Jump to content

Täyssähkö MINI


Recommended Posts

Kirjoitettu

Fully Charged showssa esiteltiin uusi tuotantoversio MINIn täyssähkö-biilistä.

En ole vielä plärännyt joko löytyy suomihintoja, mutta briteissä auto on ilmeisesti hinnoiteltu edullisemmaksi kuin bensavastineet. Auton saa myös tilattua normivanteilla ja ilman keltaisia korostemuoveja.

 

  • 4 viikkoa myöhemmin...
  • 8 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Jokos tästä on kokemuksia palstalaisilla? Pitkästä aikaa tarjolla normaalin näköinen täyssähköauto ja rangekin riittäisi nurkkapyöritykseen hyvin.


Pitäisi kakkosauto vaihtaa: yksityisleasing-Cooper SE alkoi kiinnostaa kovasti, kolmen vuoden liisarilla 353 e/kk, tosin vain 10 tkm vuodessa. Johan tuollaisen vajaan 40 000 euron arvoisen auton arvonalenema ensimmäisen kolmen vuoden aikana on tuota luokkaa, kuulostaisi varsin hyvälle diilille.

Kirjoitettu

Tänne on tilattu yksi joskus tammikuussa ja piti olla ajossa huhtikuussa - no tehdas kiinni välillä, ehkä elokuussa tulee.  En ole jaksanut edes koeajaa, mutta kaveri kävi ja kehui makeaksi ajaa. 

Kirjoitettu

Kappas, aika pitkät on toimitusajat vieläkin. Hertsikan Mini-kauppias soitti äsken ja vakuutteli toimitusajan olevan noin 3...5 kk, riippuen vähän milloin tilaus saadaan sisälle ja saadaanko vielä elokuun tuotantoon. Koeajettavana olisi yksi.

Kirjoitettu

Tuohan näyttää heti fiksummalta kun siitä on riisuttu kaikki räikeimmät "hei, olen sähkömopo" -koristeet.

EDIT: Ja siitähän puuttuu myös se F56 Cooper S:n lerpattava alahuuli. Ilmankos se näyttää niin kivalta. 😄

Kirjoitettu

Kävin tänään parin tunnin koeajolle, mukavahan se oli.

Plussaa tosiaan tuo lähes täysin polttiksen mukainen ulkonäkö, ihan ok suorituskyky ja yleinen tuttuus kun on Minit ja BMW:t entuudestaan tuttuja. Miinusta oletuksena kovin ärhäkkä rekuperaatio (jota saa kyllä rukattua pienemmäksi joskaan ei kai pysyvästi), rengasäänet jotka tosin saattoivat tuntua todellista kovemmilta moottoriäänien puuttuessa ja pienihän se on. 

Täydellä akulla rangea näytti hiukan vajaat 200 km kesäisessä 21 C kelissä, palautettaessa jäljellä ~160 km, mutta en tullut sen tarkemmin seuranneeksi kilometrejä ja kulutusta. Green+ -tila nosti rangea jonkun 25...30 km, mutta silloin ei ole edes ilmastointi päällä. Saattaisi jäädä käyttämättä.

Hinnat alkaen -mallikin on riittävästi varusteltu, mm lämpöpumppu, comfort access, pikku navi, langaton CarPlay-tuki jne. Seuraavan varustetason (=Experience) 2600 euron lisähinnalla isomman navin, adaptiiviset ledit, Harman/Kardonin äänentoiston ja HUDin. Kolmostasoon taisi tulla vielä nahkat ja panoraamakatto. Yhtään lisävarustetta ei ole sellaisenaan valittavissa, vain nuo kolme varustetasoa. 

Yksityisleasing on tosiaan 353 e/kk 30 tkm:n kilometreillä per 36 kk sopimuskausi. Ajomäärää voi säätää 5000 km pätkissä, lisäkustannus abt 16 e/kk: 40 tkm olisi 384 e/kk. Experience vastaavasti 432 e/kk (30 tkm) ja 465 e/kk (40 tkm). 

Nyt jos tilaisi, voisi vielä elokuun tuotantoon ehtiä. Hmmm...

780EBF6D-4E66-4052-80B5-52B3F30DE00F.jpeg

D78A350E-340A-4C3E-BB46-DB8777E47FE6.jpeg

Kirjoitettu

Renkaisiin pykälää korkeampi profiili, ja vaihtaa samalla runflatit pois, niin rengasmeteli varmasti pienenee. Todennäköisesti ajettavuuskin paranee. Ja miksei samantien kevyemmät vanteet vähän pienemmällä ET:llä, niin paranee sekä ulkonäkö että range. 🤔

Kirjoitettu

Vielä, kun saisi tuon "tupon" pois auton suusta niin alkaisi ulkonäkö olemaan lähellä täydellistä 🙂

Tietty tuo scooppikin voisi ehkä lähteä, turhaa ilmanvastusta vaan...

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Ekat pari sataa kilsaa ajettu omalla sähkökikkareella, jonka syntyminen ja toimitus kesti 10kk. En ajanut etukäteen ja nyt ensituntumana on, että ääntä lukuunottamatta tuo on kuin s coopperi. Kulkee rivakasti, täyskiihdytykseeä vetelee yllättävän vähän, ehkä aivot pystyy säätämään sähköpitoa tarkemmin. Tuohon kovaan ”moottorijarrutukseen” on melkein jo tottunut, välillä jää risteykset ym. vajaiksi kun pysähtyy niin nopeasti. Rangesta en tiedä näyttää noin 160km, mutta sitten ajettaessa ei juuri kulu kilsojen tahdissa ja välillä jopa nousee vaikka matka taittuu. Kaikkiaan tosi vaivatonta sähköilyä eikä huuda kellekään kuinka vihreitä ollaan. Voin suositella jos range ei haittaa eikä halua mitään erikoista sähkökokemusta, tuo on niin lähellä originaalia kun pystynee sähköllä. Kurvailukin on ehkä parempaa kuin originaalilla, alusta on jämäkkä ja jotenkin tosi tasapainoinen kaikkiaan normi s tuntuu joskus vähän keulapainoiselta. Itsellä tuo liisarimalli, vaikea suositella tuota omaksi 40 ke hintaan kun jenkit ostaa saman laitteen puolella tuosta ja tekniikka kehittyy jatkuvasti.

Kirjoitettu

Minä sain sähkärini elokuun alussa, ja nyt on ajettu 3000km. vaivatonta ja mukaavaa ajamista, tykkään myös tuosta alustan jämäkkyydestä.

Tuohon energian talteen ottoon "mootorijarrutukseen" tottuu nopeasti eikä kaupunki ajossa tarvi jarrupolkimeen koskea.

Kulutus normaali ajossa oli lämpimillä keleillä 13,4 kW/100km, ja nyt kun ilmat viilenneet kulutus 14kW/100km.

Range eli kantama, oli myös alussa tuota 160km luokkaa, mutta kun kilsoja ja kulutus historiaa kertyi  niin nyt yleensä kun ottaa latauksesta on 180-200km, toistaiseksi ei ole tullut ajettua niin pitkiä matkoja että olisi tarvinnut välillä pysähtyä lataamaan.

  • 1 year later...
Kirjoitettu

Mikäs on sähköminien määrä palstalla nykyään? (rekisterissä näitä Suomessa lienee jo yli 100?)

Oman hommasin kesällä 2021. Ensirekisteröinti saksassa 11/2020 ja 7000km ajettuna tuo sai "käytetyn" statuksen maahan tuotaessa  ja autoveroa meni vajaa 1k€. Varustetasona XL joka vastannee melko tarkasti kotimaista Maximisea.

Tehdastakuu on tietty vielä voimassa, mitään murheita tai valittamista ei brittivankkurista ole löytynyt, kuten ylempänä on kirjoiteltu niin hauska ja jämäkkä peli ajella on patteriminikin.

Mites muilla noi päivitykset? Mihinkään bugeihin tai muihin päivityksen tarpeisiin en ole törmännyt mutta tuskinpa nämä täydellisiä on tehtaalta tullesssaan olleet? olettekos näihin jotain päivityksiä saaneet, mistä ja miten?

Toinen juttu, autohan tietty kertoo itse melko paljon tilastaan mutta minkälaisia testereitä tai ohjelmistoja löytyy "harrastekäyttöön" jolla miniä pääsee tutkimaan samalla tapaa kun perinteisiä värkkejä OBD liitännän kautta?

Kirjoitettu

Aikas vähän tulee Minille kilsoja, alle 10tkm/vuodessa ja ajot pääsääntöisesti uudenmaan alueella. Kertaakaan ei ole tarvinnut ladata noista maksullisista pömpeleistä, kotilataukset on riittänyt ja muutamaa ilmaista kokeillut ihan mielenkiinnosta ja koska ei ole kehdannut pistää patteria auto ruutuun ilman ettei pistä kaapelia kiinni...

Ajaminen on halpaa, kotisähköllä 1.5-3€ /100km, jos latailee "ilmaista" sähköä niin ei tietty maksa mitään. Verot tossa on 151€/vuodessa. Määräaikaishuoltoja auto itse ilmoittaa jos on tarvetta, eka huolto tossa on 2v iässä, pelkkiä tarkastuksia ja tarvittaessa jarrunesteiden vaihto. Raitisilmasuodatinta ei noissa mainita mutta sen ajattelin kyllä vaihtaa kerran vuodessa.

Eli käyttäminen, verotus ja määräaikaishuolto on edullista, muutenhan  kulut lienee samaa luokkaa kun muillakin käyttövoimilla.

Vakuutukset on mielestäni normiluokkaa, Minin kohdalla en huomannut mitään sähkölisää.

 

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu
On 3.11.2021 at 02.46, minapamina kirjoitti:

Kiinnostuksesta, paljonko kulut suunilleen vuodessa, ja paljonko tulee ajettua? Itsekkin pohtinut tätä sähköä, koeajo ensi viikolla.

No mites patteriminin kyyti maistui?

Kirjoitettu

Rehellisesti oli vähän pettymys, liian laiska verrattuna omaan R53:een. Ehkö odotukset oli liian korkealla. Lisäksi ei toisaan enää yhtä pieni kuin eka geni, alkaa olemaan jo ihan oikean auton kokoinen 😄 Tuli ajeltua pari muuta, ne järjestyksessä parhaimmasta huonoimpaan ehkä ioniq5 > id3 > mini se > leaf. Pitää kattoa mitä muuta jaksaa testata, eihän noi modernit enää ole yhtä hyviä ajaa kuin vanhat autot, joten siltä osin downgrade joka tapauksessa.

Kirjoitettu

Paljonkos se täyssähkö mini painaa enemmän, verrattuna R53:een ?

Kirjoitettu
On 12.11.2021 at 17.07, minapamina kirjoitti:

Rehellisesti oli vähän pettymys, liian laiska verrattuna omaan R53:een. Ehkö odotukset oli liian korkealla. Lisäksi ei toisaan enää yhtä pieni kuin eka geni, alkaa olemaan jo ihan oikean auton kokoinen 😄 Tuli ajeltua pari muuta, ne järjestyksessä parhaimmasta huonoimpaan ehkä ioniq5 > id3 > mini se > leaf. Pitää kattoa mitä muuta jaksaa testata, eihän noi modernit enää ole yhtä hyviä ajaa kuin vanhat autot, joten siltä osin downgrade joka tapauksessa.

Ei muuta kuin odottamaan seuraavaa sukupolvea 🙂

Ymmärtääkseni 2023 ja rendauksen/spykuvien perusteella vaikuttais olevan inhimillisemmän kokoinen.

MINI Hatch - exclusive image

MINI Hatch - official spyshot 5

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Terve ministit. Tuli sitten tehtyä heräteostos ja liisattua kuvankaltainen Cooper SE black friday’sta vaimolle. Maximise-malli miltei kaikilla myrkyillä. 
 

En ole vieläkään koskaan ajanut Minillä enkä edes istunut moisessa ennen perjantaita, mutta laadun tuntu vakuutti nopeasti. Tuon on pakko olla hyvä vaikka range onkin pieni.
 

Mutta itse kysymykseen. Lähipiirissä on ID4, joka on ollut todellinen pommi alusta alkaen eivätkä saa sitä kuntoon. Sijaisautossakin on jo 10tkm kellossa. Onkohan Mineissä ollut vastaavaa ”sähköautovikaa” edes pienessä määrin? Muutenkin kokemukset SE:stä kiinnostavat. Kiitti!

 

 

F69E1586-9D22-4467-84BB-3296B59E05D3.jpeg

Kirjoitettu

Kesällä hommatusta Maximisesta on nyt n. 4000 km verran kokemusta ja kuten tuolla ylempänäkin kirjoittelin, ei mitään vikoja/ongelmia. Mun yksilö on rekisteröity ekan kerran saksaan 11/20 ja olen yrittänyt googlailla onko tuohon mitään päivityksiä tullut mutta enpä ole sellaisiin törmännyt. Varmaan maahantuoja tietäisi mutta kun mitään tarvetta ei ole sinne ollut niin enpä ole kysellyt. Tossahan on kyllä ns. OTA päivitykset mutta niiden kautta taitaa vaan tulla navin kartat?

Pelkästään positiiviset on fiilikset edelleen, lämpöäkin tuntuu riittävän ainakin näihin vajaan kympin pakkasiin mitä etelässä on nyt muutaman kerran päässyt maistelemaan. Rangekaan ei ole tuottanut mitään ongelmia mun ajoihin, kotilataukset on riittänyt tähän asti.

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Tänään kävin takaisinkutsussa jossa autoon ladattiin tuoreimmat softat.  90 minuttia kesti päivitys joten ei kait ihan pikkupaketti? Itse takaisinkutsuhan liittyi automaattiseen sos puheluun jossa aikaisemmin ei välittynyt tieto että kyseessä on sähköauto. Yritin vähän kysellä mitä muuta päivityksen mukana tuli, ei tiskillä osattu kertoa muuta kun että akuston hallintaan ja lämmitykseen kait on tullut jotain muutosta ja jotain muita juttuja joita ei käyttäjä huomaa mitenkään. 

Onko jollain parempaa tietoa tai linkkiä mistä näkisi mitä muutoksia tuorein softa sisältää? Onko joku huomannut mitään eroja/muuttuneita ominaisuuksia softapäivityksen jälkeen?

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...