Jump to content

MCS Clubman ja moottorin lämmöt


Recommended Posts

Kirjoitettu

Hei!

Meidän MCS Clubmani on käynyt tähän asti 105 - 108 asteisena (ScanGauge II).

 

Vajaa kuukausi sitten MCS kävi ilmastoinnin täyttöhuollossa - joka osoittautui enemmän kuin aiheelliseksi: järjestelmässä oli n. 60g kylmäainetta kun 490g pitäisi olla.

 

Autolla ajettu vain kaupunkiajoa, joten siinä mielessä vähän huono juttu, mutta kuitenkin:

Eilen ajettiin pitkästä aikaa vähän matka-ajoa, yli 110 km. Moottorin lämmöt eivät nousseet missään vaiheessa yli 81 asteen, moottorijarrutuksella laskivat 78 asteeseen.

 

Kysymys kuuluukin:

Voiko ilmastoinnin täyttöhuolto vaikuttaa noin paljon että moottorin lämmöt tippuu 25 astetta kun ilmastoinnin kompuran ei tarvitse käydä läheskään niin usein? Mitään muuta siis autolle ei ole tehty, ei edes moottoriöljyjen vaihtoa.

Kirjoitettu

Enpä tiedä....muistan joskus "lukeneeni" ameriiikan voorumilta , että rata-ajoa harrastavat Ministerit olisivat ajaneet ilmantointi päällä,jotta flekti tulee aikaisemmin mukaan pitämään lämmöt kurissa. Jäähdytyksen ohjaukseen ei  vaikuta pelkkä lämpötila,vaan ECU ohjailee sitä lämmön, vääntömomentin, kaasupolkimen yms. muuttujien mukaan, ymmärtääkseni... mutta mutta.. Igor korjaa mun muistikuvat ! Jospa olisi perinteinen MCS-vika, alkava lämpötila anturin sekoilu, itse kaksi anturia vaihtanut..

Kirjoitettu

Kuullostais järkevältä tuo lämpötilasensorin alkava sekoilu kun aikaisemmin tämä MCS Clubmani on käynyt aina 105 - 108 asteisena oli kesä tai talvi, ja meillä on aina AC päällä, ei sitä ikinään oteta pois.

 

Joskus muinoin kyselin tällä foorumilla että mikä on MCS koneen normi lämpötila ja sain vastaukseksi että 105 astetta. Mutta jostain ulkomaan foorumeilta olin lukenut että normi käyntilämpötila olisi huomattavasti alhaisempi kuin 105, ja jos en ihan päin honkia muista se olisi juurikin tuo 80 astetta. Mutta ilmeisesti tuo 105 on kuitenkin oikea kun juutuupissa pömähti video eteen jossa näkyi 105 astetta MCS:n mittarissa?

 

Mistäs olette uuden sensorin hommanneet? Eikai sen tarvi kun vaihtaa ettei autoa tarvi tietokoneeseen kiinni kun sensori on vaihdettu? Onko muuten miten tuon ilmaamisen kanssa, pitääkö tehdä ja jos pitää, miten hankala se on tehdä?

Kirjoitettu

Ei hajuakaan MCS jäähdytysjärjestelmän lämpötiloista, mutta varmasti 80astetta se ei kuulu olla. Nykyisin perinteiseissä "passiivisissa" järjestelmissä on semmoinen 95-105asteinen termostaatti. Aktiivisissa järjestelmissä missä sitten on termostaatin lämmitys ECU:n takana on 105-110asteinen termari. Aktiivisessa järjestelmässä normiajossa yleensä lämmöt pidetään hieman termostaatin avautumislämpötilaa alempana, ja kaasun kun laittaa pohjaan niin voi lämmöt laskea 90asteeseenkin.

 

Jos kaupunkiajossa lämmöt pysyy ylhäällä mutta matka-ajossa ei, niin kuulostaa että voisi termostaatti vuotaa hieman.

Kirjoitettu

Jos vaihdat sensorin niin kannattaa tehdä kylmään koneeseen ja hätäseen vetästä vanha pois ja uutta tilalle niin ei tarvii ilmailla eikä mee nesteet hukkaan ellei sitten samalla halua vahtaa vanhoja nesteitä uusiin, edell' mainitun voi myös tehdä lämpimään koneeseen mutta anturi tuppaa oleen pirun kuuma ja saa olla vielä nopeampi  ;D

Kirjoitettu

Päästää järjestelmästä ensin paineet pois ja sitten korkki takaisin kiinni (ei kyllä auta sormien palamiseen, mutta nesteiden sisällä pysymiseen auttaa). Toki itse suosittelisin lämpimästi nesteitten vaihtoa mikäli ne on orginaalit. Tarkkana sitten vain että uusi neste on yhteensopivaa vanhan kanssa, ettei tule lisää ongelmia.

Kirjoitettu

Jos on yhtään epäilystä,että termostaatti vuotaa hieman tai sulla on orggis termarikotelo, melkein suosittelen  hankkimaan suoraan uuden termarikotelon,mukana tulee uusi anturi ::) ! Ja samalla tulee helposti vaihdettua ne jäähdytinnesteet.... tietysti remontti muuttuu kärpäsestä härkäseksi eli laaaajeneeee....sullakin on alkupään -07 MCS, aika moneen on vaihdettu jo uusi kotelo haljenneen, vuotavan tilalle.

Kirjoitettu

Meillä ei nesteitä vuoda, sen verran tarkkaan olen noita seurannut. Tai on sitä sen verran kadonnut että tässä 2.5 vuoden ja 20tkm aikana on saanut lisätä kahdesti nestettä yht. ehkä kaksi desiä.

 

Aiemmin lämpötila on ollut aina sen 105-108, oli kaupunki tai matka-ajoa, mutta nyt ei 80 korkeampi. Verrokiksi 3 vuotta uudempi V50 D5 jossa Torquella katsottuna normilämpö on tuon 80-85.

 

Katsoin MCSn lämmöt myös Minin salavalikosta, siellä myös sama 80.

 

No, eikai auta kun tilata termarikotelo ja ehkä termarikin. Mistä kannattaa tilata? Onko järjestelmän ilmaaminen miten työläs? Paisarin korkki auki käyttää autoa ja lisätä nestettä sitä mukaa kun sitä katoaa? Jos vaihdan tuon termarikotelon, miten paljon nestettä pitää lisätä?

Kirjoitettu

Huono vastaus, mutta on niin köyhä että on itse tehtävä... ja asuu maalla niin osat on tilattava maailmalta..mutta MCS -07 termari Saksassa (Langer mini /11537534521) n.92 euroa+ postikulut. Työtä en osaa tarkkaa arvioida,taisin irroittaa taas imusarjan yms remontin yhteydessä. Se tuli mieleen omaan vaihtoon liittyen ,että mulla oli lämmöt ennen vaihtoa n.103-105C ja vaihdon jälkeen 107-108C,varmaan pieni ero anturissa yms.

Kirjoitettu

Sama homma itsellä, eli maalla asun ;) En vaan itse viitsi hirveästi ropaamaan käydä kun omalta kohdaltani olen huomannut, että "Pennin seppä tekee markan vahingon...". Tänään yritän käydä kysymässä viisaammalta, minkälainen homma olisi kyseessä.

 

Joo, Saksanmaalta olen katsellut noita termarikoteloiden hintoja, lie sitten Suomessa paljonkin kalliimpaa, en tiedä. Ilmeisesti kuitenkin aika simppeli homma tuo on vaihtaa. Kai?

Kirjoitettu

Meillä ei nesteitä vuoda, sen verran tarkkaan olen noita seurannut. Tai on sitä sen verran kadonnut että tässä 2.5 vuoden ja 20tkm aikana on saanut lisätä kahdesti nestettä yht. ehkä kaksi desiä.

 

Aiemmin lämpötila on ollut aina sen 105-108, oli kaupunki tai matka-ajoa, mutta nyt ei 80 korkeampi. Verrokiksi 3 vuotta uudempi V50 D5 jossa Torquella katsottuna normilämpö on tuon 80-85.

 

Katsoin MCSn lämmöt myös Minin salavalikosta, siellä myös sama 80.

 

No, eikai auta kun tilata termarikotelo ja ehkä termarikin. Mistä kannattaa tilata? Onko järjestelmän ilmaaminen miten työläs? Paisarin korkki auki käyttää autoa ja lisätä nestettä sitä mukaa kun sitä katoaa? Jos vaihdan tuon termarikotelon, miten paljon nestettä pitää lisätä?

 

Diisselit käy kylmempänä, kyllä bensakoneelle tommonen sadan asteen kieppeillä oleva lämpö kuulostaa normaalimmalta. Mulla ei tosin ole kokemuksia noista ECU-ohjatuista termostaattihässäköistä. Jos kyseessä olis R53, niin veikkaisin jumittavaa termaria... omassa pyörii matka-ajossa lämmöt siinä 90 asteen päällä termarin säätelemänä, ja flekti taitaa lähteä vakiona pyörimään jossain 105-110 asteessa.

 

Ilmastointia käytettäessa flekti pyöriikin sitten ilmastoinnin paineiden ohjaamana, eli käytännössä koko ajan (ainakin auton ollessa paikallaan). Tähän kai perustuu se että jotkut "jäähdyttää" konetta pitämällä ilmastointia päällä. Tällöin tietty ilmastoinnin kenno siinä syylärin edessä lämpiää... 

 

Ja tuosta että "AC on aina päällä"... sehän on automatiikan perässä, eli on oikeasti päällä vain tarvittaessa, eikä koskaan silloin kun ulkolämpötila on lähellä nollaa tai alle.

 

Kannattaa googlettaa toi ilmaaminen jos ei täällä joku osaa neuvoa ilmausruuvi(e)n sijaintia tossa koneessa.

Kirjoitettu

Termostaattikotelo= termostaatti+kotelo+lämpötila-anturi+tiiviste. Ilmaaminen helppoa,ruuvi,muovinen ristipää,sijaitsee termostaattikotelon yläosassa.

Kirjoitettu

Johan oli kun ei langer de toimi Firefoxilla... vaatii IEn että pelaa.

 

Onko niin että 11537534521 Original MINI Thermostatgehäuse mit Thermostat pitää sisällään kotelon, termarin sekä sensorin? Kun tuossa ei mun mielestä selkeästi ainakaan sanota että siinä olisi myös sensori.

 

Ainakin Detroit Tuned verkkokaupasta löytyvistä kuvista voisi päätellä että on sensori mukana.

 

Edit:

Tuli nyt jokatapaukses tilattua. Mitenkähän tuo menee eteenpäin, kun ite oon tottunut kortin nro:t antamaan verkkokauppaan ja se on siinä. Nyt tuli vain joku viesti sähköpostiin, jossa kerrotaan mitä oon tilannu ja minne. Miten tuo maksetaan...? Tuleeko sieltä erillinen viesti jossa on ohjeet maksamiseen...?

Kirjoitettu

Joo,tais tulla sähköpostiin ensi tiedot tilauksesta,tilatut osat ja päivän parin päästä tuli toinen sähköposti , jossa oli varsinainen lasku ja laskutustiedot. Joo,myönnän ,että oli hieman vanhanaikaista verrattuna Ebay/PayPal-nettiostoksiin tottuneelle, mutta ikinä ei oo mitää ongelmia ollut ko. kaupan kanssa. Joo,jos käytit RealOEM:ää, Engine/cooling/waterpump,thermostat ,kuva 4 sisältää täydellisen termostaattikotelon tiivisteineen, lämpötila-anturin tiivisteineen ,klipsin ja ilmausruuvin, paketin numero 11537534521 , Langerin hinta näytti olleen n.92 euroa +kulut

 

Kirjoitettu

En käyttänyt real oemmää, vaan tästä ketjusta tuon 11537534521 numeron bongasin ja sillä sitte hain... oletin ettei täälä foorumilla turhia numeroja jaella :)

 

No tuolta old-fashioned tyyliltä alkoi haiskahtamaan, ja kun lukion saksa on aika hyvin ruosteessa niin aluksi vähän epäillytti mutta ihan sama tuo on kun Somerford Minis sivustolla. Toivottavasti toimitusaika ei ole yhtä pitkä kun Somerfordilla...

 

Hinta oli kyl 89.90 e, ei yli 90e.

Kirjoitettu

Noniin, nyt tuli postia.

 

Oli se hinta yli 89,90, se oli varmaan alv 0 tai jotain, nyt hinta on 96,50 + kulut, lähes 115e.

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

En kyllä kysynyt, vaikka tuossa alle 3km päässä on bmw firma jotta kai ne jotain Mineihinkin saisi tilattua - kai. Voisi kai sitä sähköpostikyselyä laittaa Mini firmoihin.

 

Ens maanantaina pitäisi paketti olla kotosalla. Hassua, että Tamperelainen kuriirifirma tuo sen meille, ainakin tekstiviestistä päätellen... no eikai sillä väliä, kuhan osan vaan saa.

 

Aika jännä, että vaikka Saksasta osa lähtöisin niin yhtä kauan kestää perille tulo kuin Englannista.

Kirjoitettu

Joo,tilailin remontissa olevaan VW 0AG-lootaan "rebuild kitin" englannista,tilausaika oli sunnuntai/maanantai välisenä yönä , keskiviikkona klo 12.00 kuriiri soitteli,"minne paketti jätetään?"Olin hämmästynyt toimituksen nopeudesta!! Joku väkäleuka heitti että niin kauan menee hyvin ,kun Suomen posti ei puutu kuljetukseen...Ja tuo Langer ei ole oikea paikka,jos on todella kiire...

Kirjoitettu

Noniin, paketti pitäisi tänään tulla.

 

Vielä kun tietäisi, paljonko jäähdytinnestettä pitää autoon laittaa kun tuon termarikotelon vaihtaa?

Kirjoitettu

Nonni, eilen tuli vaihdettua se termarikotelo. Täytyy myöntää että työtä oli paljon... toivotaan että kaikki liitokset pitää.

 

Kuntoon lämpömittariongelma tuli. Nyt ei vaan tiedä oliko vika lämpötilasensorissa vai kenties auki jumittaneessa termostaatissa.

 

Nesteitäkin meni yllättävän paljon, vajaa 4 litraa, ja todennäköisesti menee vieläkin.

Kirjoitettu

Tuli kysyttyä hinta Pirkanmaalta. Hinta 136e + postikulut. Mutta osa oli hyllyssä.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...