Jump to content

Cooper s r53 ahdinpyörän vaihto


Recommended Posts

Kirjoitettu

Moro,

kysymys tuosta minin ahdinpyörän vaihdosta. Olenko ymmärtänyt oikein, että tuo puller removal tool käy vaan vakio kokoiseen ahtimen rullaan ja siitä ei ole hyötyä esim: 13% rullan irroittamisessa? Autossa tällä hetkellä kiinni 13% rulla ja olis tarkoitus vaihtaa 15% tai 17% rulla tilalle.

Kirjoitettu

Rullasta ei tietoo. Ei ollut kuitenkaan alta,kavs tai cravenspeed. Jotain oli kaiverrettu rullan kylkeen, mutta en saanut valmistajasta selvää (rulla vielä paikoillaan) ainut minkä erotin oli 57mm eli siitä päättelin rullan olevan kokoa 13%  . Kavs:in rullan meinasin laittaa tilalle.

Kirjoitettu

Jos ei vanhan tarvitse välttämättä ehjänä lähteä tai se on sopivasti vakion paksuinen tai ohuempi niin lähtee tavallisella ulosvetäjällä kyllä.

Kunhan vetää vain koko pulikan takaa eikä niistä hihnankoloista.

Kirjoitettu

Kellään kokemusta 17% pyörästä ja vakio softalla ajosta pelaako ok. Jossain luin juttua, et pitäs softata jos laittaa 17% pyörän. Autossa on tällä hetkellä huhujen mukaan celtic tuning softa, mutta ei viittis enää uudestaan käydä softauttaa. Jäähyksi ajattelin vaihtaa airtecin jäähyn tuon 17% rullan kaveriksi.

Kirjoitettu

Itsellä ollut vuosikaudet -17% kavsin pyörä ja ihan vakiosoftalla. Hyvin toiminut ja täysin tyytyväinen. Muistaa vain ottaa siihen oikean pituisen hihnan.

6PK1360  on Gatesin oikea pituus -17% pyörälle (juuri tilaamassa uutta itsekin)

Kirjoitettu
7 minuuttia sitten, Khato kirjoitti:

Itsellä ollut vuosikaudet -17% kavsin pyörä ja ihan vakiosoftalla. Hyvin toiminut ja täysin tyytyväinen. Muistaa vain ottaa siihen oikean pituisen hihnan.

6PK1360  on Gatesin oikea pituus -17% pyörälle (juuri tilaamassa uutta itsekin)

Ok.. eli 17% rulla lähtee sitten tilaukseen.

Kirjoitettu

Minulla myös tuo Kavsin 17% pyörä. Hyvin pelannut vakiosoftalla- Optimoinnista on tarjous 590€. Onko optimoinneista kokemuksia. Minkä verran tulee tehoja ja onko muuten millaisia hyötyjä? Siihen kuuluisi dynotus ennen ja jälkeen optimoinnin.

Lämmöt ainakin pelanneet ihan normaalisti. Nopeasti nousee sinne normaaliin niin kuin aiemminkin. Ei kertaakaan ole mennyt normaalin yli.

Kirjoitettu
On 18/05/2019 at 00:24, cam700 said:

Minulla myös tuo Kavsin 17% pyörä. Hyvin pelannut vakiosoftalla- Optimoinnista on tarjous 590€. Onko optimoinneista kokemuksia. Minkä verran tulee tehoja ja onko muuten millaisia hyötyjä? Siihen kuuluisi dynotus ennen ja jälkeen optimoinnin.

Lämmöt ainakin pelanneet ihan normaalisti. Nopeasti nousee sinne normaaliin niin kuin aiemminkin. Ei kertaakaan ole mennyt normaalin yli.

Optimoinneista on täällä jo melko monta ketjua... pelkällä softalla vakiokoneesta +5hp on jo aika hyvin. -17% rullan kanssa softalla saattaa saada muutaman hevosen enemmänkin. Suurin kasvu tulee siitä itse rullasta, eli ahtopaineiden noususta. Yhden jenkkivirittäjän (RMW) mukaan +1psi vastais noin +8hp näissä koneissa, ja tolla rullalla tulee vakioon kai +4psi..?

Puhutaanko nyt veden lämmöistä vai imuilman lämmöistä? Veden lämpöihin rulla ei tee mitattavissa olevaa eroa (varsinkaan jos katsoo auton omaa mittaria), mutta imuilmaan vaikutus on aika radikaali... mutta harvoin sitä silti näkee kadulla yli 60 asteen lämpöjä -17% rullalla ja vakiojäähyllä. Ruuhkissa seistessä tilanne on pahin, ja siihen ei mikään koneen päälle tuleva jäähy auta. Viime launtaina Ahvenistolla imuilman lämmöt nousi hetkellisesti 66 asteeseen siihen pääsuoran jarrutukseen tultaessa. Varikolla tyhjäkäynnillä 72 astetta...

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 1 year later...
Kirjoitettu

Tarkoitus olisi vaihtaa ahtimen hihnapyörä -17%-kokoiseen. Tämä taitaa olla pienin pyörä, joka toimii vielä ilman muita muutoksia? 

eBayssa huomion kiinnittää:

WMW olisi noista halvempi, vaikkakin tuota KAVS-pyörää taidetaan tällä foorumilla suositella? Liekö siihen jokin erityinen syy?

Mites asennus? Vanha irroitetaan ulosvetimellä, mutta noista ilmoituksista tai kuvista ei käy ilmi miten uusi kiinnitetään? Noissa molemmissa tulee ilmeisesti hihnapyörän sisään tuollainen holkki, joka kiinnitetään jotenkin ahtimen akseliin? Lämpösovitteellako? KAVS:lta löytyi muuten hyvä ohje, mutta siinäkin sanotaan vain että: "Mount the inside piece of the KMT pulley". Siis laitetaan vain paikalleen ja that's it? Mikä sen pitää paikallaan?

Kirjoitettu

Kiitos vinkistä ja videosta. Videon perusteella ymmärsin, että tuon ulomman ja sisemmän kappaleen välillä onkin kiila, joka puristaa pyörän kiinni akseliin. Hyvä niin, kun lämpösovite on kotioloissa aina vähän jännittävä asennettava.

Laitoin nyt tuon KAVS:n tilaukseen vaikka varmaan siitäkin tulli tulee maksettavaksi, kun meni näin lähelle vuoden vaihdetta. 

Kirjoitettu

Kas, tilasit orranjelta tuon paketin. Itse tilasin KAVSilta suoraan ja kaikki tuli suoraan Sloveniasta. http://www.kavsmotorsport.com/

Tuolta hänen sivuiltaan saa muutakin kivaa jos mieli tekee. Ja sitten se syy miksi ihmiset tykkäävät näistä:

The KAVS Motorsport Reduced Supercharger Pulley MKIIs are manufactured on our CNC lathes out of high quality steel. They all come powder coated in a nice stealth gloss black on the outer piece - helping your engine bay remain discreet, with the inside piece coming with a galvanic coat.

Last, but certainly not least, we are so confident you'll be happy with our products that you get a Lifetime Warranty on all of our KAVS Motorsport Reduced Supercharger Pulley MKIIs, offering you peace of mind with every purchase.

 

Tuo elinikäinen takuu on kiva juttu.

Kirjoitettu

Brexit eli UK:n ero EU:sta toteutuu tammikuun 2020 lopussa. Helmikuun alussa alkaa erosopimuksessa määritelty siirtymäkausi, joka jatkuu vuoden 2020 loppuun. Vaikka UK:sta tulee kolmas maa, siirtymäkauden aikana jatketaan nykysäännöillä ikään kuin Britannia olisi vielä EU:n jäsen. Tämä tarkoittaa sitä, että tavaroiden vapaa liikkuvuus UK:n ja EU:n välillä jatkuu vuoden 2020 loppuun eikä tulliselvitykseen tai Britanniaan matkustamiseen tule tänä aikana muutoksia.

EU ja Britannia neuvottelevat vuoden 2020 aikana, miten sen kauppasuhteet järjestetään siirtymäkauden jälkeen. Tällä hetkellä tulevista kauppasuhteista tai mahdollisista tulleista ei tiedetä. Neuvotteluaikataulu on tiukka, ja joillakin aloilla saatetaan pudota vuoden 2021 alussa sopimuksettomaan suhteeseen. Erityisesti yritysten on syytä varautua tähän.

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu
On 5.12.2020 at 07.18, MINIC kirjoitti:

Brexit eli UK:n ero EU:sta toteutuu tammikuun 2020 lopussa. Helmikuun alussa alkaa erosopimuksessa määritelty siirtymäkausi, joka jatkuu vuoden 2020 loppuun. Vaikka UK:sta tulee kolmas maa, siirtymäkauden aikana jatketaan nykysäännöillä ikään kuin Britannia olisi vielä EU:n jäsen. Tämä tarkoittaa sitä, että tavaroiden vapaa liikkuvuus UK:n ja EU:n välillä jatkuu vuoden 2020 loppuun eikä tulliselvitykseen tai Britanniaan matkustamiseen tule tänä aikana muutoksia.

EU ja Britannia neuvottelevat vuoden 2020 aikana, miten sen kauppasuhteet järjestetään siirtymäkauden jälkeen. Tällä hetkellä tulevista kauppasuhteista tai mahdollisista tulleista ei tiedetä. Neuvotteluaikataulu on tiukka, ja joillakin aloilla saatetaan pudota vuoden 2021 alussa sopimuksettomaan suhteeseen. Erityisesti yritysten on syytä varautua tähän.

Näin tämän muistelinkin, ja siksi varauduin tullimaksuihin, koska pelkäsin toimituksen venyvän ensi vuoden puolelle. No, onneksi logistiikka pelasi ja paketti saapui eilen 👍

Asennus tosin taitaa jäädä odottamaan kevättä ...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...