Jump to content

Mini tulossa käyttikseksi


possu

Recommended Posts

Eli uusi foorumilla ja Mini olisi harkinnassa - tai itse asiassa jo melkein päätettykin. Auto olisi tulossa käyttöautoksi syys, talvi ja kevätkausille kun harrasteauto on tallissa. Kaikenlaista ajoneuvoa on mietitty ja kokeiltu. Ja tavoitteena olisi joku vähän hauskempi ja persoonallisempi kulkine. Mini tuntuu täyttävän nuo vaatimukset.

 

Olenkin koeajanut F55 Cooperin, joka oli mukava - mutta turhankin sivistynyt ja puhtia siitä tuntui uupuvan. Seuraavaksi oli kokeilussa F56 John Cooper Works, joka olikin jo rapsakampi peli - muuta sekin oli oikeastaan aika tunnoton ohjauksen ja alustankin puolesta (ainakin laillisilla nopeuksilla). Liian hienostunut. Sen jälkeen olen käynyt ajamassa paria R53 Cooper S:ää ja tämähän on loistava peli. Paljon hauskempi ja luonteikkaampi kuin nuo uudet Minit. Sellainen siis kiikarissa.

 

Mutta muutama juttu mietityttää:

 

1) Pärjääkö tuolla talvella maavaran ja ajettavuuden puolesta myös talvella?

 

2) Kukas näitä hiukan vanhempia tuntee kunnolla ja huoltaa/korjaa pääkaupunkiseudulla?

 

3) Kuinkas paljon nämä pelkäävät kilometrejä? Eli onko 100tkm vai 200tkm raja jonka jälkeen alkaa tulla viisinumeroisia laskuja tai paalaus? Toki ylläpito elinkaaren aikana vaikuttaa, mutta noin yleisesti...

 

4) Vinkkejä hyvistä myynnissä olevista tai myyntiin tulevista otetaan mielellään vastaan... Vähän hintsusti näyttää olevan nettiautossa oikeasti siistejä.

 

Kiitos etukäteen jos ehditte ja jaksatte vastailla...

Link to comment
Share on other sites

1. Pärjää talvella mainiosti ainakin vakiolla sporttialustalla (minulla normi 16 tuumaisilla nokian kitkoilla)

2. Kuka näitä ei huolla? Ihan samaa bmw-miniä ne kaikki ovat. Tässä huollot ovat vain kalliimpia, kun kaikki on rakennettu niin vaikeaksi huoltaa (kuten kytkimen vaihtoon sellainen 8-13h riippuen tekijästä).Onneksi palikoita saa erittäin paljon halvemmalla ebayn puolelta tai ihan Englannista tilaamalla.

3. Taitaa olla ajokilometreistä kiinni hieman vähemmän, kun ajotavasta ja siitä onko osia milloinkaan vaihdettu matkan varrella. Ellet onnistu polkimaan konetta jollain ihmeellisellä tavalla, niin et taida tulla koskaan näkemään mitään viisinumeroisia huoltolaskuja. 

4. Osta hyvin huollettu auto, jossa kaikki tuntuu jämäkältä. 2-massapyörän vaihto pois on plussaa imo. Se 3-puolainen ratti vakkarilla ja radion säädöillä on kyllä helmi. Auto ilmastointi on myös hyvä ja jos löydät lämmitetyllä tuulilasilla olevan mallin, niin kiität siitä itseäsi joka ikinen talvi!

Link to comment
Share on other sites

Kiitos pikaisesta vastauksesta ja vinkeistä.

 

Ajotapa kyllä selvästi vaikuttaa auton kuntoon kun on paria tuollaista kokeillut. Toinen oli 130tkm jälkeen ihan loppuunajetun tuntuinen ja toinen taas napakan ja hyvän tuntuinen. Harmi vaan ettei speksit ja väri natsaa tuossa jälkimmäisessä. No, pari muuta on kiikarissa...

 

Noista huoltamisista vielä: Ei varmaan ihan joka paja kuitenkaan tunne Miniä oikeasti hyvin, eli jos sitä kytkintä joutuu esim vaihtamaan niin vien mieluummin pajalle joka on homman tehnyt ennenkin ja hoitaa sen näin ollen todennäköisesti myös ripeämmin ja varmemmin, ehkä myös edullisemmin... Eli jos vinkkejä osaajista löytyy niin vinkit kiinnostaa ;)

Link to comment
Share on other sites

1. Talvella pärjää hienosti myös vakiota matalammalla R53:lla ja 17-tuuman nastagummeilla. Lukkoperä auttaa etenemisessä ihan älyttömästi. Vuosimalleissa 2005 ja 2006 on tämä varuste melkeinpä kaikissa (oli ilmainen lisävaruste Chili-paketin kanssa). VIN-koodilla saa haettua netistä listan tehtaalla asennetuista varusteista.

 

3. Kytkin on isohko kustannus, tulee vastaan jossain 120-180tkm haarukassa, riippuen miten sillä on ajettu. Ahtimen hajoaminen tekee myös mukavan loven lompakkoon, mutta sen kestolle ei oikein voi sanoa mitään tiettyä kilometrimäärää, enemmän tuurista kiinni, tai siitä onko ahtimeen vaihdettu joskus öljyt. Omassa on nyt mittarissa 192tkm, joista omaa ajoa lähes 100tkm, tuolta projektit-osiosta voi lueskella miten tämä on kestänyt...

 

Semmosen vinkin voisin antaa, että tarkista ensimmäisenä toimiiko syylärin flektin hitaampi nopeus, eli onko flektin etuvastus ehjä: auto käymään ja ilmastointi päälle -> flektin pitäisi lähteä pyörimään melko pian (kun ilmastoinnin paineet nousee) ja jäädä pyörimään. Jos flektin etuvastus on rikki, lähtee flekti pyörimään vasta pidemmän ajan kuluttua (täysillä), ja sammuu hetken päästä.

 

Rikkinäisellä etuvastuksella flekti herää henkiin vasta vedenlämmön noustessa 112 asteeseen. Siitä aiheutuu luonnollisesti kaiken näköistä harmia, ja todennäköisesti se myös edesauttaa kannen halkeamista... omasta etuvastus oli rikki tod.näk. jo ostaessa, ja huomasin sen vasta reilun vuoden jäkeen...

Link to comment
Share on other sites

Lukkoperä auttaa etenemisessä ihan älyttömästi. Vuosimalleissa 2005 ja 2006 on tämä varuste melkeinpä kaikissa (oli ilmainen lisävaruste Chili-paketin kanssa). VIN-koodilla saa haettua netistä listan tehtaalla asennetuista varusteista.

Tuota en tiennytkään ja olen miettinyt että noinkohan pitää quaife asentaa hetimiten (=€€€€€) ja siinä samallahan sitten se kytkin ehkä vaihdetaan kun on paikat jo valmiiksi levällään (= lisää €€€€€). Pitääpä googlettaa tuo VIN dekooderi.

 

Hyvä vinkki myös tuosta flektistä. Kiitos. Noista koeajetuista yksilöistä panin merkille että toisen flekti oli hiljaa ja toisessa se alkoi huutamaan heti käynnistyksen jälkeen... Eli pidetään mielessä.

Link to comment
Share on other sites

Tuota en tiennytkään ja olen miettinyt että noinkohan pitää quaife asentaa hetimiten (=€€€€€) ja siinä samallahan sitten se kytkin ehkä vaihdetaan kun on paikat jo valmiiksi levällään (= lisää €€€€€).

 

Mä vaihdoin tehtaan kitkalukon Quaifeen kytkinrempan yhteydessä, ja onhan se toiminnaltaan paljon miellyttävämpi. Mutta talvikäytössä tehdaslukko on kyllä varsin toimiva, ja lukottomaan verrattuna ero on luonnollisesti todella iso.

Link to comment
Share on other sites

Täältä löytyy ainakin pätevä. Tarvitsee VIN:n 7 viimeistä kirjainta/numeroa.

http://www.etk.cc/bmw/EN/vin/decoder/online/

Hienoa. Näyttäisi tuossa yhdessä kiikarissa olevassa yksilössä olevan lukko edessä. ESP ja lämmitettävä tuulilasi uupuu, mutta muuten varusteet ok. Ja ennenkaikkea kunto vaikuttaisi myös asialliselta. Hmm...

Link to comment
Share on other sites

Ei tietääkseni. Siis R53:ssa ei, mutta R56:ssa kyllä. Kun katsoo kuskin ikkunannostimen viereistä vipua, niin sinä lukee suurimmassa osassa R53 Suomi-autoja ASC, mutta harvassa DSC. Eli ESP puuttuu.

 

Mitenkäs muuten tuo Visibility Pack? Pitikö se sisällään lämmitettävän tuulilasin?

Link to comment
Share on other sites

Tänne tuli myös kolme päivää sitten -03 Mini Cooper talvikauden käyttikseksi, kun harrastepelit menee talliin. Halusimme myös jotain ei tylsää kulkinetta ja tähän Miniin päädyttiin lopulta ihan sattumalta. Mittarissa on 129tkm ja varusteina mm. panoraama kattoluukku, puolinahkapenkit, nopeudensäädin, kaukokeskuslukko (jotkut näistä varmaan ihan vakiovarusteitakin).

 

En ole etuvetoisia autoja pahemmin ennen noteeranut mutta tämä on kyllä uskomattoman hyvä ja hauska ajettava! Mutkat menee tosi hienosti ja auto on kuin "tiukka hanska kädessä". Paljon olen erilaisia autoja elämässäni ajanut ja harvat niistä saa enää naurattamaan (positiivisesti) ratin takana, mutta tässä on yksi sellainen. Toivottavasti laite ei ole BMW:n juurillaan ihan mahdoton ylläpidettävä. 8)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tänne tuli myös kolme päivää sitten -03 Mini Cooper talvikauden käyttikseksi, kun harrastepelit menee talliin. Halusimme myös jotain ei tylsää kulkinetta ja tähän Miniin päädyttiin lopulta ihan sattumalta. Mittarissa on 129tkm ja varusteina mm. panoraama kattoluukku, puolinahkapenkit, nopeudensäädin, kaukokeskuslukko (jotkut näistä varmaan ihan vakiovarusteitakin).

 

En ole etuvetoisia autoja pahemmin ennen noteeranut mutta tämä on kyllä uskomattoman hyvä ja hauska ajettava! Mutkat menee tosi hienosti ja auto on kuin "tiukka hanska kädessä". Paljon olen erilaisia autoja elämässäni ajanut ja harvat niistä saa enää naurattamaan (positiivisesti) ratin takana, mutta tässä on yksi sellainen. Toivottavasti laite ei ole BMW:n juurillaan ihan mahdoton ylläpidettävä. 8)

Nuo normi cooperit on melkoisen varmoja vehkeitä ja ei muistaakseni kovinkaan vikaherkkiä verrattuna ässiin. Ei pitäisi hirveitä ylläreitä tulla kyllä tuon kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on ollut nyt pian kolme vuotta Ässä Clubman vuodelta 2007 tehtaan sporttialustalla. Tänä aikana mittariin on tullut noin 37tkm.

 

Kaksi isompaa vikaa oli, joista eka aiheutti oikeasti jotain ongelmaakin: jäätyvä imusarja. Sen vaihtotyö oli suht helppo ja nykyään halpa vrt kahden vuoden takaisia hintoja. Ongelmana oli kondenssivesi joka jäätyi imusarjan alaosaan, juuri sinne missä on kaasuläppäkotelo. Auton sai käyntiin mutta huonolla käynnillä ja vikakoodien kera. Viasta pääsi eroon kun muutaman kerran uudelleen käynnisti auton ja ScanGauge 2 joka toimii lisämittaristona sillä aina välillä nollasi vikakoodit.

 

Toinen työläämpi iso vika oli kun moottori rupesi käymään 25 astetta kylmempänä, joka korjaantui termostaatin vaihtamalla. Käytännössä vaihtui koko termarikotelo sensoreineen päivineen. Työmaa oli suurempi kuin imusarjan, johtuen huomattavasti ahtaammasa tilasta ja oliko jopa seitsemästä eri letkusta ja niiden irrottamisesta ja kiinnittämisestä.

 

Talvella autolla tarkenee helposti, eikä ole lämmitettävää tuulilasia eikä kusipojan suuttimia.

 

Tuulilasivakuutus kannattaa ottaa...

 

Ajettavuudeltaan mun mielestä mahtava:

talven liukkailla tultiin vaimon kanssa Jyväskylästä kotia kohti vakkari päällä. Suht jyrkässä mutkassa perä lähti alta, samantien ratilla ohjausliike vastaan ja sekunti tämän jälkeen havahduin "Mitä hittoa - auto jatkaa samaa vauhtia eteenpäin edelleen vakkari päällä..." samantien aloin nauramaan kun tajusin että ajonvakautus ei ottanutkaan vakkaria pois päältä kyseisessä peräluisto tilanteessa.

 

Vakautin kyllä ottaa vakkarin pois päältä, ainakin siinä vaiheessa kun eturenkaat alkaa sutia.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...