Jump to content

Mini Countryman Hybrid


Recommended Posts

Kirjoitettu
22 minuuttia sitten, next kirjoitti:

Ei kokemusta mutta voin suositella kyseisissä hommissa kokkolan autohuoltoa. Hinta ja laatu kohdallaan. Luultavasti tietävät mistä uutta/käytettyä hyvää tilalle.

Pistin kyselyn, katsotaan mitä vastaavat.

Kirjoitettu
15 minuuttia sitten, tth78 kirjoitti:

WTF? Kokkolan autohuolto on muutamaan X5:een vaihtanut akkuja 100tkm tienoilla, mutta aika hurjaa että noin vähillä kilsoilla akku on vaihtokunnossa.

Kummasti vain niistä 5 kennosta ylimmät 3, ja varsinkin niistä keskimmäinen ovat heikossa hapessa (eli olisiko jotain lämpöongelmaa). Katsoin ISTAlla että täysiä latauksia oli melkein 2500, ja muuten latauksia noin 3500. Vaikka lataileekin akkuja säästellen välillä 22 - 74% niin kyllähän noita on jo kertynyt.

Kirjoitettu

Li-ion akku kestää 3000 lataussykliä. Itse pääsen 7,6kWh akulla 20km ni jos ajaisi pelkällä sähköllä, tietäisi se 60tkm välein akun uusintaa…

Kirjoitettu
26 minuuttia sitten, tth78 kirjoitti:

Li-ion akku kestää 3000 lataussykliä. Itse pääsen 7,6kWh akulla 20km ni jos ajaisi pelkällä sähköllä, tietäisi se 60tkm välein akun uusintaa…

Onneksi käsittääkseni lataussyklit eivät kuitenkaan ole sama asia kuin ylläolevien latausten määrä. Jokatapauksessa 2 moduulia noista on hyvässä kunnossa. Tuo ylhäällä keskimmäinen aiheuttaa nyt koko paketin huonon käyttöksen. Tietty jos yksittäisiä moduuleita lähtee vaihtamaan, niin samalla kannattanee vaihtaa ne 3 ylimmäistä samalla kertaa. Tulee vain uusilla tehtaan moduuleilla saman hintaiseksi tai kalliimmaksi kuin uuden isomman akkupaketin vaihto.

 image.png.e7960908ebbff248c0cc4fd0d48a44b0.png

Kirjoitettu
1 tunti sitten, tth78 kirjoitti:

Akun korjaus kyl syö sähköajon hyödyt…

Ihan uteliaisuudesta jäin miettimään asiaa 😄

Katsoin että 95E keskihinta 2019 - 2023 on ollut 1,787€ ja mun keskikulutus tuona aikana ollut 3.3l/100 km. Jos olen ajanut pidempää väliä ilman akkua niin silloin kulutus on ollut luokkaa 5.9l/100 km. Lasketaan siis erotus vaikka tuon mukaan eli 2.6l x 92000 tkm * keskihinta = 4275€. Uuden käytetyn isompikapasiteettisen 9.7kWh akun asennettuna saanee vähän kalliimmalla.

Valitettavasti huijaan vähän itseäni kun en ole itse ajanut kaikkia noita kilometrejä, joten säästö on pienempi. Toisaalta kulutus kaupungissa olisi varmaan ollut suurempikin...

Onhan tämä kuitenkin mukava peli sähkön kanssa, ehkä sitä joutuu investoimaan ja pitämään autoa sitten vähän pidempään...

Kirjoitettu

Oma mini ei kulje metriäkään sähköllä kun pakkasta on -5C enemmän. 10km työmatka-ajossa meneekin sitten bensaa kun polttista ei esilämmitetä.

12-18l/100km meni viime talven kovimmilla pakkasilla…

Kirjoitettu

Itsekään en pääse talvella juurikaan kulkemaan 7 kWh akun varassa sähköllä, mutta hyödynnän tuon kapasiteetin esilämmittämiseen ja helpottamaan liikkeelle lähtöä pysähdyksistä.

Viime tammikuussa oma kulutus oli korkeimmillaan 10,4 l/100km ja oma arkiajo on 11 km suuntaan kodin ja duunin väliä Helsingin Kehä I:stä pitkin ja parin viikon välein vähän pidempää lenkkiä tehden et moottori lämpenee kunnolla.

