Juge Kirjoitettu 3. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 3. Heinäkuuta, 2017 Vaihdoin meidän Countryman S:läiseen juuri moottoriöljyt ja suodattimen. Vaihdan öljyt yleensä 10tkm / kerran vuodessa, kumpi ikinään täytyykään aiemmin. Edellinen omistaja oli ajellut aika tarkasti +20tkm ja noin pari vuotta yksillä öljyillä. Laitoin koneeseen Mobilin 3000 x1 5W-40:set. Oon ko. öljylaatua käyttänyt hyvän tovin kaikissa edellisissä autoissa joihin oon ite öljyt vaihtanut, mukaanlukien edellinen Clubman S. Aikoinaan kun kysyin tuota 5W-40:sta edelliseen Clubmaniin, sanottiin että varmasti käy, mutta 5W-50:iä ei suositella kun nykykoneissa tahtoo olla niin pienet öljykanavat ettei tiedä miten tuo 5W-50 voitelee kuumana. Joku taasen joskus sanoi, että 0W-30 on niin lievää öljyä ettei sellaista kannattaisi laittaa mihinkään koneeseen. Ja tänään taas joku mainitsi että 0W-30 pitää ehdottomasti olla nykymoottoreissa kun siellä laakereiden välykset on niin pieniä, että 0W-30:iä jäykempi öljy ei tahdo voidella kunnolla paikkoja. Mitäs mieltä täällä porukka on? Ite olen pitänyt tuota Mobil 5W-40:iä sellaisena hintaansa nähden hyvälaatuisena tavarana, jota erittäin suurella todennäköisyydellä uskaltaa laittaa moneen eri koneeseen. Varmasti parempaakin on, mutta hintaansa nähden toi on mun mielestä hyvää tavaraa. Mobilin 5W-40:ssä on A3-B4 luokitus, joka ohjekirjan mukaan kelpaa Miniin. Mutta sama ohjekirja pelottelee, että 5W-40:iä ei saisi laittaa kuin litra koneeseen, muuten voi tulla konevaurio...... Edit:Mini.fistä löytyi online käyttöohjekirja, siellä kerrotaan hivenen eri tavalla tämä asia: "Moottoriöljyjen viskositeettiluokat Valittaessa moottoriöljyä on kiinnitettävä huomiota siihen, että öljyn SAE-viskositeettiluokka on 0W-40, 0W-30, 5W-40 tai 5W-30. Seurauksena voi muutoin olla toimintahäiriöitä ja moottorivaurioita." Tuossa listataan 5W-40:ppi ja tuosta ymmärtää että sitä saisi käyttää koneessa ihan huoletta, mutta alempana kerrotaan että ACEA A3/B4 -luokituksen täyttävää tavaraa saisi lisätä vain litran. Ota tuosta sitten selvä... Sen verran huoltohistoriaa sain selville, että edellinen öljy on ollut Shell Helix 0W-30:iä, ja joku taas haukkui ihan pystyyn noi Shellin öljyt... :D Edit 2:Mobil x1 5W-40:llä on seuraavat luokitukset: MB 229.3VW 502 00 / 505 00BMW Longlife-01Porsche A40Peugeot/Citroën Automobiles B71 2296Renault RN0710 / RN0700AVTOVAZ (LADA-autot) Tuossa lukee BMW Longlife-01 ja se lukee hyväksytyissä öljyissä Minin online ohjekirjassa ja perus-paperiversiossa... Nyt vähän naurattaa tämä öljyjen luokituksilla ja viskositeeteilla kikkailu..... :D
MikaJ Kirjoitettu 4. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 4. Heinäkuuta, 2017 Viskositeetti on öljyn tärkein ominaisuus. Moottorin valmistustoleranssit ja ratkaisut sitten kertovat sen mitä viskositeettiä pitää (kannattaa) käyttää. Mikäli moottori on suunniteltu SAE 30 kuumapään viskositeetille niin ei ole yleensä mitään syytä käyttää yhtään sen paksumpaa öljyä. Lisäksi myös kylmäkäynnistysten takia esim 0W30 öljylle suunniteltua moottoria ei saisi käyttää millään 10W öljyillä, koska silloin kylmänä tulee ongelmia voitelun kanssa. Ongelmia mitä voi tulla kun käyttää liian paksua öljyä: - Öljypumppu kavitoi -> Pumppu hajoaa ja myös laakeripintojen voitelu voi heikentyä - Öljynsuodattimen ohivuoto on merkittävän kauan auki -> Paskaa laakereille ja kanaviin - Öljykanavien virtaus liian pientä joiltain osin -> laakerivauriot - Öljyt lämpeävät enemmän -> Turhaa tehohävikkiä ja lämpökuormaa Ihan yhtä hyvin se 0W30 öljy voitelee kuin 20W60, monesti jopa paremminkin. Jos joku väittää jotain muuta niin kannattaa kysyä että mihin väitteensä perustaa, eikä uskoa että naapurin kaiman serkulla hajosi moottori kun laittoi Shellin öljyä koneeseen. Toisaalta sitten taas moottoriin mikä on suunniteltu SAE50 öljylle, ei kannata käyttää turhan ohkaista öljyä. Esim vanhempiin Classic Mineihin kannattaa enemmin valita 5W40 kuin 0W30 öljy. Viskositeettimerkinnöissähän Luku ennen W:tä tarkoittaa kylmäpään viskositeettia ja luku jälkeen kuumapään. 0W40 ja 15W40 ovat siis 100asteessa ihan yhtä notkeita, mutta -20asteessa ero on lähes kuin veden ja akselirasvan välillä. Lyhyesti siis. 1. Katso sopiva viskositeetti 2. Katso että täyttää moottorinvalmistajan määräämän laatunormin. Tästä voidaan poiketa rajustikkin jos vaihdetaan öljyt esim 15tkm välein eikä 30tkm alkuperäisen suosituksen mukaan. Suomen keleissä riittää että öljyt vaihtaa kerran vuodessa tai noin 30tkm välein (mikäli on laadukkaat öljyt kilometrejä varten). Yli vuoden menevät vaihtovälit tuppaavat hapantuvan kun kondesiota tulee näillä leveysasteilla keskivertoa enemmän. Uusimmat moottorit ovat suunniteltu jo 0W20 öljyille. Syy matalempaan viskositeettiin on että saadaan sisäiset kitkat pienemmiksi, eli polttoaineen kulutus pienenee. Koneistustarkkuudet ovat kehittyneet niin paljon että kestävyydestä ei ole tarvinnut tinkiä.
Juge Kirjoitettu 4. Heinäkuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 4. Heinäkuuta, 2017 Joo, tuntuu että mielipiteitä on tasan niin monta kuinka monelta henkilöltä kysyy, ja tulipa mieleen vielä kysellä täältä. Mutta onko tuo 5W-40 sitten sopivaa vai ei tähän uuteen Miniin, mene ja tiedä - kyllä kai. Ehdin jo tuossa funtsimaan että ajetaan kuukausi - kaksi tällä 5W-40:llä ja vaihdetaan se 0W-30:pi tilalle, niin onpahan ainakin sata-varmasti tehtaanpaapan sanomaa öljyä koneessa. Ja tuleepa sitten "putsaus"ajo tehtyä tällä vähän paksummalla öljyllä. Pitää vain vaihtaa ennen talven kylmiä, ei tuota hommaa viitti turhanpäitte tehä, varsinkaan kylmällä kelillä autokatoksessa.
holkki Kirjoitettu 4. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 4. Heinäkuuta, 2017 Hyvää öljy-faktaa Mika J:tä!Sen verran öljyn vaihtoväli muutoksesta,jotta jossain moottoreissa ei saa vaihtaa "longlife"öljyjä huonompaan laatuun vaikka ajaisi sen 10-15tkm/vuosi.Esim.eräät vw konsernin koneet vaativat "longlife"öljyissä olevan lisäaineistuksen varmistaakseen riittävän voitelun.
MRo Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Juuri eilen Konalan Autokeskuksella oli puhetta R56 MCS:n öljyistä. Pari vuotta sitten Mini muuttanut kuulemma suositukseksi 5W40 ja he käyttävät Neste Citry Prota. Saavatko sitten Nestettä jostain edullisesti, vai mikä lieneekään perimmäinen syy.
Mini1380 Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Juuri eilen Konalan Autokeskuksella oli puhetta R56 MCS:n öljyistä. Pari vuotta sitten Mini muuttanut kuulemma suositukseksi 5W40 ja he käyttävät Neste Citry Prota. Saavatko sitten Nestettä jostain edullisesti, vai mikä lieneekään perimmäinen syy. ja taasen Laakkonen suosittelee 5w-30 öljyä.... Ote Laakkosen teknisen johtajan kanssa käydystä keskustelusta kun kysyin mitä öljyä uuteen moottoriin että takuu säilyy: "öljynä käytämme SAE 5W-30 - Original BMW Engine Oil / MINI Original Engine Oil Tuota originaali-öljyä vastaava on Shell Helix Ultra. Öljyvaatimus tuolle moottorille on BMW Longlife-04, SAE 5W-30, ACEA: C3"
MikaJ Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Itse käytän yleensä halvinta merkkiöljyä, koska ei niissä käytännössä mitään eroa ole. Halpisöljyt sitten on aina vähän harmaata aluetta, niitä ei välttämättä ole tehty ihan täysin soveltuvista tisleistä vaan säästösyistä bulkkiöljyjä sekoitetaan keskenään että saadaan sopiva viskositeetti. Esim SAE 30 öljyä voidaan tehdä joko ihan SAE30viskositeetin tisleestä, tai sitten sekoittamalla SAE10 ja SAE50 öljystä sopiva sekoitus. Tämmöisessä sekoituksessa on vain se ongelma että ajan myötä SAE10 tisle katoaa höyrynä huomattavan herkästi sekoitteesta pois ja viskositeetti kasvaa iän myötä reilusti. Jos Minin vaatimus on 5W30 ja BMW LL4, niin käyttäisin GM Dexos2:sta. Täyttää vaatimukset ja maksaa 4e/litra vaikka puuilossa, motonetissa vähän enempi. Tuon halvemmalla ei oikeen mitään öljyä enää saa, olettaen että se on jonkun tunnetun luotettavan brändin alla. Merkkiliikkeethän käyttävät sitä öljyä mitä halvimmalla saavat, mikäli ei organisaatio vaadi käyttämään jotain tiettyä merkkiä. Joskus uudessa autossa saattaa öljykorkissa lukea esim Castrol, sekin on vain markkinointia ja Castroll on maksanut mainoksesta. Moottorissa todennäköisesti on ihan jotain muuta sisällä.
holkki Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Itse olen juuri käyttänyt GM dexos2 tyttären 308 hdi pösössä,n15 tkm vaihtovälillä,Mätänetistä reilu 20€/kannu. Päättelin ostopäätöstä aikanaan tehdessäni,jotta täyttää speksit ja "GM"brändin alla ei todennäköisesti voi myydä ihan luokatonta öljyä....
Turbo 69 Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Anteeksi vaan,nyt en kyllä ymmärrä,miks pitää käydä säästämään niinkin tarpeellisessa aineessa kuin öljy?
holkki Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Olisiko parempi vaihtaa sitä edullista,mutta moottorin valmistajan speksit täysin täyttävää öljyä useammin,esim.10-15 tkm välein kun ajaa sillä kalliilla,speksit täyttävällä merkkiöljyllä +30 tkm? Kumpi tulee pitemmän päälle edullisemmaksi? Monta turbo-jakopää-öljynkierto ongelmaa jää todennäköisesti vähemmälle...kilpamoottorit sitten erikseen,siellä ajomäärät eivät ole todennäköisesti suurin ongelma.
MikaJ Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Anteeksi vaan,nyt en kyllä ymmärrä,miks pitää käydä säästämään niinkin tarpeellisessa aineessa kuin öljy? No omasta mielestä on vähän tyhmää maksaa samasta aineesta tuplahinta, jos nyt verrataan vaikka näitä 5W30 BMW LL4 öljyjä. Käytännössä kun ne kaikki ovat lähes identtisiä ominaisuuksiltaan. Mikäli tykkää maksaa tuplahintaa niin mikäs siinä, mutta mitään etua sillä ei saa. Kuten ei käytännössä myöskään sillä että laittaa jotain hyperesteriöljyä, paitsi että sillä ei voi ajaa puoliakaan siitä kilometrimäärästä mitä tolla orkkiksella voi. Toki jos säästäminen meinaa sitä että ostetaan sitä halvinta Motoxia, niin sitten tilanne on toinen. Olisiko parempi vaihtaa sitä edullista,mutta moottorin valmistajan speksit täysin täyttävää öljyä useammin,esim.10-15 tkm välein kun ajaa sillä kalliilla,speksit täyttävällä merkkiöljyllä +30 tkm? Kumpi tulee pitemmän päälle edullisemmaksi? Monta turbo-jakopää-öljynkierto ongelmaa jää todennäköisesti vähemmälle...kilpamoottorit sitten erikseen,siellä ajomäärät eivät ole todennäköisesti suurin ongelma. Se halpa ja kallis speksin täyttävä öljy ei eroa toisistaan ominaisuuksiltaan merkittävästi toisistaan. Usein jopa saattaa olla ihan identtisillä lisäaineilla varustettua. Oma mielipide on että semmoinen 1vuosi/20tkm on ihan passeli kunnon öljyillä. 30tkm on ihan mahdollinen vielä vuoden sisään varsinkin jos on iso öljytilavuus, mutta monesti on sen verran pieni öljytilavuus että merkkejä öljyn hapettumisesta on jo ilmassa. 2vuotta Suomen olosuhteissa on lähestulkoon aina liikaa, kondensoituminen hapettaa öljyä liikaa. Mistä sen sitten huomaa onko ajettu liian pitkään samoilla öljyillä? Voiteluominaisuudethan ei veitsellä leikaten öljystä lopu käytön aikana, vaan pikkuhiljaa hiipuu. Helpoiten sen huomaa kun kurkkaa venttiilikoneistoon, mikäli pinnat rusehtaa on se sen merkki että öljyillä on ajettu liian pitkään. Hapettunut öljy tekee pinnoista kullan/ruskean väriset. Mitä tummempi/paksumpi kerros sitä pidempään on ajettu huonoksi menneillä öljyillä. Käytännössä melkein kaikissa 30tkm longlife välillä ajetuissa moottoreissa on tätä, koska vähän huonontunut öljykin voitelee vielä riittävän hyvin. Extreme tapaus sitten on musta mönjä, siinä ollaan menty jo niin pitkälle että voitelu on vaarantunut huomattavan paljon. Mikäli tollainen ostos sattuu itselle kohdalle, niin suosittelen että ei missään nimessä rupea kaatamaan moottoriin putsauslitkuja. Tuo musta hapettunut öljymoska liukenee todella huonosti putsausaineilla, mutta liukenee kuitenkin. Helposti se sitten valahtaa johonkin öljykanavaan ja tukkii koko kanavan. Paljon turvallisempaa on vain jatkaa ajoa vaikka 15tkm vaihtoväleillä. Korjaamiseen ainoa suositeltava keino on koko moottorin purku ja mekaaninen putsaus.
Turbo 69 Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Sitä just tarkotin,et en ite ostas ainakaan sitä halvinta.En ole itsekkään ikinä ajanu samoilla öljyillä yli 15000:n.Toi viiminen kuva on kyllä häijy.
Mini1380 Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 MINIn moottorien hydrauliketjunkirirstinten ongelmien vuoksi ei kummallakaan meidän autolla ajeta öljyillä edes 8tkm ja käytetään vain kunnon öljyjä.Ainakin itselle se on aivan sama maksaako se öljy sen 40-45L purkki ja suodatin 15€ marmorilla kahdesti vuodessa/auto kun itse vaihdan ja tulee vielä leimatkin huoltovihkoihin. Säästän ennemmin sitten vaikka ruoka- tai vaatekaupassa :) enkä ole kyllä aikaisemmillakaan autoilla ajanut pitkillä vaihtoväleillä.MINI R55 Cooper S:ään laitan em.Shellin öljyä ja omaan GP1:seen Castrol Edge 5w-30 öljyä.
MikaJ Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Netissä kun näkee ton viimeisen kuvan kaltaisia otoksia, niin ne on lähes poikkeuksetta pohjoisamerikasta. Siellä on myynnissä vielä todella paljon erittäin huonolaatuista (=halpaa) öljyä. Siellä on kulttuurina ollut vuosikymmenet että öljyt vaihdetaan 5tkm välein, niin huonot/halvat öljyt ovat säilyneet markkinoilla voimakkaasti. Eikä oikeen nykyäänkään muutakuin osa uusien autojen ostajista käytä "eurooppalaisia" huoltovälejä. Tommoisilla laaduttomilla öljyillä kun sitten päästelee vaikka vain 20tkm niin jälki on parin kerran jälkeen tollaista. Kyllä sitä euroopassakin osataan, mutta en muista ihan noin rajua esimerkkiä nähneeni. Pohjoisamerikassa saa muuten markkinoida synteettisenä öljynä mineraaliöljyäkin, kunhan se on raakaöljyn parhaimman ryhmän 3 tislettä. Mitä nyt viimeaikaisia omia otoksia on ollut tommoisista moottoreista missä on uudesta asti käytetty LL öljyjä. 1. 320tkm ajettu, noin 20tkm/1,5v vaihtovälit. Ihan snadi kellertävä pinta, lähes priima eikä syytä huoleen. Kanavat moottorin sisältä käytännössä värittömät. 2. 170tkm ajettu, noin 30tkm/2v vaihtoväli. Reilusti ruskea pinta, mutta ei öljypohjassakaan vielä pätkääkään limaa. Öljykanavissa myös hento väri päällä. Ei välttämättä vielä vaikutusta moottorin elinikään, mutta aletaan olemaan selkeästi riskirajoilla. 3. 130tkm ajettu, max 10tkm/1v vaihtoväli. Täysin puhdas, ei mitään väriä hapettuneesta öljystä.
holkki Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 5. Heinäkuuta, 2017 Viimeisin Mini-murhe,joka pihassa kävi käyntihäiriöineen oli Vanos-solenoidi vammainen R56 MCS.Tuli irroitettua solenoidi,ja oli muuten tosi paskainen solenoidissa oleva suodinverkko,joka esttää moskan läpikulkeutumisen Vanos-pyörän sisuksiin.Ohjeistin omistajaa lyhentämään öljynvaihtoväliä,kone oli yläkerrasta tuollainen tumman hunajan värinen...
holkki Kirjoitettu 6. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 6. Heinäkuuta, 2017 Tuo Mika J:n kuvasarjan viimeinen kuva pakolliseksi öljykannun etikettiin tekstillä "Muista öljynvaihto,laiminlyönti tappaa moottorisi! kuten röökiaskeissa....
Juge Kirjoitettu 14. Heinäkuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 14. Heinäkuuta, 2017 Tänään tiedustelin kahdesta eri Mini jälleenmyyjäfirmasta huollon puolelta tuota öljyasiaa. Toinen paikka sanoo että kyllä öljy käy jos kerran Minin ohjekirjassa sanotaan että BMW LL-01 ja kyseisellä öljyllä on sama luokitus. Mutta toinen paikka: Ei missään tapauksessa, eivät lähtisi leikkimään, ehdottomasti oltava BMW LL 04 luokitus... No, ajattelin joka tapauksessa sykyllä vaihtaa kertaalleen öljyt Countrymaniin, mutta taidanpa vaihtaa ne aika piankin...
Igor Kirjoitettu 14. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 14. Heinäkuuta, 2017 No omasta mielestä on vähän tyhmää maksaa samasta aineesta tuplahinta, jos nyt verrataan vaikka näitä 5W30 BMW LL4 öljyjä. Käytännössä kun ne kaikki ovat lähes identtisiä ominaisuuksiltaan. Mikäli tykkää maksaa tuplahintaa niin mikäs siinä, mutta mitään etua sillä ei saa. Kuten ei käytännössä myöskään sillä että laittaa jotain hyperesteriöljyä, paitsi että sillä ei voi ajaa puoliakaan siitä kilometrimäärästä mitä tolla orkkiksella voi. Niillä hypersuperesteriöljyillä vaan tahtoo olla HTHS aika paljon korkeampi kuin millään LL04-öljyllä, mikä kai melko oleellista kun mennään pitkiä aikoja kaasu pohjassa. Ainakin R53:ssa öljynlämmöt nousee aika helposti ikäviin lukemiin...
MikaJ Kirjoitettu 14. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 14. Heinäkuuta, 2017 Toki, mutta tässä nyt kait on ollut kyseessä katuautot eikä kilpurit? Kilpapuolella kannattaa sitten ihan suosiolla siirtyä yksiasteöljyjen käyttöön, jää tuo polymeeriketjujen pilkkoituminen taka-alalle siinä kohtaa. Öljylämmöt kuitenkin käytännössä laitetaan jäähdytyksellä halutulle tasolle, mikäli ne nousevat liian isoksi niin auto talliin ja jäähdytys kuntoon. Kilpapuoli on sitten ihan oma maailmansa. Riippuen moottorista niin viskositeetti voi olla niinkin löysää kuin SAE 5, tai jäykkää kuin terva SAE 70. Siellä sitten voidaan muutenkin tarvita ihan eri ominaisuuksia öljyltä, kun tehot ylittävät moottorin suunnitellun kapasiteetin ja muut kommervenkit. Siellä noille race öljyillä on oikea tarve, mutta kun sellaista kaadetaan katuautoon niin usein se on vain rahan tuhlausta ja moottorikin voisi säilyä parempana jos käyttäisi ihan sitä perusöljyä. Vähänkään kilpakäyttöön tehdyssä öljyssä ei ole käytännössä panostettu yhtään liansidontaan tai hapettumisen estoon, koska niillä ajetaan päivä ja vaihdetaan pois. Jokainen tietenkin käyttää ihan juuri sitä öljyä mitä haluaa, ei minulla ole mitään väliä siitä. Elää vaan vielä sitkeästi myytit öljyistä ja niiden eroista. Nykyisellään kun autojen/moottorien valmistajilla ovat vanhojen API normien sijaan omat hyväksynnät esim BMW LL04, niin öljyjen ero keskenään ovat tasoittuneet ja laatu parantunut. API normit ovat syvältä, ne melkein vaan määrittävät öljyn värin ja maun.
Juge Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2017 Hain Liquimolyn tavaraa, 5W-30:stä ja täyttää peeemvee LL-04 luokituksen - ja samalla LL-01:sen. 5 litran purkki maksoi yli 50 Euroa. Jää tuosta onneksi se n. 0.5 litraa lisäysvaraa. Saas nähä millaista tuo Liquimoly on, joku sanoi että on ihan huippukamaa. Ja eikun vaihtamaan... :D
Lieminen Kirjoitettu 23. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 23. Heinäkuuta, 2017 En jaksa nyt avata omaa topicia, joten kyselenpä täällä. Tuoreena omistaja asia vaivaa aikalailla: Kuinka tuota R56:n (2009) öljytikkua pitäs sitten tulkita? Öljyä on toisella puolen tikkua ylös asti, jopa hiukan yli, mutta sitten taas toisella puolen tikkua on kuivaa reilusti. Lisätäkkö nyt sit öljyä vai ei, siinäpä pulma. Aihe puhuttaa kovasti tuolla muilla foorumeilla, mutta oisko täällä vimpan päälle faktaa asiasta? Tekisi mieli vähän hioa pintaa tasaisemmaks ja/tai maalata tikun pää vaaleammaks. Nykyisellään tulkinta vaatii hyvän valon ja silti pitää tihrustaa.
holkki Kirjoitettu 23. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 23. Heinäkuuta, 2017 Olen pari kertaa pessyt öljytikun pään rasvanpoistajalla(brakecleaner) ja maalannut maalitussilla yms. valkoiseksi,muuten aivan toivoton tapaus! Ja jos pystyy lukemaan suoraan tikusta,alkaa olemaan öljyt tarpeeksi likaisia jotta on vaihtokunnossa....☺
MikaJ Kirjoitettu 23. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 23. Heinäkuuta, 2017 Matta vaaleanharmaa on tupannut olemaan tykätyin väri, mitä vähän on testattu asiakasmielipidettä. Omasta mielestäkin siitä eroittaa parhaiten. Kiiltävä rosteri on ihan toivoton kirkkailla öljyillä.
Mini1380 Kirjoitettu 23. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 23. Heinäkuuta, 2017 Kokeilee sormella missä kohtaa tikkua kastuu ;)
Lieminen Kirjoitettu 24. Heinäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 24. Heinäkuuta, 2017 Kokeilee sormella missä kohtaa tikkua kastuu ;) Toimiva konsti vähän joka hommassa :D Ei vaan, pitääkö olla huolissaan noista kuivista kohdista toisella puolen tikkua?
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään