Jump to content

Mini Countryman Hybrid


TimoJussi

Recommended Posts

22 minuuttia sitten, next kirjoitti:

Ei kokemusta mutta voin suositella kyseisissä hommissa kokkolan autohuoltoa. Hinta ja laatu kohdallaan. Luultavasti tietävät mistä uutta/käytettyä hyvää tilalle.

Pistin kyselyn, katsotaan mitä vastaavat.

Link to comment
Share on other sites

15 minuuttia sitten, tth78 kirjoitti:

WTF? Kokkolan autohuolto on muutamaan X5:een vaihtanut akkuja 100tkm tienoilla, mutta aika hurjaa että noin vähillä kilsoilla akku on vaihtokunnossa.

Kummasti vain niistä 5 kennosta ylimmät 3, ja varsinkin niistä keskimmäinen ovat heikossa hapessa (eli olisiko jotain lämpöongelmaa). Katsoin ISTAlla että täysiä latauksia oli melkein 2500, ja muuten latauksia noin 3500. Vaikka lataileekin akkuja säästellen välillä 22 - 74% niin kyllähän noita on jo kertynyt.

Link to comment
Share on other sites

26 minuuttia sitten, tth78 kirjoitti:

Li-ion akku kestää 3000 lataussykliä. Itse pääsen 7,6kWh akulla 20km ni jos ajaisi pelkällä sähköllä, tietäisi se 60tkm välein akun uusintaa…

Onneksi käsittääkseni lataussyklit eivät kuitenkaan ole sama asia kuin ylläolevien latausten määrä. Jokatapauksessa 2 moduulia noista on hyvässä kunnossa. Tuo ylhäällä keskimmäinen aiheuttaa nyt koko paketin huonon käyttöksen. Tietty jos yksittäisiä moduuleita lähtee vaihtamaan, niin samalla kannattanee vaihtaa ne 3 ylimmäistä samalla kertaa. Tulee vain uusilla tehtaan moduuleilla saman hintaiseksi tai kalliimmaksi kuin uuden isomman akkupaketin vaihto.

 image.png.e7960908ebbff248c0cc4fd0d48a44b0.png

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, tth78 kirjoitti:

Akun korjaus kyl syö sähköajon hyödyt…

Ihan uteliaisuudesta jäin miettimään asiaa 😄

Katsoin että 95E keskihinta 2019 - 2023 on ollut 1,787€ ja mun keskikulutus tuona aikana ollut 3.3l/100 km. Jos olen ajanut pidempää väliä ilman akkua niin silloin kulutus on ollut luokkaa 5.9l/100 km. Lasketaan siis erotus vaikka tuon mukaan eli 2.6l x 92000 tkm * keskihinta = 4275€. Uuden käytetyn isompikapasiteettisen 9.7kWh akun asennettuna saanee vähän kalliimmalla.

Valitettavasti huijaan vähän itseäni kun en ole itse ajanut kaikkia noita kilometrejä, joten säästö on pienempi. Toisaalta kulutus kaupungissa olisi varmaan ollut suurempikin...

Onhan tämä kuitenkin mukava peli sähkön kanssa, ehkä sitä joutuu investoimaan ja pitämään autoa sitten vähän pidempään...

Link to comment
Share on other sites

Itsekään en pääse talvella juurikaan kulkemaan 7 kWh akun varassa sähköllä, mutta hyödynnän tuon kapasiteetin esilämmittämiseen ja helpottamaan liikkeelle lähtöä pysähdyksistä.

Viime tammikuussa oma kulutus oli korkeimmillaan 10,4 l/100km ja oma arkiajo on 11 km suuntaan kodin ja duunin väliä Helsingin Kehä I:stä pitkin ja parin viikon välein vähän pidempää lenkkiä tehden et moottori lämpenee kunnolla.

Liitekuvassa on kulutuskäyrä mun noin 4,5 vuoden käytön ajalta, alussa oli hieman opettelua miten kannattaa ladata ja kohta parin vuoden ajan himassa on onnistunut hidaslataus (1,8 kWh) joka on vähentänyt bensan kulutusta keväästä syksyyn huomattavasti.

IMG_0042.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kulutustietojen jakamisesta!
Ilmeisesti mun käyttöprofiili

  • lähtö lämpöisestä tallista ja täyteen ladattuna
  • noin 18km työmatka suuntaansa, kaupunkia ja moottoritietä
  • aiemmin oli mahdollisuus ladata työpaikalla ja esilämmittää auto (nyt ei ole)
  • nykyisin paluu kylmästä tilasta, puolityhjällä akulla
  • viikoittain kuitenkin myös pidempää siivua jossa moottori kerkeää lämmitä, näihinkin yleensä pääsee akku täynnä

osuu kohtuuhyvin kohdalleen. Pienin tankillisen kulutus kesällä on näköjään ollut 1,85l/100km, ja suurin ollut 7,3. Viimeisen kolmen kuukauden keskiarvo on nyt noussut tuon akun temppuilun takia lukemaan 3,85l/100km.

Auto siis kyllä toimii vielä edelleen sähkölläkin, mutta ei ole enää sama auto kuin vaikkapa vuosi sitten

  • polttomoottori lähtee päälle pienessäkin rasituksessa
  • range on tippunut luokkaan 18-21 km
  • vaikka akkua olisi esim. 50% jäljellä, ei puhdasta sähköajoa ole yleensä edes mahdollista valita
  • heittää maantiellä vielä sähköllekin, näkyvillä yksi keltainen palkki, eli eteneminen vaatii hissuttelua
  • boostia ei enää käytännössä ole 😞

Päivityksenä: yksi tarjous vaihdosta on jo saatu, ja toisesta käyn keskustelemassa ensi viikolla. Päivitän sitten myöhemmin mihin ratkaisuun päädyn.

Link to comment
Share on other sites

Itse kysyin välipäivillä vaihtotarjousta 35k€ xc40 D4:een. Mini oli tuolloin 5v/52tkm ajettu ja 19k€ olisivat hyvittäneet…

Hyvin oli 2v/25tkm aikana arvosta sulanut 10k€. Edellisellä bensaprimeralla tuohon tarvittiin 10v/100tkm…

Itse ostan seuraavaksi bensa/dieselin kun tämä on ollut tekniikaltaan melkoinen pettymys.

Paljon on ollut pikkuvikoja ja lämpötilalle todella herkkä, jotta voi ajaa sähköllä tai saada boost, käyttöön.

Mun Ministä Moottori-lehti teki vuosi sitten jutun moottorin ruostumisesta…

 

Link to comment
Share on other sites

Heh, oman minin range on olluy 3v/27tkm lähtien maks. 21 km. Kerran olen pihistelemällä päässyt 30km kun ajoin taajamassa ilman lämmitystä/jäähdytystä/liikennevaloja.

Rasittavinta tässä on kun niitä tehoja kaipaisi niin niitä ei aina ole saatavilla, johtuen kylmästä akusta tai liian alhaisesta kapasiteetista(alle 25% varaustila)

Sanoisin tämän olen phev:ksi aika raakile.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, tth78 kirjoitti:

Heh, oman minin range on olluy 3v/27tkm lähtien maks. 21 km. Kerran olen pihistelemällä päässyt 30km kun ajoin taajamassa ilman lämmitystä/jäähdytystä/liikennevaloja.

Rasittavinta tässä on kun niitä tehoja kaipaisi niin niitä ei aina ole saatavilla, johtuen kylmästä akusta tai liian alhaisesta kapasiteetista(alle 25% varaustila)

Mielenkiintoista. Mun Belgiasta tuotu yksilö oli alussa aina reilusti yli 30km (joskus päässyt lähemmäs 40 km todellista matkaakin), sitten se yhtäkkiä tipahti noin 28km arvoihin ja nyt seilaa siinä 18-21 lukemassa. Jonka saavuttaminen ei kyllä ihan onnistu.

Myöskään tuota mainitsemaasi boost ongelmaa en ole kyllä huomannut talvellakaan, aina on tehoja ennen tätä löytynyt.

Link to comment
Share on other sites

Oma on suomi- auto, olen toinen omistaja.

Aika outoa tosiaan on, monikaan phev-omistaja ei ole kokenut akun loppumista ja omassa olen lukuisia kertoja huomannut, että neliveto tippuu pois käytöstä kun on riittävän kylmä/akun varaustila alhainen.

Akussa pitäisi kuulemma olla aina varmuusvaraa, mutta lukemattomia kertoja on itselle näin käynyt.

Merkkihuollossa tutkittu pariin otteeseen ja kuulemma kaikki on ehjää ja toimii normaalisti.

Yksilövaihtelua?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...