Jonte Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Tervehdys! uusi MININ osaomistaja liittyy joukkoon tummaan ja heti on kysyttävä, josko joku tietäisi. Auto on Cooper S -03 Mikä hihnapyörä voisi ikään kuin soida moottorin käydessä? Sellainen metallinen heleä ääni, joka muuttuu kierrosten noustessa. Tyhjäkäynnillä ääntä ei oikeastaan kuulu. ajattelin ensin, että ääni tulee jarruista, mutta kierrosten lisääminen muuttaa ääntä, niin kyllä se moottoriin liittyy.. Hihnaa ei ole varmaan hetkeen vaihdettu. Nyt autolla ajettu 149tkm, joten varmasti joskus kuitenkin, vaikka ei huoltokirjasta löytynyt mitään merkintää. Hihna täytyy vaihtaa nyt mahdollisimman pian, niin sitten pääsee pyöräyttämään konetta ilman hihnaa hieman. Tietysti kiristäjän ja ohjurin pyörää voi myös pyöräyttää sitten käsin, jos ääni tuleekin laakerista.? t. JJ
Aukka Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Olisko kuitenkin ihan normaalia remmiahtimen ääntä?
Jonte Kirjoitettu 31. Lokakuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 31. Lokakuuta, 2017 Jaa-a. Paha sanoa, kun ei ole vielä tuosta juuri kokemusta. =) Vinkunaa se ei ole, se kuuluu sitten, kun painaa lusikan lattiaan. No, selvinnee... Kiitos kaikille Foorumin kirjoittelijoille. Täältä löytyy aika moneen asiaan vastaus ja ratkaisu!
Mini1380 Kirjoitettu 31. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 31. Lokakuuta, 2017 Tuota hihnanvaihtoa sitten helpottaa huomattavasti oikeanlaisen kiristimen vapautustyökalun käyttö.
Jonte Kirjoitettu 31. Lokakuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 31. Lokakuuta, 2017 Jep! Jostain Jenkkisivulta löysin työkalun mitat, joten täytyy sellainen värkätä. Joku kirjoitti käyttävänsä 5mm tappeja ja rengasrautaa. Varmaan noinkin onnistuu, mutta oikealla työkalulla onnistuu varmasti parhaiten..
Mini1380 Kirjoitettu 31. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 31. Lokakuuta, 2017 Tein itse sellaisen työkalun ja sillä onnistuu homma helposti, lisäksi tarvitse sopivan tapin millä lukitset kiristimen löysäksi.
Jonte Kirjoitettu 4. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 4. Marraskuuta, 2017 Tein tällaisen työkalun ja hyvin toimi. Hihna tuli vaihdettua. Työkalun mitat pdf-tiedostoissa, jos joku muukin haluaa tehdä itse. Ohjurirullan laakeri kuulosti hieman kuivalta, joten täytyy vaihtaa se. Josko "soiminen" tai kiljunta loppuu siihen. Hihnatyökalu.PDF Lapa.PDF Varsi.PDF Igor 1
Jonte Kirjoitettu 13. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 13. Marraskuuta, 2017 Onko tietoa, onko Minejä sekä kaksinopeuksisella jäähdyttäjän flektillä että yksinopeuksisella? Vein auton huoltoon siitä syystä, että luulin ykkösnopeuden (etuvastuksen) olevan rikki, mutta sain kuulla, että autossa on yksinopeuksinen puhallin? Olen saanut väärän käsityksen aiheesta. Luulin, että kaikissa on kaksinopeuksinen puhallin. No ei se mitään, onpahan nyt katsottu, että toimii niin kuin pitää. Kai.
Mini1380 Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2017 Kyllä sen kai kaikissa R53:ssa pitäisi olla 2-nopeuksinen.
Igor Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2017 1 hour ago, Mini1380 said: Kyllä sen kai kaikissa R53:ssa pitäisi olla 2-nopeuksinen. Juuri näin.
Jonte Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2017 Hmmm... Huolto väitti, että on vain yksi nopeuksinen. Puhaltimelle ei kuulemma mene tarpeeksi johtoja, että voisi olla kaksinopeuksinen ja testerilläkään ei saanut pakotettua kuin yhden nopeuden päälle. Huolto on Tampereella toimiva, bmw-autoihin erikoistunut huoltoliike, joten ihmettelen kyllä, mutta kaikki on mahdollista. Harmittaa vaan, kun auton minulle myyneen liikkeen kanssa sovittiin, että flektin toiminta tarkistetaan ja korjataan tarvittaessa heidän piikkiinsä. Nyt se on tarkastettu ja todettu toimivaksi, mutta jos on kuitenkin rikki.. Perhana sentään! Kaipa se on itse korjattava tämäkin.. ;-) Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus vaihtaa öljyt ahtimeen, joten viimeistään silloin katson, onko tuolla puhaltimen kotelossa se etuvastus. Käsittääkseni flektille ei tarvitse mennä kuin kolme piuhaa, että flekti voi olla kaksi nopeuksinen. Yksi maa, toinen täydelle nopeudelle ja kolmas hitaalle nopeudelle. Hitaan nopeuden johto menee etuvastuksen kautta moottorille? Onko releitä kaksi? Toinen täydelle nopeudelle ja toinen hitaalle? Ja toinen näistä sijaitsee puhaltimen kotelossa? Igor, olet asentanut itse etuvastuksen myös ns. auton puolelle? Mitä vastusta käytit ja mistä hankit sen? Luin muistaakseni jenkkifoorumilta, että alkuperäisen vastuksen arvo on noin 0,33ohmia ja 100w.
Igor Kirjoitettu 15. Marraskuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 15. Marraskuuta, 2017 Ei varmasti saa testerilläkään kuin yhden nopeuden päälle jos se etuvastus on rikki. :) Mutta sen puhaltimen siis pitäis pyöriä hitaalla nopeudella koko ajan kun ilmastointi on päällä (kun kompura on saanut paineet ylös). Jos vastus on rikki, niin ilmastointi päällä puhallin pyörii täydellä nopeudella pienin väliajoin. Lisäksi niitä nopeuksia ohjaa veden lämmöt: 105 asteessa lähtee hidas nopeus, ja 112 asteessa nopea. Muistaakseni flektille menee eri määrä johtoja riippuen siitä onko auto facelift-mallia vai ei. Faceliftissä puhaltimen releet on jossain sulakeboksin alla ja vanhemmassa siellä puhaltimen yhteydessä. Eli vanhempaan ei mun käsittääkseni voi tehdä tota ohitusleikkausta siihen liittimen tienoille, koska vika on vasta releen toisella puolella. Mulla tosin on kokemuksia vain faceliftistä, joten jos joku tietää paremmin tosta vanhemmasta..? Mutta jos olet ahtimen öljyjä vaihtamassa, niin joudut kuitenkin irrottamaan sen puhaltimen, ja voit vaihtaa sen vastuksen suoraan oikealle paikalleenkin. Mä tilasin vastuksen tohon omaan ohitusleikkaukseen Vaasan elektroniikkakeskuksesta: HSA100-0R47 (eli 100W ja 0,47ohm)
Jonte Kirjoitettu 15. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 15. Marraskuuta, 2017 Kiitos vastauksesta. Mun autohan on vanhempaa mallia. Ei siis facelift. Kun laitan ilmastoinnin päälle, niin flekti ei lähde pyörimään. Aikansa, kun odottaa, niin pyörähtää nopealla nopeudella hetken ja sammuu taas. Tästä päättelin, että etuvastus on rikki. Huollossa sitten kumosivat väitteeni/luuloni.. ? Flektille ei mene kuin se yksi pistoke. Joissainhan on erillään se pienempi pistoke. Kun irrotan sen puhaltimen, katson onko siellä se etuvastus. Jos on, niin taidan juottaa johdot sinne alkuperäisen vastuksen nastoihin ja asentaa vastuksen, johonkin viileämpään paikkaan. Jos kestäisi sitten paremmin. Tämä kaikki on siis edelleen arvailua, mutta selviää vielä. ?
Turbo 69 Kirjoitettu 15. Marraskuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 15. Marraskuuta, 2017 Miulla oli r56:ssa flektin kakkos vaihe sökö,se tosin poltti aina käynnistyessään pääsulakkeen ja häiriö valo syttyi.Sitä kun yritti väkisin pyörittää,alkoi vastus savuta.Uusittiin koko flekti,meni takuuseen.
Igor Kirjoitettu 15. Marraskuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 15. Marraskuuta, 2017 R56:een on laitettu tehtaalla ihan eri viat. :D AAB-1 and Mini1380 2
Jonte Kirjoitettu 18. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 18. Marraskuuta, 2017 Nyt on Minin keula purettu. Kyllä sieltä puhaltimen kotelosta etuvastus löytyi.Hapettunut ja keraamikin halki. Milloinkahan viimeksi toiminut hidas nopeus flektissä? Uusi vastus tuli Vaasasta Igorin antamilla spekseillä. Askartelen sen paikoilleen ja katsotaan miten käy. Ahdinkin on jo lattialla, mutta en ehtinyt eilen vielä katsoa, tuleeko sieltä vanhaa öljyä, ja jos tulee, minkä verran ja millaista. No, se selviää tänään. Jännittää.. :-) Sellainen ikävä ylläri jo löyty, et laturi oli halki.. ? Mikähän senkin päälle on käynyt?? Pajoitus jatkuu...
Jonte Kirjoitettu 21. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 21. Marraskuuta, 2017 Jep jep. Mini taas iskussa! Tuli laitettua öljyt ahtimeen ja uusi vesipumppu samalla. Lisäksi laturi meni samalla vaihtoon, kun oli kerta halki. Ajattelin, että typerää jättää se nyt vaihtamatta, kun ei tiedä, kuinka kauan olsi sitten toiminut. Etuvastuksen vaihdoin palaneen tilalle ja kas kas, puhaltimen hidas nopeuskin alkoi toimia. =) Kävinpä näyttämässä äskön etuvastusta siellä huollossakin (Rantaperkiön katu), missä piti todeta rikkoutunut etuvastus ja kysyin, että mikä tämä on. Eivät tienneet. Kun selitin, että mikä se on ja mitä virkaa sillä on, sanoi, että eivät ole koskaan vaihtaneet. Ainoa pahoittelu oli, kun olin jo selin lähdössä pois, "sori". Kyllä on ihan saatanan varma, että kierrän ko. korjaamon kaukaa ja toivottavasti moni muukin Minin omistaja! Kaikki pitää itse tehdä!
Igor Kirjoitettu 22. Marraskuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 22. Marraskuuta, 2017 Mulla on semmonen epäilys, että toi etuvastuksen rikkoutuminen edesauttaa kannen halkeamien syntymistä. Toki kannessa voi olla jotain valu-/valmistusvikaakin, mutta jos lämmöt seilaa jatkuvasti sinne 112 asteeseen (esim. ruuhkassa seistessä) ennen kuin puhallin lähtee päälle, niin ei se voi kovin hyvää tehdä... omassa oli toi etuvastus rikki todennäköisesti jo ostettaessa, ja itse ehdin ajelemaan reilun vuoden verran ennen kuin hoksasin edes tarkistaa puhaltimen toiminnan. Toki virityskin vamasti vaikutti kannen halkeamiseen, mutta on näistä mennyt kansia ihan vakioistakin. Omassa on nyt bytetronikilla säädetty puhallin heräämään pikkuisen pienemmillä lämmöillä, ihan vaan varmuuden vuoksi.
Jonte Kirjoitettu 29. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 29. Marraskuuta, 2017 Nyt on moniurahihnan ohjurirullakin vaihdettu, kun se ei ehtinyt tulla Saksasta ennen ahtimen öljyjen jne. vaihtoa. Loppui tuo alkuperäisen kysymykseni "soiminen" ja nyt käy nätisti ilman häiritseviä sivuääniä. Seuraava asia, joka kyllä häiritsee (vaimoa ei) on ohjauksen pieni välys. Eli ratti pyörii suuntaan ja toiseen hieman, ennen kuin tapahtuu. Mistähän vikaa lähtisi hakemaan. Uloimmat raidetangon päät vaikuttivat välyksettömiltä. Kun rattia pyöritteli, niin välillä kuului narahdus, mutta se loppui, kun rasvasin ohjausakselin ristinivelet synteettisellä vaseliinilla. Kun saa kaverin tallille mukaan pyörittelemään rattia, niin sitten pystyy rajaamaan tuota välyksen aiheuttajaa jo aika pitkälle...
Mini1380 Kirjoitettu 29. Marraskuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 29. Marraskuuta, 2017 Tarkista etualatukivarsien takimmaisten puslien kunto.
Jonte Kirjoitettu 29. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 29. Marraskuuta, 2017 (muokattu) Kiitos vinkistä. Täytyy tarkistaa puslien kunto! Youtubesta hain myös vinkkiä ja tällainen osui eteen: Tässä oli korjauksena ollut ylemmän ristinivelen kiinnityspultin kiristäminen. Täytyy tämäkin tsekata. EDIT Selvisikin helposti tuo ohjauksen välys. Ohjausakselin alempi ristinivel on välyksellinen. Täytyy alkaa etsiä netistä tietoa, saako pelkkää niveltä jostain.. Muokattu: 3. Joulukuuta, 2017, käyttäjä: Jonte
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään