Jump to content

Kulmavaihde


Recommended Posts

Kirjoitettu

Oliskohan kenelläkään ehjempiä kulmavaihteita tai sitten saako uustuotantona,en ole löytänyt.

Ovat sen verran hapettuneet että kierteetkin sulaneet!

Kyseessä on siis MK II -69

post-4744-0-73452100-1472824123_thumb.jpg

Kirjoitettu

Ok,kiitos! Mietityttää vain se kun joissain kuvissa näkyi sisäratas joka oli ihan normaalin hammasrattaan oloinen,kun taas vanhassa on kourumallinen pyörän kehä?!

Täytyy Minitronilta kysyä.

Kirjoitettu

Ihan oikein olet nähnyt. Loppuvuodesta 69 käytettiin viimeisissä mk2 malleissa jo uudempaa pyöreärunkoista pyyhkijänmoottoria ja nämä kulmavaihteet olivat erilaiset kuin alkuvuoden malleissa. Autoosi on kuvista päätellen kuitenkin nyt vaihdettu vanhanmallinen pyyhkijän moottori mutta uudemmalla pantakiinnityksellä. Tällä moottorilla pyyhintäala lienee liian iso, eli liipparit menee yli lasista.

Pyöreärunkoinen uudempi moottori on jonkinverran tehokkaampi ja sopii paremmin uusille kireimmille pyyhkijänvarsille.

Uudempi kulmavaihde on 37H7200 ja sen puslat 37H7201. Jos haluaa jostain syystä käyttää nyt kiinni olevaa pyyhkjänmoottoria niin kulmavaihteet on mainittu 37H7100.

Kirjoitettu

Ja eikös noissa kulmavaihtessa ollu eri välitykset, vanhemmassa kulmassa 22 hammasta ja uudemmassa 32 hammasta.

Kirjoitettu

Tämä voisi olla jo yleistä osion alla kun rönsysi mutta näin vielä:

Onko näitä pyöreämoottorisiakin erilaisia? Kantikas lienee se vanhin.Eli tarkoititko Imperial että alku ja loppuvuodesta -69 moottori olisi erilainen?

Mainitsemasi 37H7200 on ulkoisestikin samanlainen ja jos siinä on sisällä vielä tuo uraratas! Tuolla pyöreällä on siis ollut toisenlainenkin kiinnitys?

Kirjoitettu

Noina aikoina niitä oli pääosin kahdenlaisia. Lucas tyyppi 14W ja siitä versiot A/B ja D,E,F.  Nyt kun muistelee, niin olihan niitä jo 68 mallisissakin, mutta Mk2 mallisarjan alussa oli siis se kulmikkaampi tyyppi joka oli kiinni pellissä kolmella pinnapultilla läpivientikumien varassa. Pantamallinen kiinnitys siis myöhempi malli.

Sitten kun näitä 14W tyyppejä tosissaan sekoittelee, niin huomaa, että niissä on paljon eroja. Varhaisemmassa mallissa pysäytyskatkaisin on kiinni ruuveilla  ja uudemmassa mallissa liukuklipsillä. Hiilien johdot vanhemmassa tinattu katkaisimeen ja uudemmassa piuhat ovat laattaliittimillä katkaisimessa. Ja tässä siis tarkoitan katkaisimella sitä joka palauttaa pyykijät lepoasentoon ja pysäyttää. Siis moottorissa kiinni olevaa muovimötikkää.

Uudempaa mallia D;E, tai F  on yleisimmin vasta Mk 3 mallisissa ja  myös 2-nopeuksisena. Missään ei ollut ylikuormitussuojaa ja pyyhkijöiden jäätyminen talvella poltti ankkurin käämit ja sulatti hiilenpidikket niin että laitteesta tuli hyvin nopeasti entinen tai ainakin voima katosi.

Uustuotanto-osat ovat nykyään jo ulkonäöltään hyvin erilaisia eikä yksittäisten osien vaihtokelpoisuutta voi etukäteen tietää.

 

Mitäpä näistä sen kummempaa. Kaikki vaan vaikuttaa kaikkeen..

Kirjoitettu

Uustuotanto kulmavaihteitten laatu voi olla sitten mitä sattuu. Jumittelee, kasattu epäkeskeisesti..ym

Ehkä joukossa voi olla kunnollisiakin.

Oma kokemus niistä on, että kun purki ne ja otti osia vanhoista niin sai toimivat.

Ehkä vain huonoa tuuria...Mutta linjassa kokemuksista uustuotanto-osista

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

Minulta voi vielä löytyä uusia noita rattaita, täytyy katsoa.

Tähänkin kohteeseen sai "ennenvanhaan" osia.

ja kokonaiset löytyy koko setti maalta käytettyjä

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...