FD100L Kirjoitettu 9. Maaliskuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 9. Maaliskuuta, 2021 Vanhojen kojetaulujen kunnostukseen uudet viilut ja pintakäsittely. Oma hommansa.
A Cooper Kirjoitettu 9. Maaliskuuta, 2021 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 9. Maaliskuuta, 2021 Olisin halunnut kunnostaa vanhan kojetaulun. Löysin Hollolasta liikkeen, jolta sain pienen määrän harvinaista juuripähkinäviilua. Vanhan viilun irrottamisessa en onnistunut. Puusepänliikkeen arvio työstä oli yli 1000 € koska kaarevan pinnan puristamiseen olisi tarvittu erikoisteline. Erään maahantuojan hinta uudelle kojelaudalle oli 350 €. Tilasin sitten Englannista muistaakseni hintaan 154 €.
A Cooper Kirjoitettu 12. Maaliskuuta, 2021 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 12. Maaliskuuta, 2021 Kojetaulun kiinnityspaloihin lisäsin kuminpalaset tärinöitä vaimentamaan. Kiinnitys ilmastointiteipin palasilla. Nopeusmittarin vaijerin kiinnike piti rikkoa ja taas oli asiaa Minitroniin uutta vaijeria hakemaan. Uuden tarvikeosan mittariin tuleva metalliholkki olikin liian ahdas, joten viilasin vähän mittarin puolta. Pohdittavaksi jäi vaijerin vaihdelaatikon puoleinen kiinnitys, joka on mielenkiitoinen brittisuunnittelun tuote. Isokätisen unelmahomma. Hyvä, että pystyin näkemään vaijerin kiinnityskohdan Papun alla maatessani. Huomasin samalla, että öljyä tihkuu pienesti oikean puolen vetoakselin tiivisteen alareunasta. Youtubeen korjausohjetta etsimään. Mahdanko tarvita uutta projektia kun Papussakin näyttää olevan kiitettävästi yhtä ja toista tekemistä.
A Cooper Kirjoitettu 16. Maaliskuuta, 2021 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 16. Maaliskuuta, 2021 Vielä ei ole löytynyt uutta projektia. Papun vaihdelaatikon oikeanpuoleinen vetoakselin kopan tiiviste on vaihdettu ja opittu taas uusi asia; tiivisteen vaihto ahtaassa paikassa. Tiivisteen asentamista piti opiskella. Lähteinä Youtube, Muijala Akatemia ja Minitron. Ohjeistuksen perusteella laitoin paperitiivisteen ja molemmille puolille ohuesti silikonimassaa. Tiiviste oli vaihdettu aikaisemmin ja korjaaja oli tehnyt skraadin alapuolen pintaan, nyt tasoitettu. Käytettyä tiivistemassaa oli jäänyt toiseen sisäpuolella olevaan öljykanavaan. Nopeusmittarin vaijerin alapään asennus onnistui yllättävän helposti alapuolelta kurottaen. Asennus kuvattiin brittiharrastajien sivuilla turhan vaikeaksi; tarvittaisiin muka pienet kädet ja jopa ehdotettiin turhaan vesiputkien irrottamista tilan saamiseksi. Eivät yrittäneet alakautta. Isojen käsien etuna on yleensä pidempi ulottuvuus.
Turbo 69 Kirjoitettu 16. Maaliskuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 16. Maaliskuuta, 2021 Alakautta itse aina vaihtanu.
A Cooper Kirjoitettu 6. Huhtikuuta, 2021 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 6. Huhtikuuta, 2021 Hienosäädöksi menee. Espoon Pultista hain 6 ruuvia ovien koristelistojen kiinnitykseen. Osa ruuveista puuttui ja jäljellä olevat ovat rumia. Muistelen ostaneeni ovivalokytkimen mutta sitä ei vaan löydy. eBay:stä löytyi pienellä hinnalla universaali kytkin. Samalla tilasin uudet keskiölaatat vanteisiin, Mini Cooper -tarrat on jo. Vielä voisin siirtää konepeltiä 2 mm taaksepäin. Edellinen korjaaja oli hukannut sähköflektin. Uusi on vielä kytkemättä (moottori ei ole lämmennyt liikaa kertaakaan). Uudet sisämatot voisi hankkia. Siinä ne oleelliset. Pitänee liittyä Autohistorialliseen Seuraan niin, että voi osallistua esim. Helatorstaiajoihin. Uuden projektin aloitus ehkä toukokuussa.
FD100L Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2021 On 16.3.2021 at 17.03, A Cooper kirjoitti: Vielä ei ole löytynyt uutta projektia. Papun vaihdelaatikon oikeanpuoleinen vetoakselin kopan tiiviste on vaihdettu ja opittu taas uusi asia; tiivisteen vaihto ahtaassa paikassa. Tiivisteen asentamista piti opiskella. Lähteinä Youtube, Muijala Akatemia ja Minitron. Ohjeistuksen perusteella laitoin paperitiivisteen ja molemmille puolille ohuesti silikonimassaa. Tiiviste oli vaihdettu aikaisemmin ja korjaaja oli tehnyt skraadin alapuolen pintaan, nyt tasoitettu. Käytettyä tiivistemassaa oli jäänyt toiseen sisäpuolella olevaan öljykanavaan. Nopeusmittarin vaijerin alapään asennus onnistui yllättävän helposti alapuolelta kurottaen. Asennus kuvattiin brittiharrastajien sivuilla turhan vaikeaksi; tarvittaisiin muka pienet kädet ja jopa ehdotettiin turhaan vesiputkien irrottamista tilan saamiseksi. Eivät yrittäneet alakautta. Isojen käsien etuna on yleensä pidempi ulottuvuus. Silikonimassan käytössä on vaaransa, itse en käytä ollenkaan moottori/ laatikkohommisa.
Mini1380 Kirjoitettu 9. Huhtikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 9. Huhtikuuta, 2021 On 7.4.2021 at 11.31, FD100L kirjoitti: Silikonimassan käytössä on vaaransa, itse en käytä ollenkaan moottori/ laatikkohommisa. Sen käyttö on taitolaji, purkissa pitäisi lukea että "vain ammattikäyttöön" Enempi ei oo aina parempi mut riittävästi pitää kaikkea olla.
FD100L Kirjoitettu 9. Huhtikuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 9. Huhtikuuta, 2021 3 tuntia sitten, Mini1380 kirjoitti: Sen käyttö on taitolaji, purkissa pitäisi lukea että "vain ammattikäyttöön" Enempi ei oo aina parempi mut riittävästi pitää kaikkea olla. Joo niitä "ei ammattikkäyttöön" on kyllä nähty aika riittävästi!
A Cooper Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2021 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2021 Uuden projektin käynnistys siirtyy rahtiliikenteen viiveiden vuoksi kesäkuulle. Jo vuoden ajokunnossa olleen Papun pähkäilyyn jäi sopivasti aikaa. Alkuperäisvalmistusta (?) olevan konepellin kiinnitys on vaatinut pientä viritystä. Jossakin olen nähnyt kuvan sellaisesta kiinnityskoukusta, jonka avulla konepellin voi nostaa miltei pystyasentoon. Työtilaa olisi enemmän. Oletan, että kunnostettuihin vanteisiin liimaamani keskiöt ovat alkuperäisen mukaisia/näköisiä. Netistä löytyvissä SPI:n kuvissa näkyy tosin paljon erilaisia keskiöitä. Saksasta eBay:n kautta tilaamani keskiöosat piti liimata. Pidikkeet on tehty hieman pienempää aukkoa varten.
Turbo 69 Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2021 Raportoi Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2021 Niitä yli-aukeavia saranoita löytyy ainakin Sparesilta, miulla on semmoset. Miun tapauksessa pystyy ottamaan koneenkin pois, peltiä irrottamatta.
A Cooper Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2021 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2021 Tänään käyty katsastuksella Lohjan Leijona-katsastuksessa. Kaikki muuten ok paitsi että aikaisemmin Kirkkonummella viime vuonna hyväksytty vain toista takapyörää jarruttava käsijarru pitää korjata niin, että molempia takapyöriä jarrutetaan. Oma moka mutta taas opittu jotakin. Huomenna korjaan asian. Piti käydä kahvilla Muijala Akatemiassa ja oivaltaa pari asiaa jarruvaijerin asennuksen tiimoilta. Papu on jo siinä vaiheessa että A Cooper hiljenee tällä kanavalla. Uusi projekti on juuri saapunut Vuosaaren satamaan eikä sen projektin kommentointi sovi tänne. Laita yksityisviesti mikäli haluat seurata tallissani näkyvän uuden projektin kulkua.
A Cooper Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2021 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2021 Papulla on jo 6000 km takana kahden kesän ajoista. SPI on seuraavaksi opiskelun kohteena. Uudet vakuumiputket on hankittu ja Rover Mems -lukukaapeli odottaa diagnostisointia. Vetovaiheessa pientä nakuttavaa ääntä ja pakoputki mustana. Villeltä sain jälleen apua minulle uudessa asiassa.
A Cooper Kirjoitettu 26. Huhtikuuta, 2022 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 26. Huhtikuuta, 2022 Pari imuletkua ja PTC heater on hankittuna. Alkuperäinen lämmitin oli murentunut eikä se ollut kuuleman mukaan välttämätön. Läppärille ladatulla MEMS-ohjelmistolla on tarkoitus tutustua SPI:n toimintaan, joten pyritään alkuperäiseen. Opiskelen parikymmentä sivua SPI:tä samalla kun odottelen korjauspeltejä seuraavaan projektiin. Olen näköjään yltänyt tai minut on alennettu tasoon "Intoilijat".
A Cooper Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2022 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2022 Katsastus suoritettu Lohjan asemalla, kaikki kunnossa. Kunnollinen tyhjäkäynti edellytti imuilman lämpötila-anturin vaihtamista. Uusin samalla imuletkut ja jätin varakappaleita tulevaisuuden varalle kun niille näyttää olevan menekkiä. Mietin Papun myyntiä mutta tulin toisiin ajatuksiin nautiskeltuani tänään parin sadan km:n verran. Muijalan Mini Akatemiassa poikkesin kahvilla ja sain apua viiksielementin oikeaoppiseen asennukseen. Homma oli vieläkin hakusessa edellisen asentajan jäljiltä.
A Cooper Kirjoitettu 22. Lokakuuta, 2023 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 22. Lokakuuta, 2023 Kesän 2023 ajot 1580 km ilman muita ongelmia kuin kuskin istuimen alaosan retkahtaminen. Alaosaan kohdistui rasitusta kuskin painon ja istuimen siirtopalojen asennuksen vuoksi. Takanoja on lisäksi kiinni takapenkissä. Korjaus on suoritettu ja Papu huputettu ensi kesää varten. Konepellin lukitus täytyy varmistaa ilmeisesti 3/8" UNF-mutterilla. Kiinnitys tuppaa löystymään.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään