Jump to content

Täyssähkö MINI


skithund

Recommended Posts

On 17.3.2022 at 13.27, Jykkepoika kirjoitti:

Tänään kävin takaisinkutsussa jossa autoon ladattiin tuoreimmat softat.  90 minuttia kesti päivitys joten ei kait ihan pikkupaketti? Itse takaisinkutsuhan liittyi automaattiseen sos puheluun jossa aikaisemmin ei välittynyt tieto että kyseessä on sähköauto. Yritin vähän kysellä mitä muuta päivityksen mukana tuli, ei tiskillä osattu kertoa muuta kun että akuston hallintaan ja lämmitykseen kait on tullut jotain muutosta ja jotain muita juttuja joita ei käyttäjä huomaa mitenkään. 

Onko jollain parempaa tietoa tai linkkiä mistä näkisi mitä muutoksia tuorein softa sisältää? Onko joku huomannut mitään eroja/muuttuneita ominaisuuksia softapäivityksen jälkeen?

Kävin päivityksessä, oman kokemukseni mukaan ajonhallitaominaisuudet ovat parantuneet huomattavasti verrattuna edelliseen talveen. Auto ei sudi olleenkaan niin herkästi kuin aikaisemmin, vaan luistonesto pitää auton maksimaalisen pidon tasolla. Samoin rekuperaato toimii loistavasti kokoajan pidon rajamailla. Näin sähköauton pitääkin toimia!  Tällaiseen pidonhallintaan ei ole mitään mahdollisuuksia polttomoottorilla.

 

Link to comment
Share on other sites

Pientä autokuumetta täälläkin päin, R53 ruksuttaa vielä mutta kohta 200tkm mittarissa ja vähän pelottaa koska jotain suurta remppaa tulee eteen...vaimo miettii Countryman plugaria, mutta mielestäni se on vähän huono kun ei voi pelkällä sähköllä ajaa kuin pätkän ja kylmällä sekin voi mennä polttomoottorin avustamana. Mutta pääseekö tuolla SE:llä esim. tampere-helsinki välin lataamatta ilman, että on ihan siinä hilkulla? Muuten se kattaisi 95%sti kaikki meidän (mini) ajot...

Link to comment
Share on other sites

22 tuntia sitten, Laza kirjoitti:

Mutta pääseekö tuolla SE:llä esim. tampere-helsinki välin lataamatta ilman, että on ihan siinä hilkulla?

Riippuu hieman lähtö/maalipisteestä mutta käytännössä on siinä hilkulla ja pakkasen kiristyessä haasteet lisääntyy...

Vanhaa tietä rajoitusten mukaan tai motaria jos malttaa jonkun rekan perässä plussakeleillä tulla tai muilla keinoilla pihistelee niin sitten.... mutta vartin kahvitauon pikalaturilla jos pitää niin voi lasketella motarinopeuksilla.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kävin koeajamassa uuden sähköminin, oli ainakin omaan makuun 10-0 parempi kuin eka generaatio. Tuota voi jo harkita, ominaisuudet sellaiset mitä sähköautolta voi odottaa, toki hintaa tehosta, akusta ja mallista riippeun 35-52ke. Jos kiinnostaa sähköily niin suosittelen koeajoa, ja nimenomaan siitä SE mallista (isompi akku, tehokkaampi kone) (trim ja package maun mukaan). Ja pyytäkää koeajo yön yli, eli nouto jossain 1700 tms, palautus seuraavana aamuna 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Talouteen tuli 2021 LCI 2 Cooper SE. Kiva peli, jotenkin tuon ulkonäkö mielyttää silmää enemmän kuin nuo uudet kiinalaismallit. Kantama toki rajoittaa, mutta ei toistaiseksi ole ollut esteenä millekään.

Saako tuon takavaloja ohjelmoitua mitenkään palamaan aina, tiedän että Bimmercodella menisi mutta se on nykyään aika tyyris softa + moderni OBD palikkakin tarvittaisiin. Mutta tekevätkö tuota esim. huollossa?

Link to comment
Share on other sites

30.7.2024 klo 14.54, Laza kirjoitti:

Saako tuon takavaloja ohjelmoitua mitenkään palamaan aina, tiedän että Bimmercodella menisi mutta se on nykyään aika tyyris softa + moderni OBD palikkakin tarvittaisiin. Mutta tekevätkö tuota esim. huollossa?

Täältä Kangasalta löytyy bimmercode ja tarvittavat vermeet, olen itselleni koodannut uloimmat takavalot palamaan plus muita muutoksia. Pistä viestiä jos koodaus kiinnostaa.

Link to comment
Share on other sites

Vielä lisäkysymystä: Onko jollakin vinkata hyväksi havaittua latausportin suojaa? Tarvisi jotain mikä estäisi lumen ja loskan pääsy latausluukkuun kun talvella auto on ulkona latauskaapeli kytkettynä. Sellaisia magneettiasenteisia en halua autoa naarmuttamaan...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Saa nähdä mistä / koska saa tietoa, koskeeko omaakin autoa: https://www.caranddriver.com/news/a62018999/mini-cooper-se-faulty-battery-recall/

Tuleeko noista noin yleisesti edes täällä suomessa mitään tietoa? Jenkkilän/EU:n tietokannoista ei näyttäisi olevan apua jos niihin syöttää meikäläistä VIN-numeroa.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...
  • 3 viikkoa myöhemmin...

Vielä muutama lisäkysymys, onko auton tunkkaamisessa otettava jotain erityistä huomioon? R53:ssa oli todella hyvät neliönmalliset nostokohdat, mutta sähkäreissä on usein oltava vähän varovaisempi mistä nostaa...

Toinen kysymys on, että miten tuo pikalataa talvella kylmillä keleillä kun akussa ei ilmeisesti ole esilämmitysmahdollisuutta? Kesällä se 50kW menee suht kivasti sisään...

Link to comment
Share on other sites

No itse oon nostellut ongelmitta, alustasta löytyy selkeät nostokohdat ja ihan perinteiset jääkiekot oon laittanut nostimen ja nostokohdan väliin.

Pikalatauksesta ei mitään kokemusta, kolmevuotta pärjännyt hitaalla kotilatauksella.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...