Liitekuvassa on kulutuskäyrä mun noin 4,5 vuoden käytön ajalta, alussa oli hieman opettelua miten kannattaa ladata ja kohta parin vuoden ajan himassa on onnistunut hidaslataus (1,8 kWh) joka on vähentänyt bensan kulutusta keväästä syksyyn huomattavasti.

IMG_0042.jpeg

Kirjoitettu

Kiitos kulutustietojen jakamisesta!
Ilmeisesti mun käyttöprofiili

  • lähtö lämpöisestä tallista ja täyteen ladattuna
  • noin 18km työmatka suuntaansa, kaupunkia ja moottoritietä
  • aiemmin oli mahdollisuus ladata työpaikalla ja esilämmittää auto (nyt ei ole)
  • nykyisin paluu kylmästä tilasta, puolityhjällä akulla
  • viikoittain kuitenkin myös pidempää siivua jossa moottori kerkeää lämmitä, näihinkin yleensä pääsee akku täynnä

osuu kohtuuhyvin kohdalleen. Pienin tankillisen kulutus kesällä on näköjään ollut 1,85l/100km, ja suurin ollut 7,3. Viimeisen kolmen kuukauden keskiarvo on nyt noussut tuon akun temppuilun takia lukemaan 3,85l/100km.

Auto siis kyllä toimii vielä edelleen sähkölläkin, mutta ei ole enää sama auto kuin vaikkapa vuosi sitten

  • polttomoottori lähtee päälle pienessäkin rasituksessa
  • range on tippunut luokkaan 18-21 km
  • vaikka akkua olisi esim. 50% jäljellä, ei puhdasta sähköajoa ole yleensä edes mahdollista valita
  • heittää maantiellä vielä sähköllekin, näkyvillä yksi keltainen palkki, eli eteneminen vaatii hissuttelua
  • boostia ei enää käytännössä ole 😞

Päivityksenä: yksi tarjous vaihdosta on jo saatu, ja toisesta käyn keskustelemassa ensi viikolla. Päivitän sitten myöhemmin mihin ratkaisuun päädyn.

Kirjoitettu

Itse kysyin välipäivillä vaihtotarjousta 35k€ xc40 D4:een. Mini oli tuolloin 5v/52tkm ajettu ja 19k€ olisivat hyvittäneet…

Hyvin oli 2v/25tkm aikana arvosta sulanut 10k€. Edellisellä bensaprimeralla tuohon tarvittiin 10v/100tkm…

Itse ostan seuraavaksi bensa/dieselin kun tämä on ollut tekniikaltaan melkoinen pettymys.

Paljon on ollut pikkuvikoja ja lämpötilalle todella herkkä, jotta voi ajaa sähköllä tai saada boost, käyttöön.

Mun Ministä Moottori-lehti teki vuosi sitten jutun moottorin ruostumisesta…

 

Kirjoitettu

Heh, oman minin range on olluy 3v/27tkm lähtien maks. 21 km. Kerran olen pihistelemällä päässyt 30km kun ajoin taajamassa ilman lämmitystä/jäähdytystä/liikennevaloja.

Rasittavinta tässä on kun niitä tehoja kaipaisi niin niitä ei aina ole saatavilla, johtuen kylmästä akusta tai liian alhaisesta kapasiteetista(alle 25% varaustila)

Sanoisin tämän olen phev:ksi aika raakile.

 

 

Kirjoitettu

Oma range 7 kWh akulla on talvikaudella lokakuusta huhtikuuhun siinä 20 km tienoilla ja muuna aikana siinä 30 km, parhaimmillaan kun olosuhteet on sopivat se on 35 kilometria.

Kirjoitettu
1 tunti sitten, tth78 kirjoitti:

Heh, oman minin range on olluy 3v/27tkm lähtien maks. 21 km. Kerran olen pihistelemällä päässyt 30km kun ajoin taajamassa ilman lämmitystä/jäähdytystä/liikennevaloja.

Rasittavinta tässä on kun niitä tehoja kaipaisi niin niitä ei aina ole saatavilla, johtuen kylmästä akusta tai liian alhaisesta kapasiteetista(alle 25% varaustila)

Mielenkiintoista. Mun Belgiasta tuotu yksilö oli alussa aina reilusti yli 30km (joskus päässyt lähemmäs 40 km todellista matkaakin), sitten se yhtäkkiä tipahti noin 28km arvoihin ja nyt seilaa siinä 18-21 lukemassa. Jonka saavuttaminen ei kyllä ihan onnistu.

Myöskään tuota mainitsemaasi boost ongelmaa en ole kyllä huomannut talvellakaan, aina on tehoja ennen tätä löytynyt.

Kirjoitettu

Oma on suomi- auto, olen toinen omistaja.

Aika outoa tosiaan on, monikaan phev-omistaja ei ole kokenut akun loppumista ja omassa olen lukuisia kertoja huomannut, että neliveto tippuu pois käytöstä kun on riittävän kylmä/akun varaustila alhainen.

Akussa pitäisi kuulemma olla aina varmuusvaraa, mutta lukemattomia kertoja on itselle näin käynyt.

Merkkihuollossa tutkittu pariin otteeseen ja kuulemma kaikki on ehjää ja toimii normaalisti.

Yksilövaihtelua?

Kirjoitettu
1 tunti sitten, tth78 kirjoitti:

Aika outoa tosiaan on, monikaan phev-omistaja ei ole kokenut akun loppumista ja omassa olen lukuisia kertoja huomannut, että neliveto tippuu pois käytöstä kun on riittävän kylmä/akun varaustila alhainen.

Akussa pitäisi kuulemma olla aina varmuusvaraa, mutta lukemattomia kertoja on itselle näin käynyt.

Merkkihuollossa tutkittu pariin otteeseen ja kuulemma kaikki on ehjää ja toimii normaalisti.

Antoivatko sulle jotain tuloksiakin? Katsoin ISTAlla itsekin akun käyttöä ja ajoin muutaman testiproseduurin. Niiden mukaan ollaan vielä spekseissä, ja mitään vikaa ei ole.
Varmuusvaraa tosiaan pitäisi olla reippaasti, ja siltä se näytti ainakin äkkiseltään. Akusta käytetään 22-74% osuutta, ns. tyhjässäkin akussa pitäisi olla vielä kyllä kapaa nelivetoon ja boostiin.
image.png.81efdd0af29d5b19aeb70c52bc556e2a.png

Itse en ole kertaakaan - siis ennen tätä akkuvikaa - jäänyt ilman nelivetoa tai boostia?

Tuon akun kunnon kuormituksen alla saa kyllä testattua kohtuuhinnalla, ja saattaa paljastaa syyn tuollaiseen käytökseen

image.thumb.png.dea238df15b702787079bc49e6cf7c0f.png

Kirjoitettu

Ei Autokeskus mitään antanut, tosin eipä se huollossa nähnyt naarmuista&ruosteista nokka-akseliakaan…

Olen itse ollut töissä huollon työnjohdossa tuolla ja sama meno jatkuu, menevät mistä aita on matalin, jotta uusien autojen myynti pysyy korkealla…

https://moottori.fi/uutinen/maahantuoja-ja-auton-myyja-korvasivat-teemun-minin-venttiilikoneiston-parin-tonnin-remontin-auton-nokka-akseli-oli-syopynyt-ja-ruosteessa/

Niin ja nelivedon olen saanut katoamaan jääradalla sekä hangessa ryömiessä mökkitiellä. On käynyt ihan kaupungissakin niin, että liikennevaloista lähtiessä etupää tempoilee puolelta toiselle, eikä helpota.

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Nyt on akkuhuolet (ainakin vähäksi aikaa) ohitse.

Kyselin tarjouksia, ja esim. Kokkolan autohuollosta tuli nopeasti tieto:

".. uudempia akkupaketteja (noin 10kwh), ovat 10-40tkm ajetuista autoista.  Akkupaketti vaihdettuna, ohjelmoituna ja ilmastointihuolto yhteensä 4500€ sis alv. Akkutakuu 3kk"

Tuohon päälle sitten tietty matkat ja majoitukset. Vanhasta akusta ei saisi mitään.

 

Päädyin sitten kuitenkin vaihtoehtoon 2 eli

  • 17tkm ajettu 10 kWh akkupaketti Liettuasta, 1400€. VIN koodilla tarkistus huolloista/ajokilometreistä, ja kuvista näki ettei luovuttaja-autosta ollut esim. airbageja lauennut (tämä voisi vaikeuttaa akun käyttöönottoa). Akulla 2 viikon takuu toimituksesta, eli piti saada asennus pikaisesti kunnon toteamiseksi.
  • Rahti ~350€, tuli perille viikossa. Rahdissa pitää tietää mitä on kuljettamassa eli on tehtävä Dangerous Goods Declaration

LITHIUM ION BATTERIES
Class 9 Miscellaneous dangerous substances and articles 120,0 kg
UN 3480
LITHIUM ION BATTERY BMW/Mini

  • Asennus, ohjelmointi ja ilmastointihuolto alle tonnin kun vanhasta akusta hyvitettiin hieman. Tekijänä BMWiz Oy Tampere (suosittelen).

Nyt pelittää taas, entisen 7.6 kWh sijasta 10 kWh toi kapasiteettia mukavasti. Rangea näytti kolmella ajolla 41-45 km välillä (~10 asteen lämpötilassa), ja kahdessa pidemmässä ajossa tuo jo toteutuikin. Mikä tärkeintä, puhdas sähköajo on taas täysin mahdollista kuormituksessa & moottoritienopeuksilla ja e-boost toimii.

Kirjoitettu

Kohtuuhinnalla pääsit👍

 

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20b-2024/en-suosittele-sanoo-hybridiautoista-niiden-vikoja-paivittain-korjaava-jesse-haapala/
 

Akun lisäksi hybrideissä on tietenkin myös koko perinteinen polttomoottoriauton tekniikka.

Petri Blomqvistin Minin vei korjaamolle äkillinen mäntärikko. Sama moottori on käytössä myös BMW:n malleissa.

Kun BMW-osaajana tunnettu BC Motors -huoltoliike irrotti Blomqvistin Minin moottorin, myös turboahtimesta paljastui öljyvuoto.

Tehdaskunnostettua vaihtomoottoria Blomqvistille tarjonnut yritys taas tiesi kertoa, että BMW-moottoreiden vauriot ovat olleet hybridiautoissa melko yleisiä.

Blomqvist tuskin on ainoa mäntärikon kokenut. Pelkästään varaosat maksoivat 5 400 euroa.

Kunnostetun moottorin ilman apulaitteita olisi saanut hieman halvemmalla, mutta Blomqvist päätti korjauttaa alkuperäisen moottorin uusilla osilla. Alkuperäisestä yli 13 000 euron kustannusarviosta sai tingittyä hieman kunnostamalla vanhan turboahtimen. Uusi olisi maksanut 2 759 euroa.

Jesse Haapalalle lataushybridien polttomoottoriongelmat ovat tuttuja.

Korjaamolla on vieraillut esimerkiksi samalla moottorilla varustettu, vain 46 000 kilometriä ajettu BMW 225 xe -lataushybridi, jonka nokka-akseli oli ruosteessa. Käytön puutteessa ruostuneet nokka-akselit taas jumittavat BMW:n käyttämän venttiilien ajoitusta muuttavan järjestelmän.

Lataushybridin polttomoottori pitää pitkistä ajomatkoista, jolloin se lämpenee kunnolla.

”Ongelmia on luvassa, jos polttomoottori käy vain lyhyitä aikoja, tai ei ollenkaan. Kylmäkäynnistyksissä joudutaan käyttämään rikasta seosta, jolloin polttoainetta menee männänrenkaiden läpi öljyn joukkoon.””

 

Kirjoitettu
30.10.2024 klo 21.06, tth78 kirjoitti:

Kohtuuhinnalla pääsit👍

Kiitos, vaati vähän etsintää mutta kyllä kannatti. Ja on tuo hinta tullut sähköajolla säästettyäkin.

 

Aiheeseen liittyen vähän sama kuin aiemmin sanoin lämpökuormituksesta

"koska lataushybridissä on pienempi akku, sen keskimääräinen C-rate (purkuteho/akun koko) on paljon suurempi kuin täyssähköautolla.

Rauhallisessa ajossa sähköautolla C-rate on noin 0,2–0,3 C, kun taas lataushybridillä ajettaessa liikutaan arvoissa 1–1,3 C. Suurempi virta suhteessa akkupaketin kokoon tarkoittaa aina enemmän syntynyttä lämpöä ja enemmän epätasaista kennojen kulumista riippumatta siitä, miten hyvän akuston jäähdytyksen valmistaja on onnistunut autoon rakentamaan."
 

https://tekniikanmaailma.fi/lataushybridin-akusto-ei-kesta-laheskaan-yhta-pitkaan-kuin-sahkoauton-siihen-vaikuttaa-moni-asia

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...