Nikamat Kirjoitettu 28. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 28. Lokakuuta, 2017 Moikka! Yritin kahlata vanhempia jarruihin liittyviä keskusteluja, mutten löytänyt vastausta omaan ongelmaani. Mikäli sellainen on jo olemassa niin pahoittelen internetin ajotaidottomuuttani! Olen tässä n. 4 vuotta entisöinyt vm. -67 morris MKII. Auto sijaitsee n. 500km päässä joten joka viikonloppu ei pääse pajalle, mutta projekti alkaa olemaan jarruja vaille valmis. Olen nyt noin neljä kertaa paininut jarrujen kanssa ja viimeisimmän myötä kaikki jarruputket ja -letkut, pääsylinteri sekä renkaiden työsylinterit on vaihdettu sekä säädettävä jarrupaineentasaaja. Rumpuja en ole vaihtanut, mutta niiden jarrupinta on kevyesti sorvattu, palat on uudehkot ja kaikissa kengissä on säätövaraa, mutta säädetty. Kyseessä yksipiiriset rumpujarrut. Jarrut on ilmattu perinteisesti ja eezibleedillä useita kertoja. Nestettä tulee kivasti ja n. 3 litraa nestettä valutettu - tai enemmän - , vaikea uskoa että vielä olisi ilmaa putkissa. Jarruvalokatkaisin toimii. Mutta itse ongelmaan, jarrupoljin on todella kevyt ja painuu pohjaan. Mikäli poljinta pumppaa niin, ettei päästä poljinta nousemaan ylös asti niin jarrut alkaa löytymään ja poljin ei painu pohjaan asti. Heti kun polkimen päästää ylös niin "paineet katoaa". Pumppaamalla saa jarrut, mutta silloinkin poljin painuu melko alas. Paineet kyllä pysyy eli poljin ei ala valumaan. Mitään vuotoja en ole havainnut ja monesti olen käynyt läpi, juurihan uusin kaikki putket ja liitokset. Jarrupääsylkkä koestettu pitämällä peukaloa sylinterin päässä, tällöin poljin liikkuu vain sentin ja stoppaa - sylkässä ei siis vikaa? Alkaa itseltä ymmärrys ja niksit loppumaan, onko muut törmänneet vastaavaan ongelmaan? Mikä avuksi, kaikki sylinterit toimii, ei vuoda ja ongelma on olemassa vaikka kengät säätäisi niin kiinni että renkaat ei käsin pyöri. Nykytilalla tuskin katsastusmies lyö leimaa paperiin. /Niko
Turbo 69 Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Aikoinaan oli rimpujarrujen kanssa samaa ongelmaa,ilmeisesti oli rummut liian kuluneet.Ongelma korjattiin väliaikaisesti,hitsaamalla tavaraa kenkiin,sylkkien mäntien kohtiin.Sylinterit ei ilmeisesti vaan eka polkaisulla yletä kenkiin.
cmro85 Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Samaa ongelmaa oli omassakin. Vaikka jarrukengät ei niin kuluneilta näyttäneet korjautui lopuksi vaihtamalla kengät uusiin. Takana kenkien säätö on yläpäässä joutui jarrusylinteri tekemään pitkän liikkeen. Taisi pahentaa tilannetta kun tarvikesylinterit olivat isommalla männällä. Pääsylinterin tilavuus on loppupelissä todella pieni. Ilmatessa pitää huolehtia, että sylinterin nestepinta ei pääse laskemaan. Aika herkästi se vetää sinne ilmat jos käyttää tuota ilmauslaitetta (jolla paine pääsylinterissä) ja nestepinta pääsee parikin senttiä laskemaan. Jos tästä kirjoituksesta nyt mitään selkoa saa, niin ilmaa ensin etupää ja siirry taakse. Kun ilmakuplat vähenee, niin voit ilmata lopuksi oikeassa järjestyksessä. Vasen taka, oikea taka, vasen etu, oikea etu. Eli pisimmät putket.. Jos ei tullut ajatuskatkos.... Ei myöskään kannata yrittää siten, että laskee yhdestä sylinteristä nestettä ulos, vaan käytä nopeasti nippaa auki ja kiinni. Voi joutua kiertämään autoa pari / kolme kertaa ympäri. Tällöin ei mene nestettä haaskiiseen ja ei pääse ilmaa mistään lisää