Jump to content

Mini talviautona


Red Mini

Recommended Posts

Oma Cooper S laitettu talviteloille vaikka autoon kyllä olisi kitkarenkaat mutta ei viitsi "kallista" autoa talven tiesuoloissa liottaa ja auton muutkin ominaisuudet arveluttaa kuten mm. sivuikkunat ja lasikatto ..  kokemuksia Minillä talviajosta ?

Link to comment
Share on other sites

2007-2010 ympärivuotisessa käytössä R53 -04

2010-2015 ympärivuotisessa käytössä R56 JCW -10

2015- ympärivuotisessa käytössä R55 JCW -12

 

Ongelmat R53: ovenkahvan avausmekanismi painui sisään. Korjaus: uudemmat "kiikkukahvat".

Ongelmat R55: akun varaus laski viime talvena syystä tai toisesta niin alas, ettei sisäilmapuhallin/-lämmitys tämän vuoksi pelannut ennen kuin varausta oli taas tarpeeksi (akku vaihdettu 2014 edellisen omistajan toimesta)

Ongelmat R53, R56, R55: jäätynyt ikkuna, joka ei laske/nouse ovea avatessa ja lasi jää ovitiivisteen ulkopuolelle yläreunasta. Tämä on tapahtunut max 10 kertaa yhteensä.

 

Edit Mainittakoon vielä, että kaikki säilytetty ulkosalla suurimman osan ajasta, R56 yhden talven kylmässä tallissa. Kahdessa ensimmäisessä Defa moottorilämmitin (R53 letku? ja R56 säteily) + sisälämmitin

Link to comment
Share on other sites

Ei ole R53:ssa (vm.-06) vielä tullut mitään ongelmia talvikäytössä eteen.

 

Sama täällä. Neljä talvea nyt takana. Mun kärry tosin viettää suurimman osan ajasta lämpimässä hallissa, joten jäätymiset ei ole kovin todennäköisiä. Madalluskaan ei ole aiheuttanut talvella sen enempää ongelmia kuin kesälläkään. Saatan silti laittaa kärryn talviteloille ainakin hetkeksi, olis taas pientä jumppaa tiedossa... 

Link to comment
Share on other sites

Joo,sama täällä,läpi vuoden ajetaan.Pientä jumppaa välillä jäätyvien tiivisteiden/ikkunoiden kanssa,mutta ei erikoista murhetta.On todella vekkuli talviauto jäykällä takavakaajalla,jos yritää puskea esim.liikenneympyrässä, kaasun nosto/kytkin kevennys saa takapään ohjaamaan "aika iloisesti"!ja ulostuloissa tasauspyörästön lukko parantaa pitoa....

Link to comment
Share on other sites

Yksi talvi takana R53 JCW -04.

Kuskin ovenkahva todella jäykkä talvella, avaus ei aina onnistunut. Muutaman kerran ovea ei saanut kiinni kun pakkasella lähti töistä, eli joku jumittaa/jäätyy oven mekanismissa talvella.

Välillä taiteilin apukuskin puolelta sisään kun en jaksanut tapella kuskin oven kanssa. :D

 

Hifi-asennusten yhteydessä tuli ruiskuteltua wd-40 vähän joka puolelle oven vivustoihin yms, pian nähdään oliko mitään hyötyä...

Link to comment
Share on other sites

Siellä se taas värjöttelee työmaan pihalla. Pakkasten tullen on taas alkanut etanolikäytöllä pieni yskähtely kylmäkäynnistyksen jälkeen (lohkolämmitintä ei ole). Pitää antaa hetken käydä tyhjää, ennen kuin lähtee ajamaan. Ja kuskin ikkuna pitänee vihdoin jaksaa säätää oikeaan asentoon, jotta tiivistyy kunnolla... ikävästi vetää niskaan ikkunan takareunasta.

 

 

DSC_0944_zpslkmbfqih.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mini hankittu täälläkin talviajoon ja hauskalle pelille vaikuttaa! ASC on poissa päältä valtaosan ajasta ja hyvin tällä pääsee liikkeelle liukkaallakin. En muista koska viimeksi olen käyttänyt mm. mutkissa käkkäriä.  ;D  Eli keveys tuo mukanaan erilaiset huvit kun tätä vertaa esim. edelliseen talvilinttaan = 4 vuotta alla olleeseen Porschen Cayenne S maasturiin, joka painoi rapiat alle 3tonnia.

 

Minin plussat talvella:

+ Hyvä vakaus ja pito, tiedät kokoajan tilanteen tiessä.

+ Perän luistot helppo hallita (ainakin nastoilla ja liukkailla menee välillä ihan pelleilyksi)

+ Lämpee ihan kohtuuajassa

+ Vie vähän bensaa (minulle kaikki alle 10l/100km on vähän)

+ Pakkasessa karmittomat ovet/ikkunat toimivat, eivätkä ole vielä jäätyneet vaikka pesin auton.

 

Miinukset:

- Airbagin valo alkoi palamaan... onko sitten pakkasten / kosteuden syytä vai mikä lie. BMW:n sähköt (ja moottorit) ovat perheessämme jo 'käsite'.

- Kattoluukku + jokin kattoverhoilussa nitisee / pitää hälyääntä. Muuten hälyäänet siedettävät tämän hintaluokan laitteeseen.

- Motarilla kaipaan pikkasen enemmän peltiä ympärilleni...

 

Link to comment
Share on other sites

^ *** nus nus *** Mitenkäs nisukka liittyy aiheeseen Mini talviautona? *** nus nus ***

 

Ei vaiskaan. Itse tuli heitettyä tänään pikku lenkki porsimolla kun siinäkin on talvikumit. Tosin se siirtyy pian talliin talvehtimaan ja wappua odottelemaan.

 

Tänään oli kyllä paljon auraamattomia tai huonosti aurattuja teitä ja Minin maavaraa tuli testailtua. Spoikan alla oleva kumiläppä toimi lumiaurana. Kaikenlaista ääntääkin pohjan ja lumen kosketuksista tuli, mutta mitään ei mennyt rikki... Kesäautossa on muuten enemmän maavaraa kuin talviautossa :)

Link to comment
Share on other sites

Odotas vaan kun alkaa jääkokkareet pyörimään siellä pohjaa vasten. :D Se kumiläppä on auton alin kohta, ja etuakselin takapuolella apurungossa oleva toinen kumiläppä lienee suunnilleen samalla korkeudella. Hyvin kuuluu kohinat ja kahinat kajuuttaan niistä molemmista. Öljypohja on onneksi hyvän matkaa korkeammalla. Eipä siellä mitään sellaista pitäisi roikkua mikä lumesta hajoaisi. :)

 

Omani on noin 35mm vakiota matalampi, ja OMP:n poikittaistuki tulee vielä pikkusen noita kumiläppiä alemmaksi. Siihen kolisee kivet jo hiukan epätasaisella hiekkatielläkin, ja talvella jääkokkareet paukkuu siihen tosi kivasti. :D

Link to comment
Share on other sites

GP:ssä aina hiukan hirvittää niitten alustan ilmanohjainmuovien kohtalo kun kolajaa ja kun helmatkin tulee normi MINIä alemmaksi, mut onneksi tuli laitettua keväällä kanssa tuollainen OMPin pähkinänsärkijä rauta suojaamaan mueja  :D  josko se kolauttais isoimmat kokkareet pienemmiksi ennen pohjan muoveja.

Link to comment
Share on other sites

Nyt toinen talvi lähdössä JCW:llä ja ainoa "harmitus" on että vakiovanteilla/rengaskoolla takarenkaan ja alustaosien välillä on tilaa jotain millejä, joten välillä joutuu lumi/jääkeräytymiä poistamaan/sulattamaan. Harkinnassa jo spacereiden ostaminen.

 

Tietoinen valinta oli tämän JCW:n hommaaminen, mutta välillä kyllä tosissaan kaipaa toista paria vetäviä pyöriä (aiemmin ollut symmetrisellä nelivedolla olevia menopelejä).

Link to comment
Share on other sites

Milläs tavalla teidän vehkeissä toimii tuo luistonesto?Vaimo epäili,että toimiiko ensinkään kun ei ole valo vilkkunut.No näytin sohjoisessa rinteessä,miten se käyttäytyy täyskaasulla.Yllätys itellekin,ei nyykähtänytkään,vaan kierrokset tippui hiukan ja hillitysti sutien vauhti kiihtyi koko ajan.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä meikäläisen pelissä (R53) tuon luistoneston valon saa suht helposti vilkkumaan :) Lumella ja jäällä hyydyttää menoa liiaksikin, eli kytken sen tuolloin yleensä pois ja hallitsen luistoa mieluummin itse oikealla jalalla :) Nyt märällä annan olla päällä, mutta silti vilkuttelee reippaammissa kiihdytyksissä.

Link to comment
Share on other sites

Minäkin muistelin,että r53 hyytyi rajummin kun taas automaatilla ei haitannu niin paljon.Aikasemmin minäkin aina löysäsin vilkutuksen alkaessa,mutta tässä JCW:ssä ei hyydytä niin paljoa.

Link to comment
Share on other sites

R53:ssa on tosiaan aika agressiivinen luistonesto. Vähän niin kuin muissakin vuosituhannen alun vekottimissa tuntuu olevan. Tappaa kiihtyvyyden aika tehokkaasti tiputtamalla tehoja kunnes sutiminen on varmasti loppu. Todella ikävä esim. ohitustilanteessa, kun talvirenkailla luistonesto saattaa aktivoitua kuivallakin asvaltilla.

 

Uudemmissa on vähän kehittyneempää tekniikkaa, ja luistonesto hillitsee lähinnä sitä enemmän sutivaa pyörää. Eikös sitä kutsuttu jopa nimellä "elektroninen tasauspyörästön lukko"?

 

Bytetronikilla sai tota R53:n luistonestoa säädettyä vähän mukavammaksi, ei tiputa tehoja heti niin rajusti. Ei tule ihan niin ikävää otsa tuulilasissa -efektiä.

Link to comment
Share on other sites

Joo, noista sähköisistä luistonestoista riittää keskustelua, tyyliin "jarru jarruttaa menoa , lukko lukitsee sutivaa pyörää..." useimmat EDS yms.järjestelmät on kehitetty kurvissa sisemmän pyörän keventämämisen sutimisen estoon ja kytkeytyvät tietyn nöpeuden jälkeen pois.Ei varmaa tietoa ,miten esim.ohitustilanteet, suora kiihdytys... No,järjestelmät kehittyy huimaa vauhtia,taitaa olla joku Mclaren katuauto hyljännyt mekaaniset lukot kokonaan..Mulla käytössä Quaife ja R56 luistonesto pelaa hyvin yhteen liukkailla keleillä.

Link to comment
Share on other sites

Jaguar hylkäsi mekaaniset lukot jo 90-luvun puolella, kun tuli ensimmäiset sysipaskat luistonestot. 370hv/525Nm takaveto ilman lukkoa oli melko jännä tuttavuus.  :-X  Palasivat mekaanisiin lukkoihin 2010-luvulla, ainakin tehomallien osalta.

 

R53:n luistonesto ei osaa hyödyntää sen paremmin vakiolukkoa kuin Quaifeakaan. Tietyissä tilanteissa se vain haittaa menoa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...