jvaho Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2023 En purkanut.
jvaho Kirjoitettu 28. Toukokuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 28. Toukokuuta, 2023 Tänään olin tallilla. On siellä kannen päällä öljyä, mm. venttiilien kuopissa, mutta sitä on vaan vähemmän kun mitä olen muissa moottoreissa nähnyt. Ne mitä olen availlut, esim. Roverit, ovat kyllä huomattavasti öljysempiä kun tämä. Otimme kaverin kanssa keinuvipuvarren irti. Kaikki liikkuu hyvin eikä näy mitään jälkiä. Pakettia ei koettu tarpeelliseksi purkaa, vaan puristimme tippakannulla öljyä "nousureiästä" ja varmistuimme että kaikkien keinovipujen reistä tulee öljyä. Hyvin tuli eli ei tukoksia. Pyöritimme moottoria (keinuvipuvarsi irti) startilla ja öljyä nousee, muttei sellaisella vauhdilla/paineella kun olisimme ajatelleet. Aluksi roiskui tippoja, lisäpyörittämisellä öljyä ilmaantuu muttei roisku. Onko jollakin käsitystä riittävästä määrästä? Kone on nyt taas kasassa. Kannen kiristin jälleen, ja päätin siis seurata sen veden tihkumista hiukan kauemmin ennen kuin remppaan kantta uudestaan. Jospa se hyvinkin asettuu kun kilsoja vielä tulee, vedentaso asettuu jne. Mutta moottori käy rikkaalla. Tulpat ovat mustat ja ryyppyä ei oikestaan tarvitse. Tuossa on vakiokaasari, HS4, ja ajattelin nyt säätää sitä hiukan ihan näppituntumalla. Nostan suutinta esim. yhdellä mutterin kierroksella ja sitten koeajan. Kun se (ja sytkä) tuntuvat olevan ok, menen pakokaasutesteriin. Onko suuttimen säätöön olemassa joku selkeä perusasetus? Kun talvella purin ja kasasin sen (kunnostuskitillä), jätin suuttimen samaan tasoon kuin se aiemmin oli. Ja se on nyt siis liian rikkaalla.
jvaho Kirjoitettu 29. Toukokuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 29. Toukokuuta, 2023 Tänään tuli avattua ja herkisteltyä jakajaa sitä kuitenkaan irroittamatta. Nyt alipainesäädin alkoi toimia paremmin ja ajoituskin on tarkistettu. Seos on nyt se murhe, mutta ei kai auta kun testailla ja/tai etsiä jostain pakokaasuanalysaattori. Jos ei muualta niin katsastusasemalta.
Turbo 69 Kirjoitettu 30. Toukokuuta, 2023 Raportoi Kirjoitettu 30. Toukokuuta, 2023 Säädä suutin samaan tasoon kurkun kanssa, siitä sitten ruuvaamaan välillä testaten. Jos käyt pakokaasutestissä säätämään, ei melko varmasti toimi kunnolla. Perstuntuma on paras. Ai, niin joudut kuitenkin sen testilapun hakemaan.
jvaho Kirjoitettu 31. Toukokuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 31. Toukokuuta, 2023 Kiitos paljon vinkistä! Täytyy aloittaa nyt noin. Se käy nimittäin nyt jo varmaan laihalla - ainakin vetää vaatimattomasti ja tasakaasullakin nykii. Eilen ajoin sillä reilun kympin ja sitten heti kuumana avasin venttiilikopan. Öljyä oli ihan mukavasti, se vaan näköjään valuu pois hyvin nopeasti ja siksi vaikuttaa kuivalta seisottuaan. Kaikkiaan: jarrut ovat ihan jees, ykkösen kytkeytyminen vähän nihkeää, kytkin ottaa turhan alhaalta. Moottorin veto ei ole hyvää kovemmassa vauhdissa mutta ottaa kierroksia. Naurattaa kun sillä ajaa. Nyt säätelen ja koitan saada sen käytön mukavammaksi. Korin kimppuun käyn pikku hiljaa, nyyt maalipinta on laikukas ja kyllä alakuloinen. Maalaus ei ole edelleenkään ajatus, joku muu ratkaisu.
jvaho Kirjoitettu 18. Kesäkuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 18. Kesäkuuta, 2023 Minillä on nyt katsastuksen jälkeen takana n 700km. Veto on hyvä mutta jäähdytinnestettä häviää (muutama desi nyt lisätty). Ja ihan näkyy että kansi vuotaa tiivisteen kohdalta puolan kulmasta. En ymmärrä miten se voi vuotaa, mutta aukihan se on otettava ja vaihdettava uudestaan. Sama Payen (tai mikä se nyt oli) on jo olemassa. Ihmetyttää kyllä. Käytin auton lähimmällä maalaamolla jossa myös myllyttävät. Myllyttivät varovasti parilla laikalla ja parani, nyt värissä on kiiltoa sekä syvyyttä, mutta enemmistö selvistä (linnun p -) laikuista ei hävinnyt. Täytyy etsiä joku kokenut ihminen katsomaan.
Kimi Kirjoitettu 19. Kesäkuuta, 2023 Raportoi Kirjoitettu 19. Kesäkuuta, 2023 Kiristä ensin vähän lisää, about puolikas mutterin reuna. /kimi
jvaho Kirjoitettu 20. Kesäkuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 20. Kesäkuuta, 2023 Kiitos, koitan. Alkaa olla sitten kyllä jo liki 70nm.
jvaho Kirjoitettu 20. Kesäkuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 20. Kesäkuuta, 2023 Tsekkasin ja nyt on 70nm. Ei taida enää auttaa. Mutta jäin miettimään itse tiivistettä; se on nyt se (kait laadukkaampi) Payenin tiiviste, voiko se vaatia eri momentin? Sehän on kait paksumpi kuin alkupeinen/vakio tiiviste on.
jvaho Kirjoitettu 18. Heinäkuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 18. Heinäkuuta, 2023 Vuoto on asettunut eli vettä ei enää juuri tule enkä siis ole vaihtanut uutta tiivistettä. Mutta moottorin sivuääni häiritsee. Kun moottorin käynnistää, ääni on kaunis ja hiljainen, etenkin kylmänä. Kun sitten kierroksia nostaa yli tyhjäkäynnin, alkaa ikävä sivuääni. Olin pitkään siis uskossa että ääni tulee vesipumpusta, mutta en ole enää varma. Ääni on tasaisen säännöllinen mutta kuitenkin hiukan epäsäännöllinen metallinen raklatus. Kuin joku heiluisi irtonaisena jossain. Lataan tähän alle videon josta se kuuluu - jos sen osaa poimia. Eli alussa ei kuulu, mutta kun kierroksia käyttää korkeammalla, se alkaa. Hoksaako joku äänen aiheuttajan?
jvaho Kirjoitettu 18. Heinäkuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 18. Heinäkuuta, 2023 Video 20230718_204059.mp4
mini850 Kirjoitettu 19. Heinäkuuta, 2023 Raportoi Kirjoitettu 19. Heinäkuuta, 2023 Mulla oli vähän tuon tyyppinen ääni, tuli murtuneesta siivapyörästä
Kimi Kirjoitettu 19. Heinäkuuta, 2023 Raportoi Kirjoitettu 19. Heinäkuuta, 2023 Moi, laita sormi jakopään kopan etureunaan. Sen tuntee jos ketju osuu siihen. Ota hihna pois, niin turvakerroin kasvaa miljuunalla. Ja ainakin tiedät että tuleeko pumpusta tai tuulettimen siivasta joka poistuu mahdollisuuksista. Ja voit käyttää ilman hihnaa jonnin aikaa, ei leipoo kiinni pata. T. Kimi
jvaho Kirjoitettu 19. Heinäkuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 19. Heinäkuuta, 2023 Kiitos Kimi ja mini850, teen noin. Raportoin sitten.
jvaho Kirjoitettu 23. Heinäkuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 23. Heinäkuuta, 2023 Ja hep. Otin maskin irti ja moottorin käyntiin. Taas aluksi aivan hiljainen. Hiljalleen se ääni alkoi, mutta nyt käytin ehkä 3 min ja ääni ei äitynyt kunnolla kuuluvaksi. Pidin sormea jakopään kopan etualareunassa enkä tuntenut mitään. En edes kun kierrätin. Jes. Päätin että se ääni tulee siivasta tai tuulettimen lavoista ja nukun tukevasti! Otan kyllä vielä hihnan irti kun on enemmän aikaa.
jvaho Kirjoitettu 7. Elokuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7. Elokuuta, 2023 Se siitä tukevasti nukkumisesta. Otin (vihdoin) eilen hihan irti ja käytin moottoria. Ääni kuuluu edelleen, eli ikävä kyllä äänen lähde ei ole vesipumppu, siivapyörä, laturi tai tuulettajan propelli. Äänen lähde on siis yhä paikantamatta. Huolettaa että se on jokin laakeri, vaikka kampiakseli, mutta auto on alle 100 00 ajettu ja öljyä on ollut - miksi se olisi rikki? Ääni puuttuu kun moottorin käynnistää, mutta hiukan lämmettyään se alkaa ja on sen jälkeen läsnä. Mikä mystistä, se saattaa muutamien sekunten ajaksi lakata. Nyt tuntuu että se tulee siis moottorista ja tätä puoltaa mm. äänen kiihtyminen/hidastuminen käyntinopeuden mukaisesti. Ääni on kuin joku olisi irti. Toivon että se olisi muualta kuin moottorista, siis että joku muu kohta on irti ja helisee. Lataan uuden videon jos joku vaikka keksisi mistä se tulee.
jvaho Kirjoitettu 7. Elokuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7. Elokuuta, 2023 Ääni kuuluu ertityisen hyvin lopussa. Metallinen terävä sivuääni, kuin joku olisi irti.
TKG Kirjoitettu 7. Elokuuta, 2023 Raportoi Kirjoitettu 7. Elokuuta, 2023 Minä avaisin jakopään, jotain siellä irti ?
jvaho Kirjoitettu 7. Elokuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7. Elokuuta, 2023 No sehän se huolettaa. Nyt se on hiukan purettun; mm. laturi on irti, samoin venttiilikoppa. Kuuntelin ja kuuntelin. Sen minkä mahduin niin alta, mutta etenkin päältä. En minä ymmärrä. Välillä tuntuu että se ääni tulee ilman muuta jakopäästä, välillä taas että ehkä sittenkin venttiileistä. Ketju se ei ole. Menen taas huomenna. Koitan saada lisäkorvia kuuntelemaan.
Kimi Kirjoitettu 7. Elokuuta, 2023 Raportoi Kirjoitettu 7. Elokuuta, 2023 Moi, Sul on tää väärinpäin siellä. Se osuu nyt ketjuun. https://www.minispares.com/product/Classic/12A1148.aspx /kimi
jvaho Kirjoitettu 8. Elokuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 8. Elokuuta, 2023 Mutta se olisi väärin päin sitten tehtaan jäljiltä - en ole avannut tuolta mitään. Autolla on ajettu nyt sen 30 vuoden seisonnan (ja nyt toukokuisen katsastuksen) jälkeen noin 800 km. Tämä ääni on vaivannut noin viimeiset 200km. Löystynyt kuten TKG:nkin veikkaa..?
jvaho Kirjoitettu 8. Elokuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 8. Elokuuta, 2023 Jostain se kyllä öljyä vuotaa. Ja juurikin jakoketjun kopan alla on öljyä. Hmmm... Mutta öljyä on muuallakin enkä ole pystynyt paikallistamaan mistä sitä vuotaa. Eniten öljyä on moottorin/laatikon pohjassa, mutta sinne se nyt tietty kuitenkin valuu. Öljyä ei valu mistään moottorin etuosasta, sen nyt näkisi kun ei ole maskia, laturia jne. paikoillaan.
jvaho Kirjoitettu 8. Elokuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 8. Elokuuta, 2023 Olisi ollut vielä tämä loppukesä mukava ajalla. En arvannut miten hauska ja hieno auto tämä on! Täytynee nyt poistaa se liikenteestä ja jättää odottamaan talvea ja remppaa. Jos tuon jakopään kimppuun käy, se ei taida onnistua kun ottamalla moottori+laatikko pois? Vai mahtuuko siihen operoimaan jäähdyttimen poistamisen jälkeen? Käyn tänään vielä kuuntelemassa jospa se kuitenkin tulisi jostain muualta. Ja kun se on kylmänä ihan hiljaa.
tailke Kirjoitettu 8. Elokuuta, 2023 Raportoi Kirjoitettu 8. Elokuuta, 2023 Tällä vois ehkä paikallista äänen tarkemmin: Ruuvimeisselillä kuuntelu ei tässä tapauksessa oikein onnistu.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään