Jump to content

Levyjarrut laippakiinnikkeillä


Recommended Posts

Kirjoitettu

Pitänee nyt itsekin kommentoida tähän kun on noita jarrumuutoksia tullut tehtyä pariinkin otteeseen. Fiestan satulat tosiaan menee heittämällä kiinni ja pelitti hyvin, mutta koska piti saada isommat ja jäähdytetyt tehokkaamman koneen vuoksi, niin ne Sierran satulat piti saada alle. Se 5mm spaceri siellä välissä on kyllä ollut yksi murheenkryyni. Sen vuoksi mm. vetolaipan korkeudesta on lähtenyt pari milliä. Se tulee poistumaan kun palikat käy vähän koneistuksessa talven aikana. 

Mutta mitä kustannuksiin tulee, niin satulathan ei yleensä purkaamoilla paria kymppiä enempää maksa, mutta se kehitystyö maksaa kun pitää erinäisiä palikoita hankkia ja testailla, että miten sopii yhteen. En nyt ole noita pahemmin laskenut, mutta huomattavasti helpommalla ja ehkä halvemmallakin ois päässyt jos ois hankkinut esim käytetyt 7,9" minisportin jarrut.  Mutta kuten sanottua, se itse väsääminen on niin kivaa ja antoisaa puuhaa :)

Kirjoitettu

Jatketaan nyt tarinointia homman tiimoilta. Minin jarrujen ropaaminen on jäänyt aika vähiin. Turbo-Mini oli aikoinaan 20+ vee sitten luvanvarainen muutos ja helpoimmalla pääsi AKE:n kanssa kun laittoi turbon rojut. Ne ovat riittäneet mainiosti, etenkin kun pääsylinteri on nykyään Mpi minin tehostettu läjä. Sopii vanhalle kun alkaa jaloista voima mennä :-) Niin ja valurautasatulat ei ole ongelma kun kuski painaa niin helvetisti.

Minorin kanssa on sitten leikitty enemmän. Siinähän tekniikan vaihto oli myös (yllätys ?) luvanvarainen muutos ja sain luvat Marinan jarruilla. No ne ei kuitenkaan vakuuttanut  joten etujarruiksi tuli Marinan napaan sovitettu BMW 320 levyt ja Vectran satulat. Takana Peugeotin levy ja VAG satula käppärillä. Noilla mentiin muutama vuosi ja toimi ihan OK mutta kun Saksasta löytyi Porschen Brembot niin ne piti ostaa. Ja niille tietenki isompi levy joka tuli 3000 Omegasta. Ja taas mentii muutama vuosi kun löytyi edullisesti uudet Seat Cupra R:n isommat Brembot. Ja niille sitten 3000 24 V Omegan levyt. Siinä kohtaa sitten päivitettiin vanteet 15" ja taakse sai isommat levyt Primerasta. Paitsi että varttimailipelleilyä varten kumit oli 14" vanteilla eikä ne perskeleet mahtuneet isompien takajarrujen kanssa. Joten takajarrut piti downgreidata takaisin pienemmiksi :-) Ohessa muutama kuva evoluutiosta.

Toi kaikki vaatii melkoista mittailua ja eri luetteloiden kahlaamista jotta löytää sopivat aihiot. Sitten pitää vielä muistaa että sen satulan pitää mahtua myös kääntymään laidasta laitaan eikä ottaa ripustuksiin kiinni. Mutta hauskaa se on ollut, halpaa ei missään nimessä. Mutta edelleen muista että nykymääräykset on ihan per*eestä. Helpoimmalla pääsee jos on tehdastekoiset jarrut. AINA kun on kotitekoisia romppeita niin voi varautua melkoisiin selityksiin leimalla.

 

 

IMG_1381.JPG

IMG_1434.JPG

Seat_Brembo_1.JPG

Kirjoitettu
1 tunti sitten, Purtsi kirjoitti:

Fiesta jos ei tarvitse olla jäähdytetyt. Nekään ei tosin mahdu peltivanteiden sisään.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
 

Eli jonkun vanhemman fiestan satulat sopii?

Tarkoitus vaan päästä 1.3 koneen kanssa leimasta läpi ilman älyttömiä kustannuksia, eli ei tarvitse olla jäähdytetyt.

Tietysti autoon laitan 10" tykkivanteet!

Kirjoitettu

Vielä kommentoiden rumpujarrullisten vetareiden kestävyyteen,kautta aikain on ollu isoja(vakio)koneita rumpujarruilla.En oo ikinä kuullu,että ois murros hajonnu.Itse aikoinaan (nuorena)särin yhen!Pakki päälle ja renkaat linkkuun,piti näyttää miten Mini pyörii paikallaan.Ei pyöriny,kerran vaan nytkähti...Sitten,kun laitetaan enemmän tehoja ja paremmat renkaat saattaa paukkua suoraan ajettaessakin....

Kirjoitettu
1 tunti sitten, minorv8 kirjoitti:

Kerro nyt vielä miten aiot ton halvan paketin tehdä.

Mikä olkanapa, rumpu vai levy ?

Mikä vetolaippa, rumpu vai levy ?

Levy vetolaipan ulko- vai sisäpuolelle ?

Jos vain mahdollista niin, rummullisen olkanapa ja vetolaippa, kun ne kerta löytyy useaan otteeseen.

Levy mieluiten laipan ulkopuolelle.

Kirjoitettu

Onnea kokeiluun,niinku kerroin,tehoista ja tuurista riippuu sit kesto...

Kirjoitettu

Tuossa ohje jos käytät levyjarrunapoja:

http://retromini.weebly.com/old-retromini-archive/fiesta-brake-conversion

Tuossa aika monta sivua muutenkin aiheesta.

http://www.theminiforum.co.uk/forums/topic/7909-mk1-fiesta-caliper-conversion/

En nyt tähän hätään löytänyt omiakaan muistiinpanoja, että millainen laippa pitäisi tehdä jos käyttää rumpujarrunapaa. Muistaakseni jarrulevyt mitä siinä käytettiin on Fiat 127:sta. Mulla on todennäköisesti tallissa jemmassa yksi laippa, mutta sitä on modattu sen verran, ettei ole enää käyttökelpoinen. Samoin pitäisi löytyä pari jarrusatulaa, mutta nekin on sen verta modattu että niitä voi käyttää enää korkeintaan mallaamiseen, käyttöön niitä ei uskalla ottaa. Jarrupalat on varmaan ainoat käyttökelpoiset osat niistä =P

Kirjoitettu
4 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Onnea kokeiluun,niinku kerroin,tehoista ja tuurista riippuu sit kesto...

Katsotaan nyt mihin tässä taas päädytään.

Tarkoitus olisi kyllä piristellä moottoria pintaa syvemmältä, eli paikat ennemmin tai myöhemmin varmaankin pamahtaa ja sitä en todellakaan halua.

Kaikki vaihtoehdot on vielä auki toki, mutta englannista en rupea tilaamaan kyseistä settiä ja se on varma.

 

 

 

Kirjoitettu
21 minuuttia sitten, mikke kirjoitti:

jos 1-piiriseen tarviit jarruja mulla olis ylimääräset jarrut ja tehostaja jotka sopii 10", toki ainakin tehostaja tarvii korjaus sarjan koska vuotaa

Kiitos, mutta tarve olisi kaksipiirijarruille.

Kirjoitettu

Tänään tuli selailtua satuloita "pikkuautoista" ja huomasin että vanhan nissan micran palikat voisi sopia, sillä tarkoitettu 12" pyörille ja ovat muutenkin pienet.

Taisi olla jopa sama pulttijako kuin minissä, joten micran levytkin saisi pienellä sorvauksella sopimaan.

Kirjoitettu

Oleellinen mitta on sen levyn sisähalkaisija. Senhän pitää mahtua vetolaipan päälle. Pulttijako taitaa Micrassa olla 4x100 mm eli lähellä Minin jakoa. Pulttijako on sun murheista pienin.

Tossa linkkin Brembon sivulle: https://www.bremboparts.com/europe/fi

Sieltä voi hakea joko mitoilla tai sitten arpomalla sopivia levyjä. Liitetiedostona EBC:n luettelo jossa myös mittoja merkeittän.

EBC 2007 ukautocat.pdf

Kirjoitettu
On ‎14‎.‎11‎.‎2017 at 20.40, mikke kirjoitti:

jos 1-piiriseen tarviit jarruja mulla olis ylimääräset jarrut ja tehostaja jotka sopii 10", toki ainakin tehostaja tarvii korjaus sarjan koska vuotaa

Kyllä ne itse jarrut on ykspiirisessä/ kakspiirisessä ihan samat

Kirjoitettu

Löytyy myös semmoisia joissa on jo 1275 ja levyjarrut,mut papereissa yhä 850 tai 1000:n.Muutoskatsastus muka maksaa liikaa ja tonnisessa on halvempi? vakuutus.Ei jaksa aina ymmärtää...

Kirjoitettu

Ei se koneen vaihto mikään iso homma ole, mutta on siinäkin oma vaivansa.

Tonnisen heitän varmaan muutenkin ekaan katsastukseen, jos en saa 1275 myllyä kasaan.

Paljonko käytettyjen levyjarruhilppeiden hinta on noin käytettynä, jos joskus päädyn niihin?

Kirjoitettu

200-400€,kunnosta ja mallista riippuen.Itellä näitä parit olis,en ole vielä myymässä.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...