Jump to content

Mini 1000 vm. 1978


jvaho

Recommended Posts

Kirjoitettu

Tampereella KorjaKumissa oli ainakin just oikeaa letkua

Ja sai ostaa ihan itelleen sopivan pätkän

Alkuperäsissä putkissa on pikku olake

Kannattaa myös kiinnittää se sillä pikku "klipulla" väliltä, ainakin Mk1:ssä on sellainen

Kirjoitettu

Käväsin tänään ostamassa Motonetin letkua ja asentamassa sen paikalleen. Se on 3.2mm:n sisähalkaisijalla ja kestää sekä polttoainetta että öljyä, painettakin 10bar - vähintäänkin tarpeeksi. Pikkuisen lämmitin ja napakasti meni paikalleen, muotoutuikin nätisti kynnysten mukaan. Klemmarit kiinni ja eiköhän se ole tuossa.  Mitään kiinnikettä en ole tässä ikinä nähnyt, mutta voisin kuvitella sellaisen siellä olevan (siis letku sillä kiinni jostain matkan varrelta..?). Ryypyn ja etenkin kaasun vaijerit ovat nyt mulla rumasti, sojottavat miten sattuu. Täytyy jostain kurkkia miten ne kuuluisivat olla. Seuraavaksi onkin polttoainelinjan kytkentä pumpulta kaasarille ja sen vaihteiston tangon stefan vaihto, kyllä sieltä sitä sen verran tippuu. Ei vaan huvittaisi.

Kirjoitettu

Tuli takapakkia. Laitoin tänään polttoainetta tankkiin ja letkun kaasuttajaan, täähän saakka olen käyttänyt moottoria pienillä polttoainemäärillä. Ei meinannut käynnistyä millään. Laitoin kohokammioon polttoainetta ja heti lähti. Annoin käydä useamman minuutin ja siis polttoainetta alkoi nousta tankista kaasuttajalle. Nätisti kävi edelleen, ei sivuääniä tms. Mutta polttoaine haisi ja auon alle alkoi tulla lätäkkö. Polttoainepumpu vuotaa. Liekä rikkoutunut kun olen käyttänyt kuivana vai onko vaan muuten rikki seistyään tyhjänä vuosikymmeniä. No sen saa uuden (hassua muuten ettei niihin myydä korjausssarjoja). Mutta suurempi ongelma on että nyt kun moottori kävi ehkä 5 min ja annoin enemmän kierroksia, kannen välistä alkoi tulla vettä. Eli kansi on otettava irti ja vähintään vaihdettava sen tiiviste. Niitäkin näyttää olevan erilaisia, onkohan se kalliimpi parempi? Mutta kun kansi nyt on otettava irti, pääsee vaihtamaan tuhkalukun tiivisteet yms. muuta. Ja vien kannen nyt sitten koneistamoon.

Vähän jurppii kun olin jo hiukan ajatellut että odottelen vain teiden kuivumista ja ajan konttorille! 

Kansi 2.jpeg

Kirjoitettu

Kiitos kommentista. Tuota mietin mutta päädyin poistamaan kannen. Tänään otin vedet ja öljytkin pois, irrotin tuhkaluukut, polttoainepumpun, kaasarin, vaijerit, letkut jne. Itse kansi on vielä paikallaan. Nyt vielä arvon vaihdanko vain kannen tiivisteen vai käytänkö kannen koneistamossa kun se kohta kerta irti on. Pakoseetivaihtokin onnistuisi nyt, hinnasta en tosin tiedä.

Moottori.jpeg

Kirjoitettu

Kyllä se kannattaisi koneistamolla tarkistettavana käyttää (jos ei itse tiedä mitä katsoo/tarkistaa) ja vähintään venttilivarrenkumit vaihtaa, seetipinnat, venttiilit ja ohjurit tarkistuttaa.

Kirjoitettu

Juu, näin se on; kansi irti. taidan ehtiä jo huomenna. Ja kannen sitten koneistamoon, saavat sen ainakin tarkistaa.

Tiivistesarjaa saa kivasti mutta hämää nuo kaksi erilaista pahvia; molemmissa mainitaan että kuparia mutta toinen ilmeisesti laadukkaampi - onko vörtti?


Miten tässä toimii polttoainepumppu "ylimääräisen" polttoaineen kanssa kun paluuputkea tankkiin ei ole? Pumppuhan pumppaa kaiken aikaa, mutta esim. tyhjäkäynnillä se ei kaikkea ehdi polttaa - mitä se tekee kun kokokammiossa on venttiili kiinni?

Kirjoitettu

Pahan kysymyksen pistit.😅. Mekaaniset pumput on ilmeisesti mitoitettu niin, että ne ei liikaa työnnä pienillä kierroksilla, kierrosten noustessa tuotto suurenee. Virivehkeissä sen takia käytetään yleensä sähköistä pumppua, joka pysähtyy välillä paineen noustessa riittävästi.

Mekaanisella pumpulla varustettu auto käy pitkän tyhjäkäynnin jälkeen aina vähän rikkaammalla seoksella alkuun, eli savuttaa. Neulaventtiili laskee läpi paineen kasvaessa, ei se täysin pysty kiinni pysymään. Näin sen ite järkeilen.🤔.

Kirjoitettu

Kaasarin neulaventtiilissä tai polttoainepaineessa on vikaa jos kaasari tulvii. Oikealla polttoainepaineella neulaventtiili pysäyttää täysin polttoainevirtauksen. Olikos 0,2bar SU kaasarin maksimipaine, moni sähköpumppu puskee liikaa.

 

Riippuu sähköpumpun rakenteesta loppuuko nakuttaminen kun paine nousee, jotkut pysähtyy mutta toiset jatkaa nakutusta vaikkei enää pumppaa.

 

 

Kirjoitettu

... eli pumppu työntää polttoainetta esim. tyhjäkäynnillä niin alhaisella paineella, että neulaventtiilin torpatessa polttoainevirran, pumppu pumppaa kyllä muttei polttoaine mene mihinkään? Se ei päästä ainetta takaisin lainkaan? Ehkä ne hetket kun neulaventtiili sulkeutuu ovat niin lyhyitä ja harvinaisia ettei ongelmaa ehdi tulla? Mun pitäisi avata tuo nyt pettänyt pumppu ja katsoa onko siellä kuitenkin joku venttiili..

Mulla pumppu, ei kaasutin, tulvi lauantaina kun käytin moottoria ekaa kertaa tankista johdetulla polttoaineella. Nyt yksi syy pumpun vuotoon saattoi olla polttoainesuodatin jonka laitoin pumpun ja kaasuttajan väliin. Nostaa painetta liikaa? En koittanut käyttää moottoria ilman tätä ylimääräistä suodatinta, mutta ei nyt olisi älytön yllätys jo kymmeniä vuosia seissyt pumppu ei pidä.

Noissa tutummissa saman aikakauden Land Rovereissa on paluulinja tankkiin.

Kirjoitettu

Pumpussa on jotenkin rakennettu se että ei se nosta painetta ylemmäs kuin esim 0,2bar. Kalvon/jousen/yms ratkaisulla. Ei ole mitään väliä onko suodatinta painepuolen välissä. Kaasarin neulaventtiili avautuu kun bensanpinta laskee ja sulkeutuu kun bensanpinta nousee. Käytännössä siis liikkuu koko ajan kun moottori käy.

 

Sulla on pumppu rikki jos se vuotaa.

Kirjoitettu

Moi,

Kisapeleissä käytetään Hif38 kaasaria, neulaventtiilin pito on korkeempi kuin pumpun paine, joten mitään paluuletkua ei tarvtse tai paineensäädintä.

Mekaanisissa pumpuissa taitaa tulla ongelmia E10llä, eli ajele E5lla.

Minisportin uudet mallit on E10 kestäviä. Minispares ei edes mainitse asiaa, vaikka tietävät tämän.

/kimi

 

 

Kirjoitettu

Pari kuvaa asiasta:

Sulla on varmaan AUF800 pumppu:

pumppu2.jpg.d4aea8e3da658acbc142ee4de147b9ba.jpg

ja tässä toiminta selostus:

pumppu1.jpg.1076b2980b9aa48d26896dc0f98de1c9.jpg

Polttoaineen paine SU sähköpumpuilla 0,14 - 0,21 Bar

kai se on samaa luokka myös mekaanisella pumpulla.

Jos pumpun kalvo rikkoutuu bensaa pääsee mahdollisesti myös öljyn joukkoon.

Kirjoitettu

Mulla olis alkup. SU:n mekaaninen Minin pa pumppu. Käytetty, mutta toimiva

Purettava malli johon ainakin joskus on saanut osia, eli korjattavissa uuden veroiseksi, jos osia jostain löytyy..?

Pumppu on joutilas ja sen saa nouto tai lähetyksen hinnalla. Voi paketin Juhla Mokkaakin tuoda, jos siltä tuntuu 😉

 

Kirjoitettu

Nykyisin kannattaa ehottomasti ostaa NOS/ käytettyjä ehjiä osia, uusilla jossain Kiinassa tai Intiassa tehdyillä osilla ei tee pitemmälle päälle mitään. Kokemusta on.

Kirjoitettu

No joo, kisapeleissä tuo mekaaninen onkin varmaan luotettavampi, kun mennään melkein koko ajan kaasupohjassa, ei tuu ainakaan sähkö häiriöitä.😁.

Kirjoitettu

Tänään oli aikaa ja kansi on nyt irti, kiitos paikalle ehtineen kaverin, samoin venttiilit. Olen päätymässä omaan putsaukseen ja uuteen mahdollisimman hyvään kupariseen tiivisteeseen. Mut mietin vielä.

kansi 2.jpeg

Lohko.jpeg

Kirjoitettu

Minulle kävi samalla tavalla 850:n kannen ja kuparitiivisteen kanssa. Kantta oli muokattu ja plaanattu. Koneistamolla  ihmeteltiin asiaa ja ainut selitys oli reikien ympärillä olevat vahvikkeet, eivät olleet yhtään litistyneet eli jäikö kansi jotenkin niiden varaan oikeasta momentista huolimatta. Kuparipahvitiiviste toimi vuotamatta vaikka halvempi olikin. 

Kirjoitettu

Ota pultit irti lohkosta ja hio 400-600 paperilla tason ja kannen pinta  puhtaaksi tukea käyttäen

Kirjoitettu

Moi,

Noi vesireijät näyttää siltä, että aika reippaasti on laitettu zyylarin korjausainetta koneeseen. Jotain kummmallista tossa on.

Putsaa tasot ja mömmöt pois ensin pelkällä mattoveitsen terällä, muuten menee paperitukkoon.

Tueksi kelpaa joku 15x10cm tasanen ja kova palikka, itse käytän karkastua lasilevyä.

Kannelle sama operaatio.

Pyöräytä männnät puoliväliin ja laita sylintereihin jugurttipurkit, merkkaa tussilla  ja leikkaa ne vähän merkin yläpuolelta poikki, niin saat tiiviin kupin sylinteriin  ettei  hiontamömmö mene koneeseen.

/kimi

 

Kirjoitettu

Kyllä venttiilitkin kannattaa tahnan kanssa ainakin pyöräyttää, kun pöydällä on

Kirjoitettu

Jep, tahnat ja imukuppikin on jo. Tänään pitäisi ehtiä kantta ja lohkoa siivoamaan. Tarkoitus on päästä kasaamaan moottori viikon loppuun mennessä. Tilasin eilen Minitronin kalliimman ja siis ehkä laadukkaamman kuparitiivisteen, saapa nähdä millainen se niiden reikien ympärysten osalta on.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...