Larry Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2019 Raportoi Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2019 Oli tarkoitus laittaa sähköflektille, tupakansytytintä puhelimen lataukseen, yms. sähköliitäntää auton etupäähän, eli: Mistä sen saisi näppärimmin otettua? Vai onko järkevintä vetää ihan uutta piuhaa auton perästä akulta saakka? Ilmeisesti plussamaadoituksella ei sinänsä tämmöisissä väliä kunhan ei ota esim. tupakansytyttimen metallirunko kiinni auton runkoon niin voi kytkeä sen mukaan miten tupakansytytin tarkoitettukin kytkeä.
minorv8 Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Raportoi Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Jos ymmärsin oikein niin auto pysyy plussa maadotteisena mutta haluat asentaa värkkejä jotka vaatii miinus maan ? MIKSI ??? Jos on tarkoitus laittaa sähköflekti niin museoajoneuvosta ei ainakaan ole kyse. Turvallisin tapa on muuttaa auto miinus maalle ja unohtaa vippaskonstit. Sähköflekti muuten haukkaa yllättävän paljon virtaa ja tasavirtalaturi ei välttämättä riitä.
Larry Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Ihan käyttömukavuutta haen kun saisi esim. puhelimen ladattua. Mulla ollut aurinkopaneelilaturi, mutta hirveen hidas ja just sataa kun pitäs ladata . Flekti oli suunnitelmissa optiona jos siitä olisi jotain oikeaa hyötyä kesäkuumilla. Museovehje ei tosiaan ole kyseessä, ihan käyttis. Pitääpä tätä sähköistyshommaa tutkia tarkemmin
minorv8 Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Raportoi Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 En henkilökohtaisesti halua kahta eri napaisuutta autoon, ei tarvi kuin johtojen eristeiden kulua puhki ja voi olla sähköpalo aika lähellä. Jos sulla on orggis sähköt niin autosta löytyy tasan kaksi sulaketta ja osa auton sähköistä ei edes mene sulakkeiden kautta. Simppelein ratkaisu on vaihtaa miinus maalle. Muistaakseni lämppärin johdot pitää vaihtaa ristiin ja jännitteensäätäjän kärjet painaa hetkeksi yhteen. Siitä on 30+ vuotta kun ton olen tehnyt. Sittemmin kaikissa kotteroissa on ollut vaihtovirtalaturi (myös tossa mistä vaihdoin napaisuuden).
tailke Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Raportoi Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Eikös siellä ole vielä kolmas sulake parkeille ja mittarivaloille, roikkuu johtosarjassa. Napaisuuden vaihto on kannatettava vaihtoehto
Larry Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Jos vaihtaa napaisuuden niin pitääkö muuta uusia kuin laturi? Mites bensapumppu? nyt kiinni muistaakseni sähköinen SUn pumppu
tailke Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Raportoi Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Tutustu vaikka tähän ohjeeseen: https://www.minimania.com/Electrical_polarity.
Larry Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 5 minuuttia sitten, tailke kirjoitti: Tutustu vaikka tähän ohjeeseen: https://www.minimania.com/Electrical_polarity. No tuossahan tuo asia on selkeesti esitetty, eli sinällään simppeli homma, kiitos linkistä
minorv8 Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Raportoi Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Jos on Mk2 niin ei taida olla johtosarjasulaketta ?
FD100L Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Raportoi Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Toi sähköflekti on kyllä aivan turha varsinkin vakiomoottorissa. Mun vahva mielipide!
tailke Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Raportoi Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Kyllä Mk2:ssa on sulake johtosarjassa. Sähköflektiä olen itse kaivannut ettei tarvi lämmityslaitteellä sisätilaa lämmittää moottorin jäähdyttämiseksi. Varmaan hyvä lisävaruste oikein asennettuna.
Larry Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Sulakerasia jossa lasiputkisulakkeet löytyy. Flekti oli suunnitelmissa kun sattui ilmainen vastaan joka natsaa kokonsa puolesta (12”) ja poistolaarista löytyi anturi/lämpösäädin
FD100L Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Raportoi Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Ok, mulla ei ole koskaan ollut lämpöongelmia vakiomoottorissa, edes tosi kuumilla kesähelteillä. Kannattaa tutkia mistä lämmönnousu voi johtua.
tailke Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Raportoi Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2019 Nyt menee keskustelu ohi alkuperäisen aiheen, mutta kyllä se kunnossa oleva vakio konekin aika kuumana käy kun on 35 lämmintä ja joutuu jonossa seisoon tunnin kaksi. Nimimerkki. kokemusta on
minorv8 Kirjoitettu 26. Syyskuuta, 2019 Raportoi Kirjoitettu 26. Syyskuuta, 2019 OK, johtosarjasulake oli mulle uusia asia mutta ei ole koskaan ollutkaan Mk2 vehjettä. Jos sen flektin haluaa niin kantsii muuttaa miinusmaalle ja laittaa vaihtovirtalaturi. Se flekti nimittäin kuormittaa ihan oikeasti. Mulla oli alkuaikoina Minorissa Lucasin ACX vaihtovirtalaturi ja moottorin käydessä tyhjäkäyntiä flekti kyllä pyöri. Kun nosti kierroksia niin myös flektin kierrokset nousi. Vaihdoin sitten laturin 70A versioksi ja sen kanssa flekti pyöri aina iloisesti. Miten sen johdottaa ? Ottaisin virran startin solenoidilta sulakkeen kautta anturille ja siitä flektille. Kannattaa harkita myös erillistä katkaisijaa jolla flektin saa pyörimään silloin kun haluaa. Jos haluaa niin flektin voi sähköistää releen kautta.
minorv8 Kirjoitettu 26. Syyskuuta, 2019 Raportoi Kirjoitettu 26. Syyskuuta, 2019 Edelliseen vielä jatkoa: jos haluaa säilyttää alkuperäisen ulkonäön niin tarjolla on tasavirtalaturin näköisiä vaihtovirtalatureita: https://www.autoelectricsupplies.co.uk/product_list/197 Hinnat toki sika törkeät...
Larry Kirjoitettu 26. Syyskuuta, 2019 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 26. Syyskuuta, 2019 10 tuntia sitten, tailke kirjoitti: Nyt menee keskustelu ohi alkuperäisen aiheen, mutta kyllä se kunnossa oleva vakio konekin aika kuumana käy kun on 35 lämmintä ja joutuu jonossa seisoon tunnin kaksi. Nimimerkki. kokemusta on En tiedä omalta osaltani onko kunnossa vai ei, mutta kesällä (kunnon kesäpäivä) ajeltiin autotapahtumaan tunnin verran ja sitten toinen tunti jonoteltiin muiden autojen kanssa letkassa alueelle, niin voi olla että lämpimänä kävi Tyhjäkäynti nousi ainkin hitokseen korkeelle, alkoiko jo bensa höyrystymään kaasarissa vai luistin jumittamaan, tiedä sitten 1 tunti sitten, minorv8 kirjoitti: OK, johtosarjasulake oli mulle uusia asia mutta ei ole koskaan ollutkaan Mk2 vehjettä. Jos sen flektin haluaa niin kantsii muuttaa miinusmaalle ja laittaa vaihtovirtalaturi. Se flekti nimittäin kuormittaa ihan oikeasti. Mulla oli alkuaikoina Minorissa Lucasin ACX vaihtovirtalaturi ja moottorin käydessä tyhjäkäyntiä flekti kyllä pyöri. Kun nosti kierroksia niin myös flektin kierrokset nousi. Vaihdoin sitten laturin 70A versioksi ja sen kanssa flekti pyöri aina iloisesti. Miten sen johdottaa ? Ottaisin virran startin solenoidilta sulakkeen kautta anturille ja siitä flektille. Kannattaa harkita myös erillistä katkaisijaa jolla flektin saa pyörimään silloin kun haluaa. Jos haluaa niin flektin voi sähköistää releen kautta. Jos vaihtaa tasavirtalaturin vaihtovirraksi niin pitääkö muuta vaihtaa? Solenoidia tahi muita sähköosia. Maadoituksen muuttamisen suhteen tuosta tailken Minimania linkistä selvisikin että SU bensapumppu toimii + että - maalla.
mini850 Kirjoitettu 26. Syyskuuta, 2019 Raportoi Kirjoitettu 26. Syyskuuta, 2019 Joskus 70-luvulla tuli tehty muutamakin polarisointi, kun piti saada soitin/radio soimaan, niin en muistaakseni vaihtanut muita johtoja kuin akun kaapelit, sen laturin sähkönsyötö ja kärkien painamisen lisäksi, kävin vielä testaamassa lämppärin puhallinta, niin tuo konehuoneessa oleva pyörii samaan suuntaan tarjos sähköä kuinka vaan??
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään