holkki Kirjoitettu 26. Maaliskuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 26. Maaliskuuta, 2017 Vastuksilla yleensä valitaan "hidas ja "nopea" pyöriminen flektille.Esim.ilmastoinnin ollessa päällä,tarvittaessa virta kulkee ohi esivastuksen ja flekti pyörii täysillä. Tyttären 308 pösön esivastuksen hajotessa flekti huutaa akun tyhjäksi vaikka avaimet oli taskussa....
Samtheman Kirjoitettu 26. Maaliskuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 26. Maaliskuuta, 2017 Sen verran sain selville, että tässä pyörii ilmeisesti tuo nopea vaihe. R4 releen, joka on taaempi ja siinä on merkintä II ilmeisesti pyörimisnopeudelle, kun irroittaa, niin rauhoittuu. Yleismittarilla kun mittaa niin releellä menee kummatkin virrat sekä releen kykimelle, että kelalle koko ajan. Oli auto käynnissä tai ei. Toinen rele merkinnällä R3 ja I-nopeus antaa virtaa kytkimelle ja kelalle silloin kun auto on käynnissä. Muutoin ei kummallekkaan. Ajattelisin kuitenkin että releen kytkimen kytkennän tulisi olla "paussilla" ennen kuin anturi tai jokin kytkin käskee toimimaan. Tätä en ymmärrä. Jotenkin kuitenkin homma liittyy auton käynnistämiseen, eikä sinänsä releissä ole muutosta kuin tuon toisen (R3 I) kanssa ja sillä ei taasen ole mitään tekemistä vian kanssa. Sekin tuuppaa virtaa molemmista auton käydessä. Itse ajattelisin, että jos flekti jää huutamaan auton sammuttua, niin silloin virta menisi jatkuvasti tuonne. Periaatteessa tässä menee virta juuri noin, vaikka koneen sammuttaa, mutta mutta flektin käynti kuitenkin loppuu. Näillä humanistin taidoilla, joilla en ymmärrä tuon toiminnasta sitäkään mitä ennen volttimittarin käteen ottamista, ennustaisin että vika löytyy sulakelaatikon jälkeen . Ja tuosta vatuksesta joka valitsee "hitaan ja nopean". jostain syystä nyt on tuo tuuppaa koko ajan nopeaa pyörimään. Tätä täytynee pohtia lisää. :D
holkki Kirjoitettu 26. Maaliskuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 26. Maaliskuuta, 2017 Joo,ei ole koskaan ollut tuollaista R53 omistuksessa,ei osaa antaa täsmätietoa...mutta onhan täällä foorumilla muistaakseni noita "flekti-viallisia" R53 ollut...Tosiaan R56 flekti saa ohjauksen eculta erinnäisten suureiden ohjaamana,ilmastointi,lämpötila,kuormitus yms. ja jos esim. termostaattikotelossa oleva lämpötila-anturi porsii,seurauksena on pyörivä flekti.....
Igor Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2017 Kytkimen ilmausta en ole itse joutunut harrastamaan, mutta muistelen että olisin jostain lukenut tosta työsylinterin kääntelystä ilmauksen yhteydessä... Flektivian suhteen R53:a löytyy oikeastaan vain kahta mallia: niitä joissa etuvastus on rikki, ja niitä joissa se on korjattu. :D Vastuksen kunnon saa mitattua flektin liittimestä, ainakin faceliftissä jossa liittimelle tulee kolme johdinta. Mutta toi että flekti pyörii koko ajan ei todennäköisesti liity siihen... Pyöriikö flekti myös jos ilmastoinnin kytkee pois päältä? Normaalisti flekti lähtee pyörimään täysillä kun lämmöt on 112 astetta, tai kun ilmastoinnin paineet nousee riittävän korkealle. Normaalinopeudella se pyörii kun lämmöt on 105 astetta tai kun ilmastointi on ollut hetken käynnissä. Samtheman 1
Samtheman Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2017 Etuvastus mullakin on käynyt mielessä, mutta ei kuitenkaan mene ihan oireisiin mitä muilta olen lueskellut. Tutkiskelin tuota ja mittailin releiltä voltteja. Nopeammalla tuulettimella menee koko ajan virta kelalle, mutta ei kytkimelle. kytkin napsahtaa, kun laittaa auton käyntiin, jonka perään lähtee ropeli humisemaan. Hitaammalla releellä menee virta koko ajan sekä kelalla että kytkimellä. eikä käynnistä mitään. Tuon releen jos nappaa pois, ei vaikuta mihinkään. Kiinnitin myös huomiota siihen että ohjaustehostimen ropeli huutaa koko ajan kun auto on käynnissä. sen pitäisi ilmeisesti kytkeytä päälle ilmastoinnin yhteydessä (?) Ja ainakin tuosta vanhemmissa ohjaustehostimen ropelin pitäisi olla jossain yhteydessä tuohon tuulettimeen. Enemmän tulee mieleen, että joku lyö oikariin jossain, kun noin tykkää kaikkea käskyttää.
Samtheman Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2017 Täytyy mitata vielä tuon vastuksen kunto. Ja flekti pyörii, oli ilmastointi päällä tai ei.
holkki Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2017 Onko Igor mahdollista,että jos tuo lämpötila anturi on oikosessa/poikki , järjestelmä luulee lämpöjen oleva tapissa ja käynnistää puhaltime(t).... voiko OBDstä kurkata jollain ELMillä tms. palikkalla mitä näyttää koneen lämmöksi?
Mini1380 Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2017 Koneen lämmöthän näkee sieltä "ajotietokoneen" salavalikosta (ainakin omassa R53:sa).
Samtheman Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 2017 Tämä oli hyvä. Täytyypä penkoa tuo salavalikko. Ja tutstua kunnolla. Siitä olikin joku maininta aiemmissa jutuissa. Ja joku linkki NAM:in sivuille. Oma obd:han kun ei näytä kuin vikakoodeja.
Igor Kirjoitettu 29. Maaliskuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 29. Maaliskuuta, 2017 Onhan se lämpöanturivika mahdollinen, mutta silloin kojelaudassa palaisi varoitusvalo ja lämpömittari olisi tapissa. Mutta eikös tähän oltu juuri tuosta syystä vaihdettu uusi lämpöanturi?
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään