Jump to content

Puristussuhteen laskeminen


Recommended Posts

Kirjoitettu

Terve,

 

En jatkanut enää tuonne nokka-akseli keskusteluun, kun poikkeaa niin paljon aiheesta eli:

 

Nyt olisi faktaa tarjota ->

 

Poraus: 71,5mm

Isku: 81.3mm

Palotila: 23,1cc

Kannentiiviste (kupari) 0,7mm puristettuna ja olettaen että olisi 3,4cc

Männät dekistä: 0,3mm

Männän kuppi: 8cc

 

Itse laskin täällä ->

https://www.summitracing.com/expertadviceandnews/calcsandtools/compression-calculator

 

Antoi 10.24 : 1 puristussuhteen

 

Kysymys kuuluu, että kuinka paljon kannesta olisi otettava pois jotta puristukset olisi vähintään tuon 10,5:1 ja haittaisiko mitään jos vetäis puristukset lähemmäs 11:1 ?? Onko minin kannessa jokin olettamus, että ottaa -1 mm niin se on esim. -4cc tai jotain?

 

Kertokaahan nyt mikä olisi tuolle mun myllylle sopiva puristussuhde? Ainakaan tuolla puristuksilla ei irronnut kuin se n.75hp. Tuplajouset tulee nyt ainakin vanhojen org. tilalle.

 

Edit. Männän kuppi 8cc

Kirjoitettu

Moi,

 

Voit laskea puristusuhteen muutoksen tehoon kaavalla teho * (cr1/cr2)^(1/4)

 

1/4 potenssi tarkoittaa samaa kuin neliöjuuren neliöjuuri eli

 

Sqrt(sqrt(cr1/cr2)) * teho.

 

Eli jos sulla teho on nyt 80hp ja muutat puristusta 10.24stä 11.0:aan niin tehon lisäys on

 

80*(11/10.24)^(1/4) = 81.44

 

Tuossa javakikkare joka laskee saman mutta pikkusen yläkanttiin huonon matikkakirjaston takia.

http://www.wallaceracing.com/hp-cr-chg.php

 

 

 

71.5×71.5×81.3×3.1415÷4=326,42 sylinterin iskutilavuus

 

0.3×71.5×71.5×3.1415÷4=1,20 lohkoon jäävää tilavuus

 

23.1+3.4+1.2=27.7 koko palotila mukana tiiviste ja lohkoon jäänyt tila

 

326.42÷27.7 +1=12.78 on sun puristus suhde

 

Naputin samat tuohon linkkiin ja antoi 12.97, eli sulla on jo nyt ruttua ihan "sopivasti liikaa".

 

Jotain vielä puuttuu.Kait sulla on tasapäiset männät? Kun männän kupin tilavuutta et mainitse missään.

 

Ja samalla vinkki. Ei niitä alapään jousilautasia kukaan käytä. Ihan turhakkeita.

post-180-0-11097200-1466374421_thumb.png

Kirjoitettu

 

Ok, korjasin tuon kirjoituksen. Tosiaan männän kuppi puuttui (8cc). 

 

Tässä nyt hiukan ihmettelen, että jos osalla täällä on melkein samoilla palikoilla ja noin +10.5:1 puristuksilla aika paljo enemmän dynottu niin tekeekö tosiaan tuo mun vakiosta hiottu 290 asteinen nokka pikkaisen pienemmillä nostoilla tuon eron vai mistäköhän tää nyt johtuu...?

 

Ajattelin nyt kuitenkin käydä kannen laskemassa samalla kun se tuossa pöydällä on. Kuinka paljon siitä tarttis ottaa pois, onko näkemyksiä?

 

Toinen kysymys, onko Minitronin kauppaama (Kannen tiivistesarja, 1275 cc, kuparipahvilla) sama kuin tuo malli AF460? 

Kirjoitettu

No ekaksi kommentti noihin tehoihin: riippuu ihan dynosta missä on mitattu. Vikulta on aika harva lähtenyt isompien tehojen kanssa pois kuin mitä sinne mennessä on olettanut aikaisempien mittausten perusteella koneesta löytyvän. Muutama Minin omistaja tälläkin foorumilla on tämän todennut :-) Minä mukaan lukien...

 

Sun nykyiset puristukset on ihan oikealla hehtaarilla, eipä niitä juurikaan tarvi tosta enää katukoneeseen nostaa jos et ihan holtittomaan nokkaan ole vaihtamassa. Tuo alkaa riittämään jo MD286 nokallekin. Mä en enää muista paljonko pitää plaanata mutta jos sulla on nyt 23 cc palotila ja esimerkiksi 10 mm syvä palotila niin jokainen milli kannesta pienentää palotilaa reilu 2 cc. (tämä siis olettaen että palotila olisi kauttaaltaan suoraseinäinen mitä se ei tietenkään ole). Yksi konsti on täyttää palotila 20 cc / 21 cc nestemäärällä ja arvioida siitä mikä on nestepinnan korkeus ja paljonko se on kansitasosta. Karkea veikkaus että millin verran vois olla passeli.

 

Ellei sulla ole jotain ihme mäntiä niin poraus on tod. näk. +40 ylikoko eli tuo halkaisijan pitäis olla 71,6 mm. Mä laskin että sun puristussuhde olis 10.17:1. Jos palotila olis 20 cc niin silloin ruttua on 11.04:1 ja 21 cc palotilalla 10.74:1.

 

Mulla näytti olevan pikkiksen koneessa ruttua 10.7:1  SW5 nokalla.

Kirjoitettu

Näin kans mietein, että jos täyttäis palotilaa eri määrillä ja katsoisi korkeutta... Juu kyllä on tuo +40 ylikoko, mittaus vaan kun ei tavallisella tönärillä ole just!

 

Mikäs ruttu nyt sitten olisi vielä sopiva tuossa? Olisiko tuo n. 11:1 hyvä vai jopa korkeampi? Vaikuttaako jotenkin huonontavasti, että mulla on männät alle dekin?

Kirjoitettu

Vaikuttaako jotenkin huonontavasti, että mulla on männät alle dekin?

Vaikuttaa.

Tuohonhan voisi kokeilla 1,5:1 välitettyjä vipoja joilla nostoa saisi lisää ja lisäksi hilata tuo puristussuhde lähemmäksi 11:1 .

 

Enkä nyt ihan turhakkeiksikaan sanoisi niitä alapään jousilautasia.

Kirjoitettu

Vaikuttaa.

Tuohonhan voisi kokeilla 1,5:1 välitettyjä vipoja joilla nostoa saisi lisää ja lisäksi hilata tuo puristussuhde lähemmäksi 11:1 .

 

Enkä nyt ihan turhakkeiksikaan sanoisi niitä alapään jousilautasia.

Millä tavoin huonontaa? ja onko noi alaosan jousilautaset pakolliset? Keskittää ja lisää jousi painetta...? 

Kirjoitettu

Millä tavoin huonontaa? ja onko noi alaosan jousilautaset pakolliset? Keskittää ja lisää jousi painetta...? 

Hiukan tiivistettynä asia ja paljon lisää löytyy sanoilla crevice volume ja piston deck height.

 

"it is worth pondering the 

"crevice volume"

effect

 

crevice volume is generally thought to be a bad thing

because it 'quenches' the flame and creates unburned hydrocarbons ... which reduces both power and fuel economy

 

there is crevice volume in the little gaps of the head gasket joint

 

there is crevice volume in the 'ring land' from the top of the first ring to the piston crown

 

could the undesired two crevice volumes

be combined

to eliminate a bit of both?

 

some engine builders try to do this

by having the piston come above the deck

enough to cover the head gasket joint

during the peak of the combustion event

 

it is an approach that might gain a bit of

power and fuel economy

 

in one of the last 'Engine Masters' competitions one of the top engines had a very large value for positive deck and this may have been one of his strategies

 

there is also a small effect in being able to use a tiny bit longer connecting rod

 

it is worth thinking about

 

another small detail"

Kirjoitettu

Ja lisää löytyy hakusanalla squish

 

Tässä H-D mosaan liittyvä artikkeli: http://www.nrhsperformance.com/tech_squish.shtml

 

Tässä hyvä artikkeli aiheesta: http://www.superchevy.com/how-to/engines-drivetrain/94138-piston-head-clearance-guide/

 

Jenkit ovat viime vuosina oivaltaneet että Minin Weslake tyyppinen palotila on aika toimiva ratkaisu. Suuri osa aftermarket kansista on nykyään suhteellisen pienillä palotiloilla joista osa on aika lähellä Minin palotilan muotoa. Erona tosin venttiilien kulma ja sen vuoksi kiilamainen palotila. Sen lisäksi pro rakentaja teettävät männät siten että niiden kupin muoto vastaa palotilan muotoa.

 

Miniin saa tuon squishin aika helposti kun lohkon koneistaa siten että männät tulee kansitasoon. Tiiviste on puristettuna luokkaa 1 mm paksu eli ollaan koko lailla lähellä esim. jenkkikoneisiin suositeltua 0,035-0,040" squish arvoa. 

Kirjoitettu

Eli se, että on männät hiukan alle dekin vaikuttaa myös tehoon. Eli vaikkakin lasken nyt kantta hiukan niin todellisuudessa se ei ole niin hyvä ratkaisu kuin ottaa lohkosta pois ja antaa kannen olla?! Mutta en ala nyt ottamaan konetta pois keulilta, se on sitten joskus edessä. 

 

Jos nyt oletaan, että n. -1mm otetaan kannesta niin ne rutut on jossain 11:1 paikkeilla niin ei se varmaan huonompaan suuntaan mene vaikka tuo dekki on miinuksen puolella? Kone varmaankin pelittää silti OK?

Kirjoitettu

Juu kyllä se noinkin pelaa mutta ei oo ihan optimi eikä tuossa nyt mitään hirveitä tehoja menetä.

Nostat niitä puristuksia + hommaat välitetyt vipat + paremmin koneeseen sopivan jakajan ja tarkastat nokan ajoituksen niin olet oikeilla jäjillä.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...