Jump to content

Mini One D Jäähdytyshäiriö


Recommended Posts

Kirjoitettu

Noniin, uusi haaste (toivottavasti).

Eli Mallina Mini One 1,4 Diesel. 2003 vuosimallia.

 

Tapahtui ennen kuin lisäsin jäähdytysnestettä ja en siis tiedä, mitä litkua on käytetty aikaisemmin: Ajettuani n. Tunnin abt 100 km/h motarilla, kutosvaihteeella ja rpm n. 2000. Lohkolämmitin puskee vain kylmää ja hetken kuluttua alkaa koneen lämmöt nousta nopeasti normaalista ylöspäin, hidastan vauhtia n. 60 km/h ja nelosvaihteelle -> koneen lämmöt palautuvat normaaliksi ja lohkolämmitin alkaa antamaan hiljalleen lämmintä ilmaa. Tätä ei tapahdu jos ajan esim 80km/h kutosvaihteella jolloin rpm olisi n. 1700. Tällöin keli oli n. -5 astetta.

 

Menin hölmöyttäni lisäämään punaista jäähdysnestettä jonka aion kyllä vaihtaa. Eka kysymys kuuluu: Mitä jäähdytysnestettä kannattaa käyttää?

 

Toinen kysymys: Miksi kone alkaa keittämään? Myöhemmin lämmöt ovat pomppineet vastaavasti ylös ja olen joutunut hidastelemaan tuon tuosta, joka on motarilla melko vaarallista.

 

En usko, että termostaateissa olisi vikaa, sillä tuolloin kone keittäisi aikaisemmin, eikä palautuisi jos vauhtia hidastaisi.

 

Laittakaahan hajatelmia tulemaan kiitos! Päivitän itse myös jos opin uutta!

Kirjoitettu

Neste on väärää kuitenkin mutta se ei hyhmää aiheuta, vain kannen syöpymistä ajan saatossa.

 

Samaa kuin dille veikkaisin eli pakkaskestävyys nyt perseellään. Nesteet ulos ja uudet sisään.

Ja se on sisäpuhallin ei lohkolämmitin....

Kirjoitettu

Katoaako nestettä jonnekkin. Jos nestettä on liian vähän niin sisäpuhaltimesta ei tule lämpöä ja auto varmaan alkaa keittää helposti vähäisellä nesteellä..

Alkuperäinen neste ei ole mielestäni kallista edes marmorilta. "BMW tainnut keksiä jonkun oman sävyn".

Kirjoitettu

Nesteen taso pysytellyt ok tasolla, vaihdetaan ekaks ja seuraillaan. Mikähän se oikea neste voisi olla? Alkuperäisestä en tiedä... Ja mistähän tuo lohkolämmitinkin mahtoi tipahtaa...

Kirjoitettu

No siis noissahan on aine eri tavaraa riippuen mitä ainetta kansi/lohko on mutta ainakin omiini (04 cabrio one ja cooper s) kuuluu se sininen tai vihreä neste eli perusnormi kama.

 

Punaista söi ennen meidän taloudessa opel ja nykyisin seat exeo vetää sitä.

 

Ja siis juuri tuo sisälämppärin kylmeneminen(jos nestettä on muuten riittävästi) viittaa jäähdyttimen jäätymiseen/sen kierron heikkenemiseen. Kaksi syytä ainoastaan mitkä aiheuttaa sen. Liian pieni pakkasen kesto(en usko jos olet sinne 50/50 seoksella lisännyt tavaraa) tai termostaatti jumissa ja auki koko ajan jolloin nesteen lämpötila laskee niin alas että se alkaa viimassa jäätyä. Tämäkin vaan vaatii sen että nesteen pakkaskesto joku -15 astetta korkeintaan.

 

Taas se että se mittarin mukaan alkaa keittämään viittää juuri ulkokennon jäätymiseen.

 

Kansipahvihan tekee samat oireet jos on päässyt palamaan puhki vesitilaan mutta pitäisi kuplia jo pytyssäkin nesteen kun konne lämmin ja kaasuttelee....

 

 

Tuli hiukan epäselvä kirjoittelu kun puhelimella kirjoittelee niin jää osa tekstistä aina piiloon...

Kirjoitettu

Joo tosiaan nestettä on ollut riittävästi, ja seos on ollut ns varman päälle.. painetta tuntuu olevan kun avaa paisuntasäiliön, oli kone sitten kylmä tai kuuma.

 

Jäätyminen ulkokennossa kuulostais loogiselta - kovemmalla vauhdilla jäätää, autolla on kilometrejä alla n. 197 000 km, eli samalla vois kyllä ulkokennon kunnon tarkistaa jos kierto on yleisesti heikohko tai heikentynyt who knows..

 

Täytyykin alkaa etsimään tyhjennysplugia! Kiitos tähän asti jeesistä!

 

Laitan päivitystä as we go!

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

Päivitystä:

 

Tyhjennysplugeja ei tässä mallissa ole - eli alhaalta letkua irti jos tyhjäksi meinaa saada. Varmuudeksi vaihdettu termostaatit, ajettu jäähdytysjärjestelmä flusherilla jonka jälkeen laitettu uudet mömmöt sisään.

 

Nada - sisälle ei tule lämpöä, kone keittää kun hieman antaa pedaalia. Sain ylikuumenemisen jotenkin hallintaan kun laitoin levyn AC:n radiaattorin eteen dempatakseni pakkasen purevuutta. Koppiin tosin ei edelleenkään tule lämpöä.

 

Tuntuu siltä, että neste ei kierrä kunnolla systeemissä...kokeilin jopa hallilla käyttää konetta lämpimäksi, hallissa oli lämpimämpää kuin Minin kopissa... AC:n radiaattori lämpenee kyllä, mutta jostain syystä lämpö ei pääse sisälle asti..

 

On se prkl !

Kirjoitettu

Ei jos ei astiassa asti kupli. Mittauta jäähdytinnesteet onko pakokaasut päässeet joukkoon.

 

Dieselistä kun kyse niin en osaa sanoa onko edes mitattavissa.

Tossahan on periaatteessa pösön kone ja mullakin noilla samoilla koneilla olleita ja ainoa vika mikä näin nopeasti mietittynä tekisi tuon on vesipumpun irronnut "ratas"

Ovat nykyisin muovia eikä ole ihan tavatonta että tyhjäkäynnillä pyörii mutta kierroksia kun nostaa niin pysähtyy kokonaan vaikka akseli pyörii.

 

Eli kenno ok.

Termari ok.

Järjestelmään ei tule normaalia enempää painetta?

Flekti ei lähde pyörimään?

Vesi kiertää kuitenkin?

Ilmasit sen kuten pitää?

 

Ihan vaan että mistä lähtis ihmettelemään lisää.

Jos likellä asut rmk/hml niin itsekkin voisin jeesata diagnoosissa.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...