Jump to content

Vilkut ja Body Control Unit


tosion

Recommended Posts

Apua taas kaivataan .... siis viisaammilta (kuin minä)

 

Eilen huomasin sattumalta, että ei taida Mini (Cooper 2004) vilkuttaa - siis miltään kulmalta. Ei myöskään hätävilkuta, eikä vilkut reagoi etälukitukseen liioin.

 

Tarkemmin kun muistelin, taisi pari viikkoa sitten yksi Skodakuski takana villisti vilkutella valoja, ihmettelin, että mikä sille nyt tuli - no en enää; varmaan seurannut jo jonkin matkaa kaupungissa vilkutonta ajoani.

 

No tuohon kun yhdistän vielä pesukadun välittömästi ennen ajoa niin:

 

Kojetaulu kuitenkin reagoi vilkun kytkemiseen, joten sisällä menee ihan kivasti ja mittaristo vilkkuu kuten pitääkin. Sulake numero 8 on ok - sen kun ottaa pois, mittaristo vilkuttaa edelleen ....

 

Nopea Googlaus isosta maailmasta antaa vikkiä BC1 "ohjausyksikön" suuntaan. Kuulemma on kosteusherkkä eikä tykkää esim painepesurista. Itseä askarruttaa se, että ainakin oman havaintoni mukaan kaikki muu toimii hyvin. Voisiko kosteus aiheuttaa pelkästään ongelman vilkuissa?

 

Onko ehdotuksia? Ihan heti en ajatellut lähteä kaivelemaan tuota yksikköä verhouksen takaa esiin ja ryhtyä kuivattelemaan? Auttaako resetointi (buuttaus) - miinus napa akusta irti - odottelua ja kiinni takaisin?

 

Vaikeaa on, kun ei taida olla enää mitään vilkkureleitä ;-)

 

Kaikki vinkit on tervetulleita.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kesälomat vissiin painaa ;-)

 

Tarkennetaan kysymystä, jos joku osaisi näihin vastata.

 

Siis kun mittariston merkkivalot toimii kuten pitääkin, niin:

 

Saako ne saman ohjauksen tältä ohjausyksiköltä. Voiko siitä päätellä, ettei ohjausyksikkö olisi viallinen? Sitten vielä tyhmä kysymys, mutta ei se mitään. Nyt kun ei ole mitään vilkkureleitä jne. Toimiiko vilkut tänä päivänä niin, että itse asiassa ohjausyksikkö vetää ohjaussignaalin maahan ja itse vilkulle tarjotaan maan sijaa koko ajan jännitettä? Vai meneekö ohjaus perinteisesti niin, että ohjausyksikkö tarjoaa vilkulle suoraan +12 V jännitettä?

 

Edelleen - onko kaikki kuusi vilkkua johdotettu suoraan ohjausyksiköltä vai mistä kannattaa etsiä sopivaa haaroituspistettä mittausta ajatellen (siis jos kuvittelee jossain olevan piuhan poikki)

 

Kesäterveisiä kaikille!

Link to comment
Share on other sites

Vastataan itse ja toivotaan, että joku viisaampi hyppää kelkkaan lisätiedon myötä ...

 

Mittailin vilkun lampun kannasta:

  1. Napa 0-potentiaalissa
  2.  "Kannan kuori" on ohjauksessa
  3. Eli kun vilkku on kytketty päälle tulee sinne katkova ohjaus. + 20 vuotta vanhan Flukeni mukaaan jännite muuttui n. 0-4 V.  Tosin Fluken nestekidenäyttö on aika hidas seuraamaan muutosta, joten mikä lie todellinen jännite. No ei riittävästi polttimolle kuitenkaan.
  4. F8 sulakkeen poistaminen ei muuta ohjausta

Sulakerasiasta:

  1. F8 on jännitteinen
  2. Sulake irti sulakkeen kylmästä puolessa mitattuna ei tapahdu mitään suhteessa 0 potentiaaliiin, kun vilkku kytketään päälle. Voisiko tästä päätellä, että siellä ei ole yhteyttä mihinkään. Jotain jännite/vastus muutosta luulisi ilmenevän vilkun aikana, jos se olisi johonkin kytketty?

Tuosta ohjausyksiköstä. Googlaamalla selvisi, että sieltä lähtee jokaiselle 6 vilkulle oma karva X254 liittimeltä ohjausyksikön alapuolelta. Ohjausyksikön yläpuolelta sinne tulee liitin X255 jossa on yksi karva nro 32. Sen takana lukee "vasen/oikea vilkkku katkaisijalta" . Tuo vähän ihmetyttää? Liittynee väylätekniikkaan? Miten yhdellä karvalla ohjataan vasen/oikea/nolla? Muuta tulokarvaa en liitintiedoista löydä. Voisiko tuo karvan 32 liitos olla "hapettunut" tai sitten koko karva poikki. Mistähän karvan toinen pää löytyisi?

 

Ihmettelen myös sulakkeen F8 yhteyttä noihin ohjausyksiköltä lähtevään 6 vilkun karvaan (sen karvan 32 kautta?)

 

Niin ja muuten - jarruvaloista palaa vain se keskimmäinen.

Link to comment
Share on other sites

Voimia vian etsimiseen. Apuja ei ole antaa kun oma oli kokonaan valojen osalta sekaisin.

Jouduin ostamaan r52 koriseen cabrioon kokonaan uuden(käytetyn) boksin johon itse muutin avaintiedot yms pientä.

 

Sen verran tiedän että kyseisen boksin takapuoli on vahvasti liimattu kiinni ja todella herkkä hapettumaan ja nimenomaan sen silikonin/liiman ilmakuplien kohdilta.

 

Jos päätät purkaa boksin ja se on näitä kasaan liimattuja niin lämmitä kunnolla eikä puukkoa, muuten hajoaa se piirilevyn lakkaus ja se on siinä sitten...

Link to comment
Share on other sites

Kiitos henkisestä tuesta ja vinkeistä .... siirsitkö vanhasta yksiköstä tiedot siirtämälllä fyysisesti tuon pintaliitosmuistipiirin vanhalta levyltä uudelle vai onnistuiko "kotikonstein" datan kopiointi?

 

Paljonko muuten käytetty yksikkö kustansi? Koodattaisiinko tuo "käytetty" mahdollisesti jälleenmyyjän huollon toimesta?

Link to comment
Share on other sites

Ostin ebaysta oman yksikön ja kun noi koodit ja ulkonäkö piirillä vastas netin ohjetta niin siirsin vaan sen piirin jossa avaimen koodaus yms tiedot on.

 

Kunhan boksi on sama niin se toimii kyllä ja ajaakkin käsittääkseni voi mutta jotain siinä oli mitä se herjaa huolloissa sitten ainakin.

Omasta jäi usein valot päälle ja välillä taas ei vilkut vilkutellu.

Kyseinen vikakin oli satunnaista ja kun ei voinut enää luottaa jääkö valot päälle parkissa niin vaihdoin sen.

En löytänyt itsekkään vikaa tv video korjaajan opeilla ja olisi vaatinut enemmän dataa mitä netistä edes löytyy.

 

Ymmärtääkseni apuja vois saada näiltä oikeilta "chippaaja" firmoilta eli esimerkiksi chiptuning riihimäessä pääsisi purkin sisälle ihan kunnolla näkemään mitä vikaa.

Suosittelen kysymään.

Link to comment
Share on other sites

Seniorille lisää kiitoksia!

 

Ilman mitään tietoa heitän ilmoille omaa pohdintaa näistä lähtötiedoista:

 

  1. Sulake 8. Tällä tuskin on mitään tekemistä itse vikkuvalojen suojauksen kanssa. Lienee suojaamassa ainoastaa sitä vilkun kytkimelle menevää "piiriä"? Right?
  2. Ohjausboxin "syöttösulakkeet" taitaakin olla niitä konetilan boxin alla olevia "isoja" (50A) sulakkeita ja varsinainen 12 V virransyöttö vilkuille tulleekin sitä kautta? Right?
  3. Karva 32 ohjausboxin liittimellä taitaakin tarjota vaan ohjaustietoa -> koska merkkivalot mittaristossa toimii ja itse vikun kannallakin tapahtuu tuo 0-4 V jännitemuutos, niin tämä karva hoitanee tehtävänsä OK? Right?

Itse asiassa tuohon autopesuteoriaankaan en enää luota - auto on kuitenkin ihan kuiva jalkatilasta. Veikkaan, että ohjausboxi sai kipeetä, kun yritin herätellä autoa henkiin tyhjentyneen akun takia pitkän seisonnan jälkeen ja apukäynnistysakku "temppuili". Kaikki näytti kuitenkin tuon jälkeen uudella akulla toimivan. Olen varmasti arvioinut vilkkujen toimimisen pelkkien merkkivalojen avulla. (eli ehkä kosteus ei ole suoranainen juurisyy?)

 

Piirilevylla lienee jotkut "trankku/rele-piirit" simahtaneet? Tai sitten jostain syystä boxi itse on "sulkenut" noi valot? Jostain kuulin, että akun napojen irrotus ei välttämättä riitä resetoimaan boxia, vaan liittimet pitäisi myös irrottaa boxista?

 

Lieneekö toivotonta toivoa, että jos kaivan boxin esiin, otan akun navat irti -> irrotan  boxin liittimet -> odottelen -> ja kaikki olisi taas kunnossa??

 

Tuon saattaisin jaksaa tehdä, muilta osin asian harrastaminen taitaa olla tässä. Vaihtoehdot on:

 

  1. Myydä auto ;-) (harmi, sillä auto on muuten varsin hyvässä kunnossa ainakin pelleiltään ja vasta sisäänajettu)
  2. Viedä jälleenmyyjälle ja mahdollisesti asennuttaa uusi (n. 500 eur + 200 eur työ) boxi

Onko hyviä ehdotuksia vaihtoehdoksi 3 (No Riihimäelle soitan joka tapauksessa)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

No niin - vastaillaan  itse ja tasataan tietoa. Eli aikani ihmeteltyääni ja jotain mittailtuani  päätin tehdä mielestäni hyvän diilin merkkihuollon kanssa. Ei mitään vianhakua, vaan vaihdettiin tuo BC1 moduli uuteen ja vikahan korjaantui tuolla liikkeellä kuten arveltiinkin. No kun kaikki pelittään niin leima vaan paperiin ....

 

Valitettavasti ei kuitenkaan; kuskinpuoleinen alatukivarren taaempi hela toi hylkäyksen!

 

Se pitää vaihtaa ja mahdollisena suosituksena oli myös vastaavan oikean vaihto. Mitähän tuo kustantaa. Onnistuuko tuon puristaminen jotenkin ulos ilman korista irroitusta. Sen takapään irroitus taitaa olla aika haastavaa ilman, että lähtee sitä moottorin aluskelkkaa poistamaan tieltä.

 

Kertoisiko joku  teistä viissaammista missä tuo kannattaisi tehdä pääkaupunkiseudulla ja mikähän olisi hommasta käypä korvaus? Kilometrejä tulee kovin vähän, joten onko syytä vaihtaa tuota oikeaa vielä toimivaa helaa.

 

Niin ja muuten siitä vanhasta BC1 yksiköstä - otin sen itselle. Se on sitä "uudempaa mallia". Se oli erittäin siistissä kunnossa päälisin puolin; ei mitään havaittavia kosteusvaurioita, ei hapettumaa liittimissä - ihan kuin uusi. Muovikotelon sai napsuista erittäin helposti auki. Piirilevykin on varsin siisti. Onkohan tuollaiselle mitään käyttöä. Korjaileeko joku noita?

Link to comment
Share on other sites

Molemmat helat vaihtoon vaan ja jos et halua vaihtaa joka vuosi niin laita powerflexit sinne.

 

Tein itse ja mulla meni joku 4tuntia kun hajosi se ulosvetäjä(helat ruostuneet).

 

Jos tekisin uudestaan niin lainaisin puukkosahaa millä vanhat katkaista. Uudet menee järeällä pultilla paikalleen.

 

Joka autopaja vaihtaa kyllä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...