järjestelmään. Tuo jarrupaineensäädin kannattaa säätää ilmauksen ajaksi ensin tiukalle. Silloin neste pääsee helpoiten takajarruille. Kun jarrut on saatu, voi säätää löysemälle, jotta takajarrut ei ole liian voimakkaat. Jos sinulla on sellainen vakiosäätimestä modattu malli. Oletko käyttänyt pääsylinteriä auki? Onhan takaisku ehjä? Tein pääsylinterien alle 2mm kumista tiivisteen ja 2mm paperitiivisteen. Tuo oli liikaa, eli piti poistaa tuo 2mm paperi. Minullakin on ensimmäinen mini, mutta 1-piirijarrullisia autoja ollut useita. Ei koskaan ole tappeluttanut näin paljoa, että saa jarrut kuntoon. Jarrukengät pitää säätää kiinni rumpuihin. Ensin niin kiinni, että pyörä menee jumiin ja sitten löysätään vain sen verran, että rengas pyörii käsin. (säätöruuvit siten, että kiristyy pyörän pyörimisuuntaan nähden). En tiedä onko tästä apua, mutta varmaan olet kokeillut jo kaikki temput..
Turbo 69 Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 En usko,että siellä ilmaa enää on,hitsaa kenkii lisuketta ja kokeile sitten uudelleen.
Kimi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Moi, Kun pumppaat nopeasti niin jarrukenkien jouset ei ehdi vetää kenkää takaisin, jolloin jokainen pumppaus vie kenkää lähemmäs rumpuja. Kun päästää jarrun ylös ja odottaa vähän, niin jouset vetää kengät irti rummuista ja pumppaus aloitettava alusta. Ilmaaminen vie hetkeksi kengät lähemmäs, jolloin saa vaikutelman että auttaa. Säädä kengät lähemmäs. Niin kiinni että tahmaa ja sitten puoli kierrosta auki. Vedä kässäri päälle, ja jos polkimen tuntuma muuttuu on takana iso rako. Kässärissä pitäisi olla jotain 3-4 naksua riippuen vaijerin joustosta. Jos nousee ylös asti on rako liian iso. Jos säätövara ei riittä, lisää tavaraa säätöpalan ja kengän väliin. Voit kokeilla vaikka 3mm rautalangalla ja jos toimii, niin tekee jonkun toimivan kiinteän systeemin. Josssain olen nähnyt pidempiä säätöpaloja (se ihmeellisen näköinen pulikka kartioruuvin ja kengän välissä). /kimi
cmro85 Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Jarrukengät löytyy motonetista. Voi olla ettei auta jos rumpuja sorvattu. Ja se tavara pitäisi lisätä sinne sylinterin puolelle, ei sinne ruuvinpuolelle. Tilasin ensin m..tronista mutta sattui sekundakengät. Näissäkin taitaa olla maanantaikappaleita. Edessä pitäisi olla myös ne jouset jotka estävät sylinterien karkaamisen kengistä. Ne jouset joilla männät lukitaan kenkiin.
Turbo 69 Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Johan mie kirjotin,että KENKIIN sylinterien kohdille lisää tavaraa!
Kimi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Moi, Takana molempiin päihin. Kenkä pitää viedä tasasesti ulospäin. Jos et laita levitystä säätöpalojen puolelle, niin silloin kitkapinta ei koskaan kulu sieltä jos ei kartioruuvilla pääse säätää lähemmäs nytkään. Sylinterien kohdalle silloin jos on selkeästi vaarana että mäntä voi pullahtaa ulos. Tässä miten käy kun levittää vain toisesta päästä. Etupäästä en sano mitään kun en koskaan ole sellaista minissä koskenut. /kimi
Kimi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Tässä toinen puoli, muuten joku rupee selitteleen sitä sun tätä .
Birchbay garage Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Voi siellä olla pääsylinterikin paskana... Laitappa joka nurkasta jarruletku tukkoon ja pole sit niitä jarruja, jos vielä menee poljin pohjaan, niin löytyy vika pääsylinteristä.
FD100L Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Ilmaa vielä kerran niin, että laitat vuoronperään joka pyöräsylinteristä letkun astiaan ja annat reilusti valua nesteen ihan itsekseen. Et koske jarrupolkimeen, etkä mihinkään muuhunkaan, lisäilet vaan nestettä säiliöön.
Turbo 69 Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Niin,tarkemmin kun mietin,kenkien molempiin päihin sitä tavaraa lisäsin.Kannattaa myös "sovittaa"kengät rumpuihin.Tarkistaa,onko niillä edes mahdollisuus ottaa tasaisesti.
Mini1380 Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Minin rummut ja kengät ovat niin halpoja etten lähtisi mitään kikkakomosia leikkimään vaan ostaisin ympäriinsä uudet rummut ja kengät. Tarkista myös että takana on ne sääöruuvit ja kiilapalat ehjiä/oikean mallisia. koirankoppi 1
cmro85 Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 6 tuntia sitten, FD100L kirjoitti: Ilmaa vielä kerran niin, että laitat vuoronperään joka pyöräsylinteristä letkun astiaan ja annat reilusti valua nesteen ihan itsekseen. Et koske jarrupolkimeen, etkä mihinkään muuhunkaan, lisäilet vaan nestettä säiliöön. Ei taida onnistua minissä. Pääsylinterin yläosasta lähtee jarruputki. Helpoin tapa on tuo pääsylinterin paineistus paineilmalla. Omaan autoon uusin jarrurummutkin, jotka ei todellakaan ole kalliit. Alkuperäiset kun oli päässyt hieman soikeiksi.
Kimi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 29. Lokakuuta, 2017 Moi, Kyllä onnistuu, kun putkessa ei ole ilmaa, niin se toimii kuten lappo. Vapaalla paineella ilmatessa riittää että nesteen saa valumaan "polven" yli säiliön nestepinnan alapuolelle. Tämän takia se säiliö valuu tyhjäksi kun jostain vuotaa. /kimi FD100L 1
cmro85 Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Käytin omassa autossa tuon jarrupainesäätimen muutaman kerran irti, kun piti lisätä simmejä jousen alle. Tässä huomasin, ettei jarrunestesäiliö tyhjentynyt vaikka putki oli takaa irti. Ei ilmeisesti tullut sitä lappo ilmiötä? Irroitin myös jarrunipat ensimmäisenä ja ei sieltä mitään valunut. Piti painella jarrupoljinta (hiljaa) nipat auki aika monta kertaa, että lähti neste liikkeelle. Siksi ei onnistunut oikein perinteisesti "pumppaamallakaan" ilmaus. Mutta.. Tuolla paineilmalla käy kyllä helposti. Kunhan vaan huolehtii, ettei säiliö vajene liikaa. Osta vaan uudet osat sinne ja ilmaa uudelleen. Löytyy jarrut, kuten sain minäkin. En vain uskonut ensin, että se vika oli siellä takajarrukengissä. Uudet kengät joka nurkkaan ja rummut. Osat oikeisiin paikkoihin, niin menee taas vuosia.
koirankoppi Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Mulla ollut yksinkertainen ilmauslaite käytössä reilut 30 vuotta. N. 0,5 litran muovisäiliö jossa tiivis korkki. Toinen muoviletku menee säiliön pohjalle korkin läpiviennistä ja letkun toinen tehty pääsylinterin korkista joka kierretään tiiviisti pääsylinteriin. Toinen letku muovisäiliön kanteen tiiviisti ja letkun toisessa päässä ihan normi renkaantäyttöventtiili jonka voi laittaa autonrenkaan venttiiliin. Säiliö täyteen nestettä, korkit tiukasti kiinni. Irralliseen renkaaseen n. kilo painetta ja liitin kiinni. Katsoo ettei vuoda mistään. Sen jälkeen lähtee nippa kerrallaan päästelemään nestettä astiaan kunnes kuplia ei näy. Ei tarvitse koskea polkimeen, eikä tarvitse kaveria. Tämän toimenpiteen jälkeen ei ole koskaan ollut ongelmia ilmausten kanssa, Sama konsti kytkimelle. Paineen voi pulloon tuottaa tietysti paineenalentimella kompurastakin, mutta tuolla onnistuu vaikka tienpäällä. Pitää vain huolen että muovisäiliössä riittää nestettä Kaksipiirijarrujen ilmauksia en ole tuolla laitteella tehnyt, kun ei ole ollut sopivaa pääsylinterin korkkia.
kemini Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Eikös tuo ketjun alussa maininittu easybleed ole juurikin tuollainen ylipaineella toimiva ilmauslaite. Ainakin minulla on sellainen. Olen sillä ilmannut Minin ja muidenkin jarruja ja kytkimiä ja hyvin on toiminut.
koirankoppi Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Juurikin sellainen. Enpä lukenu alkua huolella. Tuon laitteen myötä ei ilmausten kanssa ole tarvinnut tuskailla koskaan. Helppo tehdä myös itse haluamalleen pääsylinteri korkkimallille.
koirankoppi Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Jokainen tekee tyylillään, mutta itse olen pitänyt lähtökohtana vanhan Minin peruskorjauksessa jarrujen osalta, että kaikki kuluva uutta. Pääsylinteriä ei tietysti tarvitse uusia, jos se on syöpymätön, mutta kumit kuitenkin. Osat on edullisia Näin kun kerran kunnolla tekee, niin harrastekäytössä ei tarvitse vuosiin jarrujen kanssa taistella. Vaikka ajaisi enemmänkin. Silikoninesteitä olen käyttänyt Mineissäni n.30 vuotta, enemmän ja vähemmän ajetuissa. Ei ole ainakaan mitään huonoa kerrottavaa siitä. Pisimpään yksi seisoi lähes 4 vuotta kylmässä tallissa, eikä mitään jumia/vuotoja ilmennyt. Enemmän ajetusta esim. n. 60 tkm:ä 14 vuoden aikana, talvet seisonut. Ei mitään ongelmia jarrujen kanssa. Myös jonkinlaisessa "leikillisessä kilvanajossakaan" ei mitään häipymisiä, vaikka laikat punotti joskus. Mielipiteitä,tyylejä,uskomuksia ja tapoja on monenlaisia. Minä nyt kerroin omani
FD100L Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 10 tuntia sitten, Kimi kirjoitti: Moi, Kyllä onnistuu, kun putkessa ei ole ilmaa, niin se toimii kuten lappo. Vapaalla paineella ilmatessa riittää että nesteen saa valumaan "polven" yli säiliön nestepinnan alapuolelle. Tämän takia se säiliö valuu tyhjäksi kun jostain vuotaa. /kimi Jep, aika harvoin tarvii easybleediä kaivaa esiin, mutta joskus, monimutkaisemmissa järjestelmissä edelleen tarpeen.
LeeHarvey Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Vinkejä vian etsintään. Ruuvaa säädöt niin kiinni, että rummut ei enää pyöri. Kokeile onko poljin parempi. Jos ei auta, niin rumpuja irti yksi tai kaksi kerrallaan ja lukitse männät isolla jakarilla tai muulla keinoin. Tuollalailla voi metsästää missä päässä vika on. Jokuhan antaa myöden. Ei olisi eka kerta, jos vaikka uusi jarruletku olisi valmiiksi rikki.
Turbo 69 Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Tuo keino ei auta siihen,jos joku sylinteri liikkuu liikaa.Ainahan kaikki uudet osat "pitäs"olla vanhoja parempia,mutta nykyään ei voi olla varma.Osat teetetään jossain halpismaissa,sama vika joka firmoilla. Jarrukenkien sovitus perustuu muodon tarkistukseen,joskus kengän muoto rumpuun nähden on päin peetä.Eli,vaati pirun pitkän sisään ajon,ennen kuin saa pitämään.Uudet kengät ja heti katsastukseen,ei pidä. Tämä vaan vinkkinä,ettei tarvi heti uudelleen käydä säätämään,kun saa muuten jarrut ok.
johnny Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 niin ja täytyy muistaa et näissä brittivehkeissä on muutenkin ihan onnettomat jarrut, joten jos kerran paine pysyy niin en ottaisi kauheesti stressiä vaan veisin leimalle. olet vaan luultavasti tottunut liian hyvään. : P
minorv8 Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 30. Lokakuuta, 2017 Molemmissa Mineissä on tosi hyvät jarrut, en oikein allekirjoita edellistä väitettä. koirankoppi 1
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään