Jamppa Maijala Kirjoitettu 14. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 14. Huhtikuuta, 2009 Oletteko jostain opuksesta nähneet seuraavanlaista mittaa: Kannen keinuvipujen kiinnitystasosta venttiilin päähän? Tällä mitallahan saataisiin suoraan venttiilit oikeaan syvyyteen jotta vippojen asento olisi oikea. En ole itse sitä koskaan mitanut vaan venttiilit(joltain muulta merkiltä) asennettu paikoilleen ja sen mukaan katsottu vippojen oikea asennuskorkeus. Joko vippoja korotettu tai venttiilin päästä hiottu pätkä pois. Joltain muilta auto merkeiltä mitta löytyy. En osaa :(mittaa hakea lontoon kielellä jos se vaikka sieltä löytyis.
minorv8 Kirjoitettu 14. Huhtikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 14. Huhtikuuta, 2009 Tossa on yks oleellinen muuttuja hukassa eli nokan nosto. Tohon mittaan vaikuttaa hyvin palojon sekä itse nokka että sitten keinujen välitys. Yhden oppisuunnan mukaan optimi venttiiligeometria olis semmoinen että keinuvipu olis about 90 kulmassa venaan nähden silloin kun puolet nokan nostosta olis kehissä. Väittävät että silloin ohjarien sivuttaissuuntainen kuormitus olis mahdollisimman pieni. Jenkkivehkeissä tota venageometriaa voi tsekata värjäämällä venan pää tussilla ja pyöräyttämällä kone ympäri. Jos tussijälki on hävinnyt symmetrisesti venttiilin pään keskikohdasta on geometria ok. Jos jommalta kummalta kantilta niin tarvii tehdä jotain.
Jamppa Maijala Kirjoitettu 14. Huhtikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 14. Huhtikuuta, 2009 Totta puhut. Nokkaprofiilikin siihen vaikuttaa kuten vippojen vipusuhde. Aika paljonkin. Omista kilpakoneista on vipat duunattu aina tuohon 90 asteen kulmaan. Nyt kun mainitsit tuon värijutun, muistu sekin mieliin. Esim. Opelïlta on saatavissa ainakin Enemin nokkien mukana valmis mitta tuolle venttiilin pituudelle mitattuna vippapukin tasosta. Näin on seeti tekovaiheessa koneistamolle "helppo" antaa mitat mille syvyydelle venttiilit asennetaan. En nyt äkkiä ainakaan Piperin ja Kent Cams:n sivuilta tätä löytänyt. Ilman tätäkin tietoa pystyy elämään mutta aattelin että Minin moottori on niin vanha konstruktio että tämäkin tieto voisi jostain löytyä, vaikka tältä forumilta eri nokille. ;) Mittaankin kohta brittien tekemästä kannesta tätä mittaa uteliaisuudesta. Kansi on tehty ajatellen 649 nokkaa. Tosin tämä kansi (vuodelta 2003)imupenkissä tuotti vähemmän kuin Suomessa kansipajalla tehty kansi(vuodelta 2007). ;D Näiden kanssa ei varmaankaan tarvi elää näin "tarkasti" siviilimoottoreiden kanssa joskin ei siitä haittaakaan ole.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään