Jump to content

Kytkinrempasta...


Samtheman

Recommended Posts

Tässä ajattelin säästää, teen tietenkin ite ja mahdollisimman halvalla. Tarkoituksena vaihtaa siis kampiakselin stefa. Jätin kokonaisen kytkinpaketin ostamatta ja ja päättelin että voinen asentaa vanhalla vauhtipyörällä tuon paikalleen. Painelevy teki kuitenkin yllärit. Eli joku on käynyt jo aiemmin vääntämässä pultteja ja kolmessa ei ole kantoja ollenkaan. Torxit näyttävät olevan alumiinia ja ainoa, mistä korvaavia pultteja löysin oli Amerikan sivut.lisäksi koko on sen verran vieras, ettei ilmeisesti ihan millä tahansa voi kiinnitellä. Soittelen huomisella nuo varaosatiskit läpi, mutta onko muutoin käryjä, mistä tähän hatään voisi saada uusia? Ylihuomenna pitäisi jollain kärrätä itsensä töihin...

Link to comment
Share on other sites

Joo, jokin muu kanta voisi olla parempikin, Noihin jotka oli avattavissa jäi jokaiseen pieniä vääntymän merkkejä, vaikka kuinka hellästi yritti avata. Kolme oli tosiaan valmiiksi jo ilman kantaa. Seuraavaksi lienee rälläköinnin paikka, että saa kannat pois tieltä. Täytyy vain toivoa, että nysät irtoavat nätisti vauhtipyörästä... Hyvä tietää, jos tuo on vain pinnoite. Materiaalia mietin lähinnä siltä kannalta, onko sillä jotain tekemistä lämpölaajenemisen kanssa tuolla, mutta ilmeisesti ei?

 

Koko tuohon pulttiin on M9x1,25x15. Lyhyellä soittokierroksella selvisi ainakin se, että originellit osat saa torstaiksi ja muilta ruuvinmyyjiltä ei oikein M9 kokoa tahdo saada, kun on varaosakoko.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa vaihtaa siihen samalla se uusi yksimassapyörällä oleva kytkinpaketti. Kiität itseäsi myöhemmin. Tuo tuplamassapyörä alkaa rallattamaan jossain vaiheessa ja joudut tekemään saman työn myöhemmin uudelleen. Tuo Valeon kytkin tuntuu vielä mukavalta ajossakin. *wink wink*

Jos kiinnostuit, niin voit kuukeloida tällä numerolla:

VALEO 835024

http://www.ebay.co.uk/itm/835024-GENUINE-OE-VALEO-DUAL-MASS-TO-RIGID-CONVERSION-KIT-FOR-MINI-/292026916762?hash=item43fe291f9a:g:RtQAAOSwx6pYoM9P

Link to comment
Share on other sites

Miten on,alkaako tuo 1.koppanen rallattamaan vaihteistoa värinän vaimennuksen muuttuessa? Huomaako millään lailla negatiivisesti muutosta? Ittellään on taas kone-loota paketti levällään ja irti korista,olisi helppo päivittää vahvempaan 1.massa pakettiin... niin mulla on R56 MCS ja tuntuu olevan niukanlaisesti kokemus-dataa 1.massasista comboista...

Link to comment
Share on other sites

Toi Valeon kitti, joka itsellänikin on R53:ssa, ei kestä viritetyn R56S:n vääntöjä... en tosin tiedä sopiiko se sama kitti R56:een..?

 

Ja mitään rallatuksia ei sen asentamisen jälkeen ole ilmennyt. Tossahan on siis se vaimennus/jousto kytkinlevyssä vauhtipyörän sijaan: https://youtu.be/wtCK0EcoYDQ?t=43

Link to comment
Share on other sites

Toi Valeon kitti, joka itsellänikin on R53:ssa, ei kestä viritetyn R56S:n vääntöjä... en tosin tiedä sopiiko se sama kitti R56:een..?

 

Ja mitään rallatuksia ei sen asentamisen jälkeen ole ilmennyt. Tossahan on siis se vaimennus/jousto kytkinlevyssä vauhtipyörän sijaan: https://youtu.be/wtCK0EcoYDQ?t=43

Jooo,luonnollisesti R53/56 eri kytkin setit...haeskelin kirjoituksellani kohtalon tovereita R56 käyttäjistä jolla sattuisi olemaan 1.massainen vauhtipyörä...Ja ymmärtääkseni kytkinlevyssä olevat jouset ei osallistu suoranaisesti voimalinjan värinänvaimennukseen vaan etupään damperi ja 2.massa hoitaa sen tehtävän. Kun massapyörä vaihdetaan, on ilmennyt esim. lootassa rallatuksia,värinää yms." häiriöitä" . eikö nuo kytkinlevyn jouset toimi lähinnä irroitusvaiheessa joustona...? 

Link to comment
Share on other sites

Jooo,luonnollisesti R53/56 eri kytkin setit...haeskelin kirjoituksellani kohtalon tovereita R56 käyttäjistä jolla sattuisi olemaan 1.massainen vauhtipyörä...Ja ymmärtääkseni kytkinlevyssä olevat jouset ei osallistu suoranaisesti voimalinjan värinänvaimennukseen vaan etupään damperi ja 2.massa hoitaa sen tehtävän. Kun massapyörä vaihdetaan, on ilmennyt esim. lootassa rallatuksia,värinää yms." häiriöitä" . eikö nuo kytkinlevyn jouset toimi lähinnä irroitusvaiheessa joustona...? 

 

En osaa sanoa mikä noiden kytkinlevyn jousien pääasiallinen funktio on. Alkuperäisessähän niitä ei ole. Omassa ei tosiaan mitään ylimääräisiä rallatuksia ilmennyt ton kytkimen vaihdon jälkeen. Ja kampuran hihnapyöräkin on mallia kiinteä. Mutta ehkä R56 eroaa tässäkin..?

 

Värinää ja häiriöitä kyllä on, mutta ne tuli moottoritukia jäykistäessä. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kiitoksia vastauksista. Nyt on kytkin paikallaan. Vaan strömsön maisemiin ei vielä päästy, joten ideoita voisin ottaa vastaan... vaihdoin samassa työsylinterin ja olen nyt ilmannut sen aika monta kertaa. Olen puristanut männän taakse, ilmannut siten, että letku menee pulloon jossa on jarrunestettä takaisin virtaamisen estämiseksi ja pumpannut pedaalia. Olen myös ylipaineella ajanut kuplat pois. Pedaali on silti löysä ja nappaa yhtään kiinni vasta lähellä lattiaa. Kytkin oli heti asentamisen jälkeen hyvin saman tuntuinen vanhalla sylinterillä, mutta sen laitoin vuotamisen piikkiin. Auto käynnistyy, vaihteet menee todella väkisin päälle. Kytkin kuitenkin ottaa vähän kiinni, kun pedaali on pohjassa. Voiko pääsylinteriin jäädä jemmailmakuplia? Onko muita hyviä ideoita, mikä on pielessä? Millään ei huvittaisi purkaa tuota uudelleen. :D ja jottei liian helpolla menisi, niin flekti huutaa nyt koko ajan. Onko tuohon ideoita? Obd antoi vikakoodin p2270 jonka nollasin tuloksetta. Rankkaa tämä harrastaminen...

Link to comment
Share on other sites

Bleederillä imemällä työsylinterin nipasta  saattais onnistua,ei takuita! On kuulemma pirun hankala ilmattava...Eli kytkin ei irroita? Ja levy on varmasti oikein päin"flywheel side"....R53 flektistä ei tietoa ,mutta jos olisi R56 niin ongelma olisi viallinen lämpötila-anturi....

Link to comment
Share on other sites

Joo, huomenna täytyy kehitellä tätä askartelua vielä lisää. Bleederi voisi olla yksi vaihtoehto. Yritetään huomenna tehdä tuon kahden miehen duunina ja sittemmin voisi vielä kokeilla vielä öljykannulla ylöspäin. Työsylinteriin jäi helposti ilmakuplaa, ellei sitä saanut kallistettua ja hieman koputeltua. Jotenkin tuo kytkimen löysyys omassa mielessä kummittelisi hydrauliikkapuolen ongelmana. Lisäksi pääsylinteri pitää pumpaten ilmatessa mielestäni ajoittain sellaista porinaa, että siellä olisi vaahtomuotoisia kuplia.  

 

Tuplatsekkasin kytkinlevyn puolen asennusvaiheessa, että siinä luki gearbox side. Tosin tämäkin on alkanut epäilyttää, kun ongelma ei ratkea. Voiko painelaakeri tehdä tällaista kiusaa? Sen asentamisen haarukkaan tein jotenkin puolivaloilla ja se on asia mikä jäi mietityttämään sen heppoisten muoviklipsikiinnitysten takia. Lisäksi haarukka kuitenkin liikkui jonkin verran asennusvaiheessa. Tosin ennen kiinnittämistä avasin tuon toisen kerran ja tarkistin että se liikkuu mukavasti edestakaisin. Onneksi on neljän päivän vapaat, niin huomenna voinee tehdä päätöksiä tuon vapaan ajan käytöstä, jos ei ala ratkeamaan. Tuleepahan opeteltua, tätä motorsporttia... 

 

Lämpötila-anturi voisi kuulostaa ihan käypältä. Tosin tuntuu, ettei vesi lämpene keulilta putkea painellessa ja tuli alkuun hieman huonolla paineella ulos ilmaruuvista.  lämmöt autossa nousee normaalisti ja jäävät normaalille. Lämppäri puhaltaa myös lämmintä. Mun teoria tässä on se ettei pidä mennä korjaamaan vanhasta vikoja, kun se keksii uusia. Jos jotain positiivista, niin öljyläikkää ei kuitenkaan enää lattialle tule.

Link to comment
Share on other sites

Joo,tuli "roikuttua" Ameriikan Mini-foorumilla(NAM),haku "clutch bleeding"antoi hyviä vinkkejä.keskustelussa on You tube-linkki,jossa kaveri ilmaa kytkimen puristamalla työsylinterin ensin pannalla pohjaan ja ilmaa sitten.... tsekkaa,jos löytyy apua...

Link to comment
Share on other sites

Mulla ei vielä ole Mineistä ihan hirveästi kokemusta...

Mutta yleisesti muista merkeistä kyllä.

 

En ota kantaa tuohon kytkin hommaan itse muutaman kerran olen taistellut ja kyllä ne ovat kovien taistelujen jälkeen ilmaantuneet. Tsemppiä siihen..

 

Mutta tuohon vikakoodi asiaan.

 

Eikös tuo koodi ole laihasta seoksesta siis?

Tässä muutama ajatus:

 

Pakoputken vuoto voi sekoittaa lambdan?

Ahtovuoto? Pystyykö imupuolen paineistaa ja kuuntelee vuotoja? Fairy vedellä samalla tutkiminen?

Onko letkut oikein? Ettei vuoda sitä kautta? (Siis eri letkut jotka ovat imupuolella kiinni?)

 

Eihän bensan paine ole tippunut?

 

Yleensähän auto menee vara/hätä tilaan jos flekti jää pyörii.

 

Auto ikäänkuin olettaa jonkun syyn takia käyvän kuumana.

 

Youtubesta löydät myös vinkkejä tuolla vikakoodilla.

Link to comment
Share on other sites

Tuolla NAM-foorumilla ei ole tullutkaan pyörittyä muuten kuin satunnaisilla googlailuilla. Välistä tuolla mukana kummittelee pääsyliinterin ilmajumi, mutta tiedä sitten... Kohta ihmetellään lisää. Tuota videota en tuolta löytänyt, mutta kyseessä on ilmeisesti MOD-Mini -kaveri joka tekee remppoja juutuubiin kypäräkamerakuvakulmasta? Noita videoita on tullut seurattua ja noista on ollut paljon hyötyä. Sitä kautta uskalsin ryhtyä koko kytkinhommaan. Yrittelen tuota foorumia lueskella, jos jotain asiaa selventävää tulisi vastaan. 

Link to comment
Share on other sites

Joo samainen video. Tuolla kaverilla on muutoinkin hyviä filmejä minin laittamiseen. Kytkin tuli kuntoon. Ilmaahan sieltä löytyi. Koputtelin työsylinteriä ja ilmasin paineella. Sylinteriä kannattaa hieman kääntää siten, että ilma tulee varmasti ulos.

 

Seuraavaksi sitten flektin kimppuun. Lohkon kyljestä uusin lämpötila-anturin aiemmin tämän rempan yhteydessä, kun olin vahingossa onnistunut rikkomaan anturin muovipuolen. Tuo kuitenkin nosti moottorin lämpötilamittarin punaiselle, ennen vaihtoa. Samoin ennen jäähdyttimen lopullista kiinnitystä se pelitti ilman vikaa. Vasta kun kiristelin sen paikalleen alkoi se jäämään päälle. Vesi kiertää normaalisti. Oli hieman hitaanlainen kierrättämään tuota alkuun.

Link to comment
Share on other sites

Kävin sulakkeet läpi ja kaikki ok. Flekti lähtee siis hurjalle huminalle 5 sekuntia käynnistyksen jälkeen. Sammuu kyllä kun avaimesta kääntää. Käynnissä ei ole mitään poikkeavaa, eikä lämmöissä. Epäilen jotain sähköhäikkää jossain anturissa, koska flekti kuitenkin toimii. Onko tarkempaa mielikuvaa mistä tuo flekti saa "käskynsä"? Lohkon kyljessä olevaa anturia en lähtisi epäilemään, koska sen vaihdoin ja sen oireena, kun se ei toimi on ainakin se, että lämpömittari näyttää punaista, Enkä usko että sillä on montaa muuta toimitettavaa tehtävää. Joku saa kuitenkin koneen luulemaan että se on kuuma, kun sen käynnistää. 

 

Tuo Lambda ei kyllä ihan soittele kelloja, eikä pakoputkistossa ole vuotoja. En usko että ahtopuolellakaan olisi häiriötä. Ainoa mikä tulee näin mieleen, käynnistelin autoa Kytkintä kokeillakseni (en ollut varma miten tuo vapautti ilmausten jälkeen) siten että turbon jäähdytin oli nimellisesti kiinni, enkä ruuvannut esimerkiksi päiden kumitiivisteitä kiinni. Tuossa muistan kuunneleeni käyntiäänessä häikkää. Jos näin järkeilee, niin tuostahan se vikakoodi on luultavasti tullut. Mittarissa sitä ei enää nollauksen jälkeen ole näkynyt.  

Link to comment
Share on other sites

Aika outoa et miksei se kytkin R53:ssa ilmaudu normaalisti vaiks kaikki osat on ihan perus sylkkien näköisiä?
Itsellä sama edessä kun ajattelin vaihtaa molemmat sylinterit ja ajattelin pärjääväni perus takaiskuventtiliillä olevalla ilmauspurkilla siten että kahden kaverin tekniikalla viimeinen  pumppauspäästö lopetetaan kesken sulkemalla ilmausruuvi ulosvirtausvaiheessa.

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän se ihan normaalisti tuolla tavoin ilmaudu. Kasaan vetäminen helpottaa ainakin näin maalaisjärjellä sitä ettei sylinteri käy elämään ja sitä kautta jätä ilmaa työsylinteriin.  Itsellä oli jäänyt tuonne jonnekin jemmakupla pyörimään. Sitä työsylinteriä hieman sivuun kääntämällä, niin että ilma suuntautuu ilmausruuviin ja pienellä koputtelulla sieltä tuli vielä kymmenen senttinen kupla pois, vaikka muuten ei kuplia enää hetkeen ollut näkynytkään. Tämän jälkeen kytkin alkoi pelittämään.

 

Tuon flektin pyörimiseen tuli vastaan, että kyseessä voisi olla vastus flektin kyljessä joka on porsinut. Näitä on ainakin mennyt joillain Onko ideoita tuon toteamiseen? Bemariforumilta tuli vastaan ohjeita releiden virran kulun tulkkaamiseen, josta voi jo ilmeisesti päätellä sähköpuolen vian suuntaa ennen ja jälkeen releiden. Mutta ainakin näin maalaisjärjellä ei mene ihan jakeluun, milloin releiden pitäisi kytkeä virtaa flektille ja mikä on flektin vastuksen tehtävä koko kierrossa? Ajattelen, että virtaahan riittää releessä kelalle ja kytkimelle, koska flekti tykkää pyöriä. Näin kun asiaa miettii, niin anturi tuntuisi antavan koko ajan käskyä flektin pyöriä. Vaan mikä on vastuksen tehtävä tässä rallissa? Haynesin kirja ei anna sähköpuolelle jeesiä tähän.  Ajattelen että vastuksesta lienee parasta hakea vastauksia tähän, koska vika alkoi heti tiukemman kiinni ruuvaamisen jälkeen ja näitä on ollut muillakin. 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...