Jump to content

Mini 1000 vm. 1978


jvaho

Recommended Posts

Kirjoitettu

Oletko pääsylinterille tehnyt mitään? Jos siellä on vanhat osat sisällä, niin se voi olla heikoin lenkki ja sen mukaiset on jarrut

Kirjoitettu

Jep, pääsylinteri oli irti ja se on kunnostettu. Jarrut toimivat ihan ok, poljinliike tuntuu vaan pitkältä. Tänään kävin hetken hommailemassa ja sain vaihdettua käynnistyssolenoidin. Nyt voi pyörittää moottoria avaimesta, kiva!

 

Kirjoitettu

Tänään kävin toimimattomien pyyhkijöiden kimppuun. Alkutilanne oli että virta kytkettynä mitään ei tapahdu, mutta moottori lämpenee. Otin moottorin irti kannakkeestaan ja sitten ruuvasin vaijerin lukitusruuvin auki. Moottori liikkui sitten n. 10 cm ja sain sen parempaan asentoon. Takakannesta neljä varttituuman ruuvia irti ja kansi lähti auki. Virta päälle ja se ratas liikkui ihan hiljaa. Nostin sisuskalut irti ja putsasin kaiken näkyvän, irroitin myös rattaan rungosta (sokka pois ja sitten se lähti naputtelemalla akselia "yläpuolelta". Putsasin ja voitelin kaikki osat ja laitoin takaisin kasaan ilman vaijeria. Hyvin toimii. Otin myös vaijerin irti vaikka voimaa joutui käyttämään huolestuttavan paljon. Suihkuttelin vaijerin putkeen WD40:stä ja paineilmaa, pesin ja voitelin vaijerin ja kasasin kaiken. Ja jes, toimii!

Moottori I.jpg

Moottori II.jpg

Moottori III.jpg

Moottori IV.jpg

Kirjoitettu

Tänään kävin läpi johtoja. Nyt toimii jo ihanan moni sähkölaite (mm. puhallin, hätävilkut, parkit ja ajovalot, jarruvalot, startti, pyyhkijät..) mutta vilkut, pissapoika ja äänitorvi eivät. Epäilin torven ja vilkkujen toimimattomuuden syyksi niiden katkaisijaa (vilkkuviikseä), mutta siitä kuitenkin toimii pitkät sekä (sisään päin vedettäessä) niiden väläytys. En usko myöskään relevikaan. No, sulakepoksi on aika huono, osa pohjan johtokiinnikkeistä on vihreitä ja heikkoja. Täytynee uusia rasia, kytkeä kaikki uusilla liittimillä ja katsoa sitten.

Mutta osaako joku kertoa mikä on tämä vihreä johto (ympyröity kuvassa keltaisella)? Entä se mittariston jännitteentasaajan näköinen 20x40 mm:n pikkuinen boksi moottoritilan rintapellissä kuskin puolella..? Siinä ei ole mitään kiinni.

Piuha.jpg

Kirjoitettu

Juurikin tuo! Vilkkurele... Miksi sitten on toinenkin..? Tuo tuossa rintapellissä ei kai ole käytössä, sillä tässä roikkuu samoilla hoodeilla aika lailla vapaana kaksi pyöreää vilkkurelettä; toinen hätävilkuille ja toinen suuntavilkuille. Näin olen ainakin ajatellut..! 

Kirjoitettu

Sulakerasiassa oikealla ylhäällä No2 pitäisi olla vihreä johto joka menee vilkkureleelle ja mekaaniselle jarruvalokytkimelle , toi rele varmaan hylätty paikoilleen epäkuntoisena(arvauus).

 

Kirjoitettu

Arvaus taitaa olla oikein. Nyt on asennettuna uusi sulakerasia ja siihen on uusitut liittimet. Uusi on myös pissapojan moottori. Sähköpuolella toimii nyt kaikki muu paitsi vilkut ja töötti. Hätävalovilkutus toimii. Alan olla sitä mieltä että vilkkuviiksi on rikki, siitä toimii vain pitkät ja pitkien väläytys.

Kirjoitettu

Mittaappa sieltä vilkkuviksen kärjistä tuleeko/lähteekö virta sinne,joskus joutunut hiomapaperilla putsaaman ne kun kauan käyttämättöminä hapetuneet.

Kirjoitettu

Viiksi jäi mittaamatta kun auton alle on muutaman öljytipan lisäksi ilmestynyt myös vettä ja jäin eilen tutkimaan vuotokohtaa. Vedet ovat olleet moottorissa sisällä kesästä asti, eikä mitään ole tähän tihkunut ulos. Öljyt ovat olleet moottorissa muutaman viikon. Moottoria on nyt viime viikoilla pyöritelty startilla muutamaan otteeseen ja näyttää että se on saanut aikaan vesivuotoa. Tutkimisen jälkeen vuoto näytti tulevan vesipumpusta. Otin laturin, jäähdyttimen ja vesipumpun irti ja eikä pumpun sisus kivalta näyttänyt... Tilaan uuden, ei ole kallis, mutta sitä on kahta versiota; onko väliä kumman ottaa..? Moottori on vakio ja sellaisena pysyy. Laturi pyöri vähän raskaasti ja avaan sen, jospa se hoituisi hiili- ja laakerirempalla.

Pumppu 1.jpg

Pumppu 2.jpg

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Jäähdytysjärjestelmä on yhä kasaamatta kun uuden vesipumpun mukana tullut tiiviste oli rikki. Odottelen nyt uutta tiivistettä. Laturi tuli purettua ja sen laakerit vaihdettua, entiset olivatkin jo lopussa. Nyt se pyörii hyvin. Myös äänitorvi oli auki ja kaverin johdolla se saatiin kuntoon - itseltäni se olisi jäänyt kunnostamatta. Nyt kun sen katsoi niin helppo homma. Hetken auton  k a i k k i  sähköt jo toimivat, mutta sitä riemua ei montaa minuuttia kestänyt kun suuntavilkut lakkasivat toimimasta. Ihmeellistä tämä on. Päättelin että vika olisi hätävilkkukytkimessä ja tilasinkin juuri uuden. Vanha kytkin kyllä näyttää sisältä(kin) ihan kunnolliselta. Mutta omituista ja mystistäkin on, että juuri ennen kun suuntavilkut lakkasivat toimimasta, vilkkua päälle kytkettäessä käynnistyvätkin hätävilkut... No nyt siis syttyvät enää hätävilkut ja suuntavilkut eivät. Suntavilkkuviiksen kautta toimii kuitenkin töötti, pitkät ja pitkien väläytys. Lisähämmennystä herättää että virtaa tulee koko ajan sekä hätä- että suuntavilkkureleelle, oli suuntaviiksi tai hätävilkkukytkin missä asennossa tahansa. No, jospa kaikki ratkeaa uudella hätävilkkukytkimellä!

Kirjoitettu

Uusi katkaisija tuli nopeasti. Tänään ähräsin sen paikalleen ja jee, nyt vilkut JA äänitorvi toimivat! Jatkoin sähkölaitteiden läpikäyntiä, ja vaikka nyt kaikki katsastuksessa tarvittavat laitteet toimivat, polttoainemittari ei toimi. Nyt näyttää että anturi kyllä toimisi, mutta itse mittari ei. Virtaa ei tule. Täytyy selvitellä. Ja toimivatko sitten vedenlt- ja öljynpainemittarit niin saas nähä.

Vesipumpun tiivistekin saapui ja pumpun ja syylerin voi siis kasata. Sitten vaan kaasarin sekä virranjaottimen läpikäynti ja eikun käyntiin 😊

Kirjoitettu

Laturi, vesipumppu ja syyläri letkuineen ovat nyt paikoillaan mutta glykolia ei ollut riittävästi eli neste on vielä laittamatta. Jospa tänään vielä ehtisi ennen kun joulun pyhät alkavat. Ruosteisia (auton alla olleita) vanteita olen liotellut kesältä tankin puhdistamisesta nurkkiin jääneessä laimeassa fosforihapossa ja se näyttää toimivan yllättävän hyvin; ruoste irtoaa vuorokaudessa. Kevyen hionnan ja asetonipyyhinnän jälkeen ne olisivat uudelleenmaalattavissa. Laitan niistä myöhemmin pari kuvaa. 

Kirjoitettu

Kysymys sähköihin liittyen. Polttoainemittarille (kojelaudassa) pitäisi tulla virta vihreästä johdosta. Johto on mutta siinä ei ole virtaa. Mitäs jos irrotan tämän virtaa tuomattoman johdon ja teen uuden johdon jolla ottaisin virran mittaritaulun ylälaidassa olevasta "voltagestabilaattorista"( tai mikä se on)? Siellä olisi vapaa paikka.

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Vanteet ovat nyt myös pintamaalattu ja ovat ihan ok. Väri on turhankin kirkas (CAR-REP Acrylcomp -vannehopea). Käytin laturin vielä irti kun IGN -merkkivalo ei syttynyt virtaa kytkettäsessä. Hiilet olivat kait huonosti tm., nyt valo taas syttyy. Sain polttoainemittarin toimimaan kun vedin tuosta voltagestabilaattiorista johdon tankin mittarille. Nyt myös tulpat uusine johtoineen ovat paikallaan ja virranjaottimen perusosat on uusittu (uusi kansi, kärjet ja kondensaattori). Tulpanjohdot ovat paikallaan ja (ehkä) oikeassa järjestyksessä. Puola jäi vielä irti eli en päässyt kipinää koittamaan. Kaasutin on pöydällä ja seuraavana listalla. Kovin kaukana ei ole enää käynnistämisen yritys! Moottori tiputtaa öljyä jostain pakosarjan alta, siis paikasta minne ei näe. Se ärsyttää, mutta en tee asialle nyt mitään - katson ensin kuinka moottori ylipäätään käy ja täytyykö kone irroittaa. Tavoite siis on saada auto alkukeväästä rekisteröintikatsastettua sen alkuperäiskilpiin, kerätä vähän kokemusta miten auto toimii ja aloittaa varsinainen (museo)laitto sitten vasta kesällä-syksyllä.

Kirjoitettu

Todennäköisin öljyn vuotokohta vaihdevivuston stefa, pystyy vaihtamaan suht helposti.

Kirjoitettu

Kiitos vinkistä! Kurkkasin auton alle ja jep, voisi hyvinkin olla vaihdeviuston stefa. Minulla ei ole nosturia, mutta katson jos saisin viritettyä jotain että pääsisin siihen kiinni. Tuhkaluuku... noloa mutten ymmärrä mitkä ne ovat? Kaasarin sain purettua jo aika pitkälle ja putsakkakin osan osista. Minulla on siihen huoltokitti ja ainakin enemmistön tuon kitin sisällöstä vaihdan, mutta ainakin ilmaläpän akseli saattaa jäädä vaihtamatta. Kitissä ei ole kohokammion kohoa ja olen ymmärtänyt että se kannattaisi kuitenkin uusia samalla. No, kattoo nyt.

Kirjoitettu

Moi,

Lohkon takana on ne kaksi luukua joiden takana on nostajan kupit. Niitä kutsutaan tuhkaluukuiksi.

Jos on vanhat koppurat tiivisteet niin ne jää vuotamaan jos vähänkin vinossa ja pois vanhoilta paikoiltaan.

/kimi

 

Kirjoitettu

Kaasarin kohoa ei tarvitse vaihtaa, jos se ei ole puhki. Helppo testata, upota bensaan muutamaksi tunniksi. Jos ei yhtään ole bensaa sisällä, ehjä. Tankin kohoissa tosin ollu ongelmaa, kun on muuttuneet upokkaiksi. Oon nähny niitä vaihdetuiksi korkeilla.

Tosi vanhoissa autoissa on ollu metalliset kohot kaasareissa, ne on helpommin muuttunu upokkaiksi.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...