Jax_KiBez Kirjoitettu 12. Huhtikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 12. Huhtikuuta, 2021 Ongelma olisi vm. 2003 R53 Mini Cooper S ja vaihdoin autoon Hellan laturin kun vanhan kuoret olivat vahingoittuneet jostain osumasta ja oli aika happaman näköinen kapistus, kun ensimmäisen kerran kiihdytin uudella laturilla ykkösellä yli 7000rpm niin laturin merkkivalo syttyi, eikä auton jännite ollut kuin enää 12.5V, hauskinta oli ettei muuttunut ajaessa mihinkään tuosta määrästä, eli laturi vielä "latasi" mutta vain n. 12.5V jännitteellä. Päädyin ajatukseen että jännitteensäädin hajosi, ja kun ei ollut mistään järkevästi saatavilla niin päädyin sit vaihtamaan uuteen samanlaiseen laturiin ja vika korjaantui sillä. Ajelin 200km satunnaisesti kiihdytellen, mutta pidin kierrokset max. 6500rpm niin vika ei toistunut. Kunnes tänään meni kierrokset taas ykkösellä 7000rpm paremmalle puolella ja välittömästi laturin valo tauluun ja lataus n. 12.5V Netistä en löytänyt mitään vastaavaa ongelmaa, autossa tosiaan 15% KAVS hihnapyörä, muuten hihnapyörät vakiot. Eikä tuo pienempi ahtimen hihnapyörä voi tuohon vaikuttaa kun muuten pyörii samaa tahtia kaikki kuin ennenkin, eli oikeastaan kierrosrajoittimen muutos ainoa mikä voisi olla, mutta itse en ole siihen koskenut ja en tiedä missä näissä vakiorajoitin on, että onko nostettu mutta aika jännästi säädin hajoaa kerrasta poikki menetelmällä. Onko ajatuksia mitä lähtisi tutkimaan kun vähän rupee turhauttaa tälläinen. Toki laturimerkin käyttämässä säätimessäkin voi olla vika, löytyy vaan pirun huonosti latureita näihin.
Turbo 69 Kirjoitettu 12. Huhtikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 12. Huhtikuuta, 2021 Koska melkein jatkuvasti käytät isoja kierroslukuja, kannattais ehkä vaihtaa laturille isompi hihnapyörä. Aikoinaan oli omassa vanhuksessa, jonka moottori oli kierros kone, laturissa isompi hihnapyörä. Ei ollu ongelmia, paitsi että piti päräyttää kierroksia, ennen kuin valo sammui.
Igor Kirjoitettu 13. Huhtikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 13. Huhtikuuta, 2021 Enpä ole just tommoseen ongelmaan ennen törmännyt. Ehkä laturin merkkiä vaihtamalla paranee..? Vakiona R53:n rajoitin on 6950rpm, GP-mallissa muistaakseni 7150rpm, mutta sama laturi ja hihnapyörät siinäkin on. Mä olen omassani nostanut kierrosrajaa, mutta olen myös vaihtanut laturin hihnapyörän hieman isompaan: http://www.kavsmotorsport.com/mini-tuning-products/mini-alternator-tuning Ajelin kyllä hyvän tovin nostetulla kierrosrajalla ennen ton hihnapyörän vaihtoakin. Laturi mulla on edelleen alkuperäinen.
Igor Kirjoitettu 13. Huhtikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 13. Huhtikuuta, 2021 Niin ja tolla 5% isommalla laturin rullalla tulee edelleen ~14,3 V tyhjäkäynniltä asti. Tosin mä olen joutunut muista syistä nostamaan tyhjäkäyntiä 750 -> 980rpm...
Mini1380 Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2021 GP:ssä tosiaan vakiona korkeammalla rajoitin eikä ainakaan omassa ole vielä yhtään laturia kärvähtänyt vaikka satunnaisesti uv aikan päräytellytkin rajoittimelle asti.
Mjr Kirjoitettu 26. Tammikuuta, 2022 Raportoi Kirjoitettu 26. Tammikuuta, 2022 On 12.4.2021 at 21.24, Jax_KiBez kirjoitti: Ongelma olisi vm. 2003 R53 Mini Cooper S ja vaihdoin autoon Hellan laturin kun vanhan kuoret olivat vahingoittuneet jostain osumasta ja oli aika happaman näköinen kapistus, kun ensimmäisen kerran kiihdytin uudella laturilla ykkösellä yli 7000rpm niin laturin merkkivalo syttyi, eikä auton jännite ollut kuin enää 12.5V, hauskinta oli ettei muuttunut ajaessa mihinkään tuosta määrästä, eli laturi vielä "latasi" mutta vain n. 12.5V jännitteellä. Päädyin ajatukseen että jännitteensäädin hajosi, ja kun ei ollut mistään järkevästi saatavilla niin päädyin sit vaihtamaan uuteen samanlaiseen laturiin ja vika korjaantui sillä. Ajelin 200km satunnaisesti kiihdytellen, mutta pidin kierrokset max. 6500rpm niin vika ei toistunut. Kunnes tänään meni kierrokset taas ykkösellä 7000rpm paremmalle puolella ja välittömästi laturin valo tauluun ja lataus n. 12.5V Netistä en löytänyt mitään vastaavaa ongelmaa, autossa tosiaan 15% KAVS hihnapyörä, muuten hihnapyörät vakiot. Eikä tuo pienempi ahtimen hihnapyörä voi tuohon vaikuttaa kun muuten pyörii samaa tahtia kaikki kuin ennenkin, eli oikeastaan kierrosrajoittimen muutos ainoa mikä voisi olla, mutta itse en ole siihen koskenut ja en tiedä missä näissä vakiorajoitin on, että onko nostettu mutta aika jännästi säädin hajoaa kerrasta poikki menetelmällä. Onko ajatuksia mitä lähtisi tutkimaan kun vähän rupee turhauttaa tälläinen. Toki laturimerkin käyttämässä säätimessäkin voi olla vika, löytyy vaan pirun huonosti latureita näihin. On 12.4.2021 at 21.24, Jax_KiBez kirjoitti: Ongelma olisi vm. 2003 R53 Mini Cooper S ja vaihdoin autoon Hellan laturin kun vanhan kuoret olivat vahingoittuneet jostain osumasta ja oli aika happaman näköinen kapistus, kun ensimmäisen kerran kiihdytin uudella laturilla ykkösellä yli 7000rpm niin laturin merkkivalo syttyi, eikä auton jännite ollut kuin enää 12.5V, hauskinta oli ettei muuttunut ajaessa mihinkään tuosta määrästä, eli laturi vielä "latasi" mutta vain n. 12.5V jännitteellä. Päädyin ajatukseen että jännitteensäädin hajosi, ja kun ei ollut mistään järkevästi saatavilla niin päädyin sit vaihtamaan uuteen samanlaiseen laturiin ja vika korjaantui sillä. Ajelin 200km satunnaisesti kiihdytellen, mutta pidin kierrokset max. 6500rpm niin vika ei toistunut. Kunnes tänään meni kierrokset taas ykkösellä 7000rpm paremmalle puolella ja välittömästi laturin valo tauluun ja lataus n. 12.5V Netistä en löytänyt mitään vastaavaa ongelmaa, autossa tosiaan 15% KAVS hihnapyörä, muuten hihnapyörät vakiot. Eikä tuo pienempi ahtimen hihnapyörä voi tuohon vaikuttaa kun muuten pyörii samaa tahtia kaikki kuin ennenkin, eli oikeastaan kierrosrajoittimen muutos ainoa mikä voisi olla, mutta itse en ole siihen koskenut ja en tiedä missä näissä vakiorajoitin on, että onko nostettu mutta aika jännästi säädin hajoaa kerrasta poikki menetelmällä. Onko ajatuksia mitä lähtisi tutkimaan kun vähän rupee turhauttaa tälläinen. Toki laturimerkin käyttämässä säätimessäkin voi olla vika, löytyy vaan pirun huonosti latureita näihin. Moi. Saitko miten asian ratkaistua?? Tänään koe ajolla (1km) kävi sama juttu eka kerran kunnon kiihtys ja lataus valo syttyi. Saman merkkinen laturin ja muutenkin samalainen auto ja 15% ahdin pyörä.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään