claymad Kirjoitettu 6. Marraskuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 6. Marraskuuta, 2009 Eli mitä jäähdytysnestettä suosittelette? Sinistä,vihreää, punaista...? Entä onko väliä mitä öljyä ekana laittaa kun ne tulee kuitenkin vaihdettua nokan sisäänajon jälkeen? Mihin bensanpaineet pitäisi säätää, ilman ahtoja? Onko muita vinkkejä... kaasari pitäis olla suoraan ajosta, joten se pitäisi olla säädössä, sytkän ennakko kiinteät 10 astetta että sais laitteen käymään.
claymad Kirjoitettu 7. Marraskuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7. Marraskuuta, 2009 Sitten vielä yks kysymys tosta öljytikusta, eli toi lohkohan on A lohko niin pitäiskö siinä öljytikun reijässä olla joku putki mihin se itse tikku tulee. Nyt toi tikku on ihan löysä tuossa reijässä?
tailke Kirjoitettu 7. Marraskuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 7. Marraskuuta, 2009 Kyllä sinne tällainen putki kuuluu: joko metallinen tai muovinen. Kannattaisiko vielä projektin tässä vaiheessa hankkia varaosakirja?
cabrio Kirjoitettu 7. Marraskuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 7. Marraskuuta, 2009 Larilla on tietty muovinen ku se on kevyempi!! ;D
jn Kirjoitettu 7. Marraskuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 7. Marraskuuta, 2009 Tuohon käynnistykseen niin itse ajoin nokan sisään ihan tavallisella mineraaliöljyllä. Filtteri vaihtoon , paremmat öljyt kehiin ja maltoinkohan edes 50km sisäänajoa. Hyvin on pelittäny jo kaksi kesää :)
Mini1380 Kirjoitettu 7. Marraskuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 7. Marraskuuta, 2009 Larilla on tietty muovinen ku se on kevyempi!! ;D Näin juuri ja siitäkin puolet pois.
claymad Kirjoitettu 7. Marraskuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7. Marraskuuta, 2009 Juu tietystikkään en kato varaosakirjasta vaiks sellanen onkin ;) Onks sul Lari muuten tota putkee?
minorv8 Kirjoitettu 7. Marraskuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 7. Marraskuuta, 2009 Jenkkipuolella perinteisille nokilla esim. CompCams suosittelee sisäänajomömmöä öljyn sekaan, noissa on ollut jonkin verran ongelmia kun öljyjen koostumusta on muutettu ekologisempaan suuntaan. 20 minsaa kierrokset jossain 2000 kieppeillä, ei suositella tyhjäkäyntiä. Yks mitä kantsii harkita on dieselkoneeseen tarkoitettu perusöljy. Niitä ei ole vielä niin kovalla kädellä rukattu. Minorille tais tulla tehtyä aika onneton nokan sisäänajo, tallista pihalle ja kadulle. Sisäänajo alkoi kovalla kädellä. Minille sama juttu. Bensanpaineet luokkaa 0,2 - 0,25 bar. Enempää ei tarvi olla. Nesteeks ihan perusnestettä, en usko että Minissä on paskan vertaa iloa jostain longlifesta (no toisaalta olis jotain pitkäikäistä... ;D)
MikaJ Kirjoitettu 7. Marraskuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 7. Marraskuuta, 2009 Vai on dieseliöljyt bensakoneen öljyjä huonompia ;) En nyt ihan noin yleistäisi todellakaan, mutta sisäänajoöljyksi tosiaan suositellaan yleensä jotain kaikkein huonointa öljyä. Eli halvin purkki mitä kaupasta löytyy. Propyleeniglykolissa on paremmpi lämmönjohtavuus, joten sen puolesta suosittelisin sitä. Muutenkin ominaisuudet ovat perusetyleeniglykolia paremmat. Punainen väri on 99% tapauksista merkkinä tuosta jäähdytinnestetyypistä.
minorv8 Kirjoitettu 8. Marraskuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 8. Marraskuuta, 2009 Vai on dieseliöljyt bensakoneen öljyjä huonompia En nyt ihan noin yleistäisi todellakaan, mutta sisäänajoöljyksi tosiaan suositellaan yleensä jotain kaikkein huonointa öljyä. Voihan ton noinkin ymmärtää jos haluaa. En mielestäni sanonut että diesel öljyt olis huonompia. Huonoa öljyä EI kannata laittaa koneeseen. Jos tota sisäänajo hommaa googlettaa niin aika usein törmää nokkaongelmaan nimenomaan laahaavien nokkien osalta. Rullanokkien osalta ei ole (yleensä) ongelmaa. Nykyöljyissä on rajoitettu sinkki ja fosfaattipitoisuuksia, yhtenä syynä niiden palamisen yhteydessä syntyvät yhdisteet jotka ovat haitalllisia lambdalla, katalysaattoreille ja oletettavasti myös ilman laadulle. Toisaalta sinkki on hyvä kulumissuoja moottorien ensi minuuteilla jolloin nokka ja nostajat hioutuvat pareiksi. Nyt kun sinkkipitoisuutta on vähennetty, nokat ovat herkempiä kulahtamaan. Ratkaisuksi on suositeltu sinkkipitoisia sisäänajomömmöjä ja/tai öljyjä, joissa pitoisuutta vielä on. Näitä on esim. racing öljyt ja dieselöljyt. Noista sisäänajoista on montaa eri koulukuntaa, osa pistää synteettiset suoraan kehiin ja antaa normaalisti kuormaa koneelle. Toiset kikkailee öljyillä ja öljynvaihdoilla moneen otteeseen ennen kuin laittaa lopulliset öljyt. Vasta koneistetulla / kasatulla mosalla voi olla ihan aiheellista tehdä öljynvaihto heti pian käynnistyksen jälkeen, ikinä ei tiedä mitä hippua alkumetreillä suodattimeen kerääntyy. Tossa on pätkä CarCraftin artikkelista, jossa on vertailtu pitoisuuksia. Siinä esimerkkinä Rotella öljy jossa on pitoisuudet kohdallaan verrattuna tuoreimpiin bensiinimoottorien öljyihin. You may have heard several of the higher-quality diesel engine oils contain higher levels of zinc phosphate. We've listed several different brands that should be easy to find at your local auto parts store because of the increasing popularity of diesels pickups. Among these are racing oils such as Quaker State's Q Racing that offers higher levels of ZDDP as well as many other high-performance additives. If you have a question about an oil, look for an API SJ or SM rating. If the oil has either of these ratings, it probably does not offer higher levels of ZDDP. Racing oil is generally not API rated, since the oil is not intended for daily use in production engines. But for high-performance street engines, racing oils offer advantages as long as you treat the engine to frequent drain intervals. Engine Oils Containing Higher Levels of Zinc Phosphate BRAND WEIGHT Castrol Tection Extra 15W-40 Chevron Delo 400 15W-40 Mobil Delvac 1300 15W-40 Shell Rotella T 15W-40 Quaker State Q Racing 0W-5, 15W-50, and 17.5W-35 Joe Gibbs Racing MicroZol 0W-20, 10W-30 Zinc Levels in Motor Oil The following levels give you an idea of how zinc concentrations have changed over the past three years. The new for 2007 CJ-4 diesel designation will reduce zinc levels even further. YEAR OIL DESIGNATION (API) ZINC CONCENTRATION (parts per million-ppm) 1996 SH 1,300 2001 SJ 1,100 2005 SM 870 2006 Shell Rotella-T (diesel) 1,400 2006 Q Racing 1,960 2006 Joe Gibbs Racing XP-4 2,800
koirankoppi Kirjoitettu 8. Marraskuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 8. Marraskuuta, 2009 Insinöörijuttuja öljyistä ;D Minä olen ne koneet mitä kasannut (ei tosin mitään Turboja ja 180 hp hirviömoottoreita ;)), niin ,että olen sipaissut STP:tä kaikille liukupinnoille, nokka-akseli ym. Ja kaatanut ihan tavallista 20W50 mineraalöiöljyä (edullista, ei mitään erikoistavaraa) koneeseen. Ajanut 500 km ja vaihtanut samanlaiset öljyt tilalle ja vaihdellut 5000 km välein tai kerran vuodessa. Minun perusmoottorit S:iä myöten on toimineet niiltä osin ihan hyvin. Teidän koneet on kuitenkin niin usein leväällään, ettei ne kulumalla hajoa ;D. Jukka en tarkoita, hänhän ajoi Turbolla kai 60000 km.
minorv8 Kirjoitettu 8. Marraskuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 8. Marraskuuta, 2009 No onhan mulla mennyt pari kantta pakoseetien kulumisen vuoksi. Eka kansi meni aivan pa***ksi, toka jatkaa maallista vaellusta jn:n remmikoneen keulalla. Eipä niitä ahdettuja kilsoja ole vasta kuin reilut 50000, täönä kesänä ei ihmeitä tullut lisää kun olen ulkoiluttanut mieluummin vanhempaa Morrista.
MikaJ Kirjoitettu 8. Marraskuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 8. Marraskuuta, 2009 Pahasti pääsee insinöörijutut öljyissä vapaa-ajallekkin kun duunissa joutuu niitten kanssa painimaan :D 5tkm/kerran vuodessa vaihtovälillä tosiaan on ihan sama mitä Minin koneeseen laittaa, kunhan kuumaviskositeetti on koneen viritysasteelle suunniteltu. Meillä myytävät polttonesteetkin kun on laadullisesti maailman parasta. Toista se on esim Perussa kun on 4800ppm rikkiä polttoaineessa :-?
Mini1380 Kirjoitettu 9. Marraskuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 9. Marraskuuta, 2009 Juu tietystikkään en kato varaosakirjasta vaiks sellanen onkin ;) Onks sul Lari muuten tota putkee? On mul niit metallisia, muovisia ei oo hyllys. Ite oon käyttänyt Water Wetter:iä ja tislattua vettä omassa jäähdytys-järjestelmässä.
minorv8 Kirjoitettu 9. Marraskuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 9. Marraskuuta, 2009 Onks Lari toi tislattu vesi kevyempää ;D ;)
MikaJ Kirjoitettu 9. Marraskuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 9. Marraskuuta, 2009 Larin puolesta, onhan se :) Moottoriöljyissä on muuten yllättävän isoja painoeroja, ihan jopa tavallisen kuolevaisen mitattavissa olevia (vesijohtoveden ja tislatun veden välisen painoeron mittaamiseksi vaaditaan vähän fiinimmät laitteet kuin desimitta ja keittiövaaka).
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään