Jump to content

Sähköjen veto keulaan, mk2 plussamaa


Recommended Posts

Kirjoitettu

Oli tarkoitus laittaa sähköflektille, tupakansytytintä puhelimen lataukseen, yms. sähköliitäntää auton etupäähän, eli:

Mistä sen saisi näppärimmin otettua?

Vai onko järkevintä vetää ihan uutta piuhaa auton perästä akulta saakka? Ilmeisesti plussamaadoituksella ei sinänsä tämmöisissä väliä kunhan ei ota esim. tupakansytyttimen metallirunko kiinni auton runkoon niin voi kytkeä sen mukaan miten tupakansytytin tarkoitettukin kytkeä.

Kirjoitettu

Jos ymmärsin oikein niin auto pysyy plussa maadotteisena mutta haluat asentaa värkkejä jotka vaatii miinus maan ?

MIKSI ???

Jos on tarkoitus laittaa sähköflekti niin museoajoneuvosta ei ainakaan ole kyse.

Turvallisin tapa on muuttaa auto miinus maalle ja unohtaa vippaskonstit. Sähköflekti muuten haukkaa yllättävän paljon virtaa ja tasavirtalaturi ei välttämättä riitä.

Kirjoitettu

Ihan käyttömukavuutta haen kun saisi esim. puhelimen ladattua. Mulla ollut aurinkopaneelilaturi, mutta hirveen hidas ja just sataa kun pitäs ladata 😄. Flekti oli suunnitelmissa optiona jos siitä olisi jotain oikeaa hyötyä kesäkuumilla.

Museovehje ei tosiaan ole kyseessä, ihan käyttis. Pitääpä tätä sähköistyshommaa tutkia tarkemmin

Kirjoitettu

En henkilökohtaisesti halua kahta eri napaisuutta autoon, ei tarvi kuin johtojen eristeiden kulua puhki ja voi olla sähköpalo aika lähellä. Jos sulla on orggis sähköt niin autosta löytyy tasan kaksi sulaketta ja osa auton sähköistä ei edes mene sulakkeiden kautta. Simppelein ratkaisu on vaihtaa miinus maalle. Muistaakseni lämppärin johdot pitää vaihtaa ristiin ja jännitteensäätäjän kärjet painaa hetkeksi yhteen. Siitä on 30+ vuotta kun ton olen tehnyt. Sittemmin kaikissa kotteroissa on ollut vaihtovirtalaturi (myös tossa mistä vaihdoin napaisuuden).

Kirjoitettu

Kyllä Mk2:ssa on sulake johtosarjassa.

Sähköflektiä olen itse kaivannut ettei tarvi lämmityslaitteellä sisätilaa lämmittää moottorin jäähdyttämiseksi.

Varmaan hyvä lisävaruste oikein asennettuna.

Kirjoitettu

Sulakerasia jossa lasiputkisulakkeet löytyy.

Flekti oli suunnitelmissa kun sattui ilmainen vastaan joka natsaa kokonsa puolesta (12”) ja poistolaarista löytyi anturi/lämpösäädin

Kirjoitettu

Ok, mulla ei ole koskaan ollut lämpöongelmia vakiomoottorissa, edes tosi kuumilla kesähelteillä.

Kannattaa tutkia mistä lämmönnousu voi johtua.

Kirjoitettu

Nyt menee keskustelu ohi alkuperäisen aiheen, mutta kyllä se kunnossa oleva vakio konekin aika kuumana käy kun on 35 lämmintä ja joutuu jonossa seisoon tunnin kaksi. Nimimerkki. kokemusta on

Kirjoitettu

OK, johtosarjasulake oli mulle uusia asia mutta ei ole koskaan ollutkaan Mk2 vehjettä.

Jos sen flektin haluaa niin kantsii muuttaa miinusmaalle ja laittaa vaihtovirtalaturi. Se flekti nimittäin kuormittaa ihan oikeasti. Mulla oli alkuaikoina Minorissa Lucasin ACX vaihtovirtalaturi ja moottorin käydessä tyhjäkäyntiä flekti kyllä pyöri. Kun nosti kierroksia niin myös flektin kierrokset nousi. Vaihdoin sitten laturin 70A versioksi ja sen kanssa flekti pyöri aina iloisesti. Miten sen johdottaa ?  Ottaisin virran startin solenoidilta sulakkeen kautta anturille ja siitä flektille. Kannattaa harkita myös erillistä katkaisijaa jolla flektin saa pyörimään silloin kun haluaa. Jos haluaa niin flektin voi sähköistää releen kautta.

Kirjoitettu
10 tuntia sitten, tailke kirjoitti:

Nyt menee keskustelu ohi alkuperäisen aiheen, mutta kyllä se kunnossa oleva vakio konekin aika kuumana käy kun on 35 lämmintä ja joutuu jonossa seisoon tunnin kaksi. Nimimerkki. kokemusta on

En tiedä omalta osaltani onko kunnossa vai ei, mutta kesällä (kunnon kesäpäivä) ajeltiin autotapahtumaan tunnin verran ja sitten toinen tunti jonoteltiin muiden autojen kanssa letkassa alueelle, niin voi olla että lämpimänä kävi 😄 Tyhjäkäynti nousi ainkin hitokseen korkeelle, alkoiko jo bensa höyrystymään kaasarissa vai luistin jumittamaan, tiedä sitten 

1 tunti sitten, minorv8 kirjoitti:

OK, johtosarjasulake oli mulle uusia asia mutta ei ole koskaan ollutkaan Mk2 vehjettä.

Jos sen flektin haluaa niin kantsii muuttaa miinusmaalle ja laittaa vaihtovirtalaturi. Se flekti nimittäin kuormittaa ihan oikeasti. Mulla oli alkuaikoina Minorissa Lucasin ACX vaihtovirtalaturi ja moottorin käydessä tyhjäkäyntiä flekti kyllä pyöri. Kun nosti kierroksia niin myös flektin kierrokset nousi. Vaihdoin sitten laturin 70A versioksi ja sen kanssa flekti pyöri aina iloisesti. Miten sen johdottaa ?  Ottaisin virran startin solenoidilta sulakkeen kautta anturille ja siitä flektille. Kannattaa harkita myös erillistä katkaisijaa jolla flektin saa pyörimään silloin kun haluaa. Jos haluaa niin flektin voi sähköistää releen kautta.

Jos vaihtaa tasavirtalaturin vaihtovirraksi niin pitääkö muuta vaihtaa? Solenoidia tahi muita sähköosia.
Maadoituksen muuttamisen suhteen tuosta tailken Minimania linkistä selvisikin että SU bensapumppu toimii + että - maalla.

Kirjoitettu

Joskus 70-luvulla tuli tehty muutamakin polarisointi, kun piti saada soitin/radio soimaan, niin en muistaakseni vaihtanut muita johtoja kuin akun kaapelit, sen laturin sähkönsyötö ja kärkien painamisen lisäksi, kävin vielä testaamassa lämppärin puhallinta, niin tuo konehuoneessa oleva pyörii samaan suuntaan tarjos sähköä kuinka vaan??

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...