karvalakki Kirjoitettu 27. Elokuuta, 2019 Raportoi Kirjoitettu 27. Elokuuta, 2019 No niin, ABS-ASC-TPMS valokolmikko tuli tauluun täälläkin. Tai tuli se kerran vuosi sittenkin, mutta silloin vika oli selkeästi oikean etupyörän ABS-anturissa. Nyt tulee vikakoodi 005DF5 ABS module internal fault. Se on ainoa koodi. Kaikki ABS-anturit näyttävät antavan järkeviä lukemia (ISTAssa), moduli kommunikoi ok, sulakkeet ovat ehjät. ISTA korjaussuunnitelma kehottaa yksiselitteisesti vaihtamaan uuden ABS modulin ja ohjelmoimaan sen. Muistelen nähneeni aiheesta keskustelua täälläkin, mutta en nyt löytänyt sitä millään. Siksi muutama kysymys, pahoittelut jos tulee toistoa. 1. Oliko näissä jotain maadoituspulmia, vai muistelenko omiani? 2. Kannattaako/voiko harkita käytettyä modulia eBaystä? 3. Onko kukaan kokeillut jotain autosähköpajan korjauspalvelua? 4. Vai voisiko vika sittenkin olla jossain muualla? Potilas on siis 2/02 valmistettu R50 Cooper.
karvalakki Kirjoitettu 4. Syyskuuta, 2019 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 4. Syyskuuta, 2019 Asia on selvinnyt nyt sen verran, että tuolla virhekoodilla vika on mitä todennäköisimmin nimenomaan ABS-modulissa. Uusi moduli maksaa seitsemisen sataa (oh my God), joten päätin yrittää käytetyllä modulilla ensin. Käytetyn sopivaksi toteaminen ei ollutkaan kovin yksinkertaista, johtuen varaosanimikkeistä: autoon on asennettu kaksi osaa; 1) pumppu-hydrauliikkayksikkö ja 2) ABS-moduli. No, näitä ei saa varaosana. Varaosana saa vain molemmat 1+2 sisältävän kokonaisuuden, tai ABS-modulin 2 korjauskitin. Niinpä autosta irroitetussa osassa olevaa osanumeroa ei olekaan ikinä saatavana varaosana. Esimerkiksi oman autoni tapauksessa pumpussa on osanumero xxxx801 ja modulissa xxxx803. Minin varaosaluettelo ei tunnista kumpaakaan näistä numeroista. Sen sijaan nämä molemmat sisältävä varaosa on ollut numeroltaan xxxx802 ja pelkkä elektroniikkakorjuaskit xxxx808. Paitsi, että osat ovat tietysti matkan varrella päivittyneet ja numerotkin ovat jotain ihan muuta. Käytännössä pumppu ja elektroniikka näyttävät riippuvan auton varustelusta siten, että ABS-jarruilla varustetuissa on omansa, ASC:llä varustetuissa omansa ja DSC:llä varustetuissa omansa. Näihin on saanut varaosia seuraavasti: ABS-jarrut: Pumppu+hydr+moduli Modulin korjauskitti 34516762095 ei vaihtokelpoinen 34522460466 34516765324 current 34526764922 ei vaihtokelpoinen 34512460504 34526765326 current 34516760267 34506759626 34516759625 34521513150 34511513129 34526761531 ASC: Pumppu+hydr+moduli Moduli 34512460458 -> 34512460439 34516765283 -> 34516765285 34516760270 34526761532 34516758802 34516758808 34511513130 34511513152 DSC: Pumppu+hydr+moduli Moduli 34512460486 current 34512460471 current 34516765287 34516765289 34516762956 34526763394 34516760273 34506761533 34511513131 34511513166 Jos ei ole ostamassa uutta varaosaa, niin näillä numeroilla ei juuri muuta tee kuin että niiden avulla pystyy päättelemään onko purkaamo-osa uudempaa vai vanhempaa mallia kuin omaan autoon asennettu. Autoihin tehtaalla olevat osat kun näyttävät noudattavan numerointia, jossa pumppuosan numero on kaksi pykälää pienempi kuin modulin, ja kokonaisuuden varaosanumero on siitä välistä. Elektroniikan korjauskitin numero näyttää vaihtelean aikapaljon, mutta ylläolevan perusteella pystyy päättelemään mikä osa vastaa suunnilleen omaa autoa, ja mikä on kenties päivittetty malli. Omassani on siis ASC ja pumpun numero xxxx801, modulin xxxx803. Löysin purkaamo-osan, jossa pumpun numero on xxxx282 ja modulin xxxx284. Tästä päättelin, että se on pari parannuskierrosta uudempi kuin omani. Uudemmat osat ovat pääsääntöisesti taaksepäin yhteensopivia, joten ajattelin että tämän saanee ohjelmoitua omaan autooni sopivaksi. Tilanne on siis se, että osa on tilattu. Kun osa saapuu, niin asentelen sen ja päästään ihmettelemään ohjelmointia ja koodausta. Stay tuned! holkki 1
holkki Kirjoitettu 4. Syyskuuta, 2019 Raportoi Kirjoitettu 4. Syyskuuta, 2019 Joskus aikanaan tuli laittoon e90 bemu, DSC vikainen.Harmin osoitteeksi paljastui Tevesin hydraulipumpun sisäinen painekytkin vika, paikallinen BMW huolto tarjosi "edullista" pumpun vaihtoa, hintaluokka tyyliin 2K€!! Hetken selvittelyn jälkeen löysin joltain britti-bmw foorumilta pumpun korjaus sarjan varaosa numeron, jonka hinnaksi osottautui n.250 €, bemarilla, suomessa! Tiedustelin, että onko vaihto-osa, tarviiko lähetellä vanhaa? Vastaus "Ei". No, kun kyseinen "korjaussarja" saapui, se sisälsi täydellisen hydr.pumpun, ilman elektroniikka modulia! Eli vanha moduli pumpun kylkeen, ohjelmointi (ilmaus testerillä) ja homma rules! Mitähän ne Minin "korjaus sarjat sisältää...
karvalakki Kirjoitettu 7. Syyskuuta, 2019 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7. Syyskuuta, 2019 No niin, osa saapui ja asensin sen paikalleen. Sikäli pettymys etten päässyt ohjelmointihommiin ollenkaan, koska osa toimi plug'n'play Pumpussa oli yksi vikakoodi 64tkm kohdalta, kun jännite oli notkahtanut alle 9V. Ilmeisesti kolari, tai virtoja oli käytetty päällä tyhjällä akulla purkaamolla. Anyway, koodin poisto, ilmaus, ja kovaa ajoa. Nyt toivotaan että tämä toimii pitempään kuin koeajon Näin on käynyt itseasiassa ennenkin, kun vain valitsee sopivan ikäisen osan: softat ovat taaksepäin yhteensopivia joten ohjelmointia ei aina tarvitse. Koodaus on kyllä usein paikallaan, ja varmaan pitää tämäkin varmuuden vuoksi koodata oman auton varustelistan mukaan siltä varalta että siellä on joku merkittävä parametri. Uuden modulin olisi saanut vain merkkarilta. Saksassa hinta oli 700eur, asennettuna Suomessa varmaan tonnin hujakoilla. Purkaamolla osa maksoi 85eur ja sisälsi pumpunkin (Saksasta uusi 2000eur). Lisäksi tarvittiin parin tunnin askartelu. Igor, holkki and next 3
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään