Jump to content

Vaihdelaatikossa häikkää


Recommended Posts

Kirjoitettu

Miten nyt sitten erotetaan A tai A+ laatikot toisistaan jos vanhassa A+ on pitkälti samoja rattaita  laakereita ja akseleita kun A sarjalaisessa? Laatikon valuunumerollako 22g vers Dam?

Mika tarkoitatko kansankielellä synkronointi pakkaa?

Kirjoitettu

22,225mm ensiövedon välirattaan akselin halkaisija, se kait on kaikissa A+ laatikoissa, ehkä. Mutta sitten tosiaan on noi 79-83 (???) early A+ laatikot mitkä on välimuotoja kaikenkaikkiaan, en muista onko niissä laatikon kuori sama kuin myöhemmissä "normi" A+ laatikoissa.

Mutta noin pääpiirteittäin A ja A+ laatikot on osiltaan ihan erilaisia. A+ laatikko on vahvempi, kasvatettu laakerikokoja.

Sulla on ihan normi A sarjan 4synkattu laatikko nyt todennäköisesti. Yks mikä sen vielä varmistaa on pääakselin sisäänmenolaakeripinnan koko, 18mm on kait kaikissa A+ laatikoissa.

a+.jpg

Kirjoitettu
11 tuntia sitten, MikaJ kirjoitti:

22,225mm ensiövedon välirattaan akselin halkaisija, se kait on kaikissa A+ laatikoissa, ehkä. Mutta sitten tosiaan on noi 79-83 (???) early A+ laatikot mitkä on välimuotoja kaikenkaikkiaan, en muista onko niissä laatikon kuori sama kuin myöhemmissä "normi" A+ laatikoissa.

Mutta noin pääpiirteittäin A ja A+ laatikot on osiltaan ihan erilaisia. A+ laatikko on vahvempi, kasvatettu laakerikokoja.

Sulla on ihan normi A sarjan 4synkattu laatikko nyt todennäköisesti. Yks mikä sen vielä varmistaa on pääakselin sisäänmenolaakeripinnan koko, 18mm on kait kaikissa A+ laatikoissa.

a+.jpg

14mm on miulla tuon pään halkaisija.

Kirjoitettu
12 tuntia sitten, MikaJ kirjoitti:

Muista myös tilata uusi/parempi 1-2 kytkentäholkki. Se on varmasti myös paskana jos kakkosen kytkennät on tossa kunnossa.

Tätäkö tarkoitit? Miusta vaikuttaa ihan hyväkuntoiselta? En tosin ikinään ennen ole näitä arvioinut.

IMG_20210221_095024936.jpg

IMG_20210221_095015157.jpg

Kirjoitettu

Toinen vaihteensiirrin vaikuttaa olevan käyttöikänsä ehtoopuolella...

Minullahan on jemmassa A+ laatikolle korjaussarja, aiemmin innoissani tilasin muiden kamojen mukana. Jos tätä haluaisi hyödyntää, niin pitäisi hommata irtaallaan ainakin ryhmäpyörän akseli laakereineen, pääakselille laakeri, välipyörälle laakeri.

Näiden lisäksi rikkoontuneiden tilalle, 1-2 siirrin ja kakkosen ratas.

Ryhmäpyörän akseli laakereineen tiedossa ja kakkosen ratas ehkä jo etsinnässä jossain päin suomea.

Yritän vielä vaihtaa tuon korjaussarjan ja laittelin Minisportille viestiä aiheesta. Voi olla että helpompi pitää vaan omana kipeenä ja oppirahoina. 

 

 

 

 

 

IMG_20210221_175113391.jpg

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

No niin, nyt ois laatikko suurinpiirtein kasassa, enää perä kasaamatta. Se onkin A ja A+ perän sisältö joltain osin erilainen. Enpä tajunnut tsekata ennen kuin purin osiin ja jälleen tarvitsen vähän jelppiä aiheessa. 

Pikkurattaiden laakerilevyt ei ainakaan sellaisenaan käy paikoilleen, voiskohan tuosta vaan leikata tuon lärpäkkeen pois? Pikkurattaat ei varmaan käy, mutta mitenhän tuo akseli sitten? 

Ei edes hirmu pahan näköisiä olleet puretut osat, harkinnassa jopa, että kasaan takaisin läjään uusilla poskilaakereilla. Ne varmaan on kuiteskin samanlaiset. Ainoa oli nuo rungossa olevat pikkurattaiden laakeri pesät mitkä vähän arveluttaa. Onko kuluneet tuollaisiksi "uritetuiksi" vai tarkoituksella tehty?

IMG_20210420_150134679.jpg

IMG_20210420_145943707.jpg

IMG_20210420_145757101.jpg

IMG_20210420_145720252.jpg

Kirjoitettu

Lärpäkkeet on mielestäni tarpeelliset että pikkupyörä pyörii laakeria vasten eikä laakeri runkoa vasten. Näin ei synny uria runkoon. Lärpäkkeille pitää vaan olla omat kolonsa etteivät pääse pyörimään.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...