Jump to content

Projekti Papu


A Cooper

Recommended Posts

Löysin toistaiseksi parhaat osakuvat saksalaiselta Allbrit.de-sivustolta. Selvisi tuo tankin suojalevyn kiinnityskin.  https://allbrit.de/NAV.cfm?PAGE=63489&SPRACHE=EN

Kuvaakohan tämä saksalaisen teknisen osaamisen paremmuutta britteihin? Vrt. Mini Cooper -2019 vs. Mini Cooper 1994. Molemmilla on nautinto ajaa mutta eri tavalla. Ja eri vuodenaikaan.

Kävin eilen Muijala Akatemiassa opintomatkalla ja sain ratkaisut 3 kysymykseen. 1. ohjauspyörän tangon yläosan rakenne (valkoinen pusla liukuu alas), 2. käsijarruvaijerin takaosan pujotus sivusta kelkan läpi (täytynee nostaa tukivartta ylös, että mahtuu), 3. uudessa nopeusmittarin vaijerissa ei ole läpivientikumia (täytyy halkaista vanhaa kumia keskeltä, että vaijerin pää mahtuu). Tänään keilailua ja penkkiurheilua, huomenna tallille.

 

Link to comment
Share on other sites

Tosta vaijerin läpivientikumista ei ole ihan satavarmaa muistikuvaa mutta epäilen että ei tarttis halkaista. En ole itse joutunut koskaan niitä leikkelemään. Jos kumi on vielä joustavaa niin sen pitäisi saada kiskottua vanhasta irti ja uuteen paikalleen.

Ja juu, Allbrit on hyvä mesta. Etenkiin uusimpiin Mineihin (SPi, MPi) heillä on tosi hyvät kuvat ja varaosanumerot. Jotain olen sieltä tainnut tilatakin ja toimii moitteetta.

Link to comment
Share on other sites

Nopeusmittarin vaijerin kumi olikin helppo juttu. Kiitos taas. Käsijarruvaijerinkin sain ujutettua kelkan aukosta. Kaikki eivät näytä käyttävän vaseliinia tms.  käsijarruvaijerin kitkakohdissa. Vedet pysyvät sisällä, Classic-öljy on ostettu, kaveri on varattu kipinämikoksi sähköjen kokeilua varten. Jos vaikka uskaltaisi kokeilla.

Link to comment
Share on other sites

Uskallettu on, siis sähköjä päälle. Seuraava tenkkapoo tuli kun yritin saada kokeeksi virtaa starttimoottorille. Luin brittisivuilta, että ECUlle pitäisi ensin saada signaali bensapumpulta jne. Joku ECU:n tuhoamisvaarakin on olemassa. Mielenkiintoista. Onko joku muu uskalias kasannut tällaisen vehkeen sähköt?

Link to comment
Share on other sites

Niin tietenkin. kaikki liitokset on tehty töpseleillä. ECU:lle tuli virtaa, joten metsästin maadoitusongelmaa. Konehuoneen sivuuun tulevasta maadoituksesta puuttui 2 etuosasta tulevaa maadoitusjohtoa, jotka olin kauniisti merkinnyt mutta piilottanut etuvalojohtojen joukkoon. ECU heräsi nätisti ja starttikin toimii.

Huomenna gasoa ja jos vaikka savua ilmaan.

Link to comment
Share on other sites

Hienosti hurisee. Bensatankin kiinnitys täytyy tarkistaa ja bensamittarin anturin tiivisteen pitävyys varmistaa. Jarruvalokytkintä jouduin ihmettelemään, aina tulee jotakin uutta vastaan. Kytkimen kuori oli rikkoutunut/jäänyt käteen purkuvaiheessa eikä uutta kytkintä löytynyt heti. Tehdaskuvista sellainen näyttää puuttuvan. Päädyin liimahommiin kun tuli hankittua erikoisliimaa aikaisemmin saamieni ohjeiden perusteella.

Seuraava haaste on kuskin oven sovittaminen kolmiopellin kanssa ja pieni näkyviin jäävä hitsaushomma. Muijala Akatemiasta sain muutamia erikokoisia oven tiivistekumeja kokeiltavaksi. Tässä kohdassa harmittelen lähistöllä asuvan osaajan häipymistä Espanjaan. Ei ymmärrä tulla takaisin kuin vasta huhtikuussa vaikka Papu tarvitsisi osaavampaa kättä. Saatan tuon huomenna rykäistä "pakotettuna" kun rohkeutta kertyy. Sitten voisi soitella maalarille. Miksiköhän kaikki todistelevat ettei itse kannata autoa maalata? Ymmärrän tuon jotenkin mutta itse tekemisen ilo jää puuttumaan.

IMG_0355.JPG

IMG_0356.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jos varmuudella haluaa siistin niin itse maalaaminen on haastavaa kun harvemmalla on maalauskammiota kotona. Mutta jos ei haittaa muutama roska ja jälkityöt maalipinnassa niin helposti se maalaa tallissa kunhan sen vain putsaa ja kelmutaa.

 

monet osat ja autot maalattu tallissa, eikä normi ihminen tehdaspinnasta erota.

 

Tuppaa nuo ammattimaalarit olemaan niin työllistettyjä että pakko se on itse maalata...

Link to comment
Share on other sites

Jos olet valmis ottamaan vastaan jäljen arvostelun, aina kannattaa itse maalata. Yleensä arvostelijat ei ole yhtään autoa maalannu.😈.  Vedä sitten reilu kerros maalia, jotta voi myllyttää. Omissa olen päätyny mattapintoihin just sen takia, kun ei täysin pölyttömään pintaan pysty.

Link to comment
Share on other sites

Pari kotteroa maalanneena voi vain todeta että hyvät tilat on ensiarvoisen tärkeät. Riittävästi tilaa, valoa ja kunnollinen ilmanvaihto. Naapurit ei oikein tykkää jos maalinpöly leijailee heidän reviirille. Ja jos pöly on maalaustilassa niin ennen pitkää itse maalattava kohde häviää näkyvistä 😁. Kunnes sitten pikku hiljaa putoaa siihen tuoreelle pinnalle. Minorin maalasin maalla ulkona 30 v sitten. Oli valoa, tilaa ja ilmanvaihtoa mutta sitkeimmät hyttyset jaksoivat taapertaa vajaa 30 cm tuoreessa maalipinnassa ennen kuin meno hyytyi...

Clubmanin maalasin sentään tallissa, tosin kaikki muukin oli sitten ohuen maaliharson peitossa. Mm. samassa tallissa ollut Minor. Se putsaantui vahaamalla muutamassa tunnissa kun maali ei onneksi pysy häävisesti kiiltävällä pinnalla. Eli tuo Mikan mainitsema suojaus on tärkeä juttu.

Itse se värin ruiskutus on vain pieni osa maalausta. Suurin työ menee niihin pohjiin. Maalihan ei sitten peitä mitään vaan kaikki näkyy pinnassa. Maalarit on hauskaa porukkaa. Aikoinaan kun etsin Cooperille maalaria niin paikalliset valittivat että autossa on liikaa työtä. Ei kiinnostanut vaikka sanoin että se on laskutettavaa työtä. Sitten kun tarjosin että teen itse pohjatyöt niin ei kelvannut, ei haluttu vetää väriä tosien tekemille pohjille. Tietty sen ymmärtää, eihän kukaan maalari halua huonoa mainosta jos pohjat on tehty päin persettä. Maine menee vaikka ei edes olisi tehnyt niitä pohjia. Toinen iso murhe on materiaalien yhteensopivuus. Jos pintaväriä vetäessä alkaa kuohumaan ja keittämään on sekin aina maalarin vika... Moni onkin sanonut että vakuutusyhtiön hommat ovat pilanneet alan, helppoa ja nopeaa duunia eikä tarvi vanhojen paskojen kanssa värkätä. Ja aina on ne yllärit edessä kun ruosteeton koppa onkin mätä ja saa alkaa parsimaan ruostekohtia.

Minorin maalautin n. 10 vuotta sitten ja silloin käytin auton etukäteen näytillä. Eivät suostuneet muuten edes keskustelemaan asiasta. Homma sovittiin ja vedin kopan itse pellille asti, sovitin luukut ja fiksasin pikku kauneusvirheet. Maalaamo teki pohjat ja veti värin. Ei ollut silloinkaan halpa mutta varmaan meni kiitettävästi tunteja ja materiaaleja.

Link to comment
Share on other sites

Jos ei ole tuttua maalaria joka tekisi ajan kanssa sivutöinä, kesto yleensä puolesta vuodesta eteenpäin 😉 , niin maalaustyön hinta pohjatöineen alkaa lähennellä tuollaisenkin Minin käypää hintaa. Siis ammatikseen sitä tekevällä kuitin kanssa.

Jos on hyvät tilat ja haluaa opetella/harrastella, niin miksipä ei alkaisi itse ilokseen puuhastella.

Käden jälki näkyy

Link to comment
Share on other sites

Mie maalasin Avon ihan omin pienin kätösin. Kokemusta ei ennestään ollu muutako kaverille maalasin keittiön kaapinovet että vähän ruiskua osas liikutella. Kuten jo edellä mainittua hyvä maalipinta tehdään hyvillä pohjilla. Itellä maalin jälkeen auringon valo paljasti vikoja mitä en tallissa nähny kuinka lampuilla kattelin (osa olisi kyllä pitänyt nähdä) Pohjamaali olisi pitänyt olla filleri eli täyttävä, mutta en semmosta yrityksestä huolimatta saanut ostettua. Oma maalaustekniikka oli paska, tuli valumia ja sitten muualta maalinpinta jäi osittain appelsiini pinnalle. Mutta hiomalla sai ihan hyvän ja sitten kiillottavilla aineilla kun hinkkas pinnasta tuli kiiltävä. Tallinaapurissa on enemmän ammatikseen maalannut ja sanoi että ekaksi vedoksi ei ollenkaan hullumpi ja osasi sanoa että kovetetta olisi saanut myös jäykempää ettie valu nii herkästi. Paksumpi maalikerros olisi mahdollistanut hiomisen kauttaaltaan nii olis saanu vimpan päälle pinnan. Eipä oikeastaan kukaan ole vittuillu pinnasta, itteä sielä muutamat kohat syö miestä. Maalaan uusiksi jossaki välissä kun alkaa liikaa häiritteen.

Rohkeasti vaan kokeileen 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Jos ei ole maalauspaikkaan mahdollista järjestää imua, niin ulko-ovi raolleen, siitäkin osa pölyistä poistuu. Kompura kannattais olla eri tilassa ja koppa mahdollisimman lämpimäksi ennen maalausta. Omassa pajassa on imu montussa ja toinen seinällä, pystyn lämmittämään jopa 30 asteeseen. Mutta silti suurin ongelma pöly, kun ei pysty kunnolla kastelemaan paikkoja.

Ja tietenkin, mahdollisimman hyvät pohjat, se on se vaikein homma. Vaatii aikaa ja hermoja.😆

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Runsaan viikon nuhaköhä auttoi ymmärtämään saamieni ohjeiden viestin; soitan siis viikolla maalarille. Harjoittelen maalausta sitten joskus toiste. Muijala akatemian avulla testasin 3 erilaista ovitiivistettä. Edellisen korjaajan hankkimat uuden tuntuiset tiivisteet riittävän hyvin. Ovien mallauksessa olin ongelmissa siihen asti kun eräs brittiautoharrastaja sanoi oman Triumph TR:n oven alareunan lievästä vinoudesta, että sehän on brittiauto! Enää en yritä priimaa, persoonallinen riittää. Hukkasin tämän ohjenuoran hetkeksi.

Kytkin tuntuu toimivan, vasemman takajarrun sylineri oli tukossa. Mistä lie tullut töhnää, jonka puhalsin pois. Seuraavan kerran muistan kiristää kaikki jarrupurkien liitokset ennen nesteiden laittoa. Oikean etupyörän joustavan letkun kelkan puoleinen kiinnitys oli hupaisaa korjata ECU:n ja töötin irrottamisen jälkeenkin. Bensatankin saaminen oikeaan asentoon on osoittautunut ongelmalliseksi. Ei pitäisi olla vaikeata mutta ei vaan tunnu loksahtavan paikalleen. Asiaan palataan myöhemmin.

Seuraavaksi muutaman näkyviin jäävän kohdan hitsaus ennen maalausta. Kyselin jo hitsausapua ammattilaiselta mutta en kuitenkaan lähde mokoman homman takia Papua kuskaamaan minnekään. Opiskelin taas Youtubin autopeltivideoita ja rohkaistuin. Teetän ulkopuolisella vasta jos homma menee kiville.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Papu on nyt maalattavana ja olo on kiusallisen odottava. Pysyvätkö pellit kasassa, mitä virheitä löytyy? Hitsausjälki parani loppuvaiheessa mutta opittavaa jäi. Seuraavassa mahdollisessa projektissa osaan muutamia asioita paremmin.

kuva.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Papu olikin ylimaalattu jossakin vaiheessa. Heti huomasin sen itsekin kun asiaa tunteva sen ensin kertoi. Valkoisen katon alla on vihreä maalipinta. Onko niin, että maalaavat tehtaalla ensin koko korin vihreäksi ja vetävät vasta sitten katon valkoiseksi. 94-mallisen Roverin malliohje antaa RCR:lle yhdistelmän HAM-vihreä ja NAL-valkoinen.

Talli on nyt siivottu ja jotenkin järjestetty. Vanhat sisätilan matot jne. rekkuleet ovat ehjät mutta uusien hankinta houkuttaa.

 

Värikoodi.png

IMG_20180506_103333.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kannattaako käyttää vanhoja mattoja? Entiset näyttävät olevan ok mutta jääkö niistä hajuja? Mitä materiaalia kannattaa laittaa sisäpuolelle lattian maalipintaa vastaan? Jonkinlaista hopeapintaista levyä näkyy Youtubessa.

Löytyykö vinkkiä sisäpuolen puuosien korjaamiseen? Pitäisi saada alkuperäisen näköisiksi.

 

IMG_0405.JPG

Link to comment
Share on other sites

Elä ainakaan bituumimattoa lattiaan liimaa.   Joku oli vuokrannut meidän minin lattiat tuolla.  Osin irtosi isompina paloina kun hiekkaa ja vettä oli päässyt alle. Mutta yli 2 viikkoa kahteen mieheen sitä irroiteltiin.  Aivan järkyttävä homma.             Se oli juuri sitä alumiinipintaista bituumia.   Leikkasin telttapatjasta soirot tilalle ja mielestäni tuo on nyt hiljaisempikin.   nuo on helposti vaihdettavissakin.   

Link to comment
Share on other sites

Ja jos alkuperäiset matot on ehjät saa ne pesemällä puhtaaksi.   

Kait nuo koetaulun osat saa lakkaamalla uudenveroiseksi.   Jos kuvio on rikki on firmoja jotka uusii kuvion jossain vesialtaassa.   Tuttava oli jossain teettänyt autoonsa puujäljitelmän ja oli aika hieno tosin se on vähän kallistakin....

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...