Jump to content

Projekti Papu


A Cooper

Recommended Posts

Kirjoitettu

Olisin halunnut kunnostaa vanhan kojetaulun. Löysin Hollolasta liikkeen, jolta sain pienen määrän harvinaista juuripähkinäviilua.  Vanhan viilun irrottamisessa en onnistunut. Puusepänliikkeen arvio työstä oli yli 1000 € koska kaarevan pinnan puristamiseen olisi tarvittu erikoisteline. Erään maahantuojan hinta uudelle kojelaudalle oli 350 €. Tilasin sitten Englannista muistaakseni hintaan 154 €.

Kirjoitettu

Kojetaulun kiinnityspaloihin lisäsin kuminpalaset tärinöitä vaimentamaan. Kiinnitys ilmastointiteipin palasilla. Nopeusmittarin vaijerin kiinnike piti rikkoa ja taas oli asiaa Minitroniin uutta vaijeria hakemaan. Uuden tarvikeosan mittariin tuleva metalliholkki olikin liian ahdas, joten viilasin vähän mittarin puolta. Pohdittavaksi jäi vaijerin vaihdelaatikon puoleinen kiinnitys, joka on mielenkiitoinen brittisuunnittelun tuote. Isokätisen unelmahomma. Hyvä, että pystyin näkemään vaijerin kiinnityskohdan Papun alla maatessani. Huomasin samalla, että öljyä tihkuu pienesti oikean puolen vetoakselin tiivisteen alareunasta. Youtubeen korjausohjetta etsimään.

Mahdanko tarvita uutta projektia kun Papussakin näyttää olevan kiitettävästi yhtä ja toista tekemistä.

IMG_0957.JPG

IMG_0967.JPG

Kirjoitettu

Vielä ei ole löytynyt uutta projektia. Papun vaihdelaatikon oikeanpuoleinen vetoakselin kopan tiiviste on vaihdettu ja opittu taas uusi asia; tiivisteen vaihto ahtaassa paikassa. Tiivisteen asentamista piti opiskella. Lähteinä Youtube, Muijala Akatemia ja Minitron. Ohjeistuksen perusteella laitoin paperitiivisteen ja molemmille puolille ohuesti silikonimassaa. Tiiviste oli vaihdettu aikaisemmin ja korjaaja oli tehnyt skraadin alapuolen pintaan, nyt tasoitettu. Käytettyä tiivistemassaa oli jäänyt toiseen sisäpuolella olevaan öljykanavaan.

Nopeusmittarin vaijerin alapään asennus onnistui yllättävän helposti alapuolelta kurottaen. Asennus kuvattiin brittiharrastajien sivuilla turhan vaikeaksi; tarvittaisiin muka pienet kädet ja jopa ehdotettiin turhaan vesiputkien irrottamista tilan saamiseksi. Eivät yrittäneet alakautta. Isojen käsien etuna on yleensä pidempi ulottuvuus.

Kirjoitettu

Alakautta itse aina vaihtanu.

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Hienosäädöksi menee. Espoon Pultista hain 6 ruuvia ovien koristelistojen kiinnitykseen. Osa ruuveista puuttui ja jäljellä olevat ovat rumia. Muistelen ostaneeni ovivalokytkimen mutta sitä ei vaan löydy. eBay:stä löytyi pienellä hinnalla universaali kytkin. Samalla tilasin uudet keskiölaatat vanteisiin, Mini Cooper -tarrat on jo. Vielä voisin siirtää konepeltiä 2 mm taaksepäin. Edellinen korjaaja oli hukannut sähköflektin. Uusi on vielä kytkemättä (moottori ei ole lämmennyt liikaa kertaakaan). Uudet sisämatot voisi hankkia. Siinä ne oleelliset. 

Pitänee liittyä Autohistorialliseen Seuraan niin, että voi osallistua esim. Helatorstaiajoihin. Uuden projektin aloitus ehkä toukokuussa.

Kirjoitettu
On 16.3.2021 at 17.03, A Cooper kirjoitti:

Vielä ei ole löytynyt uutta projektia. Papun vaihdelaatikon oikeanpuoleinen vetoakselin kopan tiiviste on vaihdettu ja opittu taas uusi asia; tiivisteen vaihto ahtaassa paikassa. Tiivisteen asentamista piti opiskella. Lähteinä Youtube, Muijala Akatemia ja Minitron. Ohjeistuksen perusteella laitoin paperitiivisteen ja molemmille puolille ohuesti silikonimassaa. Tiiviste oli vaihdettu aikaisemmin ja korjaaja oli tehnyt skraadin alapuolen pintaan, nyt tasoitettu. Käytettyä tiivistemassaa oli jäänyt toiseen sisäpuolella olevaan öljykanavaan.

Nopeusmittarin vaijerin alapään asennus onnistui yllättävän helposti alapuolelta kurottaen. Asennus kuvattiin brittiharrastajien sivuilla turhan vaikeaksi; tarvittaisiin muka pienet kädet ja jopa ehdotettiin turhaan vesiputkien irrottamista tilan saamiseksi. Eivät yrittäneet alakautta. Isojen käsien etuna on yleensä pidempi ulottuvuus.

Silikonimassan käytössä on vaaransa, itse en käytä ollenkaan moottori/ laatikkohommisa.

Kirjoitettu
On 7.4.2021 at 11.31, FD100L kirjoitti:

Silikonimassan käytössä on vaaransa, itse en käytä ollenkaan moottori/ laatikkohommisa.

Sen käyttö on taitolaji, purkissa pitäisi lukea että "vain ammattikäyttöön" 😉
Enempi ei oo aina parempi mut riittävästi pitää kaikkea olla.

Kirjoitettu
3 tuntia sitten, Mini1380 kirjoitti:

Sen käyttö on taitolaji, purkissa pitäisi lukea että "vain ammattikäyttöön" 😉
Enempi ei oo aina parempi mut riittävästi pitää kaikkea olla.

Joo niitä "ei ammattikkäyttöön" on kyllä nähty aika riittävästi! 🤔

 

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

Uuden projektin käynnistys siirtyy rahtiliikenteen viiveiden vuoksi kesäkuulle. Jo vuoden ajokunnossa olleen Papun pähkäilyyn jäi sopivasti aikaa. Alkuperäisvalmistusta (?) olevan konepellin kiinnitys on vaatinut pientä viritystä. Jossakin olen nähnyt kuvan sellaisesta kiinnityskoukusta, jonka avulla konepellin voi nostaa miltei pystyasentoon. Työtilaa olisi enemmän.

Oletan, että kunnostettuihin vanteisiin liimaamani keskiöt ovat alkuperäisen mukaisia/näköisiä. Netistä löytyvissä SPI:n kuvissa näkyy tosin paljon erilaisia keskiöitä. Saksasta eBay:n kautta tilaamani keskiöosat piti liimata. Pidikkeet on tehty hieman pienempää aukkoa varten.

IMG_1105.JPG

IMG_1138.JPG

Kirjoitettu

Niitä yli-aukeavia saranoita löytyy ainakin Sparesilta, miulla on semmoset. Miun tapauksessa pystyy ottamaan koneenkin pois, peltiä irrottamatta.20210525_184355.thumb.jpg.becd4f0da679299346c28a59779445c9.jpg

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Tänään käyty katsastuksella Lohjan Leijona-katsastuksessa. Kaikki muuten ok paitsi että aikaisemmin Kirkkonummella viime vuonna hyväksytty vain toista takapyörää jarruttava käsijarru pitää korjata niin, että molempia takapyöriä jarrutetaan. Oma moka mutta taas opittu jotakin. Huomenna korjaan asian. Piti käydä kahvilla Muijala Akatemiassa ja oivaltaa pari asiaa jarruvaijerin asennuksen tiimoilta.

Papu on jo siinä vaiheessa että A Cooper hiljenee tällä kanavalla. Uusi projekti on juuri saapunut Vuosaaren satamaan eikä sen projektin kommentointi sovi tänne. Laita yksityisviesti mikäli haluat seurata tallissani näkyvän uuden projektin kulkua. 

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Papulla on jo 6000 km takana kahden kesän ajoista. SPI on seuraavaksi opiskelun kohteena. Uudet vakuumiputket on hankittu ja Rover Mems -lukukaapeli odottaa diagnostisointia. Vetovaiheessa pientä nakuttavaa ääntä ja pakoputki mustana. Villeltä sain jälleen apua minulle uudessa asiassa. 

  • 7 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Pari imuletkua ja PTC heater on hankittuna. Alkuperäinen lämmitin oli murentunut eikä se ollut kuuleman mukaan välttämätön. Läppärille ladatulla MEMS-ohjelmistolla on tarkoitus tutustua SPI:n toimintaan, joten pyritään alkuperäiseen. Opiskelen parikymmentä sivua SPI:tä samalla kun odottelen korjauspeltejä seuraavaan projektiin. Olen näköjään yltänyt tai minut on alennettu tasoon "Intoilijat".

image.jpeg

IMG_2453.JPG

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

Katsastus suoritettu Lohjan asemalla, kaikki kunnossa. Kunnollinen tyhjäkäynti edellytti imuilman lämpötila-anturin vaihtamista. Uusin samalla imuletkut ja jätin varakappaleita tulevaisuuden varalle kun niille näyttää olevan menekkiä.

Mietin Papun myyntiä mutta tulin toisiin ajatuksiin nautiskeltuani tänään parin sadan km:n verran. Muijalan Mini Akatemiassa poikkesin kahvilla ja sain apua viiksielementin oikeaoppiseen asennukseen. Homma oli vieläkin hakusessa edellisen asentajan jäljiltä.

  • 1 year later...
Kirjoitettu

Kesän 2023 ajot 1580 km ilman muita ongelmia kuin kuskin istuimen alaosan retkahtaminen. Alaosaan kohdistui rasitusta kuskin painon ja istuimen siirtopalojen asennuksen vuoksi. Takanoja on lisäksi kiinni takapenkissä. Korjaus on suoritettu ja Papu huputettu ensi kesää varten. Konepellin lukitus täytyy varmistaa ilmeisesti 3/8" UNF-mutterilla. Kiinnitys tuppaa löystymään.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...