minorv8 Kirjoitettu 28. Tammikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 28. Tammikuuta, 2021 Traficom sai viimein kauan hautomansa rakennemuutossäännöt hierottua valmiiksi. Ne tulevat voimaan 1.3.2021. Minien kannalta mielenkiintoista: vanhat moottorinvaihtoa koskevat rajat poistuvat ja nyt tuijotetaan tehopainosuhteeseen. Vertailumallin pitää olla tehdasvalmisteinen j(a lisätäsmennyksenä valmistettu vähintään 500 kpl). Pulttikiinnitteisen apurungon saa korjata hitsaamalla vuoteen 1998 asti, viimeisimpien Minien apurunkoa ei siis saa korjata https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/454001/46612 FD100L 1
inno75 Kirjoitettu 28. Tammikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 28. Tammikuuta, 2021 Ymmärsinkö oikein, että enää ei tilavuutta rajoiteta, vain tehoja?
Minimaalinen Kirjoitettu 28. Tammikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 28. Tammikuuta, 2021 Niin mäkin sen ymmärsin [emoji1303]Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
Turbo 69 Kirjoitettu 28. Tammikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 28. Tammikuuta, 2021 Saattas ehkä Vikukin viimein saada sen V8 Clubmanin kilpiin laillisesti ?
Sampsa Kirjoitettu 29. Tammikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 29. Tammikuuta, 2021 Mulla ei ole virallista dokumenttia mk1 Cooper S 1275:n tehosta ja painosta, mutta netistä löydettynä tietona se painaa 640kg ja siinä on tehoa 56kW. Tällöin suhdeluvuksi tulee 11,4kg/kW. Sen saa pienentää arvoon 7kg/kW eli jatkossa tehoa saisi olla 640/7=n. 91kW. Jos aiemmin sai olla vertailuauton teho +20%, niin onhan tämä selvä parannus.
MikaJ Kirjoitettu 30. Tammikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 30. Tammikuuta, 2021 Itsekkin koittanut tuota vähän sisäistää, kun olisi yksi projekti joka tuota on odottanut. Mikäli käsitin oikein niin niin omapainoa kasvattamalla voi saada isompitehoisen koneen paikalleen. "Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus". Se mihin tehopainoluokkaan kuuluu niin lasketaan toki alkuperäisestä omapainosta, mutta sitten se minkä tehoinen moottori saa maksimissaan olla riippuu lopputuloksen mitatusta omapainosta mikä antaa hyvän mahdollisuuden kikkailuun. Varsinkin kun minulla on 400kiloa varaa lisätä omapainoa. Käsittääkseni vertailuajoneuvo ei edes tarvitse olla mallisarjan tehokkain, en ainakaan sellainen mistään silmille hyppää. Mininkin tapauksessa voi siis hyvällä omallatunnolla laittaaa 1275cc moottorin 850cc tilalle. Jäädään odottamaan tuleeko lisää tulinkintaohjeita.
minorv8 Kirjoitettu 2. Helmikuuta, 2021 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 2. Helmikuuta, 2021 Voi tietty tulla mutta nyt ongelmaksi tulee se että mitä katsastusmiehen kivet kestää konttorilla hyväksyä Ja sehän tietty kannattaa aina muistaa että akselipainoja ei saa ylittää ja toisaalta auton alkuperäinen koknaispainohan ei saa ylittyä. Jos omapaino kasvaa niin kantavuus pienenee. Nämä tuskin ovat muuttuneet entisestä käytännöstä.
MikaJ Kirjoitettu 2. Helmikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 2. Helmikuuta, 2021 Totta kaikki. Minulla on kantavuutta noin 650kiloa josta tuon noin 400kiloa voin uhrata kun on tarkoitus pitää kaksipaikkaisena. Käytännössä nyt riittäisi 120kiloa että saa vakio 1.8t VAG turbokoneen keulalle. Lisäksi vielä tiedän että tuon omapainossa ei ole kuskin laskennallista painos mukana, joten jos se lasketaan mukaan niin uusi moottori voimalinjoineen varmaan jo lisää painoa riittävästi, lyijyllä sit loput.
Turbo 69 Kirjoitettu 10. Helmikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 10. Helmikuuta, 2021 Mites se nyt sitten menee, jos vaihtaa kasipätkän tilalle 1275:n, pitääkö käyttää penkissä? Vai onko tuossa tapauksessa vanha sääntö käypä?
MikaJ Kirjoitettu 10. Helmikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 10. Helmikuuta, 2021 Ei tarvitse penkittää tehoja, kuten ei ennenkään. Nyt saa laittaa sen kasipätkän tilalle 1275cc ”vakiokoneen” ilman mitään muutoksia jarruihin yms.
Turbo 69 Kirjoitettu 10. Helmikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 10. Helmikuuta, 2021 Ai se menee noin, mie en noihin niin paljon syventyny. No, aika moni on vielä nykyisinkin ajanu rumpu jarruin isolla koneella. Mitä en itse suosittele kellekään.
Turbo 69 Kirjoitettu 10. Helmikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 10. Helmikuuta, 2021 Perälän Vikunkin ois sitten mahdollista viimeinkin saada Clubmani kilpiin kasilla. On jo aikakin, kerran nuo Boss Hossitkin on ollu jo pitkään laillisia Suomessa. Niissä ei tosin ole mitään järkeä, painaa melkein saman ku Mini ja tehoa yli 200hv.
Turbo 69 Kirjoitettu 10. Helmikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 10. Helmikuuta, 2021 Nii ja vielä, onhan motukoissakin jo yli 200 vakioina.
MikaJ Kirjoitettu 10. Helmikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 10. Helmikuuta, 2021 Vikun V8 Mini vaatinee vieläkin erikoisluvan, en ainakaan äkkiseltään keksi miten sen saisi muutoskatsastuksella läpi.
minorv8 Kirjoitettu 11. Helmikuuta, 2021 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 11. Helmikuuta, 2021 Tota jarruhommaa en täysin allekirjoita: "Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehok-kaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi." Jos Miniä ajattelee niin ehkä 1100 -> 1275 muutos menee tod. näk. noihin rajoihin. Tarkkaan en tehtaan ilmoittamina tehoja muista. Kasipätkä ei. Tonnisen tehoja en muista mutta ei taida paljoa 40 hepasta uupua. Hikisin 1275 lienee jossain reilu 50 heppaa. Jos ei ole raakaa faktaa tehoista niin voi joutua tehomittaukseen, riippuu katsastajasta. Edelleenkin kannattaa olla yhteydessä konttorille ja selvittää etukäteen mitä vaaditaan (nimimerkillä Mini pickup ei ole Mini... ) "Moottorin vaihtaminen edellä tarkoitettua tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen edellä mainittua enemmän on sallittua, seuraavin edellytyksin: 1) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vähintään vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujärjestelmää;" Tässä sitten vertailumallina on joko 1275 GT tai Cooper 1275 S jos haluaa 7,5" levyt. ERA pitäisi kelvata edelleen vertailumalliksi (siitähän on AKE:n paperi olemassa) mutta sen käyttö vertailumallina tarkoittaa 8,4" tehostettuja jarruja, 13 " pyöriä ja ahtaasti tulkittuna uuden mallista 2-piiripääsylinteriä tehostimella. Kantsii sitten kaikissa tapauksissa muistaa että muutoskatsastuksessa asianomaisella on perusteluvastuu eli dokumentaatio pitää olla sillä tasolla että katsastusmies uskaltaa sen hyväksyä. Tässä on mun mielestä myös tuon uuden systeemin huono puoli. Epävarma veijari konttorilla ei välttämättä hyväksy muutosta vaikka se olisikin ok. Eli taas etsitään se konttori joka on harrastajaystävällinen. En tarkoita sitä että kaikki paska pitäisi hyväksyä. Hyvin tehdyt ja toteutetut + pykälät täyttävät muutokset pitäisi pystyä leimaamaan missä hyvänsä. Skeptisenä en vai siihen usko että kaikilla konttoreilla ns. kivet kestävät. Mitä Vikun autoon tulee niin a) koneessa ei saa olla liikaa tehoa ja b) etuakselipaino ei saa ylittyä. Muita esteitä en tuon määräystekstin läpikahlanneena keksinyt.
tailke Kirjoitettu 11. Helmikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 11. Helmikuuta, 2021 1 tunti sitten, minorv8 kirjoitti: Kantsii sitten kaikissa tapauksissa muistaa että muutoskatsastuksessa asianomaisella on perusteluvastuu eli dokumentaatio pitää olla sillä tasolla että katsastusmies uskaltaa sen hyväksyä. Nimimerkki skeptikko: Konttorit odottaa lisätietoa aiheesta eikä vielä ole maaliskuu. Suomi pysyy kuitenkin rakentelun takamaana.
minorv8 Kirjoitettu 11. Helmikuuta, 2021 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 11. Helmikuuta, 2021 Tailkea kompaten: ei ehkä ihan 1.3 aamusta kannata rynnätä konttorille. Epäilen vahvasti ettei maaliskuun alussa Traficomilla ole tarjota mitään tulkintaohjeita konttoreille. Tämän uuden käytännön sisäänajo voi kestää oman aikansa. Mutta ainakin paperilla monen asian pitäisi helpottua.
MikaJ Kirjoitettu 11. Helmikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 11. Helmikuuta, 2021 Käytämme 850cc Miniä vertailuajoneuvona jolloin tehopainosuhde saa olla 12kg/kW. Jos omapainoa on 600kg niin sitten tehoa saa olla 68heppaa 850cc jarruilla ja alustalla. Tämä riittää 1275cc vakiomoottorille. 1100cc mikä on käsittääkseni tehokkain rumpujarrulaitos, äkkiä katottuna vertailuautona tehopainosuhde painuu 10kg/kw. 600kilon omapainolla se tekee 81hevosta mahdollisen uuden tekniikan teholle. Levyjarruilla sitten pääsee 7kg/kW tehopainosuhteeseen. 600kilon omapainolla se tekee 116heposta. Mukavasti siis tulee moderneja pikkuisia turbomoottoreita vaihtoehdoksi vierastekniikaksi Miniin. Eraa ei käsittääkseni saa käyttää vertailumallina vaikka mitä lappuja löytyy, koska 500kpl valmistuserä ei täyty. En minä ketään yllytä rakentelemaan rumpujarrullista viripeliä, mutta mahdollista se mielestäni on. Vielä Vikun V8:sta. Käsittääkseni nyt ei oikeen onnistu enää sellaisen omavalmistemoottorin tekeminen missä olisi vähemmän tehoa kuin kyseisessä moottorimallissa on ikinä vakiona ollut, mikäli olisi periaatteessa ihan oikein ja järkevää. Buickin koneessa 150heppaa ilmeisesti mopoin versio, mikä on Minille liikaa kun ei omapainoa voi niin paljoa nostaa.
minorv8 Kirjoitettu 12. Helmikuuta, 2021 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 12. Helmikuuta, 2021 Land Roverissa 3500 V8 92 hp mosa. Tosta löytyy Land Roverin tehtaan lausunto. Rangessa joku 130 heppaa.
minorv8 Kirjoitettu 12. Helmikuuta, 2021 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 12. Helmikuuta, 2021 Onko loogista jos kasipätkän tapauksessa tuon ekan kohdan sääntö ei täyty ja sitten sovelletaan samaan kotteroon tehopainosuhdetta jolla sitten isompi moottori voidaankin hyväksyä ? Ei liene ihan Trafin ajatus enkä usko että leimalla menis läpi. Ei ole mun päänsärky mutta en todellakaan lähtisi Miniä virittämään rumpujarruilla. Mutta kukin tyylillään...
MikaJ Kirjoitettu 12. Helmikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 12. Helmikuuta, 2021 Kyllä minun mielestäni ajatus on että se menee juuri noin, perustelumuistiostakin luettuna. Mikäli tehot nousevat yli 20% niin sitten mennään vertailuauton tehopainosuhteen laskentaan. Jos autossa tehopainosuhde on jo tehtaalta alle mitä saa olla, niitä saa siis virittää vain 20%. En minäkään yllytä ketään tekemään rumpujarrullista viriminiä, tämä on vain periaatteellista yksinkertaistamista miten uudet säännöt menevät.
viltsu Kirjoitettu 12. Maaliskuuta, 2022 Raportoi Kirjoitettu 12. Maaliskuuta, 2022 Onko kukaan vielä katsastanut autoa näillä uusilla rakentelumääräyksillä? Pitäisi yrittää saada oma vuosia seissyt mini projekti taas liikenteeseen, kone on vaihdettu 1.0-1.3 ei minin koneeseen ja tämän vuoksi on etukelkkaa jouduttu muokkaamaan joten suurin kysymys on että saako tuon muokatun kelkan hyväksyttyä?
inno75 Kirjoitettu 12. Maaliskuuta, 2022 Raportoi Kirjoitettu 12. Maaliskuuta, 2022 Mulla oli Clubman 1,3 Suzuki Swift GTi :n koneella ja laatikolla. Etukelkka oli osittain Minin (lähinnä etuosa putkirakenteinen), mutta se oli ruotsalaisen kaverin/hänen firmansa tekemä. Tosin valmisti niitä autotallissaan, mutta joka kelkassa oli tunnuslaatta (Firman nimi ja juokseva nro). Se kelpasi jo vanhan määräysten aikana. Jos olisi ollut omatekemä, niin laskelmat sen kestävyydestä vaadittu. En huomannut, että oliko tuohon kohtaan mitään muutosta uudessa laissa ? Joku varmaan on jo kokeillut ? Kysymällä katsastusmieheltä saat kyllä vastauksen. Vähän epäilen omatekemän hyväksyntää ilman laskelmia, mutta who knows ........ Ps Voihan löytyä joku valmiskelkkakin (riippuen mikä kone/laatikko sulla on) maailmalta.
FD100L Kirjoitettu 12. Maaliskuuta, 2022 Raportoi Kirjoitettu 12. Maaliskuuta, 2022 On 28.1.2021 at 07.44, minorv8 kirjoitti: Pulttikiinnitteisen apurungon saa korjata hitsaamalla vuoteen 1998 asti, viimeisimpien Minien apurunkoa ei siis saa korjata Hienoa, ei tarvi katsastuksessakaan enää katsastmiehelle selitellä Metron takakelkkaa, et miks se on hitsattu!
viltsu Kirjoitettu 12. Maaliskuuta, 2022 Raportoi Kirjoitettu 12. Maaliskuuta, 2022 Kyseessä on Hondan kone ei kuitenkaan vtec. Silloin joskus kun tuota aloin tekemään niin kävin näyttämässä kelkkaa katsastusmihelle ja kelpasi oikein hyvin,tämä katsastaja on jo eläkkeellä ja oli muutenkin kovin rento. Voisi sitä myös nyt käydä näyttämässä ja ottaa alkuperäinen mukaan. Kelkassa on kaikki tukivarsien ja jousien kiinnitys paikat vakiot mutta ne sivut jotka tulevat tukivarsien etukiinnikeelle on tehty uusiksi.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään