Mini76 Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2017 Uusi minin omistaja esittäytyy. 850cc vm 1976 Moottori 8AM Ostin tämän namun 5/2017. Ensimmäisenä murheena jarrut, kytkin, ja etuiskarit. JARRUT: Muutaman kilometrin jälkeen (etujarrut) kuumenee, auto ei enää rullaa kevyesti alamäkeen, tai suoralla tiellä. Ennen ajoa autoa voi työntää kevyesti (yhdellä kädellä), ajon jälkeen jarrut makaavat kiinni, vaatii huomattavaa voimaa työntää autoa. Rummmut edestä ja takaa otettu auki ja säädetty uudestaan. Jarrunauhat hieman hinkaavat kiinni rumpuihin. Onko ok säätö ? Jarrusylinterit eteen ja taake vaihdetu 2016 (edellisen omistajan kuitti) KYTKIN: Tyhjäkäynnillä ja ajossa kuuluu "vinkuva laakerin ääni". Kytkin pohjaan painettuna ääni loppuu. Pre-verto kytkin. Miten tarkistan kytkimen toiminnan? http://www.7ent.com/pages/article-easy-pre-verto-clutch-adjustment.html ? Riittääkö säätö, ilmaus? Mistä tiedän onko laakeri väsynyt, vai kannattaako vaihtaa koko kytkinpaketti. Kytkinlevy, asetelma, painelaakeri. Minitron 85€ Vai pelkkä painelaakeri Minitron 12€ Kytkinstefa vaihdetu 2016 (edellisen omistajan kuitti) Taitaa mennä samalla vaivalla? Kytkimen vaihdosta ei ole historiaa, ei ole iso inventointi 40 vuoden välein. Työsylinterin tiivisteet vaihdettu 2016 (edellisen omistajan kuitti) ISKUNVAIMENTIMET: Etupäässä ei ole lainkaan iskareita, takaa löytyy. On katsastettu 05/17 ilman etuiskareita, miten tämä on mahdollista? Auto on tarkoitus pitää "vakiona", mitkä iskarit tilaan? Auton oikella puolella(pelkääjän paikalla), pyöränkotelossa on noin 50mm reikä, jonka ympärillä on 4 kpl reikiä? Mikä on tuon aukon tarkoitus Ilmansuodatin, öljynsuodatin, ja öljyt tulisi kai vaihtaa heti ? Käynnistyy hyvin, käy tyhjäkäyntiä hienosti, mutta "vetää huonosti", voi toki liittyä jarruihinkin. Männänrenkaat ja sytytysosat vaihdettu 2016 (edellisen omistajan kuitti) Hieno peli ajella, mutta kovin kauaksi tallista ei vielä uskalla lähteä. Vinkkejä, tarkistuskohteita, ideoita? Turussa olisi tarkoitus mineillä...
koirankoppi Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 2017 Onko Mini varmasti 1976 ?? Mielestäni silloin ei ollut kasipuolikkaita Minejä.....
inno75 Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 2017 Ainakaan ei Suomessa myyty enää 850 cm3 edellisenä vuotena (1975 ) eikä sen jälkeenkään. Jopa Vaneissa oli 1980 1000cm3 moottori. Olisko kone vaihdettu ?
koirankoppi Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 2017 Jarrut ei palauta jostain syystä? Onko kasattu kengät jousineen oikein? Toimiiko kytkin muuten normaalisti? Ihan vakio normi iskarit eteen. Mini on siitä kumma laite, että sen voi saada iskaritestistä läpi myös ilman iskareita. Varsinkin jos katsuri ei huomaa niiden puuttumista ;) Jos se on siinä kojelaudan päässä, niin eikös ainakin 76:ssa ole siinä raitisilmasuutin Jalkatilassa on reikä lämppärin ilmanotolle. En muista millainen..
Mini1380 Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 2017 Apparin jalkatilaan sisälokasuojan yläosaan ainakin tulee se lämppärin ilmanoton snorkkeli neljällä ruuvilla kiinni ja vielä sen yläpuolelle raitisilmasuuttimen läpivienti myöskin neljällä ruuvilla, eli jompi kumpi sieltä puuttuu. Raitisilmasuuttimen läpivienti kojelaudan takana tai jos ei kojelautaa niin hyllytason yläpuolella.
imperial Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 12. Kesäkuuta, 2017 Moottori alkunumerolla 8AM voi olla minkä ikäinen tahansa vuosilta 1963-1968. Tuon jälkeen 848 cc moottorinumeron etuliite on 85H. Rekisteriotteessa lukee varmaan moottorin tilavuus 0,9 L eli 998 cc. Sitten hyviä uutisia: Kytkin on kunnossa. Ja heti perään ne huonot: Ääni tulee moottorin ja vaihteiston välipyörästöstä ja tarkoittaa remonttia.
Mini76 Kirjoitettu 14. Kesäkuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 14. Kesäkuuta, 2017 Kiitosia vastauksia, tuntuu ministit olevan avuliasta porukkaa. Jarrut avattu ja tutkiskeltu tilannetta, säätö ei ihan osunut kohdalleen. Nyt jarruttaessa auto kääntyy oikealle. Säädetään jarrut uudestaan iskareiden asennuksen yhteydessä. Kytkin: Ilmattu, ei näkyviä vuotoja systeemissä. Painelaakerin akseli ja (pitkä) kytkinvipu, sekä tapit molemmissa päissä tuntuvat kuluneilta, aika reilusti klappia joka suuntaan. Palautusjousi puutuu kokonaan. Kytkinpoljin on huomattavasti jarrupoljinta alempana. Vaihteet toimivat kuten tämän ikäiseltä autolta voi odottaa, Vaihto 2 --> 1 on hankalaa, muuten pelaa kohtuullisesti. Eli "pystyy ajamaan", mutta hajoaako jotain jos ei heti korjata. Vuosimallista: Rekisteriotteessa käyttöönottopäivä 00.00.1976 Takaluukun lukkoon stanssattu 1976. Rekisteriotteessa moottorin tilavuus 990cm 2DSEDAN 1000-XL2SIN/2040 Takaluukkuun on stanssattu 1976 Eli kori on vm 1976, mutta moottori vaihtunut 40 vuoden aikana pienempään ? "Sitten hyviä uutisia: Kytkin on kunnossa. Ja heti perään ne huonot: Ääni tulee moottorin ja vaihteiston välipyörästöstä ja tarkoittaa remonttia." Valaisetko hieman ylläolevaa? Tarkoitus oli tänä kesänä ajella muutaman kerran kahville, talven aikana sitten konetta irti ja auki.
Turbo 69 Kirjoitettu 15. Kesäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 15. Kesäkuuta, 2017 Oletko tietoinen,että rumpujarrujen säätöruuvia tiukataan renkaan pyörimissuuntaan päin?Jos tiukkaa toiseen suuntaan,ei toimi oikein.
inno75 Kirjoitettu 15. Kesäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 15. Kesäkuuta, 2017 Voisko kone olla niin vanha, että ykkönen on synkronoimaton, siksi vaihtaminen "vauhdissa" ei tahdo onnistua ??
FD100L Kirjoitettu 15. Kesäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 15. Kesäkuuta, 2017 Voisko kone olla niin vanha, että ykkönen on synkronoimaton, siksi vaihtaminen "vauhdissa" ei tahdo onnistua ?? Sama tuli mieleen, muistaakseni meidän -64 :ssakin oli vielä noin? Tai sitten muistelen jotain muuta? :D ..ja pakkihan on sitten sama juttu. Muistan jossain kesätapahtumassa nuoret tytöt laitto vuoron perään ykköstä ja pakkia sisään GRRRRR!! :D Pärjäähän sillä, mutta kiire ei saa olla!
Kimi Kirjoitettu 15. Kesäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 15. Kesäkuuta, 2017 Aika "namu" . Pelottaa ajautus että millanen on sun mielestä huono. Minissä on se hyvä puoli että korjaukset jää yleensä alle uushankintahinnan. Onhan tuossa hyvää se että etuiskareita ei tarvii vaihtaa, uudet vaan paikoilleen. Kytkimen säädät siten että vedät varresta ulospäin ja sitten säädät sen stoppariruuvin Niin että jää pieni välys, noin 0,3mm. /kimi
koirankoppi Kirjoitettu 16. Kesäkuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 16. Kesäkuuta, 2017 Millainen vaihdekeppi sun Minissä on? Onko auton alla alumiinitunneli vaihdekepille? Tangoilla? Vai jopa 850:n pitkä keppi kojelaudan alle? Ei tuo ykkönen kovin hienosti vauhdista päälle mene synkronoitunakaan, välikaasu/kaksoispoljenta. Synkronoitu ykkönen tuli 68 tienoilla
Mini76 Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 22. Kesäkuuta, 2017 "Kytkimen säädät siten että vedät varresta ulospäin ja sitten säädät sen stoppariruuvin Niin että jää pieni välys, noin 0,3mm." Tätä koitettu hieroa viime aikoina. Säätömutteri "33" liikkuu käsin hienosti, mutta lukitusmutteri "42" ei lukitse säätömutteria, koska lukitusmutterin kierteet on rikottu. Jää noin 10mm tyhjää ,mutterreiden väliin, säätämutteri siis pääsee tärisemään auki. Säätömutteri "33" liikkuu osan "32" kierteillä hienosti. Osat puhdistettu ja voideltu. Säätömutteri "33" säädetty siten että poljintuntuma on perstuntumalla sopiva. Vaihteet toimivat, ja viuvusto liikkuu hyvin. Aika paljon tuntui klappia tuntui joka paikassa kun heiluttelin osia. "Millainen vaihdekeppi sun Minissä on? Onko auton alla alumiinitunneli vaihdekepille? Tangoilla? Vai jopa 850:n pitkä keppi kojelaudan alle? Ei tuo ykkönen kovin hienosti vauhdista päälle mene synkronoitunakaan, välikaasu/kaksoispoljenta." Ilmeiseti on ns lyhyt vaihdekeppi. Auton alla on alumiinen vaihdetunneli. Vaihdetunnelin vaihdelaatikoon menevästä päästä puuttui 2 pulttia, ja toiset 2 olivat löysällä. Vaikuttanee osittain vaihteiston käyttäytymiseen? Taidan tehdä tästä autosta oman osion "projektit" alueelle, helpompi sitten pähkäillä asioita. Otan runsaasti kuvia ongelmakohdista, ja autosta yleisesti, jatketaan sitten siitä. Turun alueella pyörivien minigurujen yhteystietoja myös toivoisin. Olisi hienoa saada asiantuntijan apuja kuinka projektissa tulisi edetä. Jos joku innokas haluaisi tulla talliin vilkaisemaan tilannetta. Kahvit/pullat/oluet tai sopiva vaivanpalkka kyllä maksetaan. Hyvää juhannusta kaikille.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään