Jump to content

r50 '02, ohjaustehostimen pumppuongelma


Törmis

Recommended Posts

Osaisitteko kertoa mitä pitäisi alkaa korjaamaan:

 

Havahduin kaupungilla Cooperilla ajaessani siihen, että ohjaustehostimen pumpun ääni kohosi välillä kovemmaksi kuin yleensä. Seuraavana huomasin, että mittariin oli syttynyt akun merkkivalo. Heti tämän jälkeen haistoin pistävää palaneen hajua ja huomasin punaisiin seisahtuessani, että pellin alta nousee hienoisesti savua!

 

Ajoin välittömästi parkkiin ja sammutin auton. Ohjaustehostimen pumppu jäi pyörimään silti vaikka moottori oli sammutettu. Avasin konepellin, pumppu huusi ja moottorin takaa tuprahti melko lailla pistävän hajuista savua. Otin saman tien akun miinuskengän irti. Aikani tutkittuani ja todettuani, että auto ei ole syttymässä palamaan, laitoin akun kengän takaisin ja pumppu alkoi huutaa saman tien. Samoin savun hajua alkoi taas tuntumaan, kun ilmeisesti tehostimen nestettä ruutasi jostain raosta kuumalle pakoputkelle.

 

Totesin, että kuskin jalkotilan sulakerasiassa oleva pumpun 5A -sulake palaa n. viidessä sekunnissa kun akun kengän laittaa takaisin ja pumppu alkaa taas ujeltamaan. Aikani guugleteltuani löysin ohjeet, miten sulakerasian pohjapuolella olevan pumpun 100A -sulakkeen saa irrotettua. Vain tunnin ähräys pimeällä parkkipaikalla, kiitos Googlen ja otsalampun! 

 

Pääsin rattia hiki hatussa vääntämällä kotiin, mutta enpäs tiedä missä vika lopulta voisi olla. Joltain sähköongelmalta vaikuttaa kun pumppu ei stoppaa ollenkaan, 5A sulake palaa ja mittaristoon syttyi merkkivalo (joka palaa edelleen), mutta jostain myös vuotaa ja pahasti. Tehostus itsessään toimi vian ilmettyä mielestäni kuitenkin ihan oikein. Pumpun ääni vain kuului kovemmin - välillä. Tehostimen nestettä oli säiliössä vielä yli alarajan joten kauaa ei vuotoa ollut kerennyt olla.. Säiliön kylki on kyllä hieman kostea joten korkin alta on nestettä kyllä turskahtanut jossain vaiheessa ulos. Näkyvää vuotoa en siinä huomannut enkä myöskään nähnyt auton alla tai moottoritilassa mitään vuotoja/tippasuja moottorin ollessa käynnissä.

 

Sitä rupesin kanssa miettimään, että hajoaakohan tuolla tehostimessa nyt jotain muuta jos autolla ajaa ja tehostin ei ole toiminnassa kun pumpun sulake on irti?

Link to comment
Share on other sites

Muuta en tiedä sanoa kun että näissä on tyyppivikana hammastangon tehostinosan tiivisteiden hajoaminen ja silloin öljyt saattavat vuotaa lyhyessä ajassa ulos. Omaan R53:n vaihdettiin viime kesänä tehdaskunnostettu hammastanko ja remontille tuli hintaa n. 1000 euroa alkuperäisvaraosa hammastangon kanssa tulee taatusti vielä kalliimpaa. Paska auto monessa mielessä. >:(

Link to comment
Share on other sites

öljyt saattavat vuotaa lyhyessä ajassa ulos. Omaan R53:n vaihdettiin viime kesänä tehdaskunnostettu hammastanko ja remontille tuli hintaa n. 1000 euroa alkuperäisvaraosa hammastangon kanssa tulee taatusti vielä kalliimpaa. Paska auto monessa mielessä. >:(

Tietääkseni ongelma on enemmänkin että öljyt pääsee sähköiseen tehostajaan ei niinkään vuoda ulos.

Ulospäin vuoto normaalimpaa kuten muissakin tehostetuissa ohjausvaihteissa.

 

Itse ostin purkaamolta "ehjän" pumpun ja kunnostin itse.

Osathan kunnostukseen ei maksaneet edes viittäkymppiä mutta auto ajossa koko ajan niin piti ostaa ensin tilalle joku mikä fiksata.

Minissä paljon huonoa kuten hyvääkin kuten jokaisessa merkissä.

 

Vähävikaisimpia ainakin itsellä olleet nämä minit. Pösöt tulee sitten perässä.

 

Ja kun huonoista oli puhe niin opel ja renault jopa uusina sellaisia mihin ylläpitokulut todella kovat omalla kokemuksella.

 

Sitten asiaan, sulta on luultavasti pettänyt se tiiviste/tiivisteet sieltä sähkömoottorista. Tai yksinkertaisesti se on niin likainen että aloitti sähköpalon siellä sisällä kun ankkuri lyö kenttään kiinni lian takia.

 

Äkkiseltään miettien siellä on vain pumppu pimeänä nyt eli ajaa voi mutta tuskasta se on.

En lähtisi ajamaan kuin huoltoon.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista! Tuli huomattua, että se akun merkkivalo mittarissa tarkoitti sitä mitä sen pitääkin tarkoittaa, että akku ei lataudu! Tyhmänä luulin sen syttyneen tuon pumppuvian seurauksena, mutta siis myöskään akku ei lataudu. Laturin ynnä muitten hihna on kyllä ehjä ja tuo tehostimen pumppuhan ei pyöri tässä hihnalla vaan ihan sähköllä.. Joku syvällisempi sähkövika siis autoon ilmestyi.. Kunpa olisinkin ajanut suoraa huoltoon, enkä tämänpäiväisen keikkapaikan pihaan ensin..

Link to comment
Share on other sites

Akun merkkivalo syttyy myös liian alhaisesta akkujännitteestä ja se voi palaa sen takia että sulla se pumppu oikosulussa ja laturi kyykkää sen takia.

 

Tässä nyt on monta tarkistettavaa kohdetta, huoltoon vain se kun ehdit.

Tämmöinen ajatuskulku itelläkin käy järkeen. Ensin kyykkäsi pumppu joka kyykytti perään laturin ja nyt on koko auto ja mies kyykyssä. Osaisitteko suositella Helsingistä autosähkökorjaamoa/korjaajaa, jolle tämän pähkinän voisi antaa purtavaksi? Laakkonen, tiedän, mutta jos olisi joku järkevän hintainen jonka sattuisitte tietämään?

Link to comment
Share on other sites

Itsellä uutena vuonna 2005 ostettu One; ohjaustehostimen pumppu meni yllättäen v. 2012 syksyllä ja silloin ajettu 65000 km. Pumppu liittimineen vaihdettiin silloin Treen Autokeskuksella ja maksoi töineen 899,40 e. Pumppu vaan lakkasi toimimasta.. Ajelin ilman tehostinta jonkin aikaa eikä siitä nyt maantiellä niin suurta haittaa ollut (jos ei kääntänyt rattia...). Nyt on kestänyt tähän asti hyvin mutta autolla ajettu vasta 102000 km. Muita vikoja ei huoltojen lisäksi ole ollut kuin yksi ABS-anturi, joka myös vaati Tampereella käynnin kun ei osattu kaikkia liitäntöjä tehdä täällä länsirannikolla kunnolla ; oma vika... Eli hyvin on mennyt puoliharraste/2.autona.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...