Jump to content

R56 MCS jakopää remontti


Recommended Posts

Kirjoitettu

Joo,tänä keväänä tullut vietettyä tuon N14 moottorin vieressä enemmän aikaa kuin vaimon... ja tuli tälläinen aihe ajankohtaiseksi,niin päätin vähän avautua. Mulla tuo jakopää-remppa on vain yksi osa koko moottori rempasta ja siksi aika kivuton tehdä moottoripukissa.Mutta muutama huomio aiheesta...Bmw-Mini toimittaa "Value-line kittiä"11312361882 ,sisältää jakoketkun,yläohjain,laakeripultit,kiristin,vanoksen pultti,pakonokan pultti ja venttiilikopan tiivisteet. Lisäksi kannattaa hommata molemmat muoviset laahaimet ja tarvittaessa uusi kampiakselin alapultti. Osat suhteellisen edullisia,150-200 euroa ,hankinta paikasta(maasta) riippuen.Mutta avattuani uuden "kitin",hämmästyin jakoketjun nähdessäni.Se ei ollut enään yhtenäinen lenkki vaan avoin sisältäen ketjulukon. Bmw:n idea on varmaan helpottaa remonttia oleellisesti,koska nyt ei enään tarvi touhuta pää pyöräkotelossa,vääntäen tiukkaa kampuran pulttia,vaihdella etupään stefaa vaan vanha ketju poikki,liittää esim. rautalangan pätkällä ketjut peräkkäin ja vetää vanhan pois uuden asettuessa paikalleen....

No,usein näin helpolla ei pääse,vaan vanha,väsynyt kiristin on päästänyt venyneen ketjun ruoskivaan sivulaahaimet tai ylälaahaimesta irtopalasia.Kun vaihtaa laahaimet,tarvii pyöräkotelon kautta vetää irti laahaimien laakeripultit , jotta pääsee yläkautta nostamaan vanhat laahaimet pois ja pudottamaan uudet tilalle ja laakeripultit takaisin paikalleen.Laakeri pultit on hieman ikävästialahihnapyörän takana,joten joutuu kääntämään moniuran kiristimen "löysä"-asentoon ja löysäämään 3 torx pulttia hihnapöyrästä,jotta laakeri pultit tulee ulos. Luonnollisesti remonttiin tarvii ehdottomasti nokan lukitus setin,jolla moottorin ylä-ja alakerta lukitaan jotta ne liiku asennuksen aikana.

 Ehkä suurin murhe uudessa ketjussa on lukkopalan "niittaaminen" Pöydällä se oli suhteellisen helppoa tuurnalla koputella kevyesti penkkiä vasten,mutta moottorissa se vaatii jonkunlaisen "niittaustyökalun",pitää hieman selvittää...Myös ehdoton juttu on öljypohjan avaaminen(10 kpl 6x20mm) pultteja,jos laahaimet on vauroituneet eli niistä puutuu palasia jotka kulkeutuu esim.öljypumpulle...

 No,siinä operaatio yksikertaistettuna,tietty aina tulee "pikku" ylläreitä,mutta homma ei ole mitään rakettitiedettä,kun hommaa etukäteen hieman työnkulkuun liittyviä ohjeita esim.netistä ja tuon nokan lukitus setin.Kirjoittelin juuri siksi,jotta jos joku foorumilainen aikoo ryhtyä jakopää remppaa,multa löytyy lainaa tuo lukitus setti ja kampiakselin lukkorauta, jolla saa tehtyä perinteisen alarattaan irroitustyön, sekä Bentleyn -raamattu ohjeineen.....ohessa muutama kuva...

 

post-992-0-06615300-1491077029_thumb.jpg           post-992-0-80367600-1491077161_thumb.jpg         post-992-0-48635100-1491077252_thumb.jpg

 

 

post-992-0-47058000-1491077399_thumb.jpg            post-992-0-70520200-1491077328_thumb.jpg         post-992-0-11110700-1491077547_thumb.jpg

 

-moottori kuvassa nokan lukituspalat paikoillaa ja etupään "lukkorauta" asennettuna,ketjuliitos näkyy valkoisena.....

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...