Jump to content

Kytkinrempasta...


Samtheman

Recommended Posts

Kirjoitettu

Vastuksilla yleensä valitaan "hidas ja "nopea" pyöriminen flektille.Esim.ilmastoinnin ollessa päällä,tarvittaessa virta kulkee ohi esivastuksen ja flekti pyörii täysillä. Tyttären 308 pösön esivastuksen hajotessa flekti huutaa akun tyhjäksi vaikka avaimet oli taskussa....

Kirjoitettu

Sen verran sain selville, että tässä pyörii ilmeisesti tuo nopea vaihe. R4 releen, joka on taaempi ja siinä on merkintä II ilmeisesti pyörimisnopeudelle, kun irroittaa, niin rauhoittuu. Yleismittarilla kun mittaa niin releellä menee kummatkin virrat sekä releen kykimelle, että kelalle koko ajan. Oli auto käynnissä tai ei. Toinen rele merkinnällä R3 ja I-nopeus antaa virtaa kytkimelle ja kelalle silloin kun auto on käynnissä. Muutoin ei kummallekkaan. Ajattelisin kuitenkin että releen kytkimen kytkennän tulisi olla "paussilla" ennen kuin anturi tai jokin kytkin käskee toimimaan. Tätä en ymmärrä.

 

Jotenkin kuitenkin homma liittyy auton käynnistämiseen, eikä sinänsä releissä ole muutosta kuin tuon toisen (R3 I) kanssa ja sillä ei taasen ole mitään tekemistä vian kanssa. Sekin tuuppaa virtaa molemmista auton käydessä. Itse ajattelisin, että jos flekti jää huutamaan auton sammuttua, niin silloin virta menisi jatkuvasti tuonne. Periaatteessa tässä menee virta juuri noin, vaikka koneen sammuttaa, mutta mutta flektin käynti kuitenkin loppuu. 

 

Näillä humanistin taidoilla, joilla en ymmärrä tuon toiminnasta sitäkään mitä ennen volttimittarin käteen ottamista, ennustaisin että vika löytyy sulakelaatikon jälkeen . Ja tuosta vatuksesta joka valitsee "hitaan ja nopean". jostain syystä nyt on tuo tuuppaa koko ajan nopeaa pyörimään. Tätä täytynee pohtia lisää. :D

Kirjoitettu

Joo,ei ole koskaan ollut tuollaista R53 omistuksessa,ei osaa antaa täsmätietoa...mutta onhan täällä foorumilla muistaakseni noita "flekti-viallisia" R53 ollut...Tosiaan R56 flekti saa ohjauksen eculta erinnäisten suureiden ohjaamana,ilmastointi,lämpötila,kuormitus yms. ja jos esim. termostaattikotelossa oleva lämpötila-anturi porsii,seurauksena on pyörivä flekti.....

Kirjoitettu

Kytkimen ilmausta en ole itse joutunut harrastamaan, mutta muistelen että olisin jostain lukenut tosta työsylinterin kääntelystä ilmauksen yhteydessä...

 

Flektivian suhteen R53:a löytyy oikeastaan vain kahta mallia: niitä joissa etuvastus on rikki, ja niitä joissa se on korjattu. :D Vastuksen kunnon saa mitattua flektin liittimestä, ainakin faceliftissä jossa liittimelle tulee kolme johdinta.

 

Mutta toi että flekti pyörii koko ajan ei todennäköisesti liity siihen... Pyöriikö flekti myös jos ilmastoinnin kytkee pois päältä? Normaalisti flekti lähtee pyörimään täysillä kun lämmöt on 112 astetta, tai kun ilmastoinnin paineet nousee riittävän korkealle. Normaalinopeudella se pyörii kun lämmöt on 105 astetta tai kun ilmastointi on ollut hetken käynnissä.

Kirjoitettu

Etuvastus mullakin on käynyt mielessä, mutta ei kuitenkaan mene ihan oireisiin mitä muilta olen lueskellut. Tutkiskelin tuota ja mittailin releiltä voltteja. Nopeammalla tuulettimella menee koko ajan virta kelalle, mutta ei kytkimelle. kytkin napsahtaa, kun laittaa auton käyntiin, jonka perään lähtee ropeli humisemaan.

 

Hitaammalla releellä menee virta koko ajan sekä kelalla että kytkimellä. eikä käynnistä mitään. Tuon releen jos nappaa pois, ei vaikuta mihinkään.  

 

Kiinnitin myös huomiota siihen että ohjaustehostimen ropeli huutaa koko ajan kun auto on käynnissä. sen pitäisi ilmeisesti kytkeytä päälle ilmastoinnin yhteydessä (?) Ja ainakin tuosta vanhemmissa ohjaustehostimen ropelin pitäisi olla jossain yhteydessä tuohon tuulettimeen. Enemmän tulee mieleen, että joku lyö oikariin jossain, kun noin tykkää kaikkea käskyttää. 

Kirjoitettu

Onko Igor mahdollista,että jos tuo lämpötila anturi on oikosessa/poikki , järjestelmä luulee lämpöjen oleva tapissa ja käynnistää puhaltime(t).... voiko OBDstä  kurkata jollain ELMillä tms. palikkalla mitä näyttää koneen lämmöksi?

Kirjoitettu

Onhan se lämpöanturivika mahdollinen, mutta silloin kojelaudassa palaisi varoitusvalo ja lämpömittari olisi tapissa. Mutta eikös tähän oltu juuri tuosta syystä vaihdettu uusi lämpöanturi?

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...