Jump to content

Mistä tunnistan viallisen jakopään?


Recommended Posts

Kirjoitettu

Minua ja varmaan montaa muutakin uudemman Minin omistajia kiinnostaisi, että mitkä oireet / äänet viallinen jakopää aiheuttaa?

Pihassa 2014 Countryman Cooper S bensakoneella, ajettu 104tkm. Vielä kuulostaa ihan terveeltä, mutta kun ei ole kokemuksia näistä nykyajan venyvistä ketjuista, niin sillä kyselen..

Kirjoitettu

Tsekkaa juutuupista MINI R56 Cooper S death rattle niin saat kuvan. Löytyy myös muilla aiheeseen liittyvillä hakusanoilla N14 jne.

Kirjoitettu

Eikös tuon ikäisissä ole jo N18 kone? En tosin osaa sanoa onko siinä samaa jakopääongelmaa, kun itsellä on ollut vain N14 koneellisia.

Kirjoitettu

Yleensä venynyt ketju pitää startatessa eli heti kun moottori lähtee käyntiin sellaisen voimakkaan "trrrrrrrrrrr" äänen. Enemmän tulee ääntä mitä kylmempi on ja lämpimällä ei välttämättä ollenkaan. Tosin vastaava ääni ei välttämättä aina tarkoita sitä, että ketju on venynyt. Pahasti venynyt ketjuhan pitää sitten ajaessa huomattavan pahaa ääntä, siinä 2000 kierroksen kohdalla kuulostaa kuin ajaisi traktorilla ja yleensä kun kone lämpiää, niin ääni katoaa. Mutta se ääni on kyllä niin kova että sen kyllä huomaa.

Neuvoja siihen, että välttäisi sen venymisen, niin muistaa katsoa ne öljyt, ei ole mitään hyötyä päästää niitä minimiin eli ennemmin kun öljyt on puolessa välissä tikkua niin täyttää siihen maksimiin ne. Ketjun kiristin toimii öljynpaineella joten öljyt on aika oleellisessa osassa.

Samaten enemmin vaihtaa ne öljyt 15000 kuin 30000 välein.

Kylmällä koneella ei kannata revitellä, parempi aina yrittää ajaa kone lämpimäksi ennen kovimpia ralleja, varsinkin jos 25 asteen pakkasesta kylmänä lähtee, niin ei kyllä kannata lyödä suoraan lämää tiskiin.

Ja sitten tietysti, jos alkaa kuulua ääntä, niin ei vaan kannata antaa olla. Jos esim käynnistyksen yhteydessä kuuluu se mainittu ääni niin vielä voi selvitä pelkällä kiristimen vaihdolla. Kiristimet kuluu niin, että ne ei enää liiku jouhevasti. Tästä minulla on ihan oma kokemus, käsin kasaan puristettaessa kiristemässä tuntui pykäliä ja se jäi jopa hieman jumiin. Homma selvisi pelkällä kiristimen vaihdolla.

Kirjoitettu

Kiitos vastauksista! Joo, N18 moottori on autossa. Onko näissä ollut ongelmia jakopäässä? Hyvin pieni sellainen Talbot- tyylinen rallatus kuuluu moottorista kylmänä. Onko vika vai ominaisuus, ranskalainen rallatus?

Kirjoitettu
On 8.10.2019 at 08.37, Jykä kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Joo, N18 moottori on autossa. Onko näissä ollut ongelmia jakopäässä? Hyvin pieni sellainen Talbot- tyylinen rallatus kuuluu moottorista kylmänä. Onko vika vai ominaisuus, ranskalainen rallatus?

Kyllähän nuo puhuvat, että N18 moottori on varmempi. En ole kyllä ikinä katsonut, että onko niissä eri jakopää, että en siihen osaa niin sanoa. Samoin ääniin en viitsi ottaa kantaa kuulematta. Jos se jakoketjun venyneisyys huolettaa, niin senhän voi mitata. Sen voi tehdä sen enempiä purkamatta, kiristin pois ja mittatyökalu tilalle. Siihen tietysti tarvitsee sen työkalun.

Sen unohdin viimeksi mainita, että itse olen käyttänyt öljynvaihdon yhteydessä näitä moottorin pesuaineita, jotka lisätään öljyyn. Paha niistäkään tietysti sanoa, että onko niistä hyötyä mutta jos ne nyt sattuu puhdistamaan mahdollisesti vähän karstaa öljykanavista yms niin sehän on vähän plussaa. 

Kirjoitettu

Itsellä kaksi N18 koneella olevaa Miniä Paceman ja Countryman.

Kumpaankin vaihdettu vuonna 2015 valmistajan takuuseen jakopää, eli on

niissä ollut ongelmia varsinkin alkupään tuotannossa 2010-2012.

Öljyt vaihdan 10 tkm välein ja joka toinen öljynvaihto moottoripesu ennen öljynvaihtoa.

 

Halvinta remonttia öljynvaihto.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...