peksy Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2020 Raportoi Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2020 Terve Kokeneemmat auttakaa. Kun vaihdan nokka-akselin laakerit 70-luvun 1275cc A-sarjan moottoriin, niin vaatiiko ne nyt sen kalvaamisen samaan linjaan ja oikeaan välykseen, vai ei? A) ei tarvitse, lohkon laakeripesät ovat (lähes) aina riittävän tarkasti linjassa, ja nykyaikaiset laakerit toimitetaan valmiiksi oikeissa mitoissa? B) vaihtelee tapauskohtaisesti ja selviää vain kokeilemalla? C) vaatii aina kalvamisen? Jos menee kalvaushommaksi, niin missä olette teettäneet ko. työn = mistä koneistamosta löytyy tarvittava erikoistyökalu? Kiitos! PO
FD100L Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2020 Raportoi Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2020 6 tuntia sitten, peksy kirjoitti: Terve Kokeneemmat auttakaa. Kun vaihdan nokka-akselin laakerit 70-luvun 1275cc A-sarjan moottoriin, niin vaatiiko ne nyt sen kalvaamisen samaan linjaan ja oikeaan välykseen, vai ei? A) ei tarvitse, lohkon laakeripesät ovat (lähes) aina riittävän tarkasti linjassa, ja nykyaikaiset laakerit toimitetaan valmiiksi oikeissa mitoissa? B) vaihtelee tapauskohtaisesti ja selviää vain kokeilemalla? C) vaatii aina kalvamisen? Jos menee kalvaushommaksi, niin missä olette teettäneet ko. työn = mistä koneistamosta löytyy tarvittava erikoistyökalu? Kiitos! PO Mieti/ tarkista eka tarviiko niitä laakereita ees vaihtaa. Jos vaihdetaan niin pitää saada linjaan ja oikea välys. Pitäisi moottorikoneistamoilla onnistua esim. Tammer Diesel.
minorv8 Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2020 Raportoi Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2020 Vaihtoehto A jos linja on alunperin kunnossa eikä uusia laakereita ole murjottu paikoilleen. Nykylaakerit pitäisi olla aika hyvin mitoissaan.
Kimi Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2020 Raportoi Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2020 Moi, Noita ei koskaan kalvata Lisäksi erittäin hankala/lähes mahdotonta saada linjaan ilman tarkoituksenmukaista työkalua Ei kannata vaihtaa jos ei ole naarmuuntunut, ne ei koskaan kulu ylisuureksi. Yli 20 kpl 998 lohkoa mennyt mun kautta ja yhdessä on ollut tarve vaihtaa. Päädyt on helppo testata. Jos akseli hölskyy, se on kulunut. Ja kaikki vaihtoon. Jos laakerit on kulunut, niin akseli on vino, ja silloinkin keskilaakeri kulunut pahiten joka hankala mitata. Eli mittaa akselin suoruus, jos yli 5 satkuu kieroutta niin laakerit vaihtoon. Akseli on suoristettava about satkun tarkkudelle. Jos akseli pyörii suht kevyesti sormin, niin ÄLÄ VAIHDA ! Silloin on myös akseli suora. Noiden vaihtaminen on ihan ylimainostettua shaisee. Youtubessa on videoita miten noi vaihdetaan.sieltä näkee myös työkalun. Pitää muistaa kohdistaa voitelureikä. /kimi
peksy Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2020 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2020 Kiitos kaikille. Arvostan! Tuossa moottorissa on paikallaan nokkien huipuilta snadisti kulunut 998:n akseli. Muistan, että moottoria kasatessa keskimmäisessä laakerissa oli jotain mikä häiritsi mieltä (en kyllä muista mitä.. oliko se naarmuinen?). Tietänette sen tunteen (jonka vietäväksi ei pitäisi sortua).. Kova himo baanalle --> "Okei, mä laitan tämän kasaan kehnoilla osilla ja vaihdan ne sitten talvella". Hyllyssä odottaa käytetty mutta kelpokuntoinen Kent 256 nokkakeppi. Nostinkupit tietenkin menee vaihtoon, mutta mieluusti myös uusin nuo laakeritkin samalla kertaa. Tarkastan myös öljypumpun siltä varalta että vanhasta nokasta on päätynyt murusia pumppuun. Täytyy nyt tutkia ne vanhat laakerit. Josko niitä ei tarttis vaihtaa. Aloitan kuitenkin rakentamalla telineen nokka-akselin suoruuden tarkastamiseksi.Tarvitsen sellaista myös 2-tahtisen kampiakselihommassa lähiaikoina. -PO
Turbo 69 Kirjoitettu 24. Toukokuuta, 2020 Raportoi Kirjoitettu 24. Toukokuuta, 2020 Hommaa suosiolla uusi öljypumppu, ei ole liian kallis. Nokan laakereista ei tosin pitäs murusia pumppuun päätyä, vaihde-askin pohjan pesu suodattimineen on tosi tärkeä, kun kerran on kone auki. Vai onko aski irti koneesta?
peksy Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2020 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2020 Kiitos jälleen. Öljypumpun uusiminen on kyllä mielekästä. Se ratkaisee samalla mahdollisen pin/slot/spider-ongelman (siis öljypumpun ja nokka-akselin pään yhteensopivuuden). En muista mikä vetotapa missäkin akselissani nyt on. Liukulaakereista ei varmasti murusia irtoakaan (eikö lie muruset pikemminkin tartu laakereihin)? Nykyisen akselin nokan päistä on voinut lähteä rautaa. Otan neuvosta vaarin ja pesen vaihteiston pohjan. Onkohan tuo koko nokka-akselin laakereiden kalvamis-homma nyt minun erehdys? Ehkä olen sekoittanut asian takatukivarsien liukulaakereihin, jotka toki kalvetaan. po
Mini1380 Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2020 Raportoi Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2020 Ei ole sinun erehdys. Aikaisemmin Minin nokka-askelin laakerit oli mallia kalvettavat ja tästä löytyy maininta korjaamokäsikirjoistakin ja jopa kuvat kalvaimesta. Nykyisin saatavilla olevat laakerit "pitäisi" mennä sellaisenaan kun käyttää asiaan tarkoitettua työkalua joka saa suuntauksen muista pesistä, kannattaa vaihtaa yksi laakeri kerrallaan niin saat käytettyä vanhoja linjaukseen. Ennen asennusta laita laakerit yöksi pakkaseen ja asennettaessa käytä kylmäspräytä niin menee kaikista mallikkaimmin paikoilleen. Tarkista ennen uudden laakerin asennusta pesään ettei vanhaa pois ottaessa ole tullut mitään purseita pesään ja tarvittaessa hio virsikirjalla purseeet pois. Muista myös tarkistaa että laakerit menevät kohdilleen eli reijät täsmäävät kohdilleen.
Turbo 69 Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2020 Raportoi Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2020 Ite tein tuohon työkalut vanhasta nokasta. Eli pätkin sen ja hitsasin isommat rikat päihin. Laakerit kauloihin ja varovasti naputtamalla paikalleen.
peksy Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2020 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2020 Jopas? Onko laakereiden asennustyökalun pointti a) se, että laakerit eivät vahingossakaan pääse vahingoittumaan asennettaessa, kun niiden kääntyminen vinoon (lähinnä asennuksen alkuvaiheessa) estetään työkalulla? Vai, b) se, että laakerit saattaisivat ilman ohjaavaa työkalua jäädä kukin vähän eri linjaan asennuksen lopuksi? Tällöin laakerin välys olis toisella reunalla liian suuri, toisella liian pieni, välys jäisi kiilamaiseksi? Työkalu estää sen toki ottamalla aina kulloinkin kahdesta muusta laakerista/pesästä? Taidan sorvata jostain pyörötangon pulikasta työkalun, tai sitten uhraan vanhan nokka-akselin työkaluksi, mutta en katko sitä ennen työhön ryhtymistä, vaan esimerkiksi sorvaan jokaiseen kolmeen laakerikaulaan urat seger-renkaalle ja valmistan "seekereiden" ja uusien laakereiden väliin aluslevyt ("prikat") tasaamaan laakerin reunaan kohdistuvaa painetta. Äh.. kyllä seger-renkaalla voi painaa suoraan laakerin reunaa ilman aluslevyjäkin. Laakerin liukupinnathan on viistetty reunoilta, eli ei siihen pitäisi jäädä mitään kohoumia painamisen jäljiltä, vaikka seger-rengas onkin poikki yhdestä kohtaa.
Turbo 69 Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2020 Raportoi Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2020 Omasta mielestä A, ne on pehmeää ainetta. Jos yhtään vinossa painat, tulee vaurioita. Ja tietenkin oikea asento, eli reiät kohdalleen.
koirankoppi Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2020 Raportoi Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2020 Moottorikoneistamolle pikku homma ja onnistuu varmasti Tietysti ite tehty on aina ite tehty
mikke Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2020 Raportoi Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2020 Täältä löytyi hyvät kuvat missä mitat.
tailke Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2020 Raportoi Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2020 Tällä on menty ja hyvin toiminut:
Turbo 69 Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2020 Raportoi Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2020 Just tuon tyyppiset tein vanhasta nokasta, en saanu just silloin työmaan sorvaria hommiin. Noita on aika harvoin kuitenkin tarvinnu.
Mini1380 Kirjoitettu 27. Toukokuuta, 2020 Raportoi Kirjoitettu 27. Toukokuuta, 2020 tailken holkit oikeanlaiset, itse vetänyt vastaavilla ja kierretangolla laakerit paikoilleen. Paikoilleen lyöntiä en suosittele mut kukin tyylillään.
Turbo 69 Kirjoitettu 27. Toukokuuta, 2020 Raportoi Kirjoitettu 27. Toukokuuta, 2020 Varovasti messinki tangolla ja kumivasaralla. Tulipas tästäkin taas mielipiteitä..
Kimi Kirjoitettu 27. Toukokuuta, 2020 Raportoi Kirjoitettu 27. Toukokuuta, 2020 Moi, Ei saa missän nimessä lyödä! Nyrjähtää kylki heti. Itse käytän kaks isoa prikkaa ja 10mm kierretanko lohkon läpi ja sitten vetää noi sisään. Keskelle vähän sopivampi prikka. /kimi
Mini1380 Kirjoitettu 28. Toukokuuta, 2020 Raportoi Kirjoitettu 28. Toukokuuta, 2020 Kyllä siinä kannattaisi siSältä tuKevia holkkeja käyttää eikä pelkkiä prikkoja. googletelkaapa vaikka piruuttanne minkälainen se oikea työkalu asiaan on....
peksy Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 2022 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 2022 Terve pitkästä aikaa. Sain viimein sorvattua holkit laakereiden painamiseksi paikalleen. Nousee esiin kysymys laakereiden asennosta (kun en pannut asiaa merkille kauan sitten vanhoja irrottaessa) 1) Jakopään puoleinen laakeri a) Jos sen laittaa pyöreä reikä runkolaakeriin päin ja soikea reikä sylinterinkanteen lähtevää aukkoa kohden, öljy virtaa suoraan nokka-akselin laakerikaulan ympäri kiertävään uraan, ja sitä pitkin jatkuvasti kanteen b) jos laakerin soikea reikä on runkolaakeriin päin ja pyöreä kanteen päin, öljy ei pääse kanteen koko aikaa, vaan ainoastaan nokan laakerikaulan pituussuutaisen uran kautta --> Kumpi on oikein? 2) Keskimmäisellä laakerilla ei ole väliä, kunhan reikä on linjassa öljyporauksen kanssa. Laakerin katkoskohta mielellään vähän rasitettuun suuntaan, eli ei suoraan alaspäin. Totta vai ei? 3) Öljypumpun puoleisessa laakerissa on pieni, nokka-akselin pituussuuntainen ura. Tämä ura tulee öljypumppua kohti. Totta vai ei? Tätä tietoa ei löydy Haynesin manuaalista, eikä edes ikivanhasta merkkiliikkeen manuaalista. Kiitos etukäteen, gurut!
peksy Kirjoitettu 23. Helmikuuta, 2022 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 23. Helmikuuta, 2022 Itse itselleni vastaten: Tästä topicin videoista löytyi ratkaisu: Jakopään puoleinen laakeri asennetaan nimenomaan soikea reikä runkolaakeria kohden, eli öljyn tulopuolelle. Pyöreä reikä osoittaa kantta kohden. Internetin syövereistä löytyy tarinoita venttiilikopan täyttymisestä öljyllä, ja yleinen syy on väärinpäin asennettu nokan laakeri: öljyn EI siis kuulu virrata jatkuvalla syötöllä keinuvivuille, vaan nokka-akselin pitkittäisura aukeaa kanteen lähtevän reiän kohdalle hetkeksi jokaisella nokka-akselin kierroksella, annostellen tipan öljyä kerrallaan kanteen lähtevään poraukseen. Ja kuten yllä jo todettiin, nykyiset laakerit näköjään ovat valmiiksi oikeassa halkaisijassa = ei ainakaan tässä tapauksessa tarvinnut kalvaa.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään