anttila73 Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2021 R56 2007 akku tuli tiensä päähän ja kun avasin koteloinnit akun ympäriltä niin yllätyn. Sieltä löytyi 55Ah lyijyakku (BMW Varta) eikä 70Ah AGM kuten oletin. Fyysistä tilaa isommalle akulle on, joten vaihdoin tilalle 75Ah lyijyakun. Autossa ei ole IBS palikkaa. Ei ainakaan miinus kaapelissa näkyvillä. Kai se aika lähellä akun napaa kuuluisi olla. Autossa ei ole start/stop järjestelmää. No sitten varsinaiseen kysymykseen: iCarsoft BMM V2.0 ilmoittaa että autossa on edelleen 55Ah akku. Osaako joku neuvoa miten tuolla laitteella koodataan akun koko oikeaksi? Oletan että nyt ehkä lataa turhan alhaisella virralla kun akun kapasiteetti kasvoi.
karvalakki Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2021 26 minuuttia sitten, anttila73 kirjoitti: R56 2007 akku tuli tiensä päähän ja kun avasin koteloinnit akun ympäriltä niin yllätyn. Sieltä löytyi 55Ah lyijyakku (BMW Varta) eikä 70Ah AGM kuten oletin. Fyysistä tilaa isommalle akulle on, joten vaihdoin tilalle 75Ah lyijyakun. Autossa ei ole IBS palikkaa. Ei ainakaan miinus kaapelissa näkyvillä. Kai se aika lähellä akun napaa kuuluisi olla. Autossa ei ole start/stop järjestelmää. No sitten varsinaiseen kysymykseen: iCarsoft BMM V2.0 ilmoittaa että autossa on edelleen 55Ah akku. Osaako joku neuvoa miten tuolla laitteella koodataan akun koko oikeaksi? Oletan että nyt ehkä lataa turhan alhaisella virralla kun akun kapasiteetti kasvoi. Jos autossa ei ole IBS:ää, niin ei tuolla auton näkemällä akun kapasiteetilla taida olla mitään merkitystä; autohan ei jokatapauksessa tiedä miten täysi se akku on, eikä osaa sitä arvioida. Itse en ainakaan tästä kamalasti stressaisi. Auto lataa sitä akkua kuitenkin vakiojännitteellä, kuten on tehnyt jo siitä asti kun Eeva puri omenasta. Akun tyypillä (AGM vs normi lyijyakku) on enemmän merkitystä, koska AGM:ää ladataan korkeammalla jännitteellä, ja siksi akku saattaa jäädä lyhytikäisemmäksi. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä, mitä toisinaan tapahtuu vaikken sitä vaimolle myönnäkään.
anttila73 Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2021 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2021 No näin minäkin asiaa ajattelin. En siitä stressaa mutta kun tuollainen "ohjelmointilaite" on tullut hankittua niin olisi kiva tietää mistä ja miten akku määritellään.
karvalakki Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2021 3 tuntia sitten, anttila73 kirjoitti: No näin minäkin asiaa ajattelin. En siitä stressaa mutta kun tuollainen "ohjelmointilaite" on tullut hankittua niin olisi kiva tietää mistä ja miten akku määritellään. Ikävä kyllä en osaa auttaa, en tunne kyseistä laitetta lainkaan. Oletko varma, että sillä voi määritellä akun koon/tyypin uudelleen? Itse olen kuitannut akun vaihdetuksi ISTA/D:lla, mutta ei silläkään pysty akun tyyppiä tai kokoa muuttamaan. Siihen olen käyttänyt koodaussoftia, esim. R- ja E-sarjalaisissa NCSExpert, F-sarjalaisissa eSys. Myös BimmerCodella ja Carlyllä taitaa pystyä akun speksejä säätämään. Lisäys: jaa, BimmerCode ei taidakaan tukea Minejä.
anttila73 Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2021 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2021 En ole varma asiasta. Sillä kyselenkin. Voi olla että voi vaan lukea tiedot. IBS:n sillä kyllä voi "ohjelmoida". Sille on oma valikkonsa.
holkki Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2021 6 tuntia sitten, karvalakki kirjoitti: Ikävä kyllä en osaa auttaa, en tunne kyseistä laitetta lainkaan. Oletko varma, että sillä voi määritellä akun koon/tyypin uudelleen? Itse olen kuitannut akun vaihdetuksi ISTA/D:lla, mutta ei silläkään pysty akun tyyppiä tai kokoa muuttamaan. Siihen olen käyttänyt koodaussoftia, esim. R- ja E-sarjalaisissa NCSExpert, F-sarjalaisissa eSys. Myös BimmerCodella ja Carlyllä taitaa pystyä akun speksejä säätämään. Lisäys: jaa, BimmerCode ei taidakaan tukea Minejä. Battery type The type and capacity of the 12 V battery. Please note that this value must only be modified if the battery in the car has been replaced. After coding, the battery replacement has to be registered using “BimmerLink” additionally. Values: 46 Ah 55 Ah 60 Ah AGM 70 Ah 70 Ah AGM 80 Ah 80 Ah AGM 90 Ah 90 Ah AGM 105 Ah AGM 110 Ah Requirements: “Car Access System” CAS3 control unit Olen kyllä jotain koodaillut omasta R56 bimmercodella, start&stop, valon valvontaa yms. näyttäis löytyvän myös akun koodaamista...
karvalakki Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2021 45 minuuttia sitten, holkki kirjoitti: Battery type The type and capacity of the 12 V battery. Please note that this value must only be modified if the battery in the car has been replaced. After coding, the battery replacement has to be registered using “BimmerLink” additionally. Values: 46 Ah 55 Ah 60 Ah AGM 70 Ah 70 Ah AGM 80 Ah 80 Ah AGM 90 Ah 90 Ah AGM 105 Ah AGM 110 Ah Requirements: “Car Access System” CAS3 control unit Olen kyllä jotain koodaillut omasta R56 bimmercodella, start&stop, valon valvontaa yms. näyttäis löytyvän myös akun koodaamista... Ok! Itselläni on R53, jos BimmerLink ei tue, mutta ilmeisesti R56 onkin tuettu. Mielenkiintoista!
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään