Idefix Kirjoitettu 17. Elokuuta, 2008 Raportoi Kirjoitettu 17. Elokuuta, 2008 Onkos foorumilla kokemusta pienimittaisesta hoonauksesta? Olisi kytkimen pääsylinteri, jarrupääsylinteri ja kytkimen työsylinteri jotka pitäisi hoonata. Nesteisiin on vuosien saatossa tiivistynyt vettä ja ne on hieman hapettanut sylinterin pintoja. Nyt olisi vuorossa pienimuotoinen hoonausoperaatio ja ajattelin kysellä vinkkejä. Pentuna hoonattiin PV Suzukin sylinterit ja hyvä tuli, mutta lukiopohjalla sekin homma tehtiin maalaisjärki periaatteella, siellä koulussa kun ei näitä oikeasti tärkeitä asioita ei opetettu ollenkaan...Hiontaöljynä kelpas kaksitahtiöljy jne jne.. Eli onko teistä neuvomaan, olisi muutama kysymys. 1. Pitääkö hoonikivien muokkaus tehdä etukäteen sylinterin halkaisijaa vastaavaksi vai kuuluuko hoonaus aloittaakin neitseellisillä kivillä? 2. Onko pyörimisnopeus oikeasti merkittävä tekijä, vai laitanko vaan pylväskoneen hitaimmalle ja sillä siisti? 3. Onko vetonopeus tärkeä seikka? PVn sylinteriä hoonattiin hartaasti ja hitaasti, jotkut sanoo että naarmujen kohtauskulma pitää olla noin 45 astetta. Tällöinhän hoonia saa kiskoa edestakaisin hurjalla temmolla...ei kai? 4. Hooniöljy? Kelpaako bilteman leikkausneste, vai pitääkö olla paksumpaa? Meneekö Mobil yksralliformula ihan näin harrastekäytössä? Vai lasittuuko kivet ilman oikeaa hooniöljyä? Tässäpä näitä tärkeimpiä, jos vaikka näistäkin alkuperäisosista sais toimivat. Kiitos etukäteen
minizz Kirjoitettu 18. Elokuuta, 2008 Raportoi Kirjoitettu 18. Elokuuta, 2008 Mä kunnostin yhet jarrusatulat ihan sitävarten tehdyllä pikkuhoonilla. Makso jotain kympin verran jossain sekatavarakaupassa. Uusilla kivillä ihan jotain halpisöljyä heitin sekaan ja ja tosiaan pylväskoneeseen hooni kiinni.katoin vaan että ottaa tasaisesti ettei pääse vetään kartioksi,en mä ainakaan mitään naarmujen kulmia katellut. Lopputuloksesta tuli helvetin hyvä, tosin noi satulat ei ollu ihan järkyttävässä kunnossa eli pieni muutaman minuutin hoonaus riitti.Uudet jarrumännät ja tiivisteet vaan perään niin tuli ihan soivat pelit ja on toimineet jo muutaman vuoden. Jaa niin uskaltaako täällä enää mitään kommentoida ettei joku suutu.. Niin joo kannattaa lukea nääkin varauksella enhan mä mistään mitään tiedä, teen vaan.
minorv8 Kirjoitettu 18. Elokuuta, 2008 Raportoi Kirjoitettu 18. Elokuuta, 2008 Jarrusatuloissa hoonauksesta ei oikeastaan ole isoa riemua. Niissä tiivistekumi on satulan rungossa olevassa urassa ja riittää kunhan männän pinnat ovat ehjät. Ei siitä hoonauksesta sinänsä ole haittaakaan. Pää- ja työsylinterit on sitten eri asia. Ne ovat Minissä perinteisesti luokkaa halkaisija 0,75" tai pienempi. Eka ongelma tuleekin siinä löytääkö hoonaustyökalun. Noissa toi tiivistys on sylinteripinnan ja huulitiivisteen välillä. Jos sylinterissä on pinnat niin rikki että siellä on pistesyöpymää, ei hoonaus siihen oikein auta. Aika nopea konsti on ottaa puukapula, kääriä siihen vesihiomapaperia (400) ja sillä pyöräyttää pinnat puhtaaksi. Jos pinnoissa näkyy syöpymää niin itse laitan sylinterin roskiin. Hyvät sylinterit voi sitten kunnostaa. Isompia sylintereitä olen hoonannut akkuporakoneella, se on helppo käsitellä, saa sopivan pyörimisnopeuden ja sillä on näppärä tehdä edestakainen hoonausliike. Vanhemman harrastajan (toivottavasti) vakavasti otettava neuvo. Älkää leikkikö vanhojen paskojen kanssa. Uusikaan suosiolla ne jarru- ja kytkinsylinterit. Ne eivät niin kalliita ole, toimivat varmuudella yhden 10-20 vuotta kunhan nesteiden kuntoa seuraa. ne on kuitenkin aika oleellisia autossa kuin autossa.
minizz Kirjoitettu 18. Elokuuta, 2008 Raportoi Kirjoitettu 18. Elokuuta, 2008 Vanhemman harrastajan (toivottavasti) vakavasti otettava neuvo. Älkää leikkikö vanhojen paskojen kanssa. Uusikaan suosiolla ne jarru- ja kytkinsylinterit. Ne eivät niin kalliita ole, toimivat varmuudella yhden 10-20 vuotta kunhan nesteiden kuntoa seuraa. ne on kuitenkin aika oleellisia autossa kuin autossa. No ei sua kukaan usko kun ei sulla kuitenkaan ole kokemusta tarpeeksi etkä mistään mitään tiedä ;D sori pieni offtopick ei malttanu vastustaa
Idefix Kirjoitettu 18. Elokuuta, 2008 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 18. Elokuuta, 2008 Joo totta torisette, yleensäkin kaikki turvallisuuteen liittyvät asiat pitää olla kunnossa. Minulla on kerran 90-luvun puolivälissä jarrut hävinnyt autosta kun pääsylinterin tiivisteen huuli kuoriutui pois. Paikkana oli Raahen yöelämä ja autona VW Derby :) Auto tosin ajettiin kotiin käsijarruun turvautuen syrjäkylien kautta. Samaa episodia ei soisi tapahtuvan nyt kun on vaimo ja muksut kyydissä, tai edes yksin ajaessa. Minulla on kytkin ja jarrupääsylinterit ihan ok kunnossa, molemmissa on vain hieman hapettumaa, mutta nekin vähäiset on sylinterin yläpäässä, eli nähtävästi alueella minne mäntä ja tiivisteet ei yllä, riippuu tietenkin vähän männän lopullisesta liikeradasta. Täytyy katsoa hoonauksen jälkeen, onko sylinteristä mihinkään. Joka tapauksessa, ajattelin koeponnistaa että miten tämä onnistuu. Vaikka autoon sitten päätyykin uusi sylinteri, niin pakko se on ensin kokeilla. Jarrujen työsylinterit minulla onkin jo uudet odottamassa asennusta.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään