Jump to content

Uusi mahdollinen Mini-harrastaja kysyy


Recommended Posts

Kirjoitettu

Moi!

Asun Turun nurkilla ja olen harrastanut Land Rovereita 90-luvulta saakka. Olen aina sivusilmällä vilkuillut Minejä, ja nyt tarjoutui mahdollisuus hankkia 70-luvun lopun Mini 1000. Auto on hyvin alkuperäinen ja omistajahistoria on lyhyt. Auto on seissyt vaihtuvalämpöisessä mutta kuivassa tallissa (ladossa) jo toistakymmentä vuotta, mutta on ajosta sinne aikanaan jäänyt. Kytkin on jumissa, takaluukku lukossa eikä avaimia ja papereita löydy - kauppakirja kyllä. Tämä sininen Mini on päällisin puolin siisti, siis lommoton ja ehjä, sisuskin ok. Kynnyskotelossa yksi eikä, mutta muuten vaikutti kovalta. 

Hintaa ei ole vielä sovittu, ja kysynkin teiltä kokeneilta suuntaviivoja kauppasummaan. Katsastetut ajokeloiset 70-luvun Minit ovat esim. Nettiautossa hintapyynneiltään 3 000 -4 000 euroa, ja laitetummat sitten hiukan enemmän. Eli hinta avaimettomasta katsastamattomasta voisi olla 1 500 euroa?

Jos autoon tartun, on ajatus kunnostaa se ensin leimakuntoon ja jatkaa siitä myöhemmin museoautoksi. Kommentteja hinnasta tai jostain muusta?

Terv. Jussi

 

 

Kirjoitettu

Ota mahdollinen rekisterinumero ja etsi trafilta tiedot.  Myös runkonumerolla löytyy konttorilta.  Kadonneet paperit saa kyllä. ja ne pitää myyjän hommata.

Onko auto myyjän nimissä?    Luovareilla ei enää autoja ole myyty vuosiin.

Joillekkin tullut isoja laskuja trafilta, kun ostettu luovareilla.     Kysy konttorilta apua jos on epäselvyyksiä.

Tee karkea arvio mitä autoon pitää uusia tai korjata.   

 

 

 

Kirjoitettu

Kyllä 1500€ voidaan jo laskea edulliseksi mikäli esittämäsi puutteet/vauriot ovat ainoita mitä siinä on. Ja tietenkin se että kaikki viralliset paperiasiat ovat kunnossa jotta saa normaali kuluilla rekisteröity. 

Turun ympäristössä muutamia myynnissä ja tosiaan nettiauto hinnat ovat vain pyyntihintoja. Toteutuneet hinnat ovat aivan toisenlaisia. Kyllähän Turun seudulla harrastajia on jonkun verrankin. Facessa on Mini club flying finnsTurku team osaston sivut esim. josta saat paikallisten apuja udeltu.

Jani

  • 1 kuukausi myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

Itse muutama vuosi sitten kolusin Suomen Minitarjonnan läpi ja löytyi niitä, joista oli vaihdeltu rattia ja penkkiä (hinnat alkaen 2000 eur) ja sitten löytyi niitä jotka oli melkein alkuperäisillä osilla eli ns. museokilpisiä (hinnat alkaen 4000 eur). Itse halusin sellaisen joka oli mahdollisimman orggis ja päädyin hakemaan auton Ruotsista josta löysin 1975 vuosimallin tonnisen Minin, jossa oli säästetty kaikki nippelit ja nappelit ja auto ei ollut muutoksia kokenut ja hintaa taisi olla luokkaa 1800 euroa ja veroja maksoin 38 euroa kun sen Suomeen toin (+ tuontikulut muutama satku). Suosittelen että katsot myös mitä on esim. Ruotsissa tarjolla...

Kirjoitettu

Kiitos Pehri ja muut. Tuo Ruotsi on käynyt mielessä ja tiedän (muita merkkejä) sieltä menetyksellä tuodunkin. Tarjonta on siellä laajempaa. Tämä yksi paperiton ja avaimeton on vielä tarjolla, mutta hinnasta ei ola päästy sopuun. Asia selviää tässä syksyn kuluessa.

  • 3 years later...
Kirjoitettu

No niin!
Minikaupan kanssa meni vielä kolmisen vuotta mutta eilen tein kaupat ja siis Mini 1000 MK4 -projekti voi alkaa. Autolla on kiva historia (yksi omistaja, ajettu 95 00km) mutta se on seissyt vajassa pukeilla syksystä 1992 - siis liki 30 vuotta. Pyörät eivät pyöri, kytkin on jumissa, avaimia ei ole ja takapenkkikin puuttuu, mutta tästä se alkaa! Otan auton talliin vastaa keväämmällä ja ehdin nyt tehdä listaa selvistä puutteista ja suunnitella remppa-aikataulua ja järjestystä. Ruostetta ei juuri näy, esim. lattiat ovat sisältä täysyin ehjät, mutta olen varautunut yllätyksiin. Täytyy nyt myös perehtyä mistä osia helposti saa, vieläkö Saarelta tilaaminen kannattaa jne. Sininen takapenkki on nyt heti haussa, ei kiireellinen mutta pelkään että voi olla vaikea löydettävä. Jussi

Kirjoitettu

Minitronilta ihan Suomesta saa melkein mitä vaan tuon ikäiseen Miniin

Esim. Jos päädyt vaihtamaan molemmat helmapellit, joka ilman muuta kannattaa jos pientäkin reikään havaittavissa, niin sieltä löytyy parhaat/laadukkaat pellit

Ovat helpot vaihtaakin

Verhoiluja saa uustuotantona. Minitronin sivuilla on muistaakseni linkki siihenkin firmaan? ja varmaan hommaavat jos ei itse halua tilailla

Urjalassa on myös erittäin hyvä varaosalähde Miniin. Löytyy kaikenlaista hyllystä ja Minejä harrastava omistaja auttaa kaikenlaisissa hankinnoissa

Peltorinteentie 14  31760 Urjala

Puh: Olli  044-5551318

varaosa.myynti@gmail.com

Kirjoitettu

Voin kehua myös minitronia!! 

Mitä ittelle hommaillu osaa niin nopeasti on tulleet ja ollu mitä sovittu. 

Tykkään myös tuosta verkkokaupasta pystyy keräämään tavaraa ja tekemään loppu pähkäilyt kun lista valmiina. 

Ja ennen kaikkea jos joku viitsii täällä suomessa vielä perustaa ja pyörittää moista erikoisliikettä niin pyrin kannattamaan sitä! 

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

Jos se on kyseisen Minin alkup. niin se on HS4 kaasari

Enpä muista mikä numero tuo on, mutta jos siinä on muovinen ilmanputsari jonka keskeltä pilkistää kaasari, se on HS4

Kirjoitettu

AUC8092 on sen alipainekammion lämpövastuksen numero.

Kaasuttajan numero on yleensä alumiinilätkässä mikä on yhden ruuvvin alla.

Kirjoitettu
On 19.2.2022 at 13.56, jvaho kirjoitti:

Moi!

Kaasuttimessa on teksti SU AUC 8092. Onko tämä siis HS4 -kaasutin..?

Mittaa kaasarin kurkku tai laita kuva tänne.

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

Auto on nyt haettu ja tallissa, projekti siis alkoi. Pieni ongelma on kun avaimia ei ole ja mm. takaluukkuun en pääse ja myös polttoainetankin korkki on lukossa. Koitin jo muutamilla toisen auton avaimilla ja lupaavasti menevät sisään mutta eivät käänny. No, koitan teettää sopivan avaimen, virtalukkoon sen jo sain teetettyä. Auto on muuten varsin jees; olen löytänyt yhden (!) ruostevaurion, mutta varautunut toki uusiin löytöihin. Maalipinnassa on ärsyttäviä tummiempia kohtia, kuin roiskeita, ehkä lakkavaurioota tms. Moottoi pyörii ja öljyt olivat ok. Nyt on ajatus kunnostaa jarrut, vaihtaa kytkimen työsylinteri+letkut, puhdistaa polttoainelinja sekä kaasutin ja koittaa sitten saada auto käyntiin. Auton siistiminen ja todellinen puunaaminen siis alkavat vasta kun saan ensin käsityksen missä teknisessä kunnossa auto todella on. Alkuperäinen kilpi on tilattu jo konttorilla, ja siksikin tekisi mieli saada auto rekisteriin.

Tarvitsen läjän osia ja luulen että Minitron on se ostopaikka, sieltä noita tuntuu ainakin hyvin löytyvän.
 

Kirjoitettu

Kannattaa vaihtaa ne moottoriöljyt ennen käynnistystä, seistessä kaikki pska ja sakka on laskenut laatikon pohjalle auton seistessä ja öljy näyttää kirkkaalta.
Kun käynnistät imppaa se pskat öljypumppuun/kiertoon.

Kirjoitettu

Selvennys; laskin vain entiset öljyt pois, ja ne näyttivät hämmästyttävän hyviltä. Valutin myös hiukan uutta öljyä jo läpi. Mutta siis toki uudet sisään ennen käynnistystä. Ja siihen, siis käynnistykseen, on vielä matkaa.. Tankin otin irti ja siellä oli vajaat 10 litraa n 30 vuotta vanhaa polttoainetta ja tietysti ruostemuhjua. Tankki on nyt tyhjennetty ja huuhdeltu muutamalla (etanoli) litralla, mutta nyt pitää miettiä miten ruosteen saisi pois. Fosforihappokäsittely? Sitruunahappo taitaa olla aika vaisu ja vaatii jälkitoimia, puhdistettu pinta ilmeisesti ruostuu hyvin helposti uudestaan? Fosforihapon jäljiltä ilmeisesti muuta käsittelyä ei tarvita?

Taidan aloittaa uuden aiheen tämän projektin tiimoilta.

Kirjoitettu

Kyllähän sitruunahapostakin saa melko vahvan liuksen tehtyä, mutta vaatii sen liotuksen. Annitrolilla riittää ravistus. Itsellä hyvät kokemukset Annitrolista.

Myös hiekkaa tankkiin ja tankkia myllyttämään toimii. Tankin voi sitoa kiinni vaikka betonimyllyyn niin ei tarvitse käsin vatkata.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...