Jump to content

O: levyjarrujen navat, penkit ym.


Recommended Posts

Kirjoitettu

Eli hakusessa olisi levyjarrulliset navat ja uudempaan, vm 1977-1978 Minin laatikkoon sopivat vetoakselit. Mielellään jarrusatulatkin saisivat seurata mukana.

Lisäksi kiinnostaisi hankkia 2-piirinen pääjarrusylinteri, ja niskatuelliset etupenkit (myös risat kiinnostaisivat, laitetaan vaimo ompelemaan  ;D )

 

Ja mikäli tunnelimallinen vaihteensiirtomekanismi ei toimi uudemman laatikon kanssa, olisin kiinnostunut ostamaan tankomallisen vaihteensiirron.

 

Ja 12"-13" aluvanteita voisi myös yrittää tarjota ;)

 

Unohtui mainita: olisi tarve ralliratille, autossa on nyt kiinni itsetehty ja aika hutera ruori.

Kirjoitettu

Kuis se nyt turvallisuusvarusteista pilalle menisi? Autoon on vaihdettu tonninen kone ja sillä on liikaa menohaluja tuolle 850:n laatikolle, ja vaihteensiirto on kaput.

Ja nuo niskatuettomat penkit hieman arveluttavat, on ei-kivaa jos joku rysäyttää perään.. tai jos jarrut katoavat kaikki kerralla.

 

Ei tuosta mitään vauhtihirmua olla tekemässä mutta nykyisellään tuo ei sovellu edes kauppa-ajoon., ja autoa on muutenkin rakenneltu koko historiansa ajan, siinä on eri kone, kojelauta on modifioitu, rattiakseli on kaiketi morriksesta, ratti itsetehty, hydrolasticit korvattu kumipalloilla, peräkontin kansi modernisoitu, eteen vaihdettu rullavyöt, ja tiivisteitä, listoja ym. muuteltu jnejne.. = ei ole museoautoainesta (enkä itse ole oikein museoautohenkinenkään).

Kirjoitettu
älä hyvämies pilaa emäntäsi miniä, jos vauhtia ja loistetta hakee, osta itsellesi uusi käyttöauto... (ihan vaan mielipide, hieno peli sulla)
Meikäläistä kiinnostaa mikä noilla operaatioilla pilaisi Minin ja millä tavoin. Olettaen siis, että hommat tehdään kunnolla eli:

- 10" teräsvanteet 12" alumiinivanteiksi. Jousittamaton massa ei kai kasvaisi?

- 145/80 R10 renkaat 145/70 R12 renkaiksi. Renkaiden halkaisija kasvaa 2 cm. Vanteen ja tien välissä olisi ilmaa suunnilleen saman verran molemmilla renkailla. 12" renkaat on hieman painavammat (jos vanteet on kevyemmät, niin jousittamaton massa pysyy samana).

- Rumpujarrut levyjarruiksi. Jo muinaisissa ralli-Mineissä käytettiin levyjarruja. Levyjarrut kai kevyemmät, joten jousittamaton massa pienenee. Minillä on mainetta kaupunkiajoneuvona ja perus-perheautona, mutta myös vauhdikas puoli maineessa on. Lienee makuasia, kumpi puoli kutakin kiinnostaa. ;D Itselläni on kortin lähtö katkolla melkein aina, kun Minillä ajamassa, koskapa se kulkee itsekseen ja melkein väkisin ylinopeutta, jos ei kokoajan tihruta nopeusmittaria. Ja turvallisuussyistä kannattaa seurata muuta liikennettä, eikä jotain nopeusmittarien & kierroslukumittarien (merkityksetöntä?) 8) heiluntaa... ;)

- Niskatuelliset penkit vievät varmaan takapenkkiläisen polvitilaa. Ainakin, jos laittaa paksuselkänojaiset penkit autoon. Mun Minissä takapenkillä on vajaat 5 cm vähemmän polvitilaa kuin ohuilla selkänojilla varustetuissa. Jos istun omalle ajoasennolleni laitetun etupenkin takana, niin polvien eteen jää vain ~3 cm tilaa. Pituuteni on 187.

- Takeltelevan vaihteensiirron vaihtaminen toimivaan pilaa toki vanhanajan tunnelmaa. Vaihteetkin sais putoilla päältä kesken kiihdytysten, niin ois sellaasta kunnon rallimeininkiä... :o

 

Kunnon käyttöautolla (mikä sellainen sitten onkaan) ajaminen voi helposti olla kalliimpaa kuin Minillä. Mulla on mennyt luokkaa 18 snt/km ja halvemmalla oisin päässyt lähinnä pienellä pakettiautodieselillä tai jollain katalysaattorittomalla vanhalla bensaautolla - samaan hintaan pääsisi varmaan useilla pienillä bensa-autoilla, varsinkin virtaviivaisesti muotoilluilla (Minissä maksetaan sen klassisen säälittävästä ulkonäöstä juurikin kulutuksessa - ilmanvastuskerroin ~0.50-0.53!). Vaikka kyseessä ois vanhakin, niin ajaminen ei kai ole älyttömän kallista? Jos siis huolto-osiksi kelpaa kaupasta, eikä museosta ostetut. Jos autoa käyttää jatkuvasti ja ylläpitää sitä, niin sehän pysyy jatkuvasti kunnossa. Ei tosin kiillä uuden näköisenä kuin joskus hetkittäin, mutta ajamisen ilo ja auton hyödyllisyys olisi suurempi. Mulla itselläni ei olisi varaa pitää minkäänlaista kulkuneuvoa koristeena. Autot on ajamista varten ja Minillä ajamista ei ihan minkä tahansa perusauton ominaisuudet korvaakaan. Maksaisin enemmänkin, että saisin ajaa Minillä. Mutta tämä on tietysti vain mun mielipide, enkä tosiaankaan väitä olevani oikeassa. Voihan jotkut autot olla oikeasti sellaisia, ettei ne kestä ajamista ja on tarkoitettu korkeintaan hiljaiseen ajeluun taajamissa mopojen, mopoautojen ja sähköautojen kanssa samassa letkassa 40 km/h max... :-X

 

Lopetanpa tämän kepeän :o avautumisen ja Minin puolustamisen tälläkertaa tähän - ei se puhumalla parane, eikä pahene... :-[

 

;D

Kirjoitettu

Kiitos jiikoo ansiokkaasta puheenvuorosta :) Pahoittelen että kirjoitan markkinaosastolle edelleen

Tässä olen muutaman päivän Mineillyt ja hauskaa on sillä ajelu tottavie ollut, ja tuollaisella Minillä kieltämättä huristelee huomaamattaa ylinopeutta, mokoma kulkee ihan itsestään ja vaivihkaa suuria tilannenopeuksia ;)

 

Autoa olisi tarkoitus pitää ihan käyttö/harrastepelinä aina ei-lumisella/sohjoisella kaudella, eli jurikin ajettavuuden ja turvallisuuden huomioimiseen täytyy kiinnittää huomiota.

Satanen tuntuisi olevan ihan passeli vauhti kyseiselle autolle, mikäli vain välitykset olisivat piudemmät, työmatkaan sisältyy 23km moottoritietä jossa ei millään viitsi ajella tientukkona 80km/h, jolloin rekatkin painavat ohitse. Nykyisellään tosiaan kiertää satasessa 4000rpm eli aivan liikaa konevanhukselle.

 

Ja Helsingin liikenteessä suhaillessa arvostaisin takertelematonta vaihteensiirtoa, synkronoitua ykköstä, pakin löytymistä alle minuutissa ja varmatoimisia ja nykyisiä tehokkaampia jarruja (eli käytännössä levyjarrut ja 2-piirinen pääsylinteri). Vetarit vaihtuisivat tuon laatikon vaihdon vuoksi.

 

Aluvanteet taasen sen vuoksi jotta levyjarrut mahtuisivat alle. Penkit voisivat parempien puutteessa pysyä alkuperäisinä, mutta ovat kyllä aika huonot istua.

 

Ette silleen ;)

Kirjoitettu

Mulla on jemmassa yhdet levyjarrunavat ja joitain Cooper S:n jarrujen roippeita. Sitten löytyy yksi maailmaa nähnyt vanha Moto Litan nahkaratti, muistaakseni jossain jemmassa pitäisi olla 2-piirinen pääsylinterikin. Yritän ehtiä illalla tonkimaan nurkkia niin tiedän tarkemmin.

Kirjoitettu
Mulla on jemmassa yhdet levyjarrunavat ja joitain Cooper S:n jarrujen roippeita. Sitten löytyy yksi maailmaa nähnyt vanha Moto Litan nahkaratti, muistaakseni jossain jemmassa pitäisi olla 2-piirinen pääsylinterikin. Yritän ehtiä illalla tonkimaan nurkkia niin tiedän tarkemmin.

 

Laitappa vaikka sähköpostia tulemaan löydöksistäsi, en ole vielä ostanut havittelemiani osia:

saabisti73@hotmail.com

Kirjoitettu
Mitäs maksat, voi olla että mulla vois olla jemmassa. Palailen asiaan kun saan selvitettyä asian...

 

Ikkunastako? Vaikea tuollaiselle on sanoa hintaa, maksaahan se lasin teettäminenkin tietty jonkun kympin.

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu
mulla on joku muistaaksen mutta en muista nyt missä kunnossa, selviää illemmalla.

 

Unohtui kysyä että minkä päivän illalla :D Eli ikkuna edelleen hakusessa.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...