pete Kirjoitettu 23. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 23. Huhtikuuta, 2009 tervehdys ja hauskat huomenet kaikille mini -92 1.3i (spi) on seuraavan lainen ongelma päästöt on aivan tapissa eikä tunnu löytyvän ratkaisua joten onko kenelläkään ideaa mistä vikaa vielä voisi lähtä korjaamaan ts. kone käy hirveän rikkaalla ja kun katsastus on edessä ei kyseinen kulkinen mene päästöjen puolesta läpi taustatietoa: autoon on vaihdettu, kunnostettu tai puhdistettu - Tulpat (ngk) - Uusi lambda anturi (ngk) - Alipaineletkut tarkastettu ja vaihdettu vialliset - Ruiskuyksikön liittimet puhdistettu - Eculle menevä "laatikko" puhdistettu (se johon menee ne kaksi letkua) - Tyhjäkäyntiä laskettu ps. en luulavimmin ole ainoa joka kärsii tai on kärsinyt kyseisestä ongelmasta kiitoksia jo etukäteen T: Pete
Minimaalinen Kirjoitettu 23. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 23. Huhtikuuta, 2009 Yleisesti vikana voi olla myös koneen lämpötila-anturi. Jos se on rikki kone käy koko ajan "ryyppy" päällä.
pete Kirjoitettu 23. Huhtikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 23. Huhtikuuta, 2009 pitänee tsekata ja vaihtaa ..... tuon osan vaihtaa huvikseenkin niin saa sulettua mahdollisia vikoja/vikapaikkoja pois kiitoksia vinkistä t:Pete
cabrio Kirjoitettu 23. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 23. Huhtikuuta, 2009 TÄLLÄ PALSTALLA ON PALJON KESKUSTELTU VASTAAVISTA ONGELMISTA, SELAA VANHOJA AIHEITA!!!!! Epäilen NGK lambda anturia viaksi. Minulla oli Boschin anturi ja tosi rikkaalla mut tilasin englannista alkuperäisen ja AVOT tuli päästöt kuntoon!! :o
pete Kirjoitettu 23. Huhtikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 23. Huhtikuuta, 2009 josko vika ei korjaannu tuolla anturin vaihdolla (lämpötila) niin pitänee tilata uusi lambda englanninmaalta ps. tosin tuo lämpötila-anturi on varteenotettava ongelma koska lämpömittari ei nouse kunnolla, mutta kun kokeilet syyläriä tai vesiletkuja ne tuntuvat "kuumilta" t:Pete
MikaJ Kirjoitettu 23. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 23. Huhtikuuta, 2009 Tosiaan SPI/MPI Mineissä aikakaudesta yleisesti poiketen, lämpömittarin lukema tulee moottorinohjainlaitteelta. Eli siitä näkee "suoraan" sen lämpötilan mitä moottorikin (aika usein mittaristolle on erillinen anturi tuon ikäpolven laitteissa). Anturi on imusarjassa kiinni. Jostain syystä tullut viime aikoina hieman perehdyttyä moisten laitteitten sähköihin :D Tottakai vielä cabrion avomini on ihan omilla sähköillä, eikä siihen avominin kaaviota mistään löytnyt. Ihan vaan nippelitietona jos joku joutuu joskus tekemään orkkis avominiin sähköhommia, ei kannata todellakaan luottaa SPI:n sähkökaavioihin...
Raven Kirjoitettu 23. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 23. Huhtikuuta, 2009 taustatietoa: autoon on vaihdettu, kunnostettu tai puhdistettu - Tulpat (ngk) - Uusi lambda anturi (ngk) - Alipaineletkut tarkastettu ja vaihdettu vialliset - Ruiskuyksikön liittimet puhdistettu - Eculle menevä "laatikko" puhdistettu (se johon menee ne kaksi letkua) - Tyhjäkäyntiä laskettu Terveeks.. Oot vaihtanu/tarkastanut samat asiat mitä minäkin vuosi sitten kun tuskailin päästöjen kanssa Spi:in kanssa. Mulla ei toiminut se rele mikä sijaitsee siinä tulipellissä, jostain luin että on lambdalle osoitettu rele. En ny muista tarkkaan mitä varten mutta olikohan jotain lämmityskäämejä varten. :-? Tuli testattua se niin että otin sen irti ja laitoin sen viereisen releen tilalle. Siellä kun on 2 relettä (mulla keltaisia) nätisti vierekkäin kuskin puolella autoa, vasen tais olla lambdalle ja oikea flektille. Nyt ei sitten mulla toimi flekti, mutta eipä tuo näytä lämpöjä nostavan. Niin ja päästötestissä piti toimia niin että tyhjäkäynti arvot sai kun eka lämmitti kattia n. 4 min 3000-4000 kierroksilla. ;) Voi johtua siitä että mulla on motonetin tarvike katti minin alla. Mutta ennen tuota releen vaihtoa millään edes edellä mainitulla konstilla menny lähellekään sallittuja arvoja.
villetre Kirjoitettu 24. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 24. Huhtikuuta, 2009 Hmm,ihan pikkusen aikoinaan taistelleena pari hommaa... Ei anna "vikakoodeja" koska ei ole vikamuistia mistä vikoja voisi lukea.. ;D Alkeellinen pistoke on jotain lukemia varten mutta sellaisen testerin löytäminen taitaa olla kohtuu vaikeaa. Lottovoittokin helpompaa. Lämpötila-anturi sijaitsee imusarjassa vitumaisessa paikassa,vaihtoa suosittelisin. Alhaalta käsin varmaan pääsee jotenkin käsiksi. Kone täytyy ulvottaa aivan sairaan kuumaksi jotta on jotain saumaa päästä läpi käryistä. Heti vartin odottelu niin eipä tuu hyviä arvoja enään. Lisäksi omituinen systeemi siellä kaasupolkimen luona on jonkinlainen anturi joka antaa erilaisen määrän soppaa koneeseen. Eli kun auto on pakokaasutesterissä niin kannattaa painaa sisältä kaasua kuin että kaasuttelee konehuoneesta vaijerista vetäen vaiko oliko se nyt toisinpäin. ::) Joku minua viisaampi valaiskoon ideaa tarkemmin..
Raven Kirjoitettu 25. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 25. Huhtikuuta, 2009 Ai niin se vielä että mulla tippui kulutus n. 2 ltr/100km, kun sain päästöt kohdalleen ::) että ei sen enempää. Kohta se olis taas katsastus edessä, saas nähdä millaset arvot tällä kertaa tulee. Tietääpähän nyt ainakin vähän mistä ettiä vikaa jos ei mene läpi.
pete Kirjoitettu 27. Huhtikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 27. Huhtikuuta, 2009 viime perjantaina irroitin imusarjan anturin vaihtoa ajatellen. tänään tuli sit uusi lämpötila-anturi ja illalla pitäisi asentaa se paikoilleen. huomenna tai viimeistään ylihuomenna tiedän auttoiko se anturin vaihto minun kohdallani noihin päästöihin "alentavasti" ps. kun menen kaverin pajalle "testiin" niin pitää kokeilla myös tuo releen vaihto päikseen josko se auttaisi jotain t:Pete
Mini1380 Kirjoitettu 27. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 27. Huhtikuuta, 2009 Tuli testattua se niin että otin sen irti ja laitoin sen viereisen releen tilalle. Siellä kun on 2 relettä (mulla keltaisia) nätisti vierekkäin kuskin puolella autoa, vasen tais olla lambdalle ja oikea flektille. Nyt ei sitten mulla toimi flekti, mutta eipä tuo näytä lämpöjä nostavan. Melko hölmöä ajella ilman että flekti toimii tuollainen rele maksaa jopa joitain euroja !! Oletkos varma että lämpömittari näyttää oikein ;) .
minorv8 Kirjoitettu 28. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 28. Huhtikuuta, 2009 Noista releistä sitten varoituksen sana: 4-napaisia releitä on tullut vastaan ainakin kahdella eri kytkennällä. Nastat ovat päälle päin samalla lailla mutta kannattaa tarkistaa ne nastojen merkinnät. Minin keltaiset releet ovat keskennän kaikki identtisiä.
pete Kirjoitettu 28. Huhtikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 28. Huhtikuuta, 2009 onhan se tosi et on tyhmää ajella ilman että flehti toimii "kunnolla", mutta onneksi ainakin minun mini on varustettu "mekaanisella" (hihnavetoisella) että sähköisellä jäähdyttäjän puhaltimella. joten pieni testi ainakin kyseisellä kulkineella onnistuu ilman sähköistä flektiäkin t: Pete
pete Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 tervehdys ja hauskat huomenet vaan kaikille nyt on lämpötila-anturi vaihdettu uuteen, lambda puhdistettu, tarkistettu eetterillä ettei vuotoja ole konehuoneessa. mutta silti on päästöt/saasteet tapissa hieman on laskeneet arvot mutta rikkaalla mennään silti ja lujaa alkaa olla vikapaikat minulla ainakin teillä tietämättömillä että mistä lähtisi seuraavaksi etsimään vikaa nyt puran ecu:n ja katson päällisinpuolin et kaikki o kunnossa terveisin Pete
minorv8 Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 Olikos jollakin ongelmia sen MAP-anturin kanssa (paskaa täynnä ? )
koirankoppi Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 Noi 77 ja sitä vanhemmat Minit on aika kiitollisia harrastelu/ajelukohteita. Ei tartte taistella päästöjen kanssa vaikka olisi tehokkaampikin kone, eikä ole "turhaa" tekniikkaa" (antureita ym haistelijoita) häiritsemässä. Ja ominaisuudethan ovat muuten käytännössä ihan samat ;) Sama kori, sama alusta. Kommentti vähän asian vierestä, mutta ei hernettä nenään! Eihän? ;)
MikaJ Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 Eikö olisi parempi siirtyä vaan hevoskyytiin sitten samalla? Hevosrattaissa kun on paljon vähemmän vikakohteita vielä, tietenkin jousittamaton versio puupyörillä niin ei oo mitään lehtijousien kitinöitä mitä tarttis rasvailla ja korjata... Lambda puhdistettu? Nyt herää kysymys miten sen voi puhdistaa sitä vahingoittamatta, muuta kuin hirveän varovaisesti karstat ulkopuolelta. Cabrion esimerkkiä seuraten se pitäisi olla uusi orginaali, lambdat on normaalia kuluvaa tavaraa. Halvat "tarvikkeet" on sitten ihan uskomatonta kuraa, älkää ikinä sekaantuko niihin.
pete Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 käväsimpä taas hieman mittailemassa saasteita korkealla ne edelleenkin olivat. samalla huomasin et tyhjäkäyntimoottorin pistoke oli "löyhässä" kiinnitin sen kunnolla eikä käynnissä havainnut mitään muutosta. joten irroitin sen kokonaan eikä vieläkään muutosta ....... joten sen aukaisu ja puhdistus on seuraavana vuorossa ilmoittelen miten asia etenee T: Pete
MikaJ Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 Jotenkin sellainen mielikuva tosiaan että pitäisi tuon tyhjäkäyntiventtiilin säätää tyhjäkäyntiä myös lämpimän koneen kierroksilla. Olisiko käynyt niin että on säädetty tyhjäkäyntiä kaasuläpästä/vaijerista ja ECU nyt ei ole tietoinen että auto on tyhjäkäynnillä, vaan luulee että ollaan osakaasualueella. Onko päästöt yli 2000rpm kunnossa?
pete Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 päästöt ei ole kunnossa millään kierrosalueella alan käymään kaikki letkut vielä läpi sekä tarkistan sen suodattimen niiden letkujen väissä t:Pete
cabrio Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 SE HAPPIANTURI. Minulla oli myös kieroksilla päästöt sekaisin. Mutta sehän vain taas arvaus ongelmaan.... :-? ::)
pete Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 29. Huhtikuuta, 2009 ongelma ratkaistu. ohitin sen happianturin ja avot kaikki arvot kunnossa ja leima tiedossa taas vuodeksi kiitoksia avusta ja mielenkiinnosta terveisin Pete
koirankoppi Kirjoitettu 30. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 30. Huhtikuuta, 2009 Hienoa että vika löytyi!! "Eikö olisi parempi siirtyä vaan hevoskyytiin sitten samalla? Hevosrattaissa kun on paljon vähemmän vikakohteita vielä, tietenkin jousittamaton versio puupyörillä niin ei oo mitään lehtijousien kitinöitä mitä tarttis rasvailla ja korjata..." MikaJ:lle sen verran, eikös kaikilla Classic Mineillä olla yhtä lähellä hevosrattaita, oli sitten 60 - 70 tai 90 luvun peli! Mitä muuta eroa niissä muka on kuin uudempien letku,johtoja ja anturihässäkät, jotka on ripusteltu 50 vuotta vanhan perustekniikan ympärille!? Ja liikkumisen kannalta lopputulos on lähes sama ;) Pitää vähän "bittimiehiä" hehkuttaa 8-) Hienoa että on kaikenlaisia MINEJÄ ja HARRASTAJIA
MikaJ Kirjoitettu 30. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 30. Huhtikuuta, 2009 No tämä on tietenkin vain minun oma mielipiteeni, mutta kyllä nyt puhutaan ihan eri käyttö/ajomukavuudella olevista autoista, jos verrataan vaikka tuota tossa pihalla olevaa -98 MPi:tä ja -62 850cc Miniä. Tämä siis niille ketkä haluavat "mukavan" Minin, itsehän en lukeudu niihin :D Tokihan siis vanhastakin Ministä saa rakennettua samanlaisen, mutta loppupeleissä aika harva siihen pystyy. Suosittelen kaikille Mini harrastajille kokeilemaan noita viimeisen mallisarjan Minejä jos vaan tilaisuus tulee. Onko jollain tarkempaa tietoa mikä happianturi noissa Mineissä alunperin on, ihan mielenkiinnosta koska näköjään se ei ole ns "normaali".
cabrio Kirjoitettu 30. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 30. Huhtikuuta, 2009 Ni eli vika siinä happianturissa minkä jo keskustelun alussa mainitsin.? ;)
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään