Jump to content

NCSExpert koodauksesta ...


Recommended Posts

Kirjoitettu

Muutama perusjuttu NCSExpert koodauksesta. Mutta ihan ensimmäiseksi disclaimer: en ole mikään koodausvelho, kaikki mitä kirjoittelen on täysin amatööripohjalta kysyvä-ei-tieltä-eksy ja päätä-puuhun-hakkaamalla -perusteilla opittua/kuviteltua. Voi mennä siis pahasti metsäänkin.

Ihan perusteita: autossa on koko joukko moduleita, joilla on oma vastuualueensa. Nämä modulit ovat ikäänkuin pieniä tietokoneita, jotka tarvitsevat ohjelmakoodin, jotta ne osaavat tehdä mitään, ja monesti ohjelmakoodin tekemisiin voidaan vaikuttaa parametreillä. 

Kun BMW:llä puhutaan ohjelmoinnista (= programming), niin tarkoitetaan perusohjelman uploadaamista tyhjään = uuteen moduliin tai vanhan modulin perussoftan päivittämistä uusimpaan versioon. Koodaamisella taas tarkotetaan modulien softan asetusten = parametrien säätämistä.

Jokaisella modulilla on siis omat softansa ja omat parametrinsa. Lisäksi autoon on yleensä pariin moduliin talletettu koko auton varustelista, mikä on kätevää, koska se silloin seuraa auton mukana. Ja se on tosiaan talletettu pariin kolmeen moduliin, jotta se ei katoaisi jos joku moduli sattuu kärähtämään. Auto sinänsä ei tee kyseisellä varustelistalla yhtään mitään. Sitä vain käytetään ohjelmoinnissa ja koodauksessa huollossa/harrastajalla. 

Varustelista on vanhemmissa autoissa ZCS-tyyppinen ja uudemmissa FA = VO (Vehicle Order) tyyppinen. Taisi ZCS:stä loppua jossain kohtaa 2000-luvun alkua bitit kesken, joten se muutettiin.

NCSExpert on tarkoitettu koodaukseen, ei ohjelmointiin, ja se toimii E-sarjan bemareissa (ja R-sarjan Mineissä). F-sarjan koodaukseen käytettävä softa on Esys. Ohjelmointi, jota tarvitaan mm moduleita vaihdettaessa, suoritetaan E-sarjassa käsittääkseni Progman ohjelmalla, kun taas F-sarjassa siihen tarkoitukseen on esim ISTA/P. 

Ongelmien diagnosointiin ja vikakoodien lukuun on omat softansa. NCSExpert ei ole tarkoitettu sellaiseen, eikä Progman eikä ISTA/P. ISTA/P:llä ei voi myöskään koodata, vain ohjelmoida. Jotain tehtaan retrofittauksia sillä voi tehdä mutta ei muuta.

NCSExpert koodauksia varten tarvitset myös K+DCAN kaapelin, joka on siis USB-ODB kaapeli. ISTA:n kanssa voi käyttää myös ENET-kaapelia, joka on Ethernet-ODB kaapeli. 

NCSExpertillä voi siis sekä koodata modulien parametrejä että muokata autoon tallennettuja varustelistoja. 

Kun NCSExpert koodailut aloittaa, niin kannattaa käyttää expert-modea ja katsoa että asetuksissa on päällä ns MAN-tiedoston käyttö. Tämä yleensä ohjeistetaan NCSExpertin asennuspaketin mukana tulevissa ohjeissa. 

Lyhyesti sanottuna yksittäisen modulin parametrien muokkaaminen tapahtuu siten, että NCSExpert käynnistetään expert mode profiilissa. Tämän jälkeen luetaan autosta varustelista (ZCS/FA), minkä perusteella  NCSExpert tietää mitä moduleita autosta pitäisi löytyä. Sitten valitaan luettava ECU (=moduli) ja luetaan sen parametrit, jotka tallentuvat ncsexper/WORK -hakemistoon fsw_psw.trc tiedostoon. Tämän tiedoston voi kopioida fsw_psw.man nimiseksi (man niinkuin manipuloitu) ja editoida sinne halutut muutokset. Tämän jälkeen NCSExpert komennetaan koodaamaan sama ECU, jolloin NCSExpert lukee parametrit .man tiedostosta ja kirjoittaa ne ECUun. That's it. Work hakemistossa on siis aina viimeksi luetun ECU:n trc tiedostot (niitä on muitakin kuin fsw-psw).

Tässä on hyvä kädestä-pitäen ohje koodaukseen: http://codinge90.com/ncs-expert-basic-understanding/

Jos taas retrofittaat jotain alkuperäisvarusteita autoosi, niin mekaaniset muutokset ja sähkökytkennät tehtyäsi voit ensin lukea vanhan varustelistan, lisätä sinne lisäämäsi varusteen, ja sen tallettaa muokkaamasi varustelistan auton kaikkiin niihin moduleihin, joissa auto sitä pitää tallessa. Tämän jälkeen voit koodata auton _jokaisen_ modulin käyttäen tyhjää .man tiedostoa, jolloin NCSExpert käyttää varustelistan mukaisia parametreja. That's it. Muokattua varustelistaa ei ole pakko tallettaa autoon, mutta se kannattaa tehdä; muussa tapauksessa seuraavalla koodauskerralla todennäköisesti tulee poistaneeksi kyseisen varusteen autosta 🙂

Tässä hyvä ohje FA-varustelistan muuttamiseen: http://codinge90.com/ncs-expert-how-to-modify-vo-vehicle-order/

ja tässä hyvä ohje ZCS-muotoisen varustelistan muuttamiseen: http://blog.uobdii.com/diy-coding-bmw-e46-zcs-module-via-ncs-expert/

Varustelista muuttui käsittääkseni joskus 2003 huitteilla ZCS:stä FA:ksi. Mulla oli '02 R50:ssä ZCS-tyyppinen, E90 taas on FA. Ilmeisesti E46:ssa on alkupää ZCS ja viimeiset vuodet FA, joten varmaan Mineissäkin on molempia.

Toistetaan se disclaimer: en ole mikään guru enkä velho, vaan opetellut asiaa noiden yllämainittujen ohjeiden ja googlen perusteella. Jos sinulle siis tulee kysymyksiä, niin kysy ihmeessä; en kyllä lupaa että osaan vastata 🙂 

Kirjoitettu

Toi selvensi sen verran, että uskaltaa taas ottaa uusintayrityksen tossa koodaushommassa. 🙂 Mä hommasin kaapelin jo aikaa sitten, mutta luovutin aika nopeasti, kun ei niistä softista ja moduleista tahtonut saada selvyyttä. 

Kirjoitettu

Hyvä tovi tuon kanssa vierähti tikkuja päästä raapien, mutta nyt on viimein kasassa WinXP-virtuaalikone jossa rokkaa sekä INPA että NCSExpert. Tuo NCSExpert on kyllä malliesimerkki insinöörikäyttöliittymästä. Ja vielä kun asennuspaketit ja -ohjeet on mitä sattuu, niin aika pitkään saa arpoa, että onko softa asennettu oikein, vai eikö sitä vaan osaa käyttää. Ton mun kaapelin mukana tuli kyllä softat ja asennusohjeet, mutta niillä homma tökkäsi lopulta (muiden ongelmien ratkettua) toimimattomiin profiileihin (profilversion 2.0 ungültig). Sitten kun keksin googlata sopivalla hakusanalla, löytyi yhdeltä bemarifoorumilta linkki toimivaan profiiliin (Revtor's NCS Expert Profile). Siinä välissä ehdin jo lataamaan ja asentamaan toisenkin NCSExpert-paketin, mutta siitä puuttui R50-tiedostot... näin jälkeenpäin ajatellen ne olisi kyllä saanut siirrettyä siihen tuosta toisesta paketista... 🙄

Vielä pitää selvittää mistä moduleista löytyy mitäkin säädettävää. Ilmeisesti tuolla on joku moduli josta voi säätää kaikkia parametrejä? BC1:n datat tuossa kokeeksi luin ja kirjoitin, ja sain päiväajovalot päälle sekä hätävilkkuihin tuplavilkutuksen. Ikkunoiden ja lukkojen säätöjä BC1:n FSW_PSW-tiedostosta ei löytynyt.

INPA osasi kertoa että peruutustutkan "middle right" -sensori on rikki, minkä jo tiesinkin.

 

Kirjoitettu
4 hours ago, Igor said:

Hyvä tovi tuon kanssa vierähti tikkuja päästä raapien, mutta nyt on viimein kasassa WinXP-virtuaalikone jossa rokkaa sekä INPA että NCSExpert. Tuo NCSExpert on kyllä malliesimerkki insinöörikäyttöliittymästä. Ja vielä kun asennuspaketit ja -ohjeet on mitä sattuu, niin aika pitkään saa arpoa, että onko softa asennettu oikein, vai eikö sitä vaan osaa käyttää. Ton mun kaapelin mukana tuli kyllä softat ja asennusohjeet, mutta niillä homma tökkäsi lopulta (muiden ongelmien ratkettua) toimimattomiin profiileihin (profilversion 2.0 ungültig). Sitten kun keksin googlata sopivalla hakusanalla, löytyi yhdeltä bemarifoorumilta linkki toimivaan profiiliin (Revtor's NCS Expert Profile). Siinä välissä ehdin jo lataamaan ja asentamaan toisenkin NCSExpert-paketin, mutta siitä puuttui R50-tiedostot... näin jälkeenpäin ajatellen ne olisi kyllä saanut siirrettyä siihen tuosta toisesta paketista... 🙄

Vielä pitää selvittää mistä moduleista löytyy mitäkin säädettävää. Ilmeisesti tuolla on joku moduli josta voi säätää kaikkia parametrejä? BC1:n datat tuossa kokeeksi luin ja kirjoitin, ja sain päiväajovalot päälle sekä hätävilkkuihin tuplavilkutuksen. Ikkunoiden ja lukkojen säätöjä BC1:n FSW_PSW-tiedostosta ei löytynyt.

INPA osasi kertoa että peruutustutkan "middle right" -sensori on rikki, minkä jo tiesinkin.

 

No ei tosiaan ole kovinkaan ihmisystävällinen paketti, mutta kun sen kerran saa toimimaan ja puolalaisen logiikan oppii, niin aika suoraviivainenhan se on. 

Parametrien merkitystä pääsee paremmin ihmettelemään NCSDummy:llä, jossa on selkokielisiä selityksiä joillekin parametreille.

INPA on kyllä kätevä kaikessa yksinkertaisuudessaan. ISTA/D on huomattavasti kattavampi mutta silti tulee usein INPAa käytettyä sen yksinkertaisuuden vuoksi.

Kirjoitettu

No niin, nyt on vähän opiskeltu NCSDummyäkin. Yllättävän monipuolinen softa, jolle löytyi kunnon käyttöohjeetkin. NCSDummy osasi kertoa TRC-filun perusteella, että autosta löytyvä BC1-moduli on BC1.C07, eli viimeisin versio. Ikävä tieto siinä mielessä, että sen kanssa ei taida saada toimimaan repsikan ikkunan auto up -toimintoa. Vanhemmilla (ainakin BC1.C03 asti) se pitäisi onnistua.

Kirjoitettu

Kiitoksia ohjeista. Pitäisi joku kaunis päivä uskaltaa katsoa saako omaan autoon koodattua "suomivalot". Nyt kun koko auto on pimeänä, kun valokytkin on "auto" asennossa ja tahtotila olisi sellainen, että kun valokytkin on "auto" asennossa palaisi parkit edessä.

En nyt ihan satavarma ole onnistuiko moinen, mutta näin muistelisin että onnistuisi. Jotain VERHALTEN_DRL_TFL juttuja 😄 Tälläinen linkki joskus pistetty talteen: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1_4xp_WZX0oSRUNFibfHvotSRSzAWyISWfD1Qao69Qgc/htmlview?hl=en

Kirjoitettu

R53:ssa oli kans defaulttina kaikki valot pimeänä valokytkimen automaattiasennossa. Nyt kun DRL:n kytki päälle BC1-modulista (GED_FL_ALS_DRL), niin palaa pitkät puolella teholla, kunnes valoanturi käskee ajovalot päälle. Takavalot trendikkäästi pimeänä. NCSDummyllä löytyi vielä toinen säätö: TAGFAHRLICHT_ECE - daytime running lights (europe). Pitää kokeilla mitä se tekee.

Vielä kun sais kytkettyä ton alle +3°C "pakkasvaroituksen" pois päältä... KMB-modulista näyttäisi löytyvän toi säätö.

Kirjoitettu

Semmoinen huomio KMB-modulin koodauksesta, että se resetoi ajotietokoneesta trippimittarin ja keskikulutuksen yms. Ei mikään iso asia, paitsi jos bensamittari ei toimi, ja käyttää noita tankkaustarpeen tarkkailuun. 😛

  • 1 year later...
Kirjoitettu

Löytyykö keneltäkään MFSW retrofittaukseen tarvittavia vipuja NCS Expertistä, cruise_controlin ja jonkun MFL_ -asetuksen jonka päättelin viittaavan monitoimirattiin  jo väänsin aktiv -asentoon mutta ei vielä tunnu vakkarin napit heräävän? Auto siis 09/2005 kasattu R50.

  • 1 year later...
Kirjoitettu

Näin uutena Miniin haksahtaneena luin mielenkiinnolla tätä koodaus kirjoitusta. Omani on R56 Cooper S, vm2008 mistä puuttuu OBC sekä vakkari yms. On ihmeellisesti otettu nahkaverhoilua yms kyllä, mutta ei näitä toimintoja. Olenko oikeassa, että pelkällä koodauksella saisi toimimaan tässä ajotietokoneen? Jos, niin ottaakohan merkkiliike miten paljon tästä? Tai onko mahdollisesti uudelta maalta ketään kenellä olisi tarvittava kaapeli, ohjelmisto ja koodaustaito hyppysissä? Ilmaiseksi ei todellakaan tarvitse tehdä. Myös vakionopeuden säädin olisi kiva saada tähän. Ratti on valmiiksi sellainen mihin saa painikkeet, eli jos siihen ostaa nämä pelkät painikkeet, niin onnistuuko sen jälkeen pelkällä koodauksella aktivoida tämä? Jossain luin, että näissä 2008 ja ylöspäin olevissa malleissa on joissain kaikki tarvittava valmiina ohjauspylväässä (missä on viikset kiinni) ja joissain vaatisi senkin vaihtamisen. Näkeekö sen mahdollisesti mistä?

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...