Jump to content

Mini Cooper S R55 säteilylämmitin


Recommended Posts

Kirjoitettu

Hei!

Jos tästä vain jollekin on apuja niin laitetaan tänne.

 

Tuli perjantaina eteen meidän Mini Clubman S r55:sen säteilylämmittimen vaihto. Oli pakko vaihtaa kun löi automaattisulakkeen pois päältä.

 

Osa löytyi paikallisesta Motonetista, mutta kuinka ollakaan joutuivat tilaamaan kun Motonetin nettisivuilta löytynyt varastosaldo olikin johonkin vag -vehkeisiin. Eli siis tuotenumero mennyt Motonetilla pahasti ristiin. Onneksi olin metsästänyt esim. Defan sivuilta kuvan tästä lämmittimestä, olisi varmaan tullut otettua tuo väärä, ja sitten vsp:den kera palauttaa se Motonetille...

 

Tässä oikea DEFAn ja Motonetin numero:

post-1256-0-99530900-1488708833_thumb.jpg

 

 

Sitten se lämmittimen sijainti. Ei ollutkaan ihan paras mahdollinen paikka asennustyön puolesta. Paras olisi jos saisi koko auton ilmaan tai koko keulan ilmaan - niin ja lämpöinen talli ei ole pahitteeksi. Ite tein sen nostamalla apukuskin puolen ilmaan ja tukemalla isolla pöllillä auton jos tunkka sattuu pettämään. Auto nousi niin ylös että myös takarengas oli noin 5 senttiä ilmassa.

 

Lämmittimen sijainti on käytännössä lohkon takapuolella, lähes keskellä moottoria, öljypohjan reunasta vähän ylöspäin. Lämmittimen kiinnikeenä toimii lämmittimen mukana tullut rauta, joka autossa ruuvataan vetoaksilan kannatinlaakerin ylemmän pultin kanssa samaan.

post-1256-0-20577700-1488709014_thumb.jpg

 

post-1256-0-46067300-1488709016_thumb.jpg

 

Kannatinlaakeri aukee 13mm avaimella. Parhaiten sen sai auki kun 13mm kiintoavaimen laittoi pultin päähän, sitä jatkoi 15mm kiintoavaimella ja niks auki. Sitten tavallisen kokoisen hylsysarjan 13mm hylsy ja nivel jatkoksi niin pultin sai niin paljon löyhälle että risan lämmitinvastuksen sai lohkon ja kiinnipitoraudan välistä pois. Normaali lyhyt jatko ei hylsyn kanssa enää sopinut moottorin ja tulipellin väliin. En vaihtanut tuota kiinnikerautaa, annoin vanhan olla tuolla.

 

Ja käytännössä räikkää ja kiintoavainta joutui käyttämään pakoputken kuljettajan puolelta tilanahtauden vuoksi. Ja itse vastuksen saa lohkon reunaan helpoiten kun sen kiertää vetoaksilan takapuolelta, ja sen yläpuolen kautta tilaansa.

 

Eikun lämmönjohtavat liimat väliin ja lämmitin paikalleen ja kiristys, se oli siinä.

 

300W ei kuulosta tehokkaalta, mutta noin tunnin roikassaolon jälkeen moottorin nesteiden lämpötila oli 11 astetta (Scangauge 2:lla katottuna), ulkolämpötilan ollessa noin nollassa. Sopivasti pitäisi olla ensiyöksi luvassa 20 pakkasta, ja vaimon pitää aamuvuoroon joten huomenna nähdään tarkemmin paljonko kone tuolla lämpenee.

Kirjoitettu

Joo,irroittelin samaisen Defan vastuselementin moottorirempan takia viime viikolla.Uudelleen asennuksen yhteydessä tarvii uusia lämmönsiirto pasta,tuli pestyä pois.... On muuten aika onneton lämmitysteholtaan,pari tuntia ei juuri konetta lämmitä...

Kirjoitettu

No nyt tuli tutkimustuloksia:

noin 15 pakkasta, vajaa 2.5h roikassa, auto käyntiin ja Scangauge 2 kertoo moottorin lämpötilaksi +14.

 

Ei nyt ihan surkea ottaen huomioon 300W ja kyseessä säteilylämmitin.

 

En ole kyllä mittaillut noin tarkasti perinteisen lohkolämmittimen saatika letkulämmittimen tehokkutta, mutta veikkaan niiden olevan tehokkaampia, varsinkin perinteisen lohkolämmittimen. Mutta niitä ei tänäpäivänä taida saada juuri mihinkään autoon kun ei lohkossa ole tilaa?

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...