensin pois. Mieli kyllä liikkuu edestakaisin tämän asian kanssa: huolettaa mutta samalla mietin ajanko vaan vielä muutama sata kilometria ja avaan sitten seisonnassa syksyllä/talvella. Raklatus ja selvästi asiaan kuulumaton, mutta toisaalta ei pahene, kaikki toimii ja se on kylmänä täysin hiljainen. Jos joku olisi rikki, eikö voisi ajatella että se pitää ääntä koko ajan? Jospa nykyinen muutamaan sataan kilsaan jo kahteen kertaan vaihdettu öljy on saanut liat irti ja raklattaa nyt siksi? Öljynä on British Classic Motor Oil 20W-50. Mietin myös mitä osaan sieltä jakopäästä katsoa.. Se stefa kyllä vuotaa.

Moottoria ajattelen jakopään osalta avaamattomaksi kahdella perusteella: edellinen ja edesmennyt kuski ei varmasti ole itse tehnyt mitään renkaan vaihtoa suurepaa remppaa ja auto oli ajossa "vain" 12 vuotta ja alle 100 000km ennen kuin jäi seisomaan. Vai onko noita avattu huollossa aikanaan jo tuossa kohtaa?

Emmä tiedä. Niin tekee mieli vielä ajaa ja talvella olisi aikaa availla. Mutta jos se saamari hajoaa niin kyllä jurppii!

Link to comment
Share on other sites

Niin poltteli ajaa että tein sillä tänään työmatkan (50km/sivu, 60-80km/h). Ääni alkoi taas muutaman minuutin jälkeen muttei pahentunut. Ääni hiljenee ja jopa poistuu jos vaikka rullaa alamäen vapaalla. Moottori vetää hienosti. Öljyä se tiputtaa ja ei kai auta kun pistää se seisomaan, avata jakopäästä ja toivoa että jotain selvää/selittävää näkyy. Ainakin saa öljyvuotoja vähemmälle. Mutta jos vielä reissu tai pari..! 

Link to comment
Share on other sites

9.8.2023 klo 22.28, Kimi kirjoitti:

Moi,

Ku öljyt lämpenee niin välykset tulee esiin.

Tarkista vielä venttiilin välykset, ettei ole joku jäännyt pieleen. 

/kimi

Katsoin tänään, kaikki ok. Kyllä se vaan muualta tulee. Ihme homma. Jos(kun se tulee jakopäästä, mietin nyt mitä sieltä pitäisi osata nähdä tai tajuta katsoa kun se on auki.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Jatkan vielä tätä ääniasiaa. Alan olla varma että se on jakoketju joka siellä ääntää. Ja ärsyttää, huolettaakin. Olen ymmärtänyt että pitkä seisotus (tällä se 30 vuotta) johtaa helposti siihen että ketju alkaa ääntä. En kyllä ymmärrä miksi, kait samassa asennossa oleminen sitten väsyttää sitä? Päätin että vaihdan sen uuteen mutten ole vielä perehtynyt miten se tuossa tehdään. Se kyllä mahtuu tekemään moottoria nostamatta kun jäähdyttyminen irrottaa, mutta täytyy nyt perehtyä miten se ylipäätään purkautuu. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

No en ole suuremmin perehtynyt. Minillä ajelun lopetin (hakein mielin) syyskuussa ja auto on ollut siitä lähtien tallissa odottamassa toimenpiteitä. Jäähdytin, letkut + termari sekä stratti ovat irti ja jäähdytinneste sekä moottoriöljyt on laskettu pois. Ajatus on avata ainakin jakopään koppa ja kuvittelen sitten näkeväni sen alta jotain joka johdattaisi äryttävän äänen syntylähteelle. Mutta homma ei ole edennyt. Muutama ongelma johon saattaisitte osata antaa neuvoa:

1) työkauluja minulla on lähtökohtaisesti ihan mukavasti mutta ei (tietenkään ikinä) riittävästi: yli tuumasia hylsyjä ja lenkki/kiintoavaimia on minulla niukasti enkä niitä meinaa mistään löytää. Onko vinkkejä ostopaikalle? Joku 1 to 2 inch -sarja olisi kova. Yhden hylsysarjan jo tilasin hyvään hintaan Race.fi -sivustolta, mutta ei niillä sitä sitten kuitenkaan ollut - yhä tosin netissä lukee että (muka) varastossa. Ei ole.

2) alemman hihnapyörän mutterin lukitusprikan sain helposti auki ja yksi 32mm:n kiintoavaimista sopi hiukan pakottamalla mutteriin.  Mutta avaaminen edellyttää moottorin lukitsemisen; startti irti ja blokki vauhtipyörään? Vai moottorin nosto tunkilla ja pulttipyssyllä mutteri auki? Hylsyä sinne ei saa kiinni jos moottoria ei ensin nosta. Koko moottoria en haluaisi nostaa.

 

Link to comment
Share on other sites

Jee!
Sain sopivan kokoisen kiintoavaimen ja sillä sekä kampi- että nokka-akselin mutterit auki. Jarrua vastaan, ei ongelmaa. Ihmetytti ne ketjukopan kiinnityspultit; enemmistö käsittämättömän lyhyitä, ihme että ylettävät edes tiivisteen läpi. Nyt kotelo, alin siivapyörä ja kiinnityspultit ovat likoamassa. Mutta se kiinnostavin; en tunne autoa mutta onhan tuon ketjun oltava liian löysä - sitä pystyy etenkin alapuolelta heiluttamaan vaivatta 15-20mm. Kotelossa ei kuitenkaan ole osumajälkiä. Liekö sitten se äänen lähde, en tiedä.

Täytyy nyt miettiä mitä kaikkea vaihtaa. Rattaat näyttävät hyviltä, eli voisi rittää pelkkä uusi ketju ja uudet tiivisteet sekä lukitusprikat.

 

Ketju I.jpg

Ketju II.jpg

Link to comment
Share on other sites

On kuiva mutta johtunee siitä että öljyt oli laskettu moottorista jo monta viikkoa sitten. Kotelon pohjalla oli öljyä. Mutta Dear Sirs; paljonko löysää saa ja pitää olla?

No rattaat ovat minun silmin siistit enkä siis niitä vaihda. Kotelossa ei ole sisäpuolella jälkiä että ketju ottaisi kiinni. Eikä siitä viitteitä ollut aiemminkaan kun (koneen käynnissä ollessa) sormella kotelon päältä tunnusteli.

 

Link to comment
Share on other sites

Joo, omaan silmäänkin pisti tuo kuivuus. Ite en ikinä oo vaihtanu pelkkää ketjua, aina vaihtanu koko paketin, tosin isompaan koneeseen.

Yleensä joka kerta, kun oon jonkun pitkään/ vuosia seisonu  koneen jakopään avannu, aina on öljysempi ollu. Tuo näyttää melkein pesun jäljiltä? Syy moiseen?

Joku öljy reikä tukossa?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sillä öljyä on, nuo keinovalokuvat huijaavat. Öljyt laskin tosiaan jo viikkoja sitten ja sitä oli ketjukopan pohjalla. Ketju on nytkin öljyinen ja jos sormella rattaita pyyhkii, tahrii sormensa. Painoin paineimaa öljytikun reiästä ja nokka-akselin luona suhisi, eli kyllä sinne öljyä menee. Rattaiden hampaat ovat siisit. Mietinkin vaihdanko kuitenkaan ketjua, mitattuna löysää on 10-12mm. Mutta hitostako tietää mikä on sopiva määrä, ei se liian tiukkakaan saa olla..

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Kimi!
Tänään tein mittauksen ketju kanssa ja sain mitattua löysäksi 10mm. Tuntui eilen isommalta. Taidan jättää paikalleen - eihän se ole jättänyt jälkiä koppaan tms. Maalaan kopan, uusin stefat ja vaihdan tuon siivapyörän. On muuten kallis osa ainakin Minitronissa jos/kun en tuota vanhaa laita.  Joku teistä jo aiemmin siivapyörää syyksi veikkasikin ja hienoa jos se on se!

 

Ketju A.jpg

Ketju B.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja moi taas,

En löydä tuosta nykyisestä hihnapyörästä mitään vikaa: puoliskot ovat tiukasti kiinni, eivät nytky, ei näy murtumia tms. Mutta toivon että vika on siinä - ei tuo ketju ainakaan sen äänen lähde ole. Ja voihan se olla, että vaikken siivapyörässä vika näe tai tunne, se paikalla ollessaan kuitenkin oireilee. Täytyy vaihtee se, kiitos Turbo69 tarjouksesta! Ketjun taidan jättää vaihtamatta. Koppa on nyt putsattu ja maalattu ja uusia silattavia osia jo listailen.

Moottori on vuotanut öljyä reippaasti kesän aikana ja vieläpä kiihtyvään tahtiin. Kämmenen kokonen tippa ilmestyy moottorin alle kun auton parkkiin jättää. Aika ärsyttävää. Poistin eilen pakosarjan sekä kaasarin (vaihdan uuden pakoputken tässä samalla) ja huomasin että ne tuhkaluukut vuotavat. Hyvä näin: ne on helppo asentaa uudelleen ja vuoto vois siis selittyä tällä eikä jollain isotöisemmällä tiivisteongelmalla. Nyt laitan modernia liimaa ja tiukemmin kiinni, taisin viimeksi kiristää liiankin vähän kaiken ylikiristämisvarottelun seurauksena 😃.


 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Hittaasti etenee kun on kaikkea mikä änkeää väliin. Tilattavia osia nyt listaan ja pääsen siis kasaamaan jakopäätä tässä loppukuun aikana. Ärsyttää toi nykyinen alin hihnapyörä; vikaa ei siinä näy eikä se edes yhtään nitku, mutta toivon että se olisi siltikin sen äänen lähde. Päätynen vaihtamaan uuden yksirivisen ketjun mutta en rattaita kun ei niissä mitään kulumaa näy. Uuden tuulettejan propellin ajattelin samalla vaihtaa kun edellisen siivet ovat jo varsin taipuneet. Tuon jakopään kasaamisen lisäksi tallissa odottelee uusi pakoputki. Ne (typerät) tuhkaluukut ovat nyt uudelleen ja paremmin kiinni, nyt on kunnolla liimaa ja kiinnityspultit tiukemmassa.

Onko muuten hihnapyörästä olemassa yhdestä kappaleesta sorvattua versiota? Minitonin sivulla on sellaisen oloinen mutta liekö joku Cooper -versio?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...