Jump to content

Metron moottori


Weikko

Recommended Posts

Kirjoitettu

Muutama kysymys kyseisestä moottorista..

Onko käytännössä sama moottori kuin mg metro turbossa, eli kannattaako ahtaa?

Mistä saan varaosat, sopiiko "1275" yleisesti vai onko omat osansa, sillä tarve uusille männänrenkaille ja muille hilppeille?

Mikä puristussuhde moottorissa?

Kirjoitettu

Osat samat,kuin tavallisessa.Ahtaminen vaatis turbon männät,vakiot ei kestä pitkään.Turbon kannessa myös eroja,mm.natrium täytteiset pakovenat.Kampura nitrattu.

Kirjoitettu
47 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Osat samat,kuin tavallisessa.Ahtaminen vaatis turbon männät,vakiot ei kestä pitkään.Turbon kannessa myös eroja,mm.natrium täytteiset pakovenat.Kampura nitrattu.

Okei, juuri tuota tietoa etsinkin, kiitos!

 

Kirjoitettu

Riippuu ihan siitä mitä haluaa. Normi 1275 koneen voi ahtaa semmoisenaan jos ei himoitse isoja ahtopaineita. Mulla oli ekassa kannessa turbon pakovenat mutta myöhemmissä tavalliset Rimflot. Viku tais ajaa kesyimmillä vakiomännillä kymmeniä tuhansia kilsoja. 

Kirjoitettu

Pääsin minäkin tavallisilla männillä 6 kesää eli n.40 000 kilsaa.Parina viimeisenä kesänä oli enemmän ahtoja.Jos kestävän haluaa,niin vähintään takomännät.

Kirjoitettu

Mun oma kone ollut ahdettuna reilu 50 t km. Ekan kerran purin sen 30t kohdalla eikä siinä ollut kantta lukuunottamatta mitään murheita. Allegron lohko, A+ kampura MEDiltä, GT Mailerin veivit ja Omegan 73,5 valumännät. Kasasin sen uusilla laakereilla ja kone porsi 200 m koeajon jälkeen. Ilmeisesti kiertokangen pultti oli päässyt venymään kiristettäessä ja kiertarin alapää oli laatikossa. Menee asentajan piikkiin kun ei hoksannut tuota kasatessa. Laakeriliuska pilkisti laatikon kuorista ulos. Hommasin uudet veivit ja männät ja kasain laatikon uusiin kuoriin. Veivit edelleen A+ mutta ARPin pulteilla.

Noilla värkeillä on kestänyt 1 kilon paineita.vakiopäreillä pärjää pitkälle. Itse kasaisin koneen ARPin kannen ja kiertarin pulteilla varmuuden vuoksi. Puristussuhde järkeväksi jonnekin 8-8,5:1 paikkeille, jos laittaa hyvän välijäähdytyksen niin voi sietää pikkuisen korkeamman rutun. Tai enemmän ahtoja...

Kirjoitettu

No remmiahdinta ajatellen kannattaa käyttää ajatusta minne sen laittaa. Hyvä välijäähdytin on todella tärkeä.

Tosin niin myös männät, kiertokanget sekä kampiakseli + vahvistukset alakertaan. Näihin sijoittamalla säästyy monelta mahdolliselta murheelta.

Puristuksiakin saa laittaa mukavasti jos haluaa. Laatikko/kytkin onkin sitten seuraava mietinnän paikka jos vääntöjä haluaa reilusti niin edellämainitut on pakko olla kunnon tuotteista tehty.

Jos 0,5 - 0,6 ahdoilla niin laatikon ei varmaankaan juuri ihmeitä tarvitse tehdä mutta kunnon kunnostuksen se kyllä vaatii.

Kirjoitettu

Tosiaan "draw trough" tekniikalla toteuttaisin, joten välijäähdytintä on huono iskeä kylkeen. :D

Kone on siis täysin osina tällä hetkellä, ja vaatii muutenkin rempan.

 

Kirjoitettu
19 minuuttia sitten, cmro85 kirjoitti:

Ei nykyään enää juurikaan välijäähdyttimiä tarvita.    http://www.hi-flow.com/hp003asuper.html

 

Kyllä ihan faktana tuossakin on melko korkeat imulämmöt!

Tässä asiassa sentään voin kirjoitella melkoisella kokemuksella jonka remmiahdin asennuksesta Miniin omaksun.

Kirjoitettu

Valitettavasti viime vuosina ei ole fysiikan lait muuttuneet, joten ei ahtojäähdyttimen tarve ole mihinkään poistunut. Ahtaminen ilman jäähyä ei ole hirveän fiksua, omasta mielestäni kannattaa unohtaa projekti jos ei jotain jäähdytystä imuilmalle rakenna.

Kirjoitettu

Juu on se niin pal muuttunut et R53 MINIinkin ovat tehtaallaa piruuttaan laittaneet remmiahtimen kaveriksi välijäähyn ja GP-malliin vielä isomman kun muihin......

Kirjoitettu

Ilman ahtaminen nostaa imulämpöä, riippumatta ahtimesta. Vaikka lasketaan ahtimen häviö ja lisälämmöntuotto pois kuviosta niin silti se lämpö nousee. Toki jos mennään jollain 0,2bar ylipaineella niin silloin lämmön nousu on pientä, mutta kannattaako sitten edes ahtaa sitä moottoria...

Kirjoitettu
5 tuntia sitten, Weikko kirjoitti:

Miten toteuttaa välijäähdytys jos bensaseos menee ahtimen lävitse koneeseen?

No tuo on totta, eipä se oikein onnistu.

Millaista ruuvia olet ajatellut?

Sitten vielä tuo cmro85.n linkittämä on aika hankala toteuttaa jos ja tod.näk. sinulla on jarru ja kytkin purkit siellä missä vasemman ohjauksen purkit sijaitsee?

Kirjoitettu
1 tunti sitten, cabrio kirjoitti:

No tuo on totta, eipä se oikein onnistu.

Millaista ruuvia olet ajatellut?

Sitten vielä tuo cmro85.n linkittämä on aika hankala toteuttaa jos ja tod.näk. sinulla on jarru ja kytkin purkit siellä missä vasemman ohjauksen purkit sijaitsee?

Eaton m24 tai m45 ahdinta kattelin, saa nähdä mitä kyseisen moottorin kanssa teen.

Kyllä juu vasemmalla ovat purkit.

Kirjoitettu
54 minuuttia sitten, cmro85 kirjoitti:

http://www.theminiforum.co.uk/forums/topic/154018-my-forced-induction-project/page-2

Ei tuonne konehuoneeseen muuta mahdukkaan kuin tuo eaton 45.  (0,75l/k)

Mineissä enemmän käytetty pienempää toyotan sc12  (1L/k) ahdinta josta löytyy paljon juttua ja asennuskuvia.    Nämä siis yli 150hp..

Jos 130hp riittää niin amr500 Ei paljoa laturia isompi kikkare ole...

Ahaa jännä juttu, oletin heti että m24 olisi pieni kun käytetään prätkissäkin kuulemma.

Tuo m45 on kyllä yleisin mihin törmää.

Olishan se kiva jos siellä konepellin alla oikeesti tapahtuisikin jotain muutakin kuin se vinkuna, mutta kuinka paljon rahaa saa upottaa mäntiin ja osiin ym.. että luotettavuus säilyy.

Ainiin, ja laatikkokin varmaan kannattaa ottaa huomioon tässä kohtaa.

Kirjoitettu

Miten ei pakokaasuahdin kiinnosta?    Varmaan paljon helpommalla pääsisit ja simppelimmän paketin tehtyä.    Itse olen tuollaisen alle 1.0l koneen aikoinaan ahtanut ja toimi kuin junan vessa..      Tälläkin foorumilla on useita turbottajia ja apuakin helpommin saatavilla.

 

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...