Jump to content

850/ kannen tiivisteen vuoto


Recommended Posts

Kirjoitettu

No piti tähänkin ikään vielä törmätä moiseen ongelmaan. Vaihdoin alle80tkm ajettuun

850:een kannen,jota oli vähän muotoiltu palotiloista ja otettu 1mm tasosta. Aiemmin

alkuperäiseen kanteen ei ollut koskettu eikä mitään ongelmia ollut,eli kansi oli ollut

uudesta lähtien lohkon päällä ja pultit alkuperäiset.

Kun sain koneen vähän pyörimään ihmettelin kun takapään sylinterien tienoilta kuului

supsutusta ja selvästi tuli ilmaa kannen välistä koneen etupuolelle. Momentti oli ohjearvojen mukainen

ja kiristys tehty oikeassa järjestyksessä. Kansi pois ja tutkimaan koneistamolle

oliko se vetänyt kieroksi. Ei ollut, vaan kansi oli aivan suora tasostaan.

Tiiviste oli takareunastaan koko matkalta vähän litteämpi kuin etureunasta ja esim.

liekkirenkaat eivät olleet ollenkaan litistyneet. Tiiviste on Minitronin toimittama

kupari/massatiiviste joka on reilusti paksumpi kuin alkuperäinen kuparitiiviste.

Onko momenttiavain viallinen vai pitäisikö kokeilla massatiivisteellä joita minulla

on ollut aiemmin isompien lohkojen kanssa leikkiessä ja hyvin on toimineet.

Mysteeriksi jäi koneistamollekin? Kertokaa mikä on vialla ja ennen kaikkea miten se korjataan?! t. jp

Kirjoitettu

Eihän kannenpultit ole noussut lohkosta? No ei luulis kyllä kun ei kovin paljon aikaisemmin kiristelty, mut..

 

E: Tuntus, että on jotenkin kantanu?

Kirjoitettu

Nyt kyllä on alan mies asialla joka on varmaan kyllä osannut ottaa kaikki asiat huomioon,mutta sitä kyllä ihmettelen miksi tarvitsee tiivisteen olla reilusti paksumpi.Kevennän hiukan asiaa vitsillä,kuusikymmenluvulla SISU miehet vaihtoivat kansitiivistettä Leylandin koneeseen hiekkamontulla,innokas asentaja oli nenä lohkossa kiini ja lippalakin lippa jäi kannen väliin,tuumasi haittaako tuo ja kaivoi puukon perstaskusta ja katkaisi hatun irti,lieneekö sekin ollut liian paksu.TV.KB

Kirjoitettu

No nyt Kari! Ei sen tiivisteen pidä olla paksumpi. Yritin vain kertoa,että se oli kiristyksenkin jälkeen lähes

litistymätön varsinkin etupuolelta eli lyhempien pulttien puolelta toisin kuin vanha tiiviste joka oli selvästi

litistynyt kaikkialta. Rupesin itsekin muistelemaan,että aivankuin yksi pultin pää olisi ollut enemmän näkyvissä

mutterin yläpuolella mutta piti käydä mittaamassa. Kierre oli n.5mm kannen pinnan alapuolella.Olin kuitenkin

ehtinyt kiertää yhden pinnapultin ylös ennen kantamisepäilyä. Jos se olisi kantanut olisi kierteen ehkä pitänyt

melkein näkyä lohkosta. Sen kierteen alaosassa oli kuitenkin jotain erilaista kuin muissa .t.jp.

Kirjoitettu

Laita momentiavain kiinni ruuvipenkkin, jos varsi on 50cm pitkä aseta se 50nm. Laita kansi tai 10kg varren päälle niin pitää naksahtaa. Laita vaikka 70nm alkuun ja löystä 5nm kerralla kunnes naksahtaa, silloin tiedät missä on 50nm sun momentissa.

/kimi

Kirjoitettu

Moi.

 

Vastaavaa tapahtunut kerran...  Laitoin kanssa 850 orkkis kannen tilalle plaanatun ja kävi niin  että kävi ihan hyvin mutta nesteet vuosi etureunastaan ulos...

Purun jälkeen selvisi että kansi oli kiilloitettu plaanauksen jälkeen ja oli liian sileä... liiman kanssa rupesi pitämään.

 

T: Make

Kirjoitettu

Kiitos vinkeistä! Avain on kunnossa. Koneistamolla kertoivat Datsunin alumiinikannesta,jossa oli myös pito-ongelma.

Oli pitänyt lasikuulapuhaltaa vähän karheammaksi, sitten toimi. Vanhat kannet ja uudet tiivisteet ei kai oikein

sovi aina yhteen. Laitan nyt kuitenkin massatiivisteen ja ehkäpä vähän kevyesti karhennan? terv jp

Kirjoitettu

Kiitos vinkeistä! Avain on kunnossa. Koneistamolla kertoivat Datsunin alumiinikannesta,jossa oli myös pito-ongelma.

Oli pitänyt lasikuulapuhaltaa vähän karheammaksi, sitten toimi. Vanhat kannet ja uudet tiivisteet ei kai oikein

sovi aina yhteen. Laitan nyt kuitenkin massatiivisteen ja ehkäpä vähän kevyesti karhennan? terv jp

Siinä mitään puhalluksia.. mirkelikankaalla karheeks vaan!

Te nuoret ootte vaan niin hienoja, että joka osasta pitää nähdä peilikuvansa ja lopputulos on sitten huonompi! :)

Eipä noita valurautakansia ole juuri plaanailtu, paitsi jos on oikeen isompi lastu pitäny ottaa pois.

Kirjoitettu

Juu, puhalla ja hinkkaa. Sillä tavalla se tiiviste varmaan litistyykin oikealla tavalla.

Nosta vielä tunkilla vähän perää ylöspäin, auttaa ihan yhtä paljon????

 

Ei sillä ole mitään väliä kuinka sileä tai karhea tuo on, ei se siitä kiristy eri tavalla. Kunhan pinta ei ole peilikiiltävä se on riittävän karhea. Puhaltamalla et saa millään riittävää karheutta siihen. Tee kuten FD100L ehdottaa, 400:lla hiot kevyesti ja palikkana joku paksu metallilevy, esim 10x100x100 alu tai teräslevy. Hio joko lohko tai kansi, en kuitenkaan usko että on pinnat on liian sileät.

 

Kuvassa on oikea kiristysjärjestys ens alkuun.

Mittaa tiivisteen paksuus, pitää olla 0.85 -0.95 välillä.

Kuullostaa enempi siltä että ensin olet kiristänyt takapultit ja sitten etummaiset ja tästä syystä kenossa taaksepäin.

Lisäksi jos pakosarja vedetty väkisin paikoilleen ennen kannen kiristystä niin se voi vetää kannen vinoon.

Keski etupultista spiraalina ulospäin on oikea kiristysjärjestys.

post-180-0-11463300-1494017706_thumb.jpg

Kirjoitettu

Kiitos vaan ystävällisistä ohjeista. Kannattaa kuitenkin omaksua lukemansa. En ole ollut mitään puhaltamassa vaan se oli koneistamon kertomus. Ajattelin vaan kuten kehoititte vähän pyyhkäistä pintaa paperilla. Kiristin kyllä ihan tuossa järjestyksessä eikä pakosarja ollut kiinni.Kansi on kyllä aika kiiltävä. Hauskaa kevättä vaan kaikille!

Terv. Juha P (67v)

Kirjoitettu

Joskus taas oli omassa ässän kannessa plaanattu niin karkealla jäljellä, että oli ihan pieniä kaarevia "uria" leveyssuunnassa.

Kupari tiivisteellä ei pitänyt, tihkui nestettä monesta kohtaa

Isolla tasohiomakivellä hieman käsin hieraisin ja laitoin massa tiivisteen, sen jälkeen oli ok.

Kirjoitettu

No niin! Hieman hiaisin kantta paperilla ja laitoin massatiivisteen. Toimii. Epäilen, että kuparitiivisteen vesireikien

ympärillä olevat renkaat jättivät tiivisteen ikäänkuin ilmaan. Ne eivät olleet litistyneet juuri ollenkaan kun taas

vanhassa pois otetussa kuparitiivisteessä ne olivat litistyneet. Kaikkea uutta sitä oppii joka päivä. t.jp

Kirjoitettu

Sitten kun hinkkaa sen kannen niin kantsii hierasta se lohkon taso myös. Siittä on sekin hyöty, että näkee heti jos on joku paikka koholla.

Ja jos käyttää hiomakivee niin ei kuivana.

Itte oon käyttäny ihan lamppuöljyä kuten sylinterien hoonauksessakin.